سئو

طراحی کارت ویزیت گرد، جذاب و نوین

خطور می‌کند این است که این کارت ویزیت باید یک کارت مستطیلی شکل به ابعاد 10 در 5 سانتی‌متر باشد. همین ایده و همین نظر کلی باعث می‌شود که یک طراح باهوش بهترین روش برای جذب مخاطب را پیدا کند. هدف از طراحی کارت ویزیت به‌جز اطلاع‌رسانی و مشخص کردن نام و آدرس و شماره تلفن و … این است که بتواند مخاطب را جذب خود کند. ازاین‌رو وقتی مخاطب عمدتاً فکر می‌کند که کارت‌های ویزیت چیزی مستطیلی شکل هستند، برای جلب نظر مخاطب باید از این قالب مستطیلی خارج شد تا ذهن مخاطب و مشتری را درگیر چالش جدیدتری کرد.

گرد دقیقاً در این راستا طراحی و اجراشده است. در این مقاله قصد داریم به ابعاد جالب و گوناگون طراحی کارت ویزیت گرد بپردازیم و بیشتر با آن آشنا شویم. قبل از شروع بحث اصلی و گفتن از طراحی کارت ویزیت گرد بهتر است ابتدا مفهوم گرد را مشخص کنیم تا دچار ابهام و سردرگمی نشویم. در دید اول گرد معنی دایره را دارد و دایره شکلی است که یک نقطه مرکزی دارد و بقیه نقاط به فاصله یکسان از آن قرار دارند. اما نیم‌دایره را نیز گرد می‌نامیم و به‌جز این هر نوع انحنایی که وجود داشته باشد و باعث شود کارت ویزیت از حالت مستطیلی خود خارج شود و دارای انحنا گردد گرد خواهیم گفت.

طراحی کارت ویزیت گرد

یادتان باشد برای این‌که قالب کلی کارت ویزیت را طراحی کنید باید خود کسب‌وکار و مشتری‌ها را در نظر بگیرید. به‌طور مثال استفاده از نیم‌دایره و دایره به خاطر داشتن طرحی متقارن برای کاربران ایرانی بسیار جذاب‌تر از طرح‌هایی است که تقارن مشخصی در آن وجود ندارد. البته استفاده از طرح متقارن ایده‌های مثبتی به ذهن مخاطب می‌رساند و باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به این برند و گروه تجاری داشته باشد. با داشتن این پیش‌فرض سراغ ادامه مباحث می‌رویم تا بیشتر با طراحی کارت ویزیت گرد که به‌نوعی جزء جذاب‌ترین طرح‌های ممکن است آشنا شویم.

اوج خلاقیت با طراحی کارت ویزیت گرد

همان‌طور که در بالا گفتیم بارزترین ویژگی طراحی کارت ویزیت گرد این است که از فرم و حالت عمومی کارت‌های ویزیت خارج می‌شود و باعث می‌شود که بیننده و مخاطب توجه بیشتری به آن بکند. اما کمی دقیق‌تر به طراحی این نوع کارت‌ها نگاه کنیم. طراحی کارت ویزیت گرد باعث می‌شود که گوشه‌های تیز کارت‌های ویزیت معمولی حذف شود و این به شکل کلی حالت تهاجمی را از کارت‌های ویزیت می‌گیرد. در کلام بهتر در بین اشکال هندسی دایره مهربان‌ترین نوع شکل را دارد و مثلث خشن‌ترین نوع شکل است. علت این‌که دایره را مهربان می‌دانیم این است که دایره هیچ گوشه تیزی ندارد و به‌نوعی با مخاطب و بیننده مهربان برخورد می‌کند.

تصور کنید شما یک کارت ویزیت معمولی دستتان گرفته باشید و یک کارت ویزیت با طراحی گرد، کدام‌یک از این دو در دستان شما بیشتر و راحت‌تر خواهند چرخید و شما می‌توانید با آن بازی کنید؟ مسلماً کارت گرد راحت‌تر چرخیده می‌شود و بهتر می‌تواند در دست قرار بگیرد و هیچ گوشه گردی ندارد که به‌واسطه آن باعث شود دست ما دچار اذیت شود. ازاین‌رو حالت فیزیکی طراحی کارت ویزیت گرد باعث می‌شود که مخاطب بسیار با آن راحت باشد. حال طراح می‌توان در طراحی کارت ویزیت گرد کمی آن را به سکه شبیه کند. این‌گونه ازنظر فیزیکی و شکل ظاهری نیز یک نوع آشنا پنداری خاصی در ذهن مخاطب رخ می‌دهد که می‌تواند این کارت را بسیار راحت‌تر بپذیرد. ازاین‌رو به شکل تجربی می‌توان گفت که کاربران و مشتریان از طراحی کارت ویزیت گرد خوششان می‌آید و عمدتاً از آن نگهداری می‌کنند.

طراحی لوگو در کارت ویزیت گرد

وقتی به و عبارت‌ها در داخل این نوع کارت ویزیت فکر می‌کنیم اولین و مهم‌ترین عیب اساسی طراحی کارت ویزیت گرد مشخص می‌شود و آن این است‌که این حالت اصلا برای طرح‌ها شلوغ مناسب نیست و شما اطلاعات زیادی نمی‌توانید منتقل کنید. البته ازنظر امروز هرچه اطلاعات خلاصه‌تر باشد همان‌قدر بهتر و گیراتر می‌شود. اما بااین‌حال این‌یک ضعف اساسی برای طراحی کارت ویزیت گرد محسوب می‌شود که صاحب کسب‌وکار و طراح باید آن را در نظر بگیرد. نوع تجارت و نوع مشتریان و گروه هدف مشخص‌کننده اصلی این است که آیا این طراحی قابلیت این را دارد که با دادن اطلاعات کم و خلاصه مشتری را قانع کند یا نه. درصورتی‌که پاسخ مثبت باشد طراحی کارت ویزیت گرد یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود.

طراحی کارت ویزیت گرد، ساده و شیک

همان‌طور که در بالاتر گفتیم طرح‌های گرافیکی که در کارت ویزیت گرد استفاده می‌شود عمدتاً باید خلوت باشد. این ویژگی باعث شده است که عمدتاً طراحی کارت ویزیت گرد به شکل دو رو یا همان پشت‌ورو باشد. ازاین‌رو بیشتر کاربران و صاحبان تجارت دوست دارند یکروی کارت ویزیت نام و لوگوی برند باشد و در سوی دیگر کارت ویزیت شماره تماس یا سایت اینترنتی درج شود. این اتفاق باعث شده است که طراحی کارت ویزیت گرد بسیار ساده و شیک باشد و به‌عنوان زیباترین کارت‌های ویزیت مطرح شود.

اما بحث اصلی اینجاست که مشتری شما باید با لوگو و نام برند شما آشنا باشد که شما بتوانید تنها با درج این لوگو تمام اطلاعات لازم را منتقل کنید و لازم نباشد که توضیحات اضافی بدهید. ازاین‌رو عملاً استفاده از طراحی کارت ویزیت گرد برای شروع کار یک برند چندان مناسب نیست. مگر این‌که از آن به‌عنوان کمکی استفاده کند و بعدها آن را به‌عنوان یار اصلی وارد میدان کند. فرض کنید برای کسب‌وکار تازه تأسیس کیف و کفش‌دوزی در نظر دارید طراحی کارت ویزیت گرد را انجام دهید. شما می‌توانید طراحی کارت ویزیت گرد را تنها برای قرار دادن آن در داخل کیف و کفش و … انجام دهید. یعنی کاربر بعد از خرید کیف و کفش و.. متوجه این کارت ویزیت می‌شود.

از آنجایی‌که با این برند آشنا شده و معنی آن را درک می‌کند می‌تواند معنی این کارت ویزیت را نیز متوجه شود. آن چیزی که در اینجا بسیار اهمیت دارد این است که طراحی لوگو باید به‌قدری زیبا و جذاب باشد که بتواند مخاطب را جذب کند و در کنار طراحی کارت ویزیت گرد به‌خوبی قرار بگیرد. اما این نوع اول و بسیار پرکاربرد در طراحی کارت ویزیت گرد محسوب می‌شود. برای یک طراح باهوش هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتی می‌تواند کاملاً یک بازی برعکس انجام دهد.

طراحی شلوغ و غیر قابل تشخیص

یک طراحی شلوغ و غیر قابل تشخیص باعث می‌شود که ذهن مخاطب بسیار درگیر شود و مانند یک معما با آن برخورد کند. درگیر کردن ذهن مخاطب نیز دقیقاً آن چیزی است که هر کسب‌وکار و طراحی آرزوی آن را دارد. استفاده از طرح‌های شبیه به سکه با همان فرم و استایل نیز می‌تواند پاسخگو باشد. اما همان‌طور که گفتیم چیزی که دراین‌بین بسیار اهمیت دارد این است که شما بر اساس نوع کسب‌وکار و مخاطب باید دست به اقدام بزنید تا موفقیت را حس کنید.

دنبال خرق عادت باشید، اما نه زیاد

امروزه در دنیای اقتصاد و بازاریابی مفهومی جدید رخ‌داده است که طی آن صاحب کسب‌وکار و گروه‌های تجاری دوست دارند که همواره یک خرق عادت داشته باشند و مخاطب خود را شگفت‌زده کنند. اما این اتفاق زمانی پاسخ درستی می‌دهد که همه نخواهند این‌گونه رفتار کنند. در کلام بهتر به قول بزرگی در دنیایی که همه در آن تلاش برای خاص بودن دارند، عادی ماند و معمولی بودن خود بهترین اتفاق برای جذب مخاطب است. امروزه اکثر گروه‌های تجاری و تبلیغاتی با روش‌های مختلف سعی در جذب مخاطب دارند. مسلماً استفاده از خلاقیت و فراتر رفتن از عادت می‌تواند برای هرکسی جذاب باشد.

اما این کار ریسک بالایی دارد. زیرا امروزه مخاطب به‌واسطه خرق عادت‌هایی که شبانه‌روز می‌بیند سخت‌تر شگفت‌زده می‌شود و این یعنی این‌که شما باید هزینه بسیار بیشتری در جهت شگفت‌زده کردن مخاطب صرف کنید. این در حالی است که اگر حتی این کار به‌درستی صورت بگیرد تاریخ انقضای بسیار نزدیکی خواهد داشت. یعنی خلاقیت شما بلافاصله با یک خلاقیت بزرگ‌تر دفن می‌شود و از ذهن‌ها خارج می‌گردد. اینجاست که باید شما کمی حرفه‌ای‌تر عمل کنید. یعنی این‌که از فرم همیشه خارج شوید اما به گذشته و حالت کلاسیک احترام بگذارید. طراحی کارت ویزیت گرد به‌نوعی بیانگر همین موضوع هست. شما می‌توانید به‌واسطه این طراحی از حالت همیشگی کارت ویزیت‌ها خارج شوید اما دیگر قرار نیست در طراحی داخل آن هرچه را که ممکن است پیاده کنید.

در همه انواع کارت ویزیت این قضیه صادق است. همان‌طور که گفتیم استفاده از طرح‌های ساده و شیک که عمدتاً محدود به لوگو و یک‌راه ارتباطی می‌شود می‌تواند کافی باشد. حتی شما می‌توانید با استفاده از برش درون این کارت ویزیت، طرح جذابی را به مخاطب القا کنید. طرحی که هم نوین خواهد بود و هم هیچ شلوغی و خرق عادت خاصی در آن دیده نمی‌شود. این‌گونه طرح‌ها اثر بسیار مثبتی در ذهن مخاطب دارد و می‌تواند کم‌کم ذهن او را درگیر کند.درنهایت می‌توان گفت که طراحی کارت ویزیت گرد به‌نوعی چاپ کارت ویزیت خاص محسوب می‌شود. ازاین‌رو شما باید به شکل خاصی از آن در کسب‌وکار خود استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید تا هزینه تبلیغات متناسب با درآمد و سودآوری شما از این کار باشد.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید