سئو

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس | لیست کاملترین اصطلاحات

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

معرفی اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، ابزار تحلیل ‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام ‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می ‌شود. این ابزار در بحث سئو و آموزش سئو بسیار کاربردی بوده و میتوانید دیتاهای بسیار خوبی را در اختیار ما قرار دهد.

از قدیم گفته‌ اند چیزی که اندازه ‌گیری و کنترل نشود، بهبود پیدا نمی ‌کند، گوگل آنالیتیکس هم برای رصد کردن وب سایت طراحی شده تا با داده ‌ها و گزارشات آن وب سایت خود را بهینه کنید.

اما چیز دیگری که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌ سایت (یا اپلیکیشن گوشی) تبدیل کرده این است که استفاده از آن هم رایگان و هم بسیار راحت است. آن قدر ساده که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌ توانند با مطالعه یک آموزش ساده از آن استفاده نمایند.

با این وجود، به دلیل نامعلومی هنوز هم بسیاری از وب‌ سایت‌ های فارسی از این تحلیل ‌گر (یا سایر تحلیل ‌گرها) استفاده نمی ‌کنند.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با اصطلاحات گوگل آنالیتیکس آشنا سازیم و بگوییم که گوگل آنالیتیکس چیست، چرا اینقدر مهم و واجب است و در مورد اطلاعات تحلیلی مختلفی که در اختیار شما می ‌گذارد، صحبت نماییم.

بنابراین در صورتی که اصلاً با گوگل آنالیتیکس آشنایی ندارید و هیچ وقت از آن برای تحلیل وب ‌سایت خود استفاده نکرده ‌اید، یا در صورتی که آن را نصب دارید ولی تا به حال سراغش نرفته ‌اید، پیشنهاد می ‌کنیم این مطلب را از دست ندهید و نگذارید این فرصت استثنایی برای پیشرفت وب سایت شما از دست برود.

قبل از این که با اصطلاحات گوگل آنالیتیکس آشنا شویم، باید بدانیم که گوگل آنالیتیکس چیست؟ چه اهمیت و کاربردی دارد؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شما می توانید از بخش آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس کاملترین اطلاعات را در مورد این ابزار بخوانید و آموزش ببنید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

به عبارت ساده، گوگل آنالیتیکس چند خط کد ردیابی را در کد وب سایت شما قرار می دهد. این کد فعالیت های مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید می ‏کنند، همراه با مشخصات کاربران (سن، جنس، علایق) ثبت می کند. پس از آن که کاربر از وب سایت شما خارج شد، تمام این اطلاعات را به سرور ارسال می ‏کند.

google analytics یا به اختصار GA یک ابزار تحلیلی قوی برای وب سایت ها و اپلیکیشن ها است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. این ابزار همه اطلاعاتی که در محصولات گوگل مانند گوگل Ads، سرچ کنسول و دیتا استودیو وجود دارد را جمع آوری می کند، به همین دلیل برای کسانی که از محصولات مختلف گوگل استفاده می کنند انتخاب خوبی می باشد. به احتمال زیاد اکنون فکر می کنید که آیا شما هم باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید یا خیر؟

برای دستیابی به پاسخ این سوال ابتدا باید از خودتون بپرسید که آیا دیتای زیادی دارید؟ و آیا وقت و توانایی تجزیه تحلیل و استفاده از این داده ها را دارید؟ اگر جواب شما به این سوال ها بله باشد بنابراین google analytics مناسب ترین ابزاری می باشد که می توانید از آن استفاده کنید.

البته در نظر داشته باشید که اگر یه ابزاری می خواهید که به راحتی بتوانید راه اندازی کنید و بسیار سریع با همه قسمت های آن آشنا شوید و کار با آن را یاد بگیرید احتمالاً از کار کردن با گوگل آنالیتیکس نا امید می شوید.

ممکن است ابزار دیگه ای وجود داشته باشد که کار کردن با آن راحت تر باشد اما احتمالا اطلاعات کمتری را می تواند برای شما تولید کند.

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

Google Analytics Account (حساب گوگل آنالیتیکس)

ساختار کلی گوگل آنالیتیکس شامل 3 بخش حساب (Account)، Property و View است. حساب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Account) راه دسترسی شما به گوگل آنالیتیکس است. یعنی شما باید ابتدا با ایمیل خود، حساب گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. البته با همین ایمیل می ‌توانید به چندین حساب مختلف دسترسی داشته باشید یا حساب جدید بسازید. برای مثال شخصی که با ایمیلش علاوه بر ساخت حساب گوگل آنالیتیکس برای وب سایت شخصی‌، به حساب گوگل آنالیتیکس منتوریکس هم وصل می باشد و همزمان به چندین Google Analytics Account مشتریان منتوریکس هم دسترسی دارد.

Bounce Rate (نرخ پرش)

پرش یک دوره تک صفحه ای در سایت شما است. در گوگل آنالیتیکس، پرش به طور خاص به عنوان دوره ای محسوب می‌ شود که تنها یک درخواست را به سرور Analytics منتقل می کند، مانند زمانی که یک کاربر یک صفحه را در سایت شما باز می کند و سپس بدون هیچ گونه درخواست دیگری به سرور Analytics در طول آن جلسه، سایت را ترک می کند.

کاربر می تواند یک سایت را ترک کند، چون علاقه اش را از دست داده، گیج شده، پاسخ پرس و جوی خود را پیدا نکرده، یا اطلاعاتی را که به دنبالش بوده را پیدا کرده است.

شیوه صحیح تفکر در مورد این موضوع به این صورت است:

شخص پس از جست و جو برای یک کلمه کلیدی یا یک عبارت کلیدی انتظار داشته چه اطلاعاتی را پیدا کند؟ و آیا سایت من آن را ارائه می دهد؟

نرخ پرش به صورت درصدی از ۰ تا ۱۰۰ بیان می ‌شود.

اگر نرخ پرش بسیار زیاد باشد، نشان دهنده این است که سایت دارای یک مشکل مهم است.

در عوض، اگر محتوا عالی و جذاب باشد و افراد مدت زمان طولانی با آن تعامل داشته باشند، آن گاه به عنوان محتوای کاربر پسند (Sticky content) شناخته می‌ شود.

Clickc (کلیک ها)

تعداد دفعاتی که کاربران و افراد از صفحه نتایج جست و جو گوگل روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

Source (منبع ورودی ترافیک)

در Source، شما متوجه می ‌شوید که کاربران از چه منبع ترافیکی به سایت یا اپلیکیشن آمده‌ اند. جست و جوی ارگانیک (Organic Search)، ترافیک پولی (Paid traffic) مانند تبلیغات کلیکی، ترافیک مستقیم (Direct traffic) که وارد کردن آدرس سایت در مرور گر است و در نهایت referral traffic که منظورش ورودی کاربران از سایت‌ های دیگر به سایت شما است، مانند رپرتاژ آگهی‌ ها.

Entrances (ورود ها)

نشان می دهد کاربرانی که به سایت ما آمده اند از چه صفحه ای به سایت وارد شده اند.

Clickthrough-Rate (نرخ کلیک)

تعداد کلیک ها بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد دفعات نمایش شده است.

Audience (جامعه هدف)

مجموعه ‌ای از کاربران یا بازدید کنندگانی که کار خاصی در سایت یا اپلیکیشن شما انجام دادند، به عنوان audience شناخته می‌ شوند؛ برای مثال کاربرانی که به خرید کرده‌ اند، کاربرانی که صفحه ‌ی خاصی از وب سایت را دیده‌ اند یا کاربرانی که سبد خریدشان را رها کرده اند. با درست کردن audience در گوگل آنالیتیکس، می ‌توانید از آن‌ ها در کمپین ‌های تبلیغاتی Remarketing هم استفاده کنید و دوباره هدف ‌گذاری ‌شان کنید.

Events (رویداد ها)

اقدامات خاصی هستند که توسط کاربر در سایت اتفاق می افتد، فعالیت هایی مثل دانلود یک فایل PDF ، پخش موزیک و …

Exit Page & Exit Rate (صفحه خروج و نرخ خروج)

Exit Page جایی است که کاربران سایت را ترک می کنند و Exit Rate تعداد خروج از یک صفحه تقسیم بر تعداد بازدید صفحه.

Hits (درخواست ها)

هر گونه تعامل با سایت که باعث شود داده‌ هایی به آنالیتیکس ارسال شود یک درخواست است. برای مثال کلیک کردن روی لینک دانلود یک Hit است.

Impressions (تعداد نمایش)

تعداد دفعاتی است که لینکی از سایت شما در فهرست نتایج جستجو به یک فرد جستجو کننده نشان داده می شود.

Channel (کانال ورودی)

مجموعه‌ ی source و medium با همدیگر، یک کانال ورودی را شکل می ‌دهد. مثلاً تمامی ترافیک‌ های شبکه ‌های اجتماعی (توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و…) به عنوان کانال social معرفی می ‌شوند.

Landing Page (صفحه فرود)

صفحه ای که افراد در ابتدای هر دوره به آن وارد می شوند.

Page views & Screen views (تعداد بازدید صفحه و تعداد بازدید صفحه نمایش)

Page views به تعداد دفعاتی گفته می شود که یک بازدید کننده با کامپیوتر به هر صفحه وب سایت وارد می شود. Screen views به تعداد دفعات مشاهده یک صفحه سایت توسط دستگاه هایی مانند موبایل گفته می شود.

Goals (اهداف)

اهداف این امکان را می دهند تا تعاملات خاص کاربران را دنبال کنید. این تعاملات می تواند هر چیزی از جمله ارسال فرم، کلیک بر روی دکمه ها یا دانلود باشد. هنگامی که یک بازدید کننده وب سایت اقدام خاصی را که شما به عنوان یک هدف تعیین کرده اید انجام می دهد، آنالیتیکس آن را به عنوان یک تبدیل (Conversion) محاسبه می کند.

Behavior Flow (جریان رفتار کاربران)

گزارش جریان رفتار کاربران مسیری را که بازدید کنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر طی کرده اند را به تصویر می کشد. این گزارش به شما اجازه می دهد متوجه شوید چه محتوایی بیشتر از بقیه جذاب است.

Acquisition (جذب)

بازدید کنندگان از چه منابعی به سایت شما وارد شده اند مثلاً از موتور های جستجو، شبکه های اجتماعی یا ارجاع از وب سایت های دیگر.

Behavior (رفتار کاربران)

رفتار کاربران را در زمینه ی محتوا، سرعت صفحات و جستجوی وب سایت.

Direct Traffic (ترافیک مستقیم)

اگر ترافیک ورودی به وب سایت شما، هیچ نوع منبع (Source) مشخصی نداشته باشد، به عنوان direct traffic شناخته می ‌شود. مثلا اگر فردی آدرس سایت را در قسمت address bar مرور گر تایپ کند و مستقیما وارد سایت شما شود، به عنوان direct traffic شناخته می ‌شود.

Direct traffic فقط شامل وارد کردن آدرس وب سایت به طور مستقیم در address bar مرور گر نمی ‌شود. ممکن است گوگل آنالیتیکس نتواند منبع ترافیک ورودی را تشخیص دهد، در نتیجه آن را به عنوان direct traffic می‌ شناسد. حتی ممکن است ترافیکی از سمت برنامه‌ های موبایلی مثل فیسبوک یا توئیتر و حتی ایمیل تحت عنوان direct traffic در گزارش‌ های گوگل آنالیتیکس بیاید.

در این مقاله به اصطلاحات گوگل آنالیتیکس و پاسخ سوال گوگل آنالیتیکس چیست، پرداختیم و بخش ‌های مختلف آن، همچنین اطلاعاتی را که از گوگل آنالیتیکس بدست می آوریم شناسایی نمودیم.

برای کیفیت هرچه بیشتر وب سایت خود بهتر است حتما از امکاناتی که گوگل در اختیارمان نهاده به خصوص گوگل آنالیتیکس که بیشترین استفاده را در خدمات آماری وب سایت دارا می ‏باشد، بهره مند شویم.

سوالات متداول

1- آیا گوگل آنالیتیکس به سئو کمک میکند؟

گوگل آنالیتیکس یک سری داده ها در اختیار ما قرار می دهد که میتواند به سئو سایت ما کمک می کند، برای مثال میزان نرخ بانس ریت میتواند بسیار به ما در بحث نگهداری کاربر در صفحات کمک کند و شما می توانید با این ابزار صفحاتی که نرخ بانس ریت زیادی داشته را پیدا کنید و به بهبود آن ها بپردازید.

2- آیا شخص سئوکار باید گوگل آنالیتیکس بلد باشد؟

اینکه سئو کار باید این ابزار را بلد باشد باید گفت خیر اما خوب یکسری نکات و قواعد را حتما باید بداند تا بتواند از آن ها برای بهبود رتبه های سایت کمک کند.