سئو

الگوریتم سندباکس گوگل؛ راهنمای جامع google sandbox وتاثیرات آن

عناوین مطالب

یکی از الگوریتم های مهم گوگل که فقط برای سایت های نوپا و تازه تاسیس ایجاد شده است تا رفتار کاربران را بر اساس قرار گرفتن در نتایج جستجو بررسی نماید، الگوریتم سندباکس گوگل (google sandbox) می باشد. این الگوریتم برای تمامی وبمستران و افرادی که به دنبال بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو هستند، حائز اهمیت می باشد. با ما همراه باشید.

سندباکس گوگل یا google sandbox چیست؟

الگوریتم سندباکس مانند فیلتری می ماند که سایت های جدید را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هنگامی که سند باکس در سایتی خانه می کند، رتبه و رنک آن سایت را صرف نظر از اینکه سایت، دارای لینک های ورودی بیشمار، Rank بالا و یا محتوای خوب و کاربر پسند هست، تحت الشعاع قرار میدهد. از مهمترین ویژگی ها و اهداف sandbox، جلوگیری از سایت های اسپم و فرایند تکراری می باشد.

این پدیده که نسبت به دیگر الگوریتم ها، کمتر شناخته شده است، مانند یک فیلتر موقت، تمامی فاکتورهای رتبه بندی سایت را برای سایت های تازه و نوپا تحت تاثیر خود قرار میدهد. سندباکس بعد از اینکه متوجه شد، شما چطور رتبه یک سایت را افزایش میدهید و یا چطور ارگانیک سرچ ها را ایجاد می کنید، در مرحله بعد، به اعمال تکنیک ها در سایت های اسپم و موارد دیگر می پردازد. با وجودی که یک سایت می تواند با رعایت تمامی موارد، در نتایج جستجوی بالا قرار گیرد، باز رفتار کاربران و جستجوهای آن ها هم از مواردی است که باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو می شود. بعد از اتمام بررسی های الگوریتم سندباکس، سایت هایی که تمام تلاش خود را برای گمراه کردن این الگوریتم به کار برده اند، با نتایج زیر روبرو خواهند شد:

۱- ابتدا آن سایت ها را طبق استراتژی سندباکس مورد بررسی مجدد قرار میدهند و بررسی میکنند که این سایت ها، یک سایت اسپمر هستند یا سایت هایی که دستکاری شده اند.

۲- در صورتی که از این نتیجه سربلند بیرون آیند، می توانند از پنالتی سندباکس خارج شوند و حتی اجازه قرار گرفتن در رتبه بندی نتایج جستجو را هم دارند.

اگر در مرحله اول، سربلند بیرون نیایید، برای برطرف کردن مشکلات و خارج شدن از جریمه این الگوریتم، زمان کمی خواهید داشت.

عموم بیزینس ها و وبمستران با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه و کلاه خاکستری، سعی می کنند به بالاترین رتبه و نتیجه در گوگل دست یابند و این تکنیک ها از بزرگترین چالش های سئویی هستند که می توانند مشکلاتی را برای سایت ها ایجاد نمایند. یادتان باشد، در صورتی که از این روش ها برای افزایش رتبه خود استفاده می کنید، حتما سوراخ هایی که امکان جریمه شدن را برای شما فراهم می کند را ببندید. به نظر من، بهترین روش برای گرفتن رتبه، استفاده از تکنیک های کلاه سفید است، شاید با خود فکر کنید که این روش، در دراز مدت به نتیجه میرسد ولی ارزش جریمه نشدن را دارد. شاید هنوز این سوال برای شما وجود داشته باشد که آیا الگوریتم سندباکس گوگل وجود دارد یا خیر؟ در جواب باید بگویم که بله. در ادامه با ما همراه باشید.

google sandbox چه تاثیری روی سئو می گذارد؟

وبمستران و مشاغلی که می خواهند سایت را در نتایج رتبه بندی بالایی قرار دهند، از تاکتیک ها و روش های سئویی بسیاری استفاده می کنند. با ایجاد یک سایت جدید، گوگل هم ایده و روش های مختلفی را برای گرفتن رتبه برای چنین سایت هایی مورد بررسی قرار میدهد.نه تنها گوگل از روش های خاص برای ارزیابی سایت استفاده میکند، بلکه صاحبان این سایت ها هم برای بالا بردن رتبه سایت خود، خیلی باید دقت داشته باشند.

اجازه بدید سوالی از شما بپرسم، به نظر شما چطور می توان به شخصی که در حوزه کاری خود تازه کار است، اعتماد کرد؟ شما هیچ شناختی از چنین شخصی ندارید و نمیدانید که چه توانایی هایی دارد. اما آنها تمام تلاش خود را برای شناساندن خود به شما انجام میدهند. یکی از کارهای مهمی که باید برای شناساندن خود به دیگران انجام دهید، داشتن تعامل و ارتباط با دیگران است که به آن ها بگویید، چه کسی هستید و آیا ارزشش را دارید که با شما در ارتباط باشند یا خیر. این عملکرد مانند الگوریتم های رتبه بندی گوگل می باشد که برای دادن رتبه به سایت های تازه و نوپا استفاده می کنند. عموما مردم خیلی دیر به افراد جدید و یا کسب وکارهای نوپا اعتماد می کنند و چنین افرادی باید فرایندی را طی کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

الگوریتم سندباکس دارای طبیعت داینامیک و پویایی دارد و با گذشت زمان نیز تغییر می کند و تمامی سایت ها باید خود را با تغییرات این الگوریتم آماده کنند.

یکی از تاثیرات مهم الگوریتم سندباکس، تحت تاثیر قرار دادن فاکتورهای رتبه بندی سایت است که تصمیم میگیرد که سایت های جدید در چه نتیجه ای قرار گیرند و آیا این توانایی را دارند که با گذشت زمان بتوانند از استراتژی های جدیدی برای تغییر خود استفاده نمایند یا خیر.

موارد ذکر شده می تواند یکی از چالش های بزرگ برای وبمستران باشد که سایت را به بهترین نحو ممکن بهینه نمایند تا در دام الگوریتم google sandbox قرار نگیرند. جدا از اینکه از راهکارهای سئویی برای بهینه سازی سایت خود استفاده میکنید تا در تله سندباکس گوگل قرار نگیرید، هدف اصلی شما افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو گوگل می باشد. بنابراین، خیلی باید مراقب باشید که در دام گوگل سندباکس نیفتید، چرا که شما نمیتوانید آینده را پیش بینی کنید و از روش های بهینه سازی و تکنیک های کلاه سفید استفاده نمایید.

در ادامه به بررسی سوالاتی می پردازیم که ممکن است برای شما سوال باشد:

چرا گوگل سایت ها را با الگوریتم سندباکس سازماندهی می کند؟

فرض بر این است که الگوریتم سندباکس همانند فیلتری، سایت های جدید را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند از ارتباط این سایت ها با سایت های اسپم که با هدف افزایش رتبه در سایت های جدید روی کار آمده اند، مقابله نماید. در صورتی که در یک تاریخ مشخصی تعداد زیادی لینک روانه یک سایت شود، گوگل به آن سایت شک کرده و رتبه آن سایت را سریعا کاهش می دهد. بسیاری از سایت های اسپم با استفاده از ارسال زیاد لینک به سایتی، می خواهند که رتبه آن سایت را در نتایج جستجوی گوگل افزایش دهند، حال در صورتی که به عنوان یک متخلف شناخته نشوند و از الگوریتم های گوگل هم عبور کنند، اما با گذشت زمان و آپدیت شدن الگوریتم ها ، قطعا دچار جریمه و پنالتی خواهند شد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، گوگل تمامی سایت های جدید را با الگوریتم سندباکس خود مورد ارزیابی قرار میدهد تا مبادا مشکلات این چنینی برای سایت ها ایجاد شود. شنیده ها حاکی از آن است که الگوریتم سندباکس گوگل، برخلاف دیگر الگوریتم های گوگل دارای فیلتر کاملا مجزا بوده و با دیگر فیلترها کار نمیکند.

چه زمانی گوگل سندباکس اتفاق می افتد؟

برای اولین بار در سال ۲۰۰۴، سندباکس گوگل بر روی سایت های جدید، اثرات خود را باقی گذاشت و وب سایت هایی که در طول راه اندازی آن و بعد از ایجاد آن تاسیس شده بودند، همگی با تغییرات رتبه در نتایج جستجو و قرار گرفتن در دام جعبه شن گوگل مواجه شدند. البته فرقی هم نمیکرد که یک سایت، با داشتن تعداد زیادی لینک با کیفیت و داشتن رتبه خوب در نتایج، گرفتار چنین الگوریتمی قرار نگیرد و رتبه آن نیز کاهش پیدا نکند.

چه سایتهایی در دام الگوریتم سندباکس قرار میگیرند؟

عموما تمامی سایت ها میتوانند در دام این الگوریتم قرار گیرند، هر چند فاکتورهای متعددی وجود دارد که می تواند در مدت زمان ماندگاری آن سایت ها در جعبه شن، موثر باشد. اگر سایتی برای کلمه کلیدی پر رقابت در تلاش باشد، حتما در معرض بررسی الگوریتم sandbox قرار میگیرد. اگر شما احتمالا نگران این موضوع هستید که چرا سایت شما تحت تاثیر سندباکس قرار نگرفته است، میتواند دلایل بسیاری برای آن وجود داشته باشد. مثلا سایت هایی که قبل از مارچ ۲۰۰۴ ایجاد شده بودند، این شانس را داشتند که گرفتار سندباکس قرار گیرند. سایت هایی که خود را درگیر کلمات کلیدی پر رقابت نمی کنند مطمئنا در دام الگوریتم سندباکس قرار نخواهند گرفت.

برای چه مدت زمانی، سایت تحت تاثیر الگوریتم سندباکس قرار میگیرد؟

بازه زمانی که یک سایت می تواند در جعبه شن گوگل قرار گیرد، سه تا چهار ماه میباشد که باز بسته به نوع سایت، این مقدار می تواند متفاوت باشد. عموما تمامی سایت ها این مقدار را از یک تا شش ماه در نظر میگیرند که این مدت زمان به چندین فاکتور بستگی دارد. اگر سایت شما جز سایت هایی است که درگیر کلمات و عبارات پر رقابت نیست، احتمال گرفتار شدن در این الگوریتم کمتر خواهد بود ولی اگر سایت شما در کلمات پر رقابت فعالیت می کند، می تواند طبق ساختار و استراتژی سندباکس در مدت نامشخصی تحت بررسی و آنالیز قرار گیرد.

چگونه می توان از الگوریتم سندباکس خارج شد؟

بعد از گرفتار شدن در دام الگوریتم سندباکس، نوبت به این میرسد که چطور میتوان از این دام خارج شد و باید چه کارهایی را انجام داد. در ادامه تعدادی راهکار برای خروج از سندباکس را بیان میکنیم؟

۱- فعالیت نداشتن سایت در کلمات پررقابت و دارای volume زیاد

یکی از راه ها که در بالا هم به آن اشاره شد، فرار کردن از کلمات کلیدی پر رقابت است که دارای ارزش بیشماری میباشند. با تحقیق کلمات کلیدی می توان کلمات کلیدی که کمتر سرچ می شوند و در رقابت هم نیستند را انتخاب نمایید. برای بالا بردن رتبه سایت خود می توانید با نوشتن محتوای عالی با چنین کلماتی، از دید سندباکس گوگل در امان باشید.

۲- استفاده از ساختار Silo

طبق ساختار سیلو، باید صفحاتی که برای ما مهم هستند و در واقع باعث تولید پول می شوند را تغییر دهید. حال، شما میتوانید با ایجاد صفحاتی مانند silo structure و استفاده از لینک های داخلی، به گرفتن رتبه در نتایج جستجو کمک نمایید.

۳- دریافت نظرات بیشتر در دیدگاه

با ایجاد کامنت و نظرات بیشتر در سایت می توانید، خود را به کاربران و گوگل ثابت کنید و سیگنالی مبنی بر معتمد بودن به گوگل انتقال دهید.

۴- کاهش سرعت لینک سازی

بسیاری از سایت ها برای گرفتن نتیجه و رتبه، بلافاصله بعد از ایجاد و ساخت محتوا، شروع به لینک سازی خارجی می نمایند که همین امر در کاهش رتبه و دخیل شدن google sandbox تاثیر می گذارد.

۵- بهبود on-page سایت و تبدیل شدن به conversion

برای آنکه ترافیک بسیار بالایی داشته باشید، قبل از هر کاری باید سئوی داخلی سایت را بررسی نمایید و کیفیت محتوای خود را هم بالا ببرید.

امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید، در صورت مشاوره رایگان سئو و یا اطلاع از هزینه انجام سئو می توانید با شماره ۰۹۱۲۲۸۹۰۹۲۴۸ تماس حاصل نمایید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید