سئو

الگوریتم گوگل دنس؛ بالا و پایین سئو را با موفقیت طی کنید!

تیم تحریریه سئولب
|

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک سایت راه اندازی کرده باشید و متوجه شوید که رتبه صفحات شما در گوگل تغییرات زیادی دارند. این مسئله در ابتدا نگران کننده است اما جای نگرانی وجود ندارد! گوگل برای آن که ببیند کاربران چقدر از محتوای شما رضایت دارند، الگوریتمی به نام گوگل دنس ایجاد کرد تا بتواند رفتار کاربران را نسبت به سایت های مختلف بررسی کند. در واقع گوگل دنس در نگاه اول کمی نگران کننده است اما هنگامی که کمی عمیق تر آن را بررسی کنید، متوجه می شوید که گوگل دنس کمک زیادی به سایت های تازه تاسیس می کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی الگوریتم Google Dance بپردازیم و ببینیم که چطور از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

سر فصل ها

الگوریتم گوگل دنس گوگل چگونه به وجود آمد؟

گوگل برای آن که بتواند سایت های مختلف را به بهترین شکل ممکن رتبه بندی کند، الگوریتم های مختلفی ایجاد کرده است. سایت هایی که الگوریتم های گوگل را به خوبی رعایت می کنند، در مدت زمان مناسبی به رتبه های اول گوگل می رسند و سایت هایی که آن را رعایت نمی کنند، با افت رتبه مواجه می شوند. گوگل دنس یکی از الگوریتم های بسیار کاربردی گوگل است که برای رتبه بندی سایت ها در نتایج گوگل به کار می رود. اگر یک سایت تازه تاسیس داشته باشید، گوگل دنس کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید رشد کنید! البته به شرط آن که محتوای ارزشمند و کاربردی برای کاربران داشته باشید.

هنگامی که یک سایت تازه تاسیس راه اندازی می کنید، گوگل نمی داند که محتوای شما چقدر ارزشمند و کاربردی است! در واقع هدف گوگل این است که بهترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد؛ بنابراین رفتار کاربران نسبت به صفحات سایت شما تاثیر زیادی روی رشد شما خواهد داشت. اگر کاربران وارد صفحات سایت شما شوند و محتوای ارزشمندی ببینند، زمان زیادی را در آن می مانند. همین مسئله باعث شد تا گوگل الگوریتم گوگل دنس را به وجود بیاورد. در این الگوریتم سایت هایی که رتبه های مناسبی ندارند، برای مدت کوتاهی به صفحات اول گوگل منتقل می شوند تا کاربران شما آن ها را ببینند. اگر رفتار کاربران مناسب باشد، گوگل متوجه ارزشمند بودن صفحه می شود.

الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس چیست؟

اکنون که با تاثیر رفتار کاربران روی رتبه بندی سایت آشنا شدید، زمان آن می رسد که ببینیم الگوریتم گوگل دنس چیست! در واقع گوگل دنس الگوریتمی است که گوگل رتبه سایت را می‌رقصاند. به عبارت ساده تر، از صفحات چندم گوگل به صفحه اول می‌آورد تا ببیند که آن صفحه چقدر ارزشمند است. طبیعی است که هر چقدر رتبه سایت بهتر باشد، کاربران بیشتری شما را می بینند. در این صورت وارد سایت شما می شوند و محتوای شما را بررسی می کنند. اگر محتوای ارزشمندی داشته باشید و ساختار محتوای سایت مناسب باشد، کاربر در سایت می ماند و آن محتوا را می خواند.

از طرف دیگر، اگر محتوای شما مناسب نباشد یا به درد کاربران نخورد، در مدت زمان بسیار کوتاهی آن را ترک می کنند. همین رفتار کاربران سیگنالی برای گوگل ارسال می کند که این صفحه ارزشمند است یا خیر! اگر سیگنال ارسالی به گوگل مناسب باشد، گوگل متوجه می شود که آن صفحه برای کاربران مفید بوده است. همین مسئله باعث می شود تا سایت شما به رتبه های اول راه پیدا کند. البته گوگل دنس معمولاً برای سایت های تازه راه اندازی شده است اما گاهی اوقات سایت های دیگر هم درگیر آن می شوند. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر این موضوع می پردازیم تا ببینید که سایت شما هم درگیر این الگوریتم است یا خیر.

چرا الگوریتم Google Dance اهمیت زیادی دارد؟

گوگل دنس یکی از الگوریتم های بسیار مهم گوگل است که می تواند باعث رشد سایت شما شود! اگر می خواهید از این الگوریتم به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و نتیجه عالی بگیرید، باید فکر محتوای جذاب، ارزشمند، مفید و کاربردی باشید. در واقع هنگامی که کاربران یک عبارت کلیدی را جستجو می کنند، به این معنی است که به آن نیاز یا علاقه دارند. بنابراین می خواهند گوگل سایتی به آن ها نشان دهد که چنین محتوایی دارد. اگر این اتفاق بیفتد، کاربر در سایت می‌ماند و حتی ممکن است با آن تعامل برقرار کند؛ مثلاً ممکن است برای شما یک کامنت درج کند و نظر خود را بگوید.

هوش مصنوعی گوگل سایت ها را از نظر ساختار و مسائل فنی بررسی می کند اما باز هم آن قدر پیشرفته نیست که بتواند جای ذهن انسان را بگیرد. بنابراین نمی تواند متوجه شود که محتوا واقعاً ارزش آن را که در صفحات اول گوگل نمایش دهد دارد یا خیر. به همین دلیل است که به رفتار کاربرانی که وارد سایت شما می شوند توجه می کند. پس اگر می خواهید به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید، محتوایی تولید کنید که برای کاربران ارزشمند باشد.

تاثیر گوگل دنس بر سایت‌های نوپا

در بخش قبلی گفتیم که گوگل دنس بیشتر برای سایت های نوپا ایجاد شده است! دلیل آن هم این است که سایت های نوپا هر چقدر که قوی عمل کرده باشند، باز هم در مقابل سایت های قدیمی قدرت کمتری دارند. بنابراین اگر چنین سایت هایی بخواهند با گذشت زمان به رتبه های اول برسند باید صبر کنند؛ حتی ممکن است چندین سال این مسئله طول بکشد. گوگل به دنبال ارائه نتایجی به کاربران است که کیفیت بسیار بالایی دارند. پس الگوریتم های قبلی برای سایت های نوپا کاربردی نیست! گوگل دنس سایت های جدید را بررسی می کند و رتبه های آن ها را می رقصاند.

هنگامی که یک سایت نوپا قدم در میدان رقابت می گذارد، رتبه های خوبی در گوگل ندارد. مثلاً ممکن است شما نتایجی در صفحه سوم گوگل داشته باشید که طبیعتاً کاربران بسیار کمی به آن سر می زنند. گوگل شما را برای مدت زمان کوتاهی به صفحه اول می آورد تا ببیند که رفتار کاربران با صفحات سایت شما چگونه است. کار سختی نیست که بخواهید در صفحه اول گوگل بمانید، تنها کافی است محتوای خوبی داشته باشید تا همراه با رقصیدن گوگل دنس به صفحات اول بیایید و در همان جا بمانید.

گوگل دنس به سراغ چه سایت‌هایی می‌رود؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که گوگل دنس به سراغ چه سایت هایی می رود! این تفکر که گوگل دنس تنها برای سایت های نوپا است، درست نیست. در واقع گوگل دنس تاثیر بیشتری روی سایت های نوپا دارد اما تنها با هدف بررسی سایت های نوپا به وجود نیامده است! سایت هایی وجود دارند که تغییرات ناگهانی روی آن ها صورت می گیرد و گوگل دنس آن ها را هم بررسی می کند. به صورت کلی 4 نوع سایت وجود دارد که گوگل دنس آن ها را برررسی می کند:

  • سایت‌های نوپا

اولین سایت هایی که گوگل دنس آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، سایت های نوپا هستند. سایت های نوپا، سایت هایی هستند که تاکنون وجود نداشته اند و نتایجی هم روی گوگل ندارند. در این صورت گوگل نمی داند که محتوای قرار گرفته روی این سایت برای کاربران مفید است یا خیر! در چنین شرایطی گوگل سعی می کند با گوگل دنس شما را به رتبه های بالاتر بیاورد و ببیند که محتوای شما برای کاربران مفید است یا خیر. اگر مفید باشد، شما را با کمی افت رتبه، در رتبه های بالا نگه می دارد. اما اگر مفید نباشد، شما را به رتبه قبلی یا حتی ضعیف تر برمی گرداند.

  • سایت‌های با محتوای تکراری

برخی سایت ها محتوای تکراری دارند! در واقع چنین سایت هایی از سایت های دیگر کپی می کنند و همین مسئله باعث می شود تا آن محتوا برای کاربران مفید نباشد. البته ممکن است مفید باشد، اما الگوریتم های دیگر گوگل مخالف محتوای کپی هستند. در چنین شرایطی آن سایت دچار رقص گوگل می شود تا گوگل ببیند که آن سایت برای کاربران مفید است یا خیر! اگر به هر دلیلی مجبور شدید در سایت خود محتوای کپی استفاده کنید، حتماً باید به نحوی باشد که برای کاربران مفید باشد و البته لینک منبع اصلی را هم درج کرده باشید. در چنین حالتی ممکن است بتوانید رتبه های خوبی بگیرید که البته با توجه به الگوریتم های دیگر گوگل، کمی بعید است.

  • سایت‌های با حجم زیاد لینک سازی

لینک سازی یک مسئله بسیار مهم در سایت و سئو است! گاهی اوقات سایت ها بدون توجه به استانداردهای سئو بک لینک زیادی دریافت می کنند. مثلاً سایتی که تا کنون لینک سازی نکرده است، اگر بخواهد از هزار عدد دامنه بک لینک دریافت کند گوگل را به شک می اندازد. چنین سایت هایی دچار گوگل دنس می شوند و اگر صفحات نتواند رضایت کاربران را جلب کند، افت رتبه شدیدی خواهند داشت. بنابراین باید اصول لینک سازی را رعایت کنید و از ایجاد تعداد زیادی لینک برای سایت خود جلوگیری کنید! زیرا این نوع سئو کلاه سیاه است و گوگل کاملاً مخالف آن است.

  • سایت‌های با کلمات کلیدی جدید

گاهی اوقات سایت ها با کلمات کلیدی جدیدی ظاهر می شوند که سایت های کمی در آن زمینه فعالیت کرده اند. گوگل برای آن که رفتار کاربران نسبت به چنین کلمات کلیدی را بررسی کند، آن سایت را با الگوریتم گوگل دنس مواجه می کند. اگر کاربران آن را جستجو کنند و وارد سایت موردنظر شوند، در صورتی که رفتار خوبی داشته باشند گوگل هم آن کلمه کلیدی را پایدار شناسایی می کند. در این صورت است که اگر محتوای خوبی دارید، سایت شما هم به عنوان نتیجه مناسب به کاربران نمایش داده می شود. پس اگر کلمات کلیدی نسبتاً جدید دارید که کمتر در گوگل جستجو شده است، حتماً محتوای ارزشمندی برای آن داشته باشید تا گوگل دنس به رشد شما کمک کند.

چگونه با الگوریتم گوگل دنس پیشرفت کنیم؟

گوگل دنس برای برخی سایت ها مناسب و برای برخی دیگر نامناسب است! این مسئله به آن سایت بستگی دارد که چقدر توانسته باشد رضایت کاربران و گوگل را جلب کرده باشد. برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، قبل از آن که به رتبه های اول گوگل فکر کنید، به فکر این باشید که چه محتوایی می تواند نیاز کاربران را رفع کند. اگر این سوال را بپرسید، به راحتی می توانید محتوایی تولید کنید که واقعاً برای کاربران ارزشمند است.

در چنین شرایطی شما محتوایی دارید که برای کاربران ارزشمند است و می تواند نیازشان را رفع کند. گوگل دنس شما را به رتبه های اول می رساند و هنگامی که ببیند رفتار کاربران با توجه به محتوای باکیفیت شما مناسب است، شما را برای همیشه در رتبه های عالی نمایش می دهد. هیچ ارزشی بالاتر از این نیست که سایت شما به رتبه های اول در کلمات کلیدی موردنظر برسد و هزاران کاربر بدون هزینه جذب کنید.

در این مقاله به بررسی گوگل دنس و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید