سئو

الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

آخرین به روزرسانی 99/11/20

هیچ چیز به اندازه وب گردی با موبایل لذت بخش نیست! موبایل وسیله کوچکی که همیشه همراه ماست و گوگل موتور جستجوی همه‌چی دانی که همیشه مثل یک راهنما در کنار ماست! همین موارد، گوگل را به فکر فرو برد که چه کاری انجام دهد تا این تجربه لذت‌بخش را برای کاربران شیرین‌تر کند. به همین دلیل در سال 2018 گوگل الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرد تا تجربه کار با وب را برای کاربران موبایل لذت بخش تر کنند.

امّا برای همسویی با این الگوریتم باید چه تغییری روی سایت خود ایجاد کنند؟ در این مقاله از تاپ سئو تمام جزئیات مربوط به Mobile First Index گوگل را با هم بررسی می‌کنیم. برای بروز نگه داشتن استراتژی سئو سایت خود، پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

الگوریتم Mobile first index چیست؟

این الگوریتم دقیقا همان چیزی است که از نامش پیداست! Mobile First Index یعنی گوگل ابتدا ورژن موبایل سایت شما را برای ایندکس شدن در نظر می گیرد و برای رنک دهی به سایت شما نیز عملکرد ورژن موبایل شما را مبنای اصلی قرار می دهد. اگر بازدید ربات های خزنده گوگل روی سایت خود را رصد کنید، خواهید دید که گوگل بات موبایل بیشتر به سایت شما سر زده است.

دلیل اینکه این الگوریتم mobile-first نامیده شده این است که این الگوریتم ابتدا نسخه موبایل را ایندکس می کند، امّا فقط برای ایندکس کردن مطالب روی موبایل نیست. به عبارتی دیگر، اگر سایت شما ورژن موبایلی مناسبی ندارد، ورژن دسکتاپ همچنان می تواند ایندکس شود. امّا باید در نظر بگیرید که اگر ورژن موبایلی سایت شما مناسب نیست و تجربه کاربری خوبی را ایجاد نمی کند، این مسئله قطعا روی رنک شما تاثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این، اگر نسخه موبایلی سایت شما مناسب باشد، تاثیرات مثبت آن را در رنک سایت خود روی نسخه دسکتاپ هم خواهید دید.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، الگوریتم Mobile first index یعنی گوگل نسخه موبایلی سایت شما را به عنوان نسخه اصلی و اولیه سایت شما در نظر می گیرد. در نتیجه، اگر ورژن دسکتاپ و موبایل شما یکسان هستند و شما محتوا را کاملا برای دستگاه های موبایل بهینه و ریسپانسیو کرده اید، این الگوریتم نباید تاثیر خاصی روی عملکرد و جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل بگذارد.

با این وجود، باید در نظر داشته باشید که معرفی این الگوریتم به این معناست که شیوه در نظر گرفتن محتوای شما توسط گوگل کاملا عوض شده و الویت بندی ها برای کرال کردن و ایندکس کردن تغییر کرده اند. قبلا نسخه دسکتاپ سایت شما به عنوان نسخه اصلی در نظر گرفته می شد و نسخه موبایل آن در واقع نسخه دوم یا غیر اصلی محسوب می شد. به همین دلیل، نسخه دسکتاپ سایت ها برای سئو سایت هدف گذاری می شد و بیشتر استراتژی های خود را روی این نسخه پیاده می کردند. امّا با معرفی این آپدیت، تمام توجهات به نسخه موبایل سایت معطوف شده است.

چرا گوگل از الگوریتم Mobile First Index استفاده می‌کند؟

جستجوهای موبایلی و سایر پلتفرم‌های همراه طی سالیان گذشته با رشد چشمگیری همراه بوده است. همین مساله باعث شد تا گوگل به دنبال ارائه الگوریتم و راهکارهایی باشد که کاربران هنگام جستجو در موبایل احساس راحتی بیشتری داشته باشند. در ادامه گوگل به بررسی نیازهای کاربران هنگام جستجو در گوگل با موبایل پرداخت تا بتواند نیازهای آن‌ها را در اولویت خود قرار دهد. پس از مشاهده رشد آمارهای استفاده از از تلفن همراه و محبوبیت آن، گوگل استراتژی‌های ویژه‌ای برای کاربران موبایل آماده کرد. قبل از معرفی الگوریتم Mobile First Indexing نتایج جستجو با امروز خیلی متفاوت بود چراکه نتایج جستجوها براساس نسخه دسکتاپ بوده است.

چرا الگوریتم Mobile First Indexing مهم است؟

این نکته بدیهی است که هر سایتی که راه اندازی می‌شود به دنبال این است که توسط گوگل رتبه خوبی کسب کند و کاربران بر روی آن کلیک کنند. دیده شدن هر سایتی اهمیت به سزایی در جذب ترافیک، برندینگ و فروش دارد. با اهمیتی که گوگل برای سایت‌های موبایل فرندلی قائل است، سایت‌هایی که با این الگوریتم مطابقت دارند رتبه خوبی کسب می‌کنند و بقیه سایت‌ها به رتبه‌های پایین تنزل پیدا می‌کنند. حال که نسخه موبایل ایندکس اول گوگل شده است، آیا می‌توان از آن غافل بود؟!

اگر تا الان بیشتر سعی خود را برای نسخه دسکتاپ انجام می‌دادید، دست نگه دارید و شیوه متفاوتی را در پیش بگیرید. به نسخه موبایل توجه ویژه‌ای کنید و آن را در اولویت کارهای خود قرار دهید تا گوگل دوباره مجذوب شما شود!

یعنی فقط تا آن تاریخ می‌توان نسخه ی دسکتاپ داشت و از آن به بعد دیگر دسکتاب برای گوگل اهمیتی نخواهد داشت. این تصمیم در راستای گسترش پاندمیک کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها گرفته شد.

البته باید بدانید که بیش از 70 درصد سایت‌ها به mobile first indexing تغییر پیدا کرده اند و سایت های جدید هم بطور پیشفرض طبق این الگوریتم ایندکس می شوند.

چگونه سایت را برای الگوریتم Mobile First Index سئو کنیم؟

با توجه به آمار و ارقامی که در خصوص افزایش استفاده از دستگاه های موبایل در سرتاسر جهان وجود دارد، گوگل تصمیم گرفته است که محتوای دنیای وب را برای کاربران موبایل مناسب تر و کاربرپسند تر کند.

نکته ای که باید در مورد این آپدیت بدانید این است که گوگل قصد ندارد یک ایندکس برای نسخه دسکتاپ شما انجام دهد و یک ایندکس برای نسخه موبایل. در واقع قرار است فقط یک نسخه ایندکس شود. در واقع، تنها ایندکسی که انجام خواهد شد ایندکس موبایل خواهد بود. در نتیجه، اگر شما محتوایی روی نسخه دسکتاپ خود دارید که روی نسخه موبایل شما موجود نیست، شما برای آن محتوا رنک نخواهید گرفت، حتی روی جستجوهای دسکتاپ!

حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه باید سایت خود را برای الگوریتم Mobile First Index آماده کنیم؟ در ادامه نکاتی را برای شما شرح می دهیم که دانستن آن ها به شما کمک می کند استراتژی سئو سایت خود را همسو با این آپدیت جدید گوگل در نظر بگیرید.

نکات مهم برای آماده‌ سازی سایت برای الگوریتم Mobile First Index

  • اگر محتوای نسخه موبایلی و دسکتاپی سایت شما متفاوت باشد، گوگل محتوای موبایلی را ایندکس می کند – مطمئن شوید که تمام محتوای مهم سایت شما روی نسخه موبایلی شما نیز موجود باشد. اگر بخشی از محتوای شما روی نسخه موبایل موجود نباشد، آن محتوا رنک نخواهد گرفت! گوگل عنوان کرده است که زمانی که سایت شما روی Mobile First Index برود، دیگر نسخه دسکتاپ شما ایندکس نخواهد شد.
  • اطلاعاتی که پشت تب ها یا داخل لیست های آکاردئونی هستند هم دیده خواهند شد – ایندکس محتوا در نسخه دسکتاپ به این صورت بود که به محتوای مخفی (به عنوان مثال محتوایی که درون لیست های آکاردئونی قرار دارد) توجهی نمی شد. امّا اکنون با توجه به الگوریتم mobile first index، این محتواهای مخفی نیست دیده خواهند شد. امّا همچنان در نظر داشته باشید که چنین محتواهایی در اسنیپت ها نمایش داده نخواهند شد و قطعا گوگل به آن ها اهمیت کمتری می دهد. دلیل این مسئله هم این است که گوگل به محتوایی بها می دهد که به راحت ترین حالت ممکن در دسترس کاربر قرار می گیرند.
  • اگر سایت شما برای دستگاه های موبایل ریسپانسیو است، شما تقریبا برای این الگوریتم آماده هستید – گوگل عنوان کرده است که سایت هایی که به درستی پیاده سازی شده اند و کاملا ریسپانسیو هستند هیچ گونه مشکلی برای تغییرات این الگوریتم نخواهند داشت. امّا ممکن است سایتی از لحاظ فنی ریسپانسیو باشد ولی لینک های داخلی آن روی نسخه موبایلی نسبت به نسخه دسکتاپ متفاوت است. با وجود ریسپانسیو بودن، همین تفاوت می تواند برای سایت مدنظر مشکل ساز باشد.
  • سرعت سایت روی نسخه موبایل به شدت مهم است – در این آپدیت جدید، به صورت مستقیم به سایت هایی که سرعت لود بالایی دارن امتیاز داده نمی شود، امّا از آنجایی که تمرکز این الگوریتم بهبود تجربه کاربری روی نسخه موبایل سایت ها است، بهبود سرعت سایت می تواند به رنک سایت کمک بسیار زیادی کند، امّا به صورت غیر مستقیم! در این زمینه، استفاده از AMP به شدت استفاده می شود.
  • طراحی ریسپانسیو بهتر از داشتن یک نسخه مجزا برای موبایل است – شاید با در نظر گرفتن تمام اهمیتی که گوگل برای نسخه موبایل در نظر گرفته است گمان کنید که بهتر است یک نسخه مجزا از سایت خود را برای موبایل در نظر بگیرید. امّا گوگل عنوان کرده است که الویت شما باید طراحی ریسپانسیو سایت باشد.
  • ساختار Structured Data و کد های سایت باید روی نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان باشد – در مورد اوّل توضیح دادیم که کلیه محتوای سایت شما باید روی نسخه موبایل نیز قابل دسترس باشد. علاوه بر محتوا، تمامی تگ های مهم سایت مانند تگ عنوان و توضیحات و همچنین نشانه گذاری های و کدهای اسکیما باید کاملا در نسخه دسکتاپ و موبایل یکسان باشد.
  • سایت مپ یا نقشه سایت در نسخه موبایل موجود و با نسخه دسکتاپ یکسان باشد – مطمئن شوید که تمامی لینک های سایت مپ شما در نسخه موبایل نیز وجود دارند. تمامی لینک های اصلی مانند صفحه خانه، خدمات و … باید در نسخه موبایل نیز وجود داشته باشند.
  • طراحی فلش را فراموش کنید – درست است که طراحی سایت به روش فلش زیبا است و از لحاظ بصری خیلی به چشم می‌آید، اما موبایل به طور کامل از فلش پشتیبانی نمی‌کند و این نوع از گرافیک‌ها را به‌درستی نمایش نمی‌دهد. این سایت‌ها لود سنگینی دارند و سرعت سایت را به شدت کاهش می‌دهد که امتیاز منفی بزرگی برای سایت‌ها است.
  • از روش Mobile First Design استفاده کنید – در سایت‌های ریسپانسیو ابتدا سایت برای نسخه دسکتاپ طراحی می‌شود و سپس تصمیم‌گیری می‌شود که چه بخش‌هایی در موبایل و تبلت نشان داده شوند. اما در طراحی Mobile First Design ابتدا سایت برای موبایل طراحی شده و سپس در رابطه با بخش‌هایی که نیاز است به نسخه دسکتاپ اضافه شود تصمیم‌گیری می‌شود.
  • محتوای کاربرپسند ایجاد کنید – زمانی که سایت را برای کاربران موبایل بهینه می‌کنید، سعی کنید محتوایی قرار دهید که در نسخه موبایل به راحتی قابل نمایش باشد. با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش از تصاویر و فیلم‌هایی استفاده کنید که کاربر را خسته نکند. متن‌ها را طوری قرار دهید که به سادگی بتوان روی آن‌ها کلیک کرد.

سوالات متداول در مورد Mobile First Index گوگل

با روی کار آمدن هر کدام از الگوریتمهای گوگل، ابهامات و سوالات گسترده ای در ذهن سئو کاران و صاحبان وب سایت ها شکل می گیرد. الگوریتم Mobile First Index هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه، برخی از رایج ترین سوالاتی که کاربران در مورد این الگوریتم دارند را بررسی می کنیم.

  • از کجا بفهمم که سایت من روی Mobile First Indexing رفته است؟

زمانی که الگوریتم Mobile First Index بر سایت شما اعمال شده باشد، از طرف گوگل ایمیلی برای شما ارسال می‌شود. همچنین در Google Search Console این قضیه مشخص می‌شود. شما باید همه تلاش خود را انجام دهید که از این الگوریتم تبعیت کنید وگرنه رتبه سایت خود را از دست می‌دهید.

حال توجه به این نکته بسیار مهم است که اطلاعاتی که در نسخه دسکتاپ شما وجود دارد، در نسخه موبایل هم وجود داشته باشد. در غیر این صورت این اطلاعات اگرچه از بین نمی‌روند ولی ارزش خود را از دست خواهند داد و تمامی ‌زحماتی که طی سالیان کشیده‌اید با همین نکته ساده از بین می‌رود.

  • چگونه متوجه سازگاری سایت با نسخه موبایل شویم؟

گوگل با اهمیت زیادی که به الگوریتم Mobile First Index داد، ابزارهای لازم را هم معرفی کرد. سایت خود را در این سایت https://search.google.com/test/mobile-friendly وارد کنید تا سازگاری آن با موبایل (Mobile friendly)را به شما نشان دهد. از طریق گوگل سرچ کنسول هم به راحتی می‌توانید میزان سازگاری سایت را بررسی کنید. همچنین خطاهای نسخه موبایل را نشان می‌دهد که با برطرف کردن آن ها می‌توانید رتبه سایتتان را در موبایل افزایش دهید.

  • اگر سایت شما نسخه موبایلی نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

سایت به شیوه قبل ایندکس می‌شود ولی زمان رتبه‌گیری نمی‌تواند در جایگاه‌های بالا قرار گیرد. ساده ترین راه برای اینکه براساس این الگوریتم گوگل پیش بروید این است که یک سایت واکنش گرا طراحی کنید و نه اینکه دو نسخه مجزا از یک سایت داشته باشید. سایت‌های ریسپانسیو در ساختار خود محتوا و کدهای یکسانی دارند که با هرروشی دسته‌بندی شوند برای سایت مشکلی به وجود نخواهد آمد.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که گوگل دوبار ایندکس انجام می‌دهد. اما به این نکته دقت کنید که گوگل یک ایندکس دارد و زمانی که می‌خواهد محتوای سایت را بررسی کند نسخه موبایل را بررسی می‌کند.

  • با توجه به الگوریتم Mobile First Index آیا گوگل برای رنک دهی فقط نسخه موبایل سایت من را در نظر می گیرد؟

منظور از Mobile-first این است که برای رنک دهی، نسخه موبایل در الویت قرار می گیرد. امّا ممکن است تحت شرایط خاصی نسخه دسکتاپ یک سایت مدنظر قرار بگیرد. در نتیجه، این الگوریتم نسخه موبایل را برای رنک دهی در نظر می گیرد امّا این به معنای فراموشی کامل نسخه دسکتاپ نیست.

  • محتوای نسخه موبایلی سایت من از نسخه دسکتاپ کمتر است. آیا این مشکل ساز خواهد شد؟

بی شک این مسئله می تواند مشکل ساز شود. بر اساس الگوریتم Mobile First Index، گوگل سایت هایی را ترجیح می دهد که ریسپانسیو باشند. تمامی محتوایی که روی دسکتاپ دارید باید روی موبایل هم موجود باشد. به طور کلی، هر محتوایی که برای شما مهم است و مایلید کرال شود باید روی نسخه موبایل وجود داشته باشد و در معرض دید کاربر قرار بگیرد تا به راحتی ایندکس شود.

  • چه کاری انجام دهم تا الگوریتم Mobile First Index روی رنک من تاثیر منفی نگذارد؟

پاسخ این سوال ساده و واضح است: طراحی ریسپانسیو داشته باشید. زمانی که سایت شما ریسپانسیو باشد یعنی محتوای دسکتاپ و موبایل شما یکسان است. در این صورت همه چیز روند طبیعی خود را طی خواهد کرد و هیچ گونه افتی در رنک شما رخ نخواهد داد.

سخن نهایی

رضایت کاربران هدف نهایی گوگل است و اگر شما نیز سعی کنید به بهترین نحو ممکن نیاز کاربر را برطرف کنید، قطعا گوگل نیز از شما راضی خواهد بود.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید