سئو

انتخاب و اهمیت شاخص کلیدی عملکرد یا KPI بازاریابی

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI بازاریابی اهمیت زیادی در سنجش عملکرد واحد یا تیم بازاریابی شما دارد. شما برای تصمیم گیری های آتی و ارزیابی میزان موفقیت و پیشرفت، نیاز به ارزیابی دارید. نتایج ارزیابی زمانی به شما در تصمیم گیری کمک می کند که با معیارهای صحیحی انجام شده باشند.

واضح است که انتخاب معیار یا شاخص ها تا چه حد می تواند در نتایج تاثیرگذار باشد. برای ارزیابی می توانید معیارها و شاخص های زیادی انتخاب کنید. شاخص های اصلی و کلیدی که وزن بیشتری در ارزیابی دارند، KPI یا شاخص کلیدی نامیده می شوند. با ما همراه باشید تا شما را با شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد واحد بازاریابی آشنا کنیم.

تعریف دقیق KPI بازاریابی

بازاریابی معیارهایی است که به شما در ارزیابی عملکرد واحد بازاریابی کمک می کند. معیارهایی که انتخاب می شوند باید واقعی، متناسب با هدف و قابل سنجش و اندازه گیری باشند. KPI بازاریابی برای هر پروژه، هر برنامه و در مدت زمان مشخص تعریف می شود. شاخص های کلیدی که تعریف می کنید، انواع مختلف دارند.

برخی شاخص ها، شاخص های ورودی نامیده می شوند. این شاخص های کلیدی صرفا به میزان مصرف منابع نسبت به خروجی می پردازد. شاخص های فرایند نوع دیگر شاخص های هستند. این شاخص ها به بررسی میزان کارایی، سازگاری و کیفیت اقدامات می پردازند. شاخص خروجی نوع سوم شاخص هاست.

این شاخص به بررسی دستاورد ها و محصول می پردازد. برای مثال بررسی حجم تولید، یک شاخص خروجی است. شاخص نتایج نیز مشابه شاخص خروجی است. برای مثال بررسی میزان آگاهی از برند میتواند شاخص نتایج یک برنامه باشد. شاخص پروژه نیز به میزان پیشرفت و گزارش قابل ارائه یک پروژه می پردازد.

KPI بازاریابی ممکن است متشکل از انواع شاخص ها باشد که متناسب با برنامه ها انتخاب و تعریف می شود.

گام اول در تعیین KPI بازاریابی

به صورت اختصاصی به شاخص هایی می پردازد که برای عملکرد تیم بازاریابی تعیین می شود. یکی از اصول مهم در مدیریت استراتژی بخش بازاریابی، ارزیابی عملکرد است. تصمیمات آتی شما باید بر اساس ارزیابی های دقیق و کارشناسانه ای باشد که انجام می دهید.

قبل از اینکه در خصوص KPI های مختلف با شما صحبت کنیم، باید بدانید که یک نسخه کلی وجود ندارد. شما باید بر اساس استراتژی که انتخاب می کنید و بر اساس اهداف و برنامه هایی که دارید، به دقت به تعیین شاخص های کلیدی عملکرد بپردازید.

برای مثال برای بازاریابی دیجیتالی نرخ تبدیل یک KPI بازاریابی مهم محسوب می شود. ممکن است در یک برنامه بازاریابی دیگر این معیار بی معنی باشد. بنابراین بهتر است با معیار های مختلف آشنا شوید و بر اساس پروژه خود، معیارهای کلیدی را انتخاب کنید.

نمونه هایی از KPI های عمومی بازاریابی

در خصوص KPI بازاریابی باید به این نکته توجه کنید که این شاخص ها باید به ارزیابی واحد بازاریابی بپردازند. شاخص هایی مثل میزان سود از جمله شاخص های مالی یا شاخص های فروش هستند. این شاخص ها نباید با شاخص های بازاریابی اشتباه گرفته شوند. البته به دلیل مفاهیم مشابه، ممکن است معیارهای فروش و بازاریابی به صورت یکجا تعریف شود. چند شاخص مهم بازاریابی عبارتند از :

هزینه جذب مشتری یک KPI بازاریابی مهم

یکی از معیارهای عمومی و مهم بازاریابی، هزینه جذب مشتری است. این معیار به بررسی میزان هزینه لازم جهت جذب مشتری در برنامه و اقدام بازاریابی شما می پردازد. هر چه هزینه جذب مشتری کمپین یا برنامه بازاریابی پایین تر باشد؛ اولویت بالاتری خواهد داشت.

متوسط زمان تبدیل دیگر KPI بازاریابی

متوسط زمان تبدیل یک KPI بازاریابی حائز اهمیت است. با این معیار زمان مورد نیاز برای تبدیل شدن مشتری بالقوه به مشتری بالفعل را بررسی می کنید. با این معیار می توانید اقدامات زود بازده را شناسایی کنید.

نرخ بازگشت مشتری:

هزینه جذب مشتری جدید همیشه از هزینه نگهداری مشتری قدیمی بیشتر است. به کمک این معیار می توانید بررسی کنید که کدام اقدام شما منجر به مشتری های وفادار بیشتری شده است.

KPI بازاریابی دیجیتالی

در مقابل شاخص های عمومی بازاریابی، KPI تعریف می شوند. این معیارها به صورت اختصاصی به شما کمک می کنند تا اقدامات خود را در حوزه بازاریابی دیجیتالی مورد بررسی قرار دهید. با توجه به اهمیت بازاریابی دیجیتالی ، تعریف شاخص های عملکرد در این حوزه روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. نمونه ای از مهم ترین شاخص های عملکرد بازاریابی دیجیتالی عبارتند از :

-جایگاه سئو سایت به ازای کلمات کلیدی مشخص

گوگل مورد اعتماد کاربران دنیای مجازی است. بیش از نیمی از کاربران، برای یافتن خدمت یا کالای مورد نیاز خود از گوگل کمک می گیرند. جستجو در گوگل از طریق کلمات کلیدی است. گوگل برای هر کلمه یا عبارت کلیدی، محتوای صفحات را رتبه بندی می کند.

این که شما در اولویت نتایج گوگل باشید یا نه، جایگاه سئو شما نامیده می شود. جایگاه سئو مناسب، به معنای قرار گرفتن در اولویت های بالاتر است. اولویت بالاتر یعنی شانس دیده شدن بیشتر سایت، خدمت یا محصول شما. بنابراین جایگاه سئو به عنوان یک KPI بازاریابی دیجیتالی تعریف می شود.

-ترافیک ارگانیک یک سایت

ترافیک طبیعی یا ارگانیک یک سایت یک KPI بازاریابی دیجیتالی است. این معیار بسیار ساده اندازه گیری می شود. هر چه ترافیک طبیعی سایت شما بالاتر باشد، شانس دیده شدن بیشتری دارید. شانس دیده شدن بیشتر یعنی شانس بالاتر تبدیل شدن بازدید کنندگان به مشتری. ارزیابی با این معیار به شما کمک می کند اقداماتی را در اولویت قرار دهید که منجر به ترافیک ارگانیک بالاتر می شوند.

-تعداد لینک های ورودی به عنوان KPI بازاریابی

تعداد بک لینک هایی که از وب سایت های دیگر می گیرید، می تواند یک معیار ارزیابی باشد. هر چه تعداد لینک های ورودی بیشتری داشته باشید، احتمال دیده شدن سایت شما بالاتر است. با لینک ورودی بالاتر می توانید به تعداد بیشتر مشتری امیدوار باشید. البته تعداد لینک ورودی از سایت های مرتبط نیز اهمیت دارد. مهم است که لینک های ورودی شما را به مشتریان هدف نزدیک تر نمایند.

-زمان صرف شده در سایت

این که کاربر پس از مراجعه به سایت شما، چقدر زمان صرف بازدید از سایت شما می کند، می تواند یک معیار باشد. برای مثال برای یک سایت خبری، این معیار می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. زمان بیشتر احتمال خرید را نیز افزایش می دهد.

حرف آخر

KPI بازاریابی اهمیت زیادی دارد. برای ارزیابی موفقیت و تصمیم گیری بهتر باید شاخص های ارزیابی را به دقت تعریف کنید. شاخص های ارزیابی انواع مختلفی دارند. شاخص مناسب بر اساس اهداف، ا ها و نوع پروژه شما تعیین می شود. شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد بازاریابی تنوع زیادی دارد و به شاخص های معرفی شده در این مقاله محدود نمی شوند. آنچه که مهم است دقت در انتخاب این معیارهاست تا بتوانند به شما در تحلیل و تصمیم گیری کمک نمایند.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید