سئو

انواع المنت و طرز کار سیستم گرمایشی

المنت حرارتی یک یا چند رشته سیم نیمه رسانا می باشد، که دارای مقاومت بالایی است. این المنت ها دارای خاصیت تحمل شدت جریان های الکتریکی بسیار بالا هستند. جنس المنت ها معمولا از نیکل یا کروم می باشد و عبور جریان از آن ها باعث تولید گرما می شود. کاربرد این المنت ها در اماکن و قطعات متفاوتی مانند بخاری برقی، سماور برقی، آبگرمکن برقی، کوره ها، استخر ها و … می باشد. المنت های حرارتی باتوجه به کاربردی که دارند در انواع و اقسام مختلف ساخته می شوند. برای حرارتی ابتدا شما را با انواع و کاربردهای آنها آشنا می کنیم.

TUBULAR HEATERS یا المنت میله ای

یکی از پر مصرفترین المنت ها در انواع صنایع المنت میله ای می باشند، که در سایزهای مختلف می توان آن ها را سفارش داد و با توجه به کاربردی که خواهند داشت با روکش های مختلف مانند مس، تیتانیوم استیل و … ساخته می شوند. این نوع المنت ها، روکش خارجی قوی برای محفاظت در برابر فشار های الکتریکی دارند. و برای انواع ولتاژها و توان های مختلف ساخته می شوند و دارای انواع مختلفی می باشد. المنت های میله ای در انواع خشک کن ها، لوازم خانگی، صنایع شیشه و … کاربرد دارند.

BELT HEATING ELEMENT یا المنت تسمه ای

به این مدل المنت، المنت حلقه ای یا کمربندی هم گفته می شود. این المنت ها را در انواع سایزها و مدل های متفاوت و با پوشش های الکتروگالوانیزه و یا استیل می توان سفارش داد. از این المنت ها برای منتقل کردن حرارت استفاده می شود. کاربرد این المنت ها در صنایع ذوب و تزریق آلومینیوم، صنایع تولید وتزریق پلاستیک و … می باشد.

CERAMIC HEATING ELEMENT یا المنت سرامیکی

برای ساخت این نوع المنت، از عایق های الکتریکی سرامیکی استفاده می شود، و این نوع المنت ها را اکثرا به صورت حلقه ای ساخته میسازند. در سایزها و توان های گوناگون تولید می شوند و در بیشتر صنایع کاربرد دارد.

CARTRIDGE HEATERS یا المنت فشنگی

از این نوع المنت به خاطر متغیر بودن قطر آنها، در صنایع مختلف استفاده می شود. یکی از نکات مثبت المنت های فشنگی، قابل کنترل بودن آن ها توسط ترموکوپل های مختلف و استفاده در فضای فشرده می باشد. کاربرد این نوع المنت ها در صنایع آزمایشگاهی،صنایع پلاستیک،تجهزات پزشکی و … می باشد.

GLASS HEATING ELEMENT یا المنت شیشه ای

چون این نوع المنت ها از گاز هالوژن پر می شوند می توانند دما را تا 2600 درجه سانتی گراد افزایش دهند. کاربرد این المنت ها در آزمایشات تحقیقی در تغییر شکل های گرمایی و صنایع گرمایش و … می باشد.

COIL HEATERS یا المنت کویل

این المنت ها به دلیل انعطاف پذیری بالا و کار در دما های بالای 700 درجه سانتی گراد، نسبت به دیگر المنت ها کاربرد بیشتری دارند. این المنت ها در دو نوع ترموکوپل دار و بدون ترموکوپل ساخته می شوند. از این مدل المنت ها علاوه بر کاربرد در اکثر صنایع، برای ایجاد گرما در محیط خلا نیز بهره میبرند.

Acid Resistant Heater یا المنت ضد اسید

این المنت ها به دلیل داشتن غلاف مخصوص در برابر خورندگی مواد اسیدی مقاوم هستند. در سه جنس استیل، شیشه ای و تیتانیوم تولید می شوند.

SILICONE RUBBER HEATER یا المنت سیلیکون رابر

برای کنترل میزان حرارت المنت از سنسور (برای سنجش میزان حرارت) و کنترلر یا ترموستات (برای کنترل میزان حرارت) استفاده می شود. از انواع سنسورهای دما می توان به ترموکوپل ها و سنسورهای RTD اشاره کرد. از محبوبترین ترموکوپل های موجود در بازار ترموکوپل Type K می باشد.

ترموکوپل تیپ K

یکی از پر مصرف ترین نوع های ترموکوپل، برای اندازه گیری دما های مختلف، ترموکوپل نوع K می باشد. در زمان ، باید به اندازه های قطر و پارامترهای فیزیکی آن توجه کرد. این ترموکوپل از ترکیب دو فلز کرومل و آلومل ساخته می شود. و به دلیل قمیت مناسبی که دارد یکی از پرمصرف ترین ترموکوپل ها می باشد. و بسته به شکل ظاهری در دماهای متفاوت کاربرد دارد و می توان از آن ها در دماهای بین 40 تا 1300 استفاده کرد.

ترموکوپل تیپ K

این ترموکوپل، در دو نوع ترموکوپل تیپ K با غلاف سرامیکی و ترموکوپل تیپ K با غلاف فلزی ساخته می شود.

انواع ترموستات و نوع عملکرد آنها

برای تنظیم دما در مکان های بسته از ترموستات که یک کنترل کننده الکتریکی خودکار می باشد استفاده می شود. ترموستات ها را، هم در دستگاه های گرم کننده و هم در دستگاه های سرد کننده استفاده می کنند؛ تا با قطع و وصل کردن المنت یا دیگر تجهیزات، دمای مکان را در دمای مورد نظر ثابت نگه دارد.

ترموستات ها را با توجه به فصل سال(زمستانی، تابستانی)، مکان نصب (اتاق،کانال)، نوع عملکرد (مدل تدریجی و قطع و وصل)، جنس سنسور (دیافراگمی، فانوسی، بیمتالی)، رنج کاری (زیر صفر و بالای صفر)، نوع حرارت (حرارتی و برودتی)، مراحل کار (یک مرحله ای، دو مرحله ای و پله ای) و همچنین دیجیتال و آنالوگ به چند دسته تقسیم بندی می کنند. برای باید بدانید که به دو مدل ترموستات الکترو مکانیکی و الکترونیکی تولید می شود.

  • ترموستات الکترومکانیکی(آنالوگ)

در این مدل دو نوع حسگر دما وجود دارد. یکی از این حسگر ها بر طبق قانون انبساط مایعات عمل می کند و به آن ترموستات مویین گفته می شود و دارای حسگر، لوله مویین و دیافراگم می باشد. و مدل دیگر طبق قانون انبساط فلزات عمل میکند که به آن ترموستات بایمتال گفته می شود، با منبسط شدن فلز عمل می کند.

ترموستات الکترو مکانیکی

  • ترموستات الکترونیکی (دیجیتال)

این نوع ترموستات فرمان دریافتی از حسگر دمایی را به وسیله جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل می کند، و موجب قطع و وصل جریان الکتریکی می شود.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید