سئو

ایندکس گوگل چیست و چگونه و هر چند وقت یک بار انجام می شود ؟

اگر اخیرا با مفهوم سئو سایت آشنایی بیشتری پیدا کرده باشید، احتمالا عبارت “ایندکس گوگل” را شنیده اید و این سوال برای شما پیش آمده است که ایندکس گوگل چیست یا ایندکس شدن در گوگل چیست ؟

ایندکس گوگل چیست ؟ ایندکس یعنی چه ؟

ایندکس در لغت به مفهوم اطلاعات ثبت و فهرست شده است که در نتیجه ایندکس گوگل (گوگل ایندکس) به معنای فهرست و لیست گوگل می باشد. وقتی صفحه ای در فضای اینترنت منتشر می شود، در صورتی که ربات های گوگل از انتشار آن با خبر شوند، این صفحه را کرول می کنند (می خوانند).

پس از ثبت شدن اطلاعات صفحه در دیتابیس گوگل، این موتور جستجو بر اساس الگوریتم های خود این صفحه را در لیست نتایج خود نشان می دهد رتبه بندی کرده و به مخاطب نشان می دهد. به این ترتیب است ایندکس کردن سایت توسط گوگل انجام می شود.

نحوه ایندکس سایت در گوگل

برخی افراد که اطلاعات کمتری نسبت به این مفهوم دارند، به دنبال نرم افزار ایندکس گوگل هستند که باید گفت چنین نرم افزاری وجود ندارد. در واقع برای ایندکس شدن صفحه خود توسط گوگل باید از طریق سایت سرچ کنسول و پنل کاربری خودتان در این سایت در خواست ایندکس بدهید. به درخواست ایندکس “فچ کردن” (Fetch) (به عامیانه ایندکس گذاری گوگل) نیز می گویند.

مشکل گوگل ایندکس

گاهی اوقات صفحاتی از یک سایت ایندکس نمی شوند یا حتی توسط ربات های گوگل خوانده شده اما در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند یا تغییرات انجام شده و آپدیت ها را نشان نمی دهند (ایندکس نمی شوند!).

در واقع مشکل ایندکس گوگل به یکی از دلایل زیر می تواند ایجاد شود:

  • غنی نبودن و بی کیفیت یا تکراری بودن محتوا
  • پایین بودن بودجه خزش سایت و دیر به دیر کرول شدن صفحه
  • وجود مشکل در سایت مپ و در دسترس نبودن محتوا برای ربات های گوگل

ایندکس گوگل در وردپرس

به دلیل وجود افزونه های متعدد و کاربردی که کار کردن با آنها بسیار راحت است، ایندکس گوگل در وردپرس و سایت های وردپرسی معمولا سریع انجام می شود.

وجود افزونه های سئو وردپرس مثل yoast seo یا rank math به دلیل ایجاد اتوماتیک سایت مپ، تگ های مهم صفحه و پیش نمایش صفحه سایت در نتایج گوگل و… کار ادمین های سایت و سئو کاران را راحت می کند.

ایندکس کردن گوگل هر چند وقت یکبار انجام می شود ؟

طبیعی است که تمام صاحبان وب سایت ها هر چند وقت یک بار نیاز داشته باشند که در سایت خود تغییراتی را اعمال کنند. امّا نگرانی که پیش می آید بحث ایندکس شدن مجدد صفحه بروز رسانی شده است.

سوال اینجاست که چقدر طول می کشد تا گوگل دوباره به صفحه ما سر بزند و آن را مجددا ایندکس کند؟ پاسخ این سوال در مورد ایندکس گوگل را از زبان جان مولر، تحلیلگر وب مستر شرکت گوگل بشنوید:

متن ویدئو به زبان اصلی: (ترجمه ویدئو در ادامه این مطلب)

Today’s webmaster question was submitted by Jim from Vancouver in Washington.

He asks, how often does Google re-index a website? It seems like it’s much less often than it used to be.

We add or remove pages from our site, and it’s weeks before those changes are reflected in Google search.

You, too, might be wondering, how long does it take for Google to recognize bigger changes on a website?

And from there, what can you do to speed that up?

Looking at the whole website all at once, or even within a short period of time, can cause a significant load on a website.

Googlebot tries to be polite, and is limited to a certain number of pages every day.

This number is automatically adjusted as we better recognize the limits of a website.

Looking at portions of a website means that we have to prioritize how we crawl.

So how does this work? In general, Googlebot tries to crawl important pages more frequently to make sure that most critical pages are covered.

Often, this will be a website’s home page or maybe higher level category pages.

New content is often mentioned and linked from there, so it’s a great place for us to start.

We’ll recrawl these pages frequently, maybe every few days, maybe even much more frequently, depending on the website.

متن ویدئو به زبان فارسی:

. سوال وب مستر امروز توسط جیم از ونکوور در واشینگتون ثبت شده است.

. او پرسیده است: گوگل هر چند دفعه یک بار یک وب سایت را مجددا ایندکس می کند؟

. به نظر می رسد که گوگل جدیدا این کار را کمتر از قبل انجام می دهد.

. پیش آمده که ما در وب سایتمان صفحه ای را اضافه یا حذف می کنیم و هفته ها طول می کشد تا این تغییرات در جستجوی گوگل لحاظ شود.

. شما نیز ممکن است بخواهید بدانید چقدر طول می کشد تا گوگل تغییرات بزرگ در وب سایت شما را تشخیص دهد. و بعد از آن ما چه کاری می توانیم انجام دهیم تا این فرآیند سریع تر شود؟

. دیدن تمام صفحات وب سایت به صورت یک جا یا حتی طی یک بازه زمانی کوتاه می توان بار زیادی را روی وب سایت به وجود آورد. ربات گوگل سعی می کند جانب ادب را رعایت کند و در روز به تعداد محدود و مشخصی از صفحات سر می زند.

. هرچه ما شناخت بهتری از ظرفیت های سرور شما به دست آوریم تعداد بازدید ها به صورت اتومات تنظیم می شوند.

. دیدن بخشی از وب سایت به این معنا است که ما باید خزیدن را الویت بندی کنیم.

. پس این فرآیند چگونه کار میکند؟

. به طور کلی، ربات گوگل سعی می کند به صفحات مهم بیشتر سر بزند تا مطمئن شود که این صفحات حتما پوشش داده شده اند. معمولا این صفحات شامل هوم پیج وب سایت یا صفحات دسته بندی با اولیت بالاتر هستند.

. محتوای جدید معمولا در این قسمت اشاره می شود و به آن لینک می شود. به همین دلیل این صفحات مکان خوبی برای شروع به کار ماست.

. ما مجددا به این صفحات سر می زنیم شاید هر چند روز یک بار و یا حتی بیشتر بسته به وب سایت.

افزایش ایندکس گوگل با این روش ها

افزایش ایندکس گوگل به نوعی به این مفهوم است که ربات های گوگل در زمان های کوتاه تری به سایت شما سر بزنند و در نتیجه گوگل سریعتر تغییرات شما را در نتایج خود نمایش دهد. یکی از راهکارهای افزایش ایندکس گوگل، افزایش کرول باجت (crawl budget) است.

کرول باجت یا بودجه ایندکس نشان دهنده میزان اهمیت دادن گوگل به سایت شماست که به میزان بیشتر و زود به زودتر ربات های خود را برای خواندن صفحات شما می فرستد. برای افزایش بودجه خرش می توان از راهکارهایی مثل تولید محتوای غنی، آپدیت های منظم و مفید و ساختارمند کار کردن استفاده کرد.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید