سئو

لازم است بدانیم که چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم

ایندکس(Index) که کلمه‌ای به زبان انگلیسی است، در لغت به معنای فهرست کردن و یا لیست کردن است. امروزه عبارت ایندکس کردن سایت در گوگل بسیار به گوش ما خورده است. اما اغلب ما درباره لزوم ایندکس کردن سایت، اطلاعات کامل و کافی نداریم و نمی دانیم چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم.

اطلاعات ثبت شده در گوگل

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم، تمام اطلاعاتی که در گوگل ثبت و فهرست می‌شوند به معنای ایندکس شدن آن‌ها است. در واقع هر صفحه و اطلاعاتی که در گوگل مشاهده می‌کنیم، توسط افراد دیگر ایندکس شده و در حافظه گوگل ثبت و فهرست شده است.

اگر سایت خود را در گوگل ایندکس نکنید، هیچ کاربری قادر نیست مطالب سایت شما را مشاهده کند. همین موضوع سبب می‌شود صورت نگیرد و در نتیجه ترافیک در سایت شما وجود نخواهد داشت و دیده نخواهید شد. اگر قصد دارید بدانید که بدانید نحوه ایندکس کردن به چه صورتی است، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به توصیف این مطلب بپردازیم.

چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم به چه معناست؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم، ذخیره و فهرست شدن اطلاعات ثبت شده در گوگل، فرایند ایندکس کردن به شمار می‌رود. بدین معنا که تمام صفحات موجود در سایت، در یک پایگاه داده بزرگ به نام گوگل ثبت می‌شود و توسط کاربران دیگر قابل مشاهده است.

سئوکاران

برای صاحبان کسب و کارها و سئوکاران، دانستن اینکه چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم، از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا با کمک این روش است که آن‌ها می‌توانند سایت خود را به نمایش درآورند، بازدید زیادی از سایت آن‌ها صورت گیرد و در نتیجه ترافیک سایت بالا رود.

گوگل دارای ربات‌هایی است که با کمک گرفتن از آن‌ها، می‌تواند صفحات سایت را تحلیل و ایندکس کند. زمانی که این صفحات ایندکس شد، برای کاربران در نتایج سرچ گوگل قابل مشاهده خواهد بود. اما گاهی در این فرایند مسائلی به وجود می‌آید که در ایندکس شدن سایت اختلال به وجود می‌آورد. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

برای اینکه بدانیم چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم، لازم است صفحات سایت دارای کیفیت بالایی باشند و اختلالات فنی در آن‌ها وجود نداشته باشد. پس ابتدایی‌ترین دلیل ایندکس نشدن، عدم ‌کیفیت مناسب صفحات سایت و وجود مشکلات فنی است.

ایندکس نشدن سایت

به عنوان آخرین دلیل باید ذکر کنیم که متخصصان این امر، بر اساس پیگیری‌های انجام شده دریافتند، بخش‌هایی که اخیرا به سایت اضافه شده‌ است، هنگام ایندکس شدن با اختلال روبرو می‌شوند. پس در صفحاتی که پیش‌تر طراحی شده‌اند، این روند به شکل مناسب‌تری طی می‌شود.

تفاوت رتبه‌بندی سایت و ایندکس شدن

برخی تصور می‌کنند دانستن اینکه چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم و انجام دادن آن، به معنای این است که قطعا صفحات آن‌ها پربازدید خواهد شد و به دنبال، رتبه سایت آن‌ها نیز ارتقا می‌یابد. اما ما در اینجا این مطلب را به طور کلی رد می‌کنیم.

فرایند رتبه‌بندی

در این مرحله، گوگل براساس فرایند رتبه‌بندی که در آن وجود دارد، مرتبط‌ترین و مناسب‌ترین صفحات و اطلاعات را می‌یابد و برای فرد به نمایش می‌گذارد. پس بنابراین می‌توان دریافت که رتبه‌بندی سایت و ایندکس کردن کاملا از هم متمایز هستند.

ایندکس کردن

در این مرحله باید یک سئوکار خبره وارد عمل شود، به منظور اینکه بتواند با و طراحی صفحات سایت برای کلمات کلیدی هدف، تعداد کاربران زیادی را جذب کند و با بالابردن ترافیک سایت، رتبه آن را بهبود ببخشد.

معرفی روش‌های سریع برای ایندکس سایت در گوگل

همانطور که ذکر کردیم ایندکس گوگل برای سئوکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. به دلیل اینکه با کمک این روش آن‌ها قادر هستند سایت خود را در معرض دید کاربران قرار دهند. اما برای برخی افراد، سرعت طی شدن این روند، از همه مهم‌تر است. در ادامه به برخی از روش‌های سریع برای ایندکس شدن اشاره می‌کنیم.

طراحی و ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت، فایلی است بر روی سرور سایت، که در آن همه صفحات سایت وجود دارد. در واقع این نقشه سایت است که به موتورهای جستجو، زمان ایجاد صفحه جدید را اعلام می‌کند. بدین معنا که هر کس با توجه به میزان تغییراتی که در صفحات سایت خود انجام می‌دهد، می‌تواند زمانی را برای بررسی تغییرات تعیین نماید.

کمک گرفتن از گوگل وبمستر تولز

در این مرحله ابتدا باید گوگل وبمستر ایجاد و راه اندازی شود. سپس با وارد کردن لینک سایت در آن، به بخش optimization و بعد از آن وارد شد و نقشه سایت خود را در آنجا معرفی نمود تا عملیات ایندکس سایت انجام شود.

استفاده از گوگل آنالیتیک

برای اینکه بدانیم چطور سایت‌مان را ایندکس کنیم، لازم است از گوگل آنالیتیک نیز استفاده کنیم. با این ابزار می‌توان اطلاعات زیادی از رفتارهای کاربران به دست آورد. بدین معنا که با کمک گوگل آنالیتیک، می‌توان میزان بازدیدها، نحوه ورود کاربران، زمان حضور در سایت و بسیاری اطلاعات دیگر را به دست آورد.

توسعه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

بنابراین لازم است صاحبان کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشند و همچنین لینک سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارند.

به اشتراک گذاشتن محتوای سایت

زمانی که افراد در سایت خود از محتوای جذاب و به‌روز استفاده کنند، در واقع به صورت نامحسوس دیگر کاربران را تشویق می‌کنند تا این مطالب را به اشتراک بگذارند. این فرایند منجر به این می‌شود که ورود به سایت از طریق لینک افزایش ‌یابد و به دنبال آن ارتقای رتبه اتفاق می‌افتد.

تولید محتوای مناسب

اگر سئوکاری بتواند با بهینه‌سازی صفحات سایت خود برای کلمات کلیدی، پیدا کردن موضوعات محبوب مشتریان و همچنین ایجاد بک لینک، به جذب مخاطب بپردازد، می‌تواند سایتی با بازدید فراوان و رتبه‌ای بالا داشته باشد.

جمع‌بندی

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید