چرا بازآفرینی و استفاده مجدد از محتوا در استراتژی شما اهمیت دارد؟
تولید محتوای ارزشمند و مفید نیازمند صرف زمان و هزینه است؛ در عین حال شاید موضوعات زیادی وجود نداشته نباشد که بخواهید به آنها بپردازید. «سلما جفری» که یک استراتژیست تولید محتوا است، جمله جالبی دارد که میگوید: «کمتر تولید کن، بیشتر تبلیغ کن.» این نقل قول نشان میدهد که بهتر است به جای تولید محتوای زیاد، تعداد مشخصی محتوای با کیفیت تولید نمایید و در آن پیام خود را مطرح کنید و سپس آن محتواها را با روشهای گوناگونی به گوش مخاطب برسانید. استفاده مجدد از محتوا دقیقا همان کاری را میکند که این جمله میگوید. در واقع شما یک محتوا را به روشهای گوناگون به گوش مخاطب میرسانید و اینگونه پیامتان بهتر و بیشتر دیده میشود.
از مزایای دیگر بازآفرینی محتوا، تاثیر مثبت بر روی سئو و موتورهای جستجو و همچنین جذب مخاطبان جدید است. شاید بپرسید چطور با محتوای تکراری میتوان مخاطب جدید جذب کرد؟ فرض کنید شما محتوایتان را در قالب یک پست وبلاگ تهیه کردید. حالا هم میخواهید با یکی از روشهای استفاده مجدد از محتوا که در زیر بیشتر درباره آن توضیح میدهیم، آن را در قالب یک پادکست منتشر کنید. در ابتدا تنها کسانی حرف شما را شنیدند که به وبلاگ شما سر میزنند و با محتوای متنی میانه خوبی دارند. در حالت دوم اما افراد از کانالهای مختلفی که پادکستتان را در آنجا به اشتراک گذاشتید و بیشتر از خواندن به شنیدن علاقه دارند، حرف شما را میشنوند؛ اینگونه است که مخاطبان جدیدی به سراغتان میآیند.
پیدا کردن محتوا برای بازآفرینی و بهینه سازی
در اینجا سه راه برای یافتن محتوای قدیمی جهت استفاده مجدد و یا بازآفرینی را مشاهده میکنید:
- به سراغ محتواهای همیشه سبز بروید
محتواهای همیشه سبز، مطالبی هستند که همیشه یا مدت زمانی طولانی برای مخاطب تازگی دارند. مقالاتی که بر خلاف اخبار، برای یک زمان خیلی محدود به نگارش در نیامدهاند. این مقالات همچنین کیفیت بالاتری از سایر محتواها دارند که در نتیجه، در صورت استفاده مجدد نیز کاربران زیادی را به سمت خود جذب خواهند کرد.
- به سراغ محتواهای محبوب بروید
مقالاتی که محبوبیت زیادی دارند، تضمین میکنند که در صورت بازآفرینی به شکلی جدید نیز مخاطبان زیادی خواهند داشت. برای یافتن پستهای محبوب میتوانید به سراغ ابزارهای تحلیلگر مانند گوگل آنالیتیکس بروید.
- ببینید کدام مطالب میتوانند حرف بیشتری برای گفتن داشته باشند
ممکن است محتوایی را قبلا منتشر کرده باشید و با بازنگری مجدد میبینید که میتواند گستردهتر شود، بخشهایی از آن تغییر کند یا قابلیت این را دارد که چیزهای جدیدی به آن اضافه شود؛ اگر چنین بود، میتوانید روی آنها حساب باز کنید!
14 روش برای استفاده بهینه از محتوای قدیمی
در زیر 15 روش استفاده مجدد از محتوا را مشاهده میکنید که میتوانید با بررسی آنها، یک یا چند مورد بهینه برای کسب و کارتان را انتخاب کنید و در قالب آن به بازآفرینی محتوا بپردازید.
1) پستهای قدیمی وبلاگ را به محتواهای آموزشی تبدیل کنید
اگر در زمینه مشخصی در یک مدت زمان قابل توجه به تولید محتوا مشغول بوده باشید، به احتمال زیاد در آن زمینه حرفی برای گفتن دارید. میتوانید با گشت و گذار بین پستهای قدیمی منتشر شده و اطلاعات و دانشی که دارید (میتواند در هر زمینهای باشد، مثل آشپزی، برنامه نویسی و…) یک مقاله آموزشی بنویسید. از آنجایی که چندین مطلب را که حاصل تلاش طولانی مدت است یکجا جمع آوری کردهاید، کیفیت آن میتواند به میزان زیادی بالا باشد و کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کند.
2) مقالات منتشر شده را به پادکست تبدیل کنید
همانطور که برخی افراد به مطالعه کتاب متنی و برخی دیگر به شنیدن کتابهای صوتی علاقه مند هستند، افراد زیادی نیز وجود دارند که شنیدن پادکست را به خواندن مقالات وبلاگ ترجیح میدهند. پادکستها مشابه برنامههای رادیویی هستند که میتوانید آنها را در کانالهای مختلف، از شبکههای اجتماعی گرفته تا اپلیکیشنهای پادکست یا وبلاگ خودتان، منتشر کنید. پادکستها را میتوانید حتی با یک موبایل نیز ضبط کنید اما توجه داشته باشید که کیفیت آن مطلوب باشد.
3) آمار و ارقام را در قالب پستهای توییتر و اینستاگرام منتشر کنید
4) اطلاعات جدید را به پستهای قدیمی اضافه کنید
اطلاعاتی که در یک پست مینویسید، مربوط به زمان مشخصی است و خوب است به سراغ پستهای قدیمی بروید و اطلاعات جدیدی که دستخوش تغییرات شدهاند را بهروزرسانی کنید. بهروزرسانی همچنین تاثیر مثبتی بر روی سئو محتوای شما دارد.
5) برای پستهایتان دنباله بنویسید
دانش شما در آینده، بیشتر از زمان حاضر خواهد بود و همینطور تغییرات جدیدی در حوزه کاری شما اتفاق میافتد. فرض کنید محتوایی را سال گذشته منتشر کردهاید که یک لیست 10 موردی است. حالا با گذر زمان 10 مورد دیگر نیز به ذهنتان رسیده یا آموختهاید. این اطلاعات جدید را به عنوان دنباله پست قدیمی در قالب یک پست جدید منتشر کنید؛ در این صورت با ارجاع به محتوای قدیمی، آن را تبلیغ میکنید.
6) اینفوگرافیک، نجات دهنده محتوای قدیمی
یکی از بهترین راههای استفاده مجدد از محتوا، تبدیل پستهای قدیمی به اینفوگرافیک است. برای تهیه اینفوگرافیک میتوانید از ابزارهایی که حتی بهصورت رایگان نیز در اینترنت موجود هستند استفاده کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که از لحاظ بصری جذاب باشد و نکته مهمتر این است که اطلاعاتتان باید بهروز و همینطور معتبر باشد. یک اینفوگرافیک جذاب و مفید علاوه بر اینکه مورد توجه کاربران قرار میگیرد، میتواند بازخورد خوبی در اشتراک گذاری برای شما بهوجود بیاورد.
7) محتواهای موجود را به یک کتاب الکترونیک تبدیل کنید
اگر مدت زمانی طولانی به تولید محتوا مشغول بوده باشید، حالا تعداد پستهایتان به اندازهای کافی است که بتواند تبدیل به یک کتاب الکترونیک (E-book) شود. کتابهای الکترونیک علاوه بر اینکه میتوانند به هر شکلی که میخواهید طراحی شوند، در هر جایی و برای هر کسی در دسترس هستند. مخاطبان میتوانند به آنها از طریق موبایل، کامپیوترهای شخصی یا کتابخوانها دسترسی داشته باشند و هزینه زیادی (یا شاید هیچ هزینهای) بابت انتشار برای شما ندارد.
8) محتوای متنی را به ویدیو تبدیل کنید
استقبال کاربران از ویدیو به میزان چشمگیری زیاد است و روز به روز نیز بیشتر میشود. از آنجایی که ویدیو یک فرم بصری از محتواست، مخاطبان تمایل بیشتری به آن دارند. یکی دیگر از مزایای ویدیو این است که میتواند در هر جایی منتشر شود. از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب گرفته تا بهصورت مستقیم در وبلاگ شما. با وجود این مزایا، محتوای ویدیویی با کیفیت ممکن است برایتان هزینهبر باشد اما اگر به درستی ساخته شده باشد، برایتان سودآور خواهد بود.
9) سوالات مشتریان را به یک پست وبلاگ تبدیل کنید
چه به عنوان یک کسب و کار و چه به عنوان یک وبلاگ، برای پاسخ به سوالات مشتریان و خوانندگان خود، زمان مشخصی را صرف میکنید که توام با دانش و بررسیهای شما در این زمینه و یا مربوط به امور کسب و کار شما است. نکته مهم این است که پاسخ شما به این سوالات متمایز از سایر تولیدکنندگان است و از طرفی نیاز بسیاری دیگر از خوانندگان را برطرف میکند.
10) تصاویر گرفته شده از محصولاتتان توسط مشتریان را در اینستاگرام بازآفرینی دهید
یک راه عالی در بازآفرینی محتوا این است که تصاویر و ویدیوهایی که کاربران از محصولاتتان میگیرند و در صفحاتشان در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند یا برایتان ارسال میکنند را به عنوان یک پست منتشر کنید. این پست میتواند هم در وبسایت شما باشد و هم در صفحات اجتماعی. در ایران این کار توسط بسیاری از کسب و کارها صورت میگیرد و اغلب نیز در اینستاگرام است. اینگونه علاوه بر محتوایی که در اختیارتان قرار میگیرد، تایید اجتماعی دریافت میکنید و از همه مهمتر، دیگران نیز تشویق میشوند تا با محصولات شما عکس بگیرند یا از آنها ویدیو تهیه کنند و این به تنهایی یک تبلیغ محسوب میشود.
11) بهترین محتواهایتان را از طریق خبرنامه برای کاربران بفرستید
ایمیل مارکتینگ همچنان موضوع مهمی در بازاریابی دیجیتال است و بوسیله آن میتوانید محتواهایتان را از طریق ایمیل برای کاربران بفرستید یا با یک دکمه فراخوان (Call to action) آنها را به خواندن مقالات یا تماشای ویدیو دعوت کنید. بازاریابی ایمیلی به تنهایی موضوعی گسترده است که برای نتیجه گرفتن از آن باید به اندازه کافی در این زمینه اطلاعات کسب کنید، چون در غیر اینصورت ممکن است تلاشتان نتیجه عکس داشته باشد. حواستان باشد با فرستادن ایمیلهای زیاد، کابر را مجبور به لغو اشتراک نکنید و در عین حال دکمه لغو اشتراک را بهصورتی قرار دهید که قابل رویت باشد؛ چون راحتی مخاطب مهمتر از تعداد مشترکان است.
12) نقل قولها را فراموش نکنید!
13) مقالات بلند را به چند پست وبلاگ تقسیم کنید
در صورتی که مقاله بلند شما این امکان را دارد که با تبدیل شدن به مقالات کوچکتر، مخاطب بیشتری به سمت خود جذب کند، میتوانید آن را به پستهای کوچکتر تقسیم کنید و منتشر نمایید. در این صورت کار شما در لینک سازی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو سختتر میشود؛ ولی اگر به خوبی از پس آن بر بیایید، میتواند نتیجه بخش باشد.
14) وبینار بسازید!
در ایران، چند سالی است که وبینارها مورد توجه قرار گرفتهاند. میتوانید اطلاعاتی را که در محتواهای قدیمیتان منتشر کردید و دانش آن را دارید، در قالب یک وبینار ارائه دهید. یکی از بزرگترین مزایای وبینارها این است که میتوانید بازخورد دریافت کنید و ببینید مخاطبان هدف شما واقعا به چه چیزی اهمیت میدهند و علاقه دارند. برای این کار، فراموش نکنید که سوالات زیادی از مخاطب بپرسید!
سخن پایانی
بازآفرینی و استفاده مجدد و بهینه از محتوایی که قبلا منتشر کردهاید، گاهی میتواند از تولید محتوای جدید نیز موثرتر باشد. در عین حال، به میزان قابل توجهی در هزینه و زمان صرفه جویی میکند و کیفیت محتوا نیز حفظ میشود. روشهای گفته شده در بالا تنها بخشی از راه حلهای قابل استفاده در این زمینه است و میتوانید با ترکیب هر کدام از آنها به راه حلهای جدیدی نیز دست پیدا کنید. اینکه بخواهید در چه رسانههایی فعال باشید نیز در این امر اهمیت دارد. اما مهمتر از همه، این است که استفاده مجدد محتوا را جدی بگیرید!