سئو

بازاریابی چریکی

کلمه چریکی در شکل نوشتاری، بسیار جنگنده به نظر می‌رسد. وقتی که کلمه چریکی را در کنار کلمه بازاریابی قرار دهید، بسیار از مردم می‌پرسند: چی؟! اما بازاریابی چریکی نوعی مبارزه با ارتباطات نیست.

مخاطبان در بازاریابی چریکی با هزینه کم بیشترین لذت را می‌برند. سرمایه‌گذاری واقعی در این‌جا خلاقیت و هوش یک فرد است و همچنین پیاده سازی آن هزینه زیادی ندارد.

بازاریابی چریکی به‌راحتی قابل پیاده‌سازی بوده و هزینه مالی آن بسیار پایین است. با این حال، می‌تواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته‌باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگی‌ها بوده که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته موفقیت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای دنیا به‌همراه داشته‌باشد. البته شکی نیست که شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت بازاریابی چریکی نقشی موثر داشته‌است.

هزینه‌های تکنولوژی روز به روز کاسته می‌شود و محبوبیت آن، روز به روز، افزوده. دولت‌ها نیز در حال ارائه تسهیلات بیشتر به کسب و کارهای کوچک هستند تا فرصت رشد آنها را فراهم کنند و از آن طرف، قوانین بیشتری برای کسب و کارهای بزرگ وضع می‌کنند. نکته آخر اینکه آگاهی مردم در حال رشد است و دیگر کمتر از قبل گول نام برندها را می‌خورند. نتیجه تمام این موارد آن بوده که فرصت بی‌سابقه‌ای برای ترقی کسب و کارهای کوچک به وجود آید و شاهد افزایش تصاعدی تعداد آن‌ها باشیم.

استفاده از بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای بزرگ دارای ریسک زیادی است. در مواردی تبلیغات چریکی آن‌ها می‌تواند شکست بخورد و به یک کابوس برای روابط عمومی این شرکت‌ها تبدیل شود. تجارت‌های کوچک‌تر می‌توانند با خیال راحت‌تر به این بازاریابی بپردازند چرا که مردم زودتر شکست تبلیغاتی آنها را فراموش می‌کنند.

بازاریابی چریکی در محیط بیرون: مانند قرار دادن اجسام قابل جابجایی در محیط بیرون یا قرار دادن موقت آثار هنری در پیاده‌رو‌ها و خیابان‌ها.

بازاریابی چریکی در محیط سربسته: همانند بازاریابی چریکی، در فضای باز است با این تفاوت که در مکان‌های سربسته همانند ایستگاه‌های مترو، مغازه‌ها و ساختمان‌های دانشگاهی اتفاق می‌افتد.

بازاریابی چریکی گور دسته جمعی: با استفاده از مخاطبان یک رویداد در حال برگزاری، اتفاق می‌افتد. مثلا از یک کنسرت و یا یک بازی ورزشی، برای تبلیغ محصول یا خدمات رسانی، معمولا بدون اجازه از حامیان رویداد به‌صورت قابل ملاحظه‌ای استفاده می‌شود.

بازاریابی چریکی تلاش براین دارد تا فرد را برای رسیدن به هدفش کمک کند و فرد به موفقیت برسد. مانند فردی که می‌خواهد ترک سیگار کند یا فردی می‌خواهد وزن خود را کاهش بدهد.

در بازاریابی چریکی به دنبال راه‌های تازه برای تغییر ذهنیت مشتریان و تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها با روش‌های نامنظم و نامتعارف داریم. یک شیوه معمولی که در بازاریابی چریکی استفاده می‌شود، استفاده کردن از وسایل یا محیط اطراف است، وسایل یا محیطی که مشتری هر روز با آن‌ها سروکار دارد. یکی از اهداف بازاریابی چریکی گره زدن تبلیغات با همین محیطی است که مشتری هر روز با آن سروکار دارد، این کار باعث می‌شود رابطه‌ای روانشناختی بین تبلیغ شما با آن محیط یا وسیله شکل بگیرد و دفعه‌های بعد هرگاه مشتری از آن محیط می‌گذرد به یاد کالا یا خدمت شما بیفتد.

در واقع شما در بازاریابی چریکی کاری می‌کنید که مشتری با نگاه به محیط اطراف ناخودآگاه یاد شما بیفتد و حتی در زمان‌هایی که تبلیغ شما دیگر وجود ندارد به دلیل پیوندی که از قبل بین محیط پیرامون و تبلیغ شما وجود داشته‌است، مشتری تبلیغ شما را در ذهن خود بیاورد.

بازاریابی چریکی محصولات و خدمات را در یک مکان معمولی و روزمره به صورت غیرمعمول یا غیر منتظره اجرا می‌کند. نکته اصلی بازاریابی چریکی این است که نام کسب و کارتان را در مقابل بسیاری از افراد به‌صورت غیر منتظره به پیش ببرید. بازاریابی چریکی معمولا یک فرم بازاریابی کم و بدون هزینه است که اگر به‌طور صحیح اجرا شود، می‌تواند سود قابل توجهی به‌دست آورد.

از آنجایی که استراتژی‌های بازاریابی چریکی بسیار متفاوت و معمولا غیرقابل پیش‌بینی‌تر از فعالیت‌های بازاریابی سنتی هستند، می‌توانند بیشتر به یاد ماندنی باشند و تاثیر بیشتری داشته‌باشند. عناصر اصلی موفقیت‌آمیز مبارزات بازاریابی چریکی عبارتند از: داشتن شجاعت، قاطعانه و شانس.

تاکید بازاریابی چریکی یا پارتیزانی این است که سرمایه‌گذاری اصلی شما باید زمان، انرژی، ابتکار و خلاقیت باشد و موارد مالی و پول‌های کلان در زمینه تبلیغات شاید گزینه‌های بعدی روی میز باشد. در روش بازاریابی سنتی بیشتر به میزان فروش تأکید می‌کنیم، اما بازاریابی چریکی بیشتر بر سود تمرکز می‌کنیم. یعنی مهم نیست که چقدر می‌فروشید بلکه این مهم هست که از هر فروش چقدر سود می‌کنید!

هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی هست و بازاریابی چریکی هم بر همین اصل تاکید دارد، یعنی بیشتر تمرکز در بازاریابی چریکی بر این هست که اگر مشتریانی پیدا کردید سعی کنید فروش‌هایی دوباره به آن‌ها داشته‌باشید، سعی کنید باز هم بیشتر بفروشید. در نتیجه اگر محصولات و خدمات شما برای مشتریان مفید بوده‌باشد و از روند کار شما و خرید رضایت داشته‌باشند و لذت برده‌باشند، برای شما به‌صورت رایگان بازاریابی انجام می‌دهند و کسب و کار فیزیکی یا اینترنتی شما به دیگران معرفی می‌کنند.

شما می‌توانید با استفاده از ساده‌ترین وسایل نظیر یک سطل آشغال و پیاده ساختن خلاقیتی جذاب روی آن، مفهومی را به مخاطب القا کنید که نتایج آمارها در این رابطه نشان می‌دهد که تاثیرگذاری به مراتب بهتری را در مقایسه با سایر روش‌ها خواهد‌داشت. البته علت این امر را باید تا حدودی به علت کاملا متفاوت بودن این امر جست وجو کرد.

در این رابطه توجه داشته‌باشید که افراد ممکن است هیچ‌گونه تمایلی به مشاهده تبلیغات شما نداشته‌باشند، با این حال این روش تحت هر شرایطی نگاه‌ها را به سمت خود جلب خواهد‌کرد. با توجه به رشد سریع استفاده از این روش، لازم است تا نسبت به انجام آن برنامه‌ریزی کنید. با این حال نخستین گام در راستای پی بردن به ارزش این روش جذاب تبلیغاتی، آشنایی با مزیت‌های آن است که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

• فروش بیشتر

سخن آخر

درست است که بازاریابی چریکی در اکثر مواقع به کمک کسب و کارهای کوچک آمده است اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این استراتژی بازاریابی استفاده کرده‌اند، اما اگر تصمیم به استفاده از این شیوه بازاریابی را دارید یک چیز را فراموش نکنید، اگر تمایل به ریسک‌پذیری ندارید بازاریابی چریکی برای شرکت شما مناسب نیست. از طرف دیگر با کمی خلاقیت می‌توانید با کم‌ترین هزینه یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته‌باشید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید