سئو

بهترین روش‌ های سئو برای گوناگونی رنگ‌ ها(ویژه سایت‌های فروشگاهی)

در این یادداشت برخی از ملاحظات و نکات مهم مربوط به سئو در پیکربندی گوناگونی رنگ‌ها مربوط به سایت‌های فروشگاهی را خواهید آموخت. در سایت‌های فروشگاهی گاهاً در یک مدل خاص از کالا بیش از ده‌ها رنگ مختلف وجود دارد و برای نحوه پوشش این گوناگونی رنگ‌ها در سایت ، باید طراحان و صاحبان به استراتژی مشخصی دست پیدا کنند. در یادداشت پیش رو نکات مهمی در این مورد طرح خواهد شد.

اما این بار نیز به مانند سابق، داستان با پرسشی از سوی یکی از کاربران علاقمند به حیطه سئو آغاز شد:

برای یک سایت فروشگاهی، بهترین متود پوشش رنگ‌های گوناگون در یک مدل خاص از محصول چیست؟ آیا باید از یک آدرس (URL) یکسان استفاده شود؟ اگر از یک آدرس (URL) استفاده شود، رنگ‌های مختلف به چه شکل توسط گوگل رتبه‌بندی می‌شوند؟ اگر از آدرس (URL) متمایزی استفاده شود، چگونه محتواهای آن‌ها را باید نسبت به یکدیگر متفاوت ساخت؟

این پرسش یکی از آن دسته پرسش‌هایی است که جواب‌های مختلفی بسته به اینکه از کدام متخصص حوزه پرسیده شود، می‌گیرد؛ زیرا اساساً یکی از مباحث مناقشه برانگیز حوزه سئو و است. پاسخ آسان و در عین حال مطلقی برای این پرسش وجود ندارد اما برخی از نکات و ملاحظات خاص سئو وجود دارد که در هنگام تعیین استراتژی پوشش گوناگونی رنگ‌ها باید در نظر داشته باشید. در ادامه شاهد این نکات و معیارها خواهید بود.

کاربردی بودن در حوزه سئو اهمیت دارد

ما همیشه به استراتژی‌هایی در حوزه سئو اعتقاد بیشتری داریم که محوریت خود را کاربری آسان‌تر قرار دهند. بنابراین اگر راهی برای ارائه یکجای تمام رنگ‌های مختلف در یک صفحه وجود داشته باشد، ترجیح ما بر اتخاذ این استراتژی است. اگر شما در حال فروش چیزی مانند تی‌شرت هستید، احتمالاً کاربران میل بیشتری برای در ارجحیت قرار دادن استایل و سپس رنگ‌ها دارند و کمتر عبارتی مانند تی‌شرت با یقه قرمز لاکی را جستجو می‌کنند.

هرچند باید در نظر داشت که در برخی از موارد ممکن است مشتریان شما بیشتر رنگ‌محور باشند. به طور مثال اگر مشتری شما در جستجوی کفش‌هایی برای ست کردن با لباس شب خود باشد چنین چیزی را سرچ می‌کند: کفش پاشنه بلند سبز زمردی. در آن موقعیت برای کاربران مدل خاصی اهمیت ندارد و مسئله اصلی آن‌ها یافتن کفشی با رنگ مورد نظر است.

بنابراین گام اول این است که بسته به نوع کالای خود و تجربه‌ای که در فروش محصول دارید، تشخیص دهید کدام در ارتباط برقرار کردن با مشتریان و کاربران کاربردی‌تر است. سئو همیشه به معنی در نظر گرفتن تمام جوانب در کنار یکدیگر است.

اثرگذاری تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری در تعیین استراتژی سئو

مسئله بعدی که باید در مورد آن با دقت تصمیم بگیرید، این است که تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شما در هر استراتژی به چه میزان بازگشت و بهره‌وری دارد؟ به این موضوع فکر کنید که اگر برای تولید محتوای جداگانه برای هر رنگ هزینه کنید، این هزینه بعدتر به شما برگشت داده شده و منجر به سوددهی می‌شود یا خیر.

همیشه مهم است که یک مسئله را با خود حل کنید؛ آیا شما منابع مالی و انسانی نامحدودی برای رسیدن به یک رتبه عالی در جستجوی گوگل دارید؟ یا نیاز دارید تا با کمترین سرمایه بیشترین سود را ایجاد کنید؟ اگر منابع شما نامحدود است، قواعد سئو به شما می‌گوید که نوشتن یک صفحه جدا برای هر رنگ، ارزشش را دارد.

اما در عین حال دقت داشته باشید که برای هر صفحه متمایزی که تولید محتوا می‌کنید، باید برخی از اقدامات جانبی به منظور حفظ وضعیت صفحه در شرایط مناسب انجام شود؛ مجموعه اقداماتی که در اصطلاح () صفحه نامیده می‌شوند. این حفظ وضعیت و نگهداری از صفحات، بار سرور را افزایش داده، در موارد بازسازی سایت کار را سخت‌تر کرده و در مجموع مراحل بروزرسانی را سخت‌تر می‌کند. پس حتماً در هنگام انتخاب استراتژی سئو ، این قسم مسائل را نیز در نظر داشته باشید.

اهمیت تکثیر محتوا در تعیین استراتژی سئو

سومین موضوعی که باید به آن دقت کرد، تکثیر محتوا در نتایج جستجوی کاربران است. اگر شما سه رنگ متفاوت از یک کالا را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه می‌کنید، تولید محتوای متمایز و مجزا برای هر یک، عملی است. با این وجود موتور جستجو نیز در هنگام جستجوی کالای شما با محتواهای تکراری مواجه نخواهد شد.

اگر چیزی مانند آبنبات عرضه می‌کنید و به طور مثال بیش از 300 رنگ متمایز دارد، هرچند ممکن است کاربران در این مورد رنگ خاصی مورد نظر داشته باشند اما تولید محتوای جداگانه برای هر یک از آن‌ها منطقی و عملی نیست. کافیست تا عبارتی مانند (Blue Candy Melts) را جستجو کنید تا متوجه استراتژی متفاوت فروشگاه‌های اینترنتی شوید.

به موارد زیر دقت کنید:

آمازون:

آمازون به طور مثال یک صفحه اختصاصی برای آبنبات با رنگ آبی ایجاد کرده که در آن صفحه می‌توان به کمک یک منوی کشویی بدون تغییر پیج، رنگ آبنبات را عوض کنید. آدرس (URL) عوض نمی‌شود و شما نیز هیچگاه با صفحه متمایزی برای رنگ دیگری مواجه نخواهید شد هرچند آن صفحات وجود دارند.

این یک مثال از استفاده جاوا اسکریپت برای بهبود تجربه کاربری در هنگام وجود صفحات متمایز است. اگر شما در موتور جستجو رنگ متمایزی از آبنبات را جستجو کنید آن هنگام به صفحه رنگ دیگر راهنمایی خواهید شد اما به طور مستقیم و از درون سایت خیر.

پارتی سیتی:

پارتی سیتی(سایت مشهور دیگری در این زمینه) این کار را با سبک و سیاق دیگری انجام می‌دهد. نشان داده خواهد شد. با ورود به این صفحه متوجه خواهید شد که یک انتخابگر رنگ در صفحه به چشم می‌خورد. به محض انتخاب رنگ دیگری از این بخش، به صفحه دیگری منتقل خواهید شد. محتوای هر دو صفحه یکسان است جز تغییر در کلمات مربوط به رنگ.

ما اعتقاد داریم که موتور جستجو گوگل() احتمالاً به این تکرار محتواها و مشابهت بسیار زیاد اهمیتی نمی‌دهد. به یاد داشته باشید که موتور جستجو گوگل مخالف تکرار و کپی کردن محتواهاست مادامی که هدف از این کار پر کردن تصنعی و بالا بردن تعداد صفحات مرتبط است.

اگر تکرار و کپی محتوا صادقانه بخشی از استراتژی تجاری شما باشد، گوگل بدبینی خاصی نسبت به آن ندارد. هرچند ممکن است استراتژی تولید محتوای جداگانه برای رنگ‌های متمایز کمک کند با بهره‌مندی از قواعد سئو ، رتبه بهتری در نتایج جستجوی بدست آورید اما همانطور که از مثال‌ها می‌توان فهمید، باید با در نظر گرفتن جوانب مختلفی انجام شود.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید