سئو

بهینه سازی بیش از حد را چگونه تشخیص دهیم و از آن جلوگیری کنیم؟

عناوین مطالب

زیاده روی در هر چیزی، بد است. این قضیه هم در زندگی روزمره و هم در بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)، صدق می کند. سئو فوق العاده است اما استفاده بیش از حد از آن، منجر به بهینه سازی بیش از حد یا همان (over optimization) می شود.

بهینه سازی بیش از حد چیست؟

بهینه سازی بیش از حد برای سئو، روشی است که در آن، بیش از اندازه از تکنیک های سئو استفاده می شود تا جایی که این بهبود ها به رتبه سایتتان آسیب بزنند و رتبه گرفتن آنها را تحت تاثیر قرار بدهند.

مروری بر تارخچه بهینه سازی بیش از حد (over optimization)

اول از همه، تمام چیزی که لازم است راجع به تاریخچه over optimization بدانید را به شما می گویم.

  1. بهینه سازی بیش از حد، قبلا کار می کرد

اگر به زمان های قدیم برگردیم، بهینه سازی بیش از حد یا over optimization، روشی بود که واقعا کار می کرد و از این طریق وب سایتها رتبه می گرفتند. پر کردن سایت با هزاران کلمه کلیدی و ساخت هزاران بک لینک اسپم، راه های بسیار سریعی بود که سایت ها می توانستند در صفحه نتایج موتورهای جستجو (Serp) رتبه بگیرند.

  1. بهینه سازی بیش از حد، دیگر جوابگو نیست

همان طور که احتمالا خودتان هم تجربه اش را داشتید، این روش، الان دیگر جوابگو نیست. امروزه، متخصصان سئو می دانند که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) و لینک های اسپم، نه تنها منجر به گرفتن رتبه نمی شود، بلکه باعث افت رتبه می شود و حتی ممکن است سایت شما شامل شود.

در آوریل سال 2012، گوگل جریمه بهینه سازی بیش از حد را یک مرحله ارتقاء داد و سایت هایی را که از این روش ها برای بهینه سازی استفاده می کردند را دیگر ایندکس نکرد. برخی از تکنیک های سئو شامل تکنیک های سئو کلاه سیاه شدند و سئو کاران برای بهینه سازی گوگل هوشمندانه تر عمل کردند.

  1. بهینه سازی بیش از حد دیگر آن چیزی نیست که قبلا بود

امروزه خیلی از سئو کارها با خود می گویند که ما بیش از حد بهینه سازی نمی کنیم!

چرا این حرف را می زنند؟ چون آنها فقط از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نمی کنند.

اما امروز، over optimization، چیزی فراتر از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی است. سئو مدام در حال تغییر و تکامل است. گوگل هر روز باهوش تر می شود، سرچ ها و هم چنین سئو کارها هوشمند تر می شوند، علاوه بر این تیم اسپم وب گوگل نیز روز به روز با هوش تر می شود و سایت ها دوباره تحت تاثیر قرار می گیرند.

از این رو ما به راهنمای جدیدی نیاز داریم برای اینکه بتوانیم از این راه سربلند بیرون بیاییم.

7 نشانه برای اینکه احتمالا دارید بهینه سازی بیش از حد انجام می دهید

7 نشانه برای اینکه احتمالا دارید بهینه سازی بیش از حد انجام می دهید
  1. استفاده زیاد از کلمات کلیدی در انکرتکست برای لینک های داخلی

لینک سازی داخلی خوب است، اما لینک سازی داخلی با استفاده از انکر تکست هایی که فقط کلمات کلیدی باشد، بد است.

اگر بخواهم یکی از بزرگترین نشانه های over optimization را بگویم، قطعا همین مورد خواهد بود. در واقع شما به خیال خودتان دارید سایتتان را بهینه می کنید، غافل از اینکه با این روش بیشتر دارید به سئو سایت خود آسیب می زنید.

برای مثال : مقاله ما را راجع به سرعت سایت بخوانید:

با “سرعت سایت” لینک می دهید به: سرعت_سایت example.com/ یا example.com/site-speed.htm

یک مثال دیگر: برای افزایش سرعت سایت راه کارهایی وجود دارد که می توانید آن را بهبود دهید:

با “افزایش سرعت سایت” لینک می دهید به : /افزایش_سرعت_سایت example.com/ یا

example.com/increase-site-speed

انکرتکست هایی که دقیقا با URL صفحه یکی باشد یا فقط کلمه کلیدی باشد، بد هستند.

ممکنه الان با خودتان بگویید :”اما این ها که لینک های خوبی بودند!”، به یاد داشته باشید که ما اینجا داریم راجع به over optimization حرف می زنیم. درسته، لینک هایی که دارای انکرتکست باشند، گاهی اوقات می توانند سئو سایت شما را بهبود دهند. اما اگر از این روش بیش از حد استفاده کنید، ممکن است شامل جریمه گوگل شوید.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در انکرتکست ها می تواند پروفایل لینک شما را نابود کند. پروفایل لینک سایت، یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت شما می باشد، پس لطفاً خرابش نکنید.

بهترین روش برای اینکه از انکرتکست های حاوی کلمات کلیدی استفاده کنید، این است که کلمه کلیدی خود را در لینک خود پخش کنید. برای مثال: چگونه سرعت سایتمان را افزایش دهیم؟

دیدید که چطور انکرتکست بالا، 7 کلمه را پوشش داد؟ با ساخت انکرتکست های طولانی تر، می توانید کلمه کلیدی خود را پوشش دهید و لینک های مرتبط و در عین حال بدون ریسک بسازید.

تنها جایی که استفاده از کلمات کلیدی در انکرتکست مشکلی ایجاد نمی کند، به کار بردن نام دامنه می باشد.

برای مثال: سایت ، یک سایت مرجع برای آموزش سئو، وردپرس و دیجیتال مارکتینگ می باشد.

یا توسط سایت google.com می توانید پاسخ سوالات خود را بیابید.

  1. استفاده از کلمات کلیدی نا مرتبط

سعی نکنید با استفاده از کلمات نا مرتبط برای سایتتان ترافیک بگیرید. در قدیم، برخی وبمستران از کلمات کلیدی که با سایتشان مرتبط نبود، فقط به منظور آوردن ترافیک بیشتر به آن صفحه، استفاده می کردند.

همان طور که می دانید، قرار نیست افرادی که با این کلمات به سایت شما می آیند، کار خاصی در سایتتان انجام دهند. بنابراین انتظار نداشته باشید که نرخ تبدیل سایتتان بالا رود. بنابراین اگر شما یک سایت گل و گیاه دارید، راجع به چگونگی پختن لازانیا مقاله تولید نکنید.

زمانی که گوگل سایت شما را ایندکس می کند، تمام کلمات کلیدی سایتتان را بررسی می کند و به سایت شما در عبارت های مرتبط رتبه می دهد. استفاده بیش از حد از محتواهایی که با موضوع سایت شما بی ربط است، می تواند قدرت کلی سایت شما را در سرپ تحت تاثیر قرار دهد.

من به شما پیشنهاد می کنم که روی محتوای مرتبط با کسب و کار خود تمرکز کنید و به مرور می فهمید که هنوز هم مطالب زیادی هست که راجع به آن ننوشتید، فقط هر کار که می کنید در حوزه کاری خودتان باقی بمانید.

  1. تمامی لینک های داخلی و خارجی به یک صفحات اصلی بروند

یک پروفایل لینک سالم، علاوه بر صفحات اصلی، دارای لینک های داخلی نیز هست. با این حال بیشتر اوقات، مشاهده می کنیم که حجم عظیمی از لینک ها به این صفحات می روند.

برای این سایت ها، نسبت لینک های صفحه اصلی به لینک ها داخلی، نسبتاً زیاد است. در اینجا یک مثالی زدیم که خیلی هم بد نیست:

با توجه به بخش نارنجی پر رنگ که در نمودار بالا می بینید، حجم عظیمی از لینک ها، به صفحه اصلی می روند.اینکه بیشتر لینک ها به صفحه اصلی برود، تا حدودی نرمال است اما ممکن است پروفایل لینک را ضعیف کند. یک پروفایل لینک قوی دارای لینک هایی است که از صفحه اصلی خیلی فاصله دارند. نسبت سالم 1:1 است یا 50% لینک ها به لینک های داخلی عمیق اشاره کنند.

مشکل بهینه سازی بیش از حد زمانی رخ می دهد که متخصصان وب یا سئو کارها حجم عظیمی لینک برای صفحه اصلی یا صفحاتی مانند “تماس با ما”، “درباره ما” یا “خدمات” می روند.

  1. استفاده از چندین H1 در صفحه

سرتیتر H1، سرتیتر اصلی هر صفحه است. نتاسفانه، برخی سئو کاران، تصور می کنند که هرچه تعداد H1 در صفحه بیشتر باشد، به سئو آن صفحه بیشتر کمک می کند. این یک فرضیه کاملا غلط است، هر صفحه باید فقط یک H1 داشته باشد و استفاده بیشتر، منجر به بهینه سازی بیش از حد یا همان over optimization می شود. شما می توانید چندین H2، H3 یا H4 در صفحه داشته باشد اما H1 را فقط می توانید یک بار استفاده کنید.

  1. لینک دادن به سایت های سمی

سایت هایی که به آن لینک می دهید، به اندازه سایت هایی که به شما لینک می دهند اهمیت دارند. بیشتر سئو کارها راجع به عواقب ناشی از لینک دادن به سایت های کم ارزش و اسپم ندارند. اگر سایت شما به سایت های اسپم لینک دهد، ممکن است تاثیرات منفی بر روی سئو سایت شما بگذارد.

اگر می خواهید با لینک دادن به سایتهای دیگر، لینک های متقابل دریافت کنید، مواظب باشید. هرچه لینک های بیشتری به سایت های کم ارزش با DA پایین تری بدهید، احتمال اینکه سایت خودتان هم در همسایگی ان سایت های کم ارزش قرار بگیرد بیشتر می شود.

  1. پر کردن فوتر با کلمات کلیدیتنها نوع بهینه سازی فوتر این است که هیچ کاری انجام ندهید. شواهد نشان می دهد که گوگل لینک های فوتر یا همان پاورقی را بی ارزش تلقی می کند. علاوه بر این، به دلیل قرار گرفتن در انتهای صفحه، حداقل تشخیص را از خزندگان دریافت می کنند. نرخ کلیک آنها به قدری پایین است که هیچ ارزش سئویی به صفحات اضافه نمی کند. اگر اصرار دارید که پاورقی خود را پر از کلمات کلیدی کنید، شما در معرض بهینه سازی بیش از حد قرار می گیرید.اگر یک شرکت، به چندین شهر خدمات ارائه دهد، ممکن است لیستی از چندین مکان را نمایش دهید، ممکن است این کار اتفاق بدی نباشد اما پر کردن فوتر با انکرتکست های حاوی کلمات کلیدی، سایت شما را در معرض بینه سازی بیش از حد قرار می دهد و کاملا ریسکی است.زمانی که شما فوتر را طراحی می کنید، کاربران را هم به خاطر داشته باشید. پاورقی شما، سایت مپ یا مکانی برای به رخ کشیدن طرح های گرافیکی نیست. هم چنین مکانی برای گذاشتن کلمات کلیدی یا هر چیز دیگری که نمی دانید بگذارید نیست. پاورقی باید نمایانگر بسته شدن و به انتها رسیدن یک صفحه باشد.
  2. استفاده از کلمه کلیدی در URL به جای اسم برند

به دنبال ساخت یک URL قوی، برخی از وبمستران به جای اینکه یک URL سالم با یک اسم برند متعادل درست کنند، بیش از حد آنها را بهینه می کنند.
برای مثال، ممکن است شما برای آدرس اینترنتی خود عبارت “Super cheap cellphones” را انتخاب کنید و به نظر هوشمندانه باشد، اما ممکن است این کار شما را در معرض بهینه سازی بیش از حد نیز قرار دهد. اگر اسم کمپانی شما “Super Cheap Cell Phones” باشد، آن وقت منطقی است که اسم URL شما هم همین باشد. نکته اینجاست که شما نباید URL خود را فقط به خاطر ارزش کلمه کلیدی آن بسازید.
اسم برند شما خیلی مهم تر از آن است که بخواهد با کلمه کلیدی به خطر بیفتد. علاوه بر این، اگر می خواهید با اسم برند خود ترافیک به دست آورید، شما باید در اسم برند خود یک چیز متفاوت دیگر نیز به کار ببرید، نه اینکه فقط از کلمات کلیدی استفاده کنید.
وب سایت QuickSprout، آخرین اخبار و توصیه ها را راجع به چگونگی رشد کسب و کار خود و افزایش ترافیک منتشر می کند، اما هیچ کلمه کلیدی در URL آن به کار نرفته است، نه “SEO” نه کلمه “traffic” نه “search” و نه هیچ کلمه کلیدی مرتبط دیگری. اما به طور مداوم برای این گونه عبارت ها در صفحه اول گوگل دیده می شود؛ چرا؟ چون همه می دانیم که در آخر این محتواست که برنده می شود نه URL هایی که با کلمات کلیدی پر شده باشند.
ختم کلام: این اسم برند شماست که باید URL شما باشد نه کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان.

نتیجه گیری: آیا می خواهید بر روی سئو تکنیکال بیشتر از بازاریابی محتوا تمرکز کنید؟

یک مشکل نهفته در بهینه سازی بیش از حد یا همان “over-optimization” وجود دارد و آن هم این است که بهینه سازی بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که ما بیش از اندازه بر روی سئو تکنیکال تمرکز می کنیم. این کار نه تنها به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو کمک نمی کند، بلکه ممکن است حتی باعث افت رتبه شما هم بشود؛ چراکه در این صورت ممکن است موتورهای جستجو تصور کنند که شما دارید از سئو سوء استفاده می کنید.
سئو خوب است و استفاده از آن مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. اما اگر بیش از اندازه بر روی آن متمرکز شوید و به سئو تکنیکال اهمیت دهید، شما چیز بزرگتری را از دست خواهید داد. شما می توانید تکنیک های زیادی را در سئو تکنیکال به کار ببرید و زیرکانه از آنها استفاده کنید، اما زمانی که همه چیز درست سر جای خودش قرار گرفت، آن را به حال خود بگذارید و به سراغ تولید محتوای با کیفیت بروید و در نهایت بر روی تبلیغ و ترویج آن متمرکز شوید.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید