سئو

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟ + چند راه بهبود CRO – اسماعیل سحاب

هدف هر کسب و کار و استارتاپی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کند، کسب درآمد است. برای برند شدن در اینترنت و محبوب شدن در نظر مخاطبان در گام اول باید دیده شوید. این دیده شدن را به شما می‌دهد؛

اما پس آن، فاکتورهای مهم دیگری وارد کار می‌شوند که تاثیرگذاری بسیاری بر روند درآمدزایی شما دارند. یکی از مهم‌ترین این عوامل، بهینه سازی نرخ تبدیل است.

با ما همراه باشیم تا بدانیم چرا بسیاری از کسب و کارها نتیجه دلخواهشان رانمی‌گیرند؟ و به درک عمیق‌تری از CRO برسیم.

CRO مخفف چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به فکر کسب درآمد بیشتر باشیم، خوب است بدانیم عاملی که قرار است کمک‌کننده ما باشد، به چه معنا است. CRO مخففConversion Rate Optimization است. خلاصه و روان، معنای بهینه سازی نرخ تبدیل را می‌دهد.

CRO یا همان بهینه سازی نرخ تبدیل به شما نشان می‌دهد، برای برتر بودن باید در همه چیز یک سروگردن از بقیه بالاتر باشید. تنها صفحه اول گوگل بودن کافی نیست. نباید فقط بر روی گرفتن کلیک و بهبود سئو متمرکز باشید. همه چیز در وب سایتتان باید در جهتی پیش رود که مخاطب را برای رسیدن به هدفتان، راهنمایی کند؛ در واقع هر فعالیتی که در زمینه بازاریابی انجام می‌دهید، باید در راستای بهینه سازی نرخ تبدیل باشد؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید اشتباهات دیگران را انجام دهید و از آنها متمایز شوید، ادامه مطلب را با من همراه باشید.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

به هر فعالیتی که انجام دهید تا بازدیدکننده سایتتان را به نحوی تبدیل به مشتری کنید، نرخ تبدیل می‌گویند. پس مفهوم بهینه سازی این نرخ، بسیار ساده می‌شود. هر فعالیتی که منجر شود این نرخ تبدیل را بیشتر کند، به آن بهینه سازی یا Conversion Rate Optimization می‌گویند.

پس از آنکه با کارتان تمام شد و رتبه خوبی در گوگل کسب کردید و ترافیک زیادی راهی صفحه‌تان شد، وقت آن است که تمام انرژی‌تان را روی نرخ تبدیل بگذارید. روش محاسبه نرخ تبدیل بسیار ساده است. باید تعداد افرادی که اقدام به خرید از سایتتان می‌کنند را بر تعداد کل بازدیدکنندگان،تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر ورودی سایتتان ۵۰۰ نفر است و از بین آنها فقط ۵۰ نفر اقدام به خرید کرده‌اند، نرخ تبدیل شما ۵۰/۵۰۰ یا ۱۰ درصد است.

هر اقدامی که بتوانید انجام دهید تا این نرخ را بالا ببرید، تنها در آن صورت است که میتوانید موفقیت را حتمی بدانید. فعالیت‌هایی که در این راستا انجام می‌دهید، حتی می‌تواند یک کلیک ساده باشد. البته لازم است به ذکر است سایت‌های بزرگ و معتبر از چندین روش و راهکار برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند؛ چرا که آنها اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل را درک کرده‌اند. شما هم در ادامه می‌توانید به درک مشابهی برسید.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) اینقدر مهم است؟

همان‌طور که گفتیم، بهینه سازی نرخ تبدیل امکان افزایش مشتریان را به شما می‌دهد. اما مهم‌تر از آن این است که عملکرد سایتتان را می‌توانید بررسی کنید. بهینه سازی نه تنها برای فروش؛ بلکه برای بهبود هر قسمتی از صفحاتتان می‌تواند کمک کننده باشد.

گاهی بنابه دلایلی نمی‌توانید ترافیک سایتتان را بالا ببرید؛ CRO به شما کمک میکند با همان بازدیدی که در حال حاضر دارید، فروشتان را بالا ببرید. به عنوان مثال کمی هزینه‌های تبلیغات را پایین می‌آورید و روی بهینه سازی نرخ تبدیل تمرکز می‌کنید و همان بازدهی را دریافت می‌کنید.

اگر کمی پای صحبت‌های مدیران کسب و کارها بشینیم، حتما به ما می‌گویند که جذب مشتری، هزینه‌های زیادی برایشان دارد. جذب مشتری به عوامل مختلفی مانند طراحی سایت، سئو، تولید محتوا و … بستگی دارد و این هزینه بالا گاهی سبب شده است تا مدیران کسب و کار به روش‌های ناکارآمد و روی بیاورند تا بیشتر دیده شوند. خوشبختانه بهینه سازی نرخ تبدیل این امکان را فراهم کرده است تا با هزینه‌هایی مقرون به صرفه‌تر، مشتری جذب کنید و دیگر مجبور به انجام کارهای غیرمعمول نباشید!

با این ۵ دستورالعمل بهینه سازی نرخ تبدیل موفقی داشته باشید!

راهکارهای مختلفی برای بهینه سازی وجود دارد که برخی از اثربخش‌ترین آنها را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید و در برنامه کاری‌تان قرار دهید. پیش از آنکه توضیحات هر عنوان را بخوانید، به سوال آن پاسخ دهید و پس از آن ببینید تا چه اندازه برای آن فاکتور اهمیت قائل شده‌اید.

آیا وب‌سایتتان طبق اصول طراحی شده است؟

اولین قدمی که باید برای بهبود CRO انجام دهیم، تحلیل وب‌سایت است. این تحلیل شامل اصول طراحی هم می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جذابیت هر سایت، رنگ‌های به کار برده شده در آن است. روان‌شناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که تاثیر بسیار زیادی بر روی عواطف و احساسات مخاطب می‌گذارند و برای تحریک او به خرید یا خواندن مطالب ما بسیار تعیین کننده هستند. پس در اولین قدم از طراحی و اثر آن قائل نشوید.

وب‌سایتتان را از لحاظ فنی، چقدر مورد تایید است؟

دومین نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کنید، تحلیل فنی سایت است. سرعت بارگذاری سایت، مهم‌ترین است. کسب و کارهای زیادی هستند که تنها به خاطر رعایت نکردن همین موضوع، مشتریانشان را از دست می‌دهند. کاربری که روی صفحه شما کلیک می‌کند، انتخاب‌های زیاد دیگری دارد اما او شما را انتخاب کرده است. اگر در رسیدن او به نیازش تاخیر کنید، قطعا صفحه رقیبان را انتخاب خواهد کرد و شما با دست خودتان او را به دیگران تحویل دادید.

سرعت بارگذاری سایت باید کمتر از سه ثانیه باشد. برای تعیین سرعت بارگزاری وب‌سایت می‌توانید از ابزارهایی مانند GTmetrix با Pingdom استفاده کنید.

توجه داشته باشید که صفحاتتان با هر مرورگری قابل تطبیق باشد. نگویید این مرورگر که قدیمی شده، کسی از آن استفاده نمی‌کند. هنوز هم افرادی هستند که از قدیمی‌ها استفاده می‌کنند، شاید هر کدام فرصتی و مشتری وفاداری باشند؛ آنها را از دست ندهید. برای مرور و آموزش سئو تکنیکال از این مقاله کمک بگیرید.

و در آخر حتما ریسپانسیو باشید. باید با هر دستگاهی بتوان از سایتتان بازدید کرد و راحتی را به مخاطب هدیه داد. ریسپانسیوسازی را جدی بگیرید؛ به خصوص که این روزها، مردم همه روزه از موبایل‌هایشان استفاده می‌کنند و وقت زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت می‌کنند.

چقدر برای UX سایتتان وقت گذاشته‌اید؟

هرچه بیشتر طبق اصول User Experience Design پیش بروید، کاربر پسندتر می‌شوید. UX باید در همه قسمت‌های سایتتان خودنمایی کند. فرقی نمی‌کند در حال طراحی صفحه فرود، بنر تبلیغاتی یا وبلاگتان باشید، سعی کنید در هر قسمت طبق نیازهای کاربر به پیش روید.

آیا تا به حال از رفتار کاربر فیلم گرفتید؟

یکی از بهترین ابزارهایی که می‌توانید پاسخ تمام سوال‌ها در زمینه بهینه سازی نرخ تبدیل بدهید، فیلم گرفتن از رفتار کاربر است. این یعنی ببینید مخاطب در صفحه‌تان چه کار کرده است؟ بر روی چه قسمت‌هایی بیشتر کلیک کرده است؟ شما با این کار رفتار مخاطب را از لحظه ورود تا زمانی که از سایت خارج میشود، بررسی می‌کنید.

آیا ارتباط مستقیم با کاربر را در دستور کارتان قرار داده‌اید؟

یکی دیگر از مهم‌ترین قدم‌هایی که می‌تواند به شما برای شناخت مشتری و نواقص موجود کارتان کمک کند، استفاده از نظریات مشتری به صورت مستقیم است. همیشه نمی‌توان از داده‌ها و تعداد و ارقام استفاده کرد. گاهی باید به مستقیما از مشتری بپرسیم چرا فرآیند خرید را تکمیل نکرد؟ چرا رقیبان را انتخاب کرد؟ برای انجام این کار می‌توانیم از فضایی برای چت در وب‌سایت استفاده کنیم. این مورد به خصوص برای کسب و کارها نوپا، خوب عمل کرده است.

مطالب مشابه

  • وب کانفیگ web config چیست؟

    یکی از فایل های مهم در سایت ها که برای بهینه سازی سایت و سئو…

  • کد های دابلین کور(Dublin core) چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

    دابلین کور یا DCMI یا Dublin Core Metadata Initiative یک حرکت خودجوش جهانی است که…

  • تگ های هدینگ (Heading Tags) چیستند و چرا در سئو اهمیت دارند؟

    تگ های هدینگ یا همان heading tags ، تگ هایی بین المللی در HTMl هستند…

  • بهینه سازی بیش از حد (Over Optimization) به ضرر شماست!

    از قدیم گفته اند که افراط و تفریط در هرکاری و هر چیزی بد است…

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید