سئو

تفاوت SEO و SEM

تیم تحریریه سئولب
|
1401:02:12 10:35:44

یکی از سوالاتی که خیلی زیاد توسط افراد تازه‌کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ پرسیده می‌شود تفاوت بین دو مفهوم SEM و SEO است. این دو مفهوم کاملا متفاوت‌اند و کاربردهای مختلفی دارند. سئو مخفف عبارت Search Engine Optimisation و SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing است. ترجمه فارسی این دو مفهوم به ترتیب بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی موتورهای جستجو است. برای فهمیدن دیگر تفاوت های SEM و SEO به شما توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

ابتدا به معرفی سئو و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

سرفصل‌ها

سئو چیست؟

سئو فرایند بهینه سازی سایت شما برای دریافت ترافیک رایگان از طریق موتورهای جستجو است.

به عبارتی تلاش برای کسب جایگاه و رتبه در نتایج جستجو سئو نامیده می‌شود. ترافیکی که از طریق SEO به سایت شما جذب می‌شود به عنوان ترافیک ارگانیک شناخته می‌شود. وب سایتی که بهینه سازی شده باشد به راحتی برای ربات‌های موتورهای جستجو در دسترس و قابل درک خواهد بود و این باعث افزایش شانس نمایش در نتایج جستجو (در مقاله SERPS چیست بیشتر مطالعه کنید) خواهد شد.

اما فرایند سئو به سادگی این تعریف‌ها هم نیست. SEO شامل فعالیت‌های مختلفی است که هم در فضای وب سایت و هم خارج از آن باید انجام شود. برای موفقیت در یک پروژه سئو فاکتورهای زیادی باید توسط متخصص سئو بررسی و بهینه سازی شود. از جمله فاکتورها می‌توان سرعت صفحات سایت، کلمات کلیدی، انتشار محتوای با کیفیت و تازه، انتخاب قالب مناسب و نحوه رفتار کاربران در یک سایت اشاره کرد. در سری مقالات آموزش جی تی متریکس به تفصیل در مورد افزایش سرعت صفحات بحث شده است.

جالب است بدانید SEO به دلیل تغییرات مکرر در الگوریتم‌های گوگل، همواره در حال تغییر است. با وجود این تغییرات مداوم یک جنبه از سئو همواره ثابت خواهد ماند. این جنبه ثابت دسته‌بندی مربوط به انواع سئو است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

انواع سئو

دسته بندی انواع سئو شامل سه مورد زیر است:

  • سئو داخلی (On-page): سئو داخلی (همانطور که از نامش پیداست) تمام مواردی که داخل یک سایت قرار دارد را بهینه می‌کند. به بگونه ای که رضایت مخاطب و موتورهای جستجو جلب شود. استراتژی.های مربوط به سئوی داخلی معمولاً شامل تحقیق در مورد کلمات کلیدی، انتخاب محتوای مناسب و بهینه سازی تصاویر و غیره است.
  • سئو خارجی (Of-fpage): در سئوی خارجی متخصص سئو تلاش می‌کند از راهبرد های خارجی برای بهینه سازی سایت استفاده کنند. مثال واضح برای سئو خارجی تلاش برای لینک سازی‌های موثر و دقیق است. انجام فعالیت های تبلیغاتی و بهینه‌ سازی پروفایل در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا در آن فضا مثال‌های دیگری از این نوع سئو است.

SEM چیست؟

SEM یک استراتژی پولی برای افزایش بازدید سایت‌هاست. افراد برای نمایش تبلیغات خود در بستر موتورهای جستجو از طریق پلت‌فرم‌های مختلفی اقدام می‌کنند.

مطابق آمار ۳۷ درصد از تبلیغات اینترنتی در Google Ads و ۱۹ درصد از آن در فضای Facebook انجام می‌شود. با این شرایط می‌توان گفت محبوب‌ترین پلتفرم تبلیغات اینترنتی همان Google Ads می‌باشد.

معمولاً قبل از ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی مهم‌ترین کار انتخاب سودآورترین کلمات کلیدی است. منظور از کلمات کلیدی سودآور کلمات و عباراتی هستند که محصولات شما را هدف قرار می‌دهند. پس در ابتدایی ترین گام SEM باید درباره کلمات کلیدی تحقیق کرد. سپس هنگامی که کاربران آن کلمات را جستجو کنند، تبلیغات شما در صفحه نتایج در دسترس و قابل مشاهده خواهد بود. هر بار که کاربری بر روی تبلیغ شما کلیک کند، باید هزینه آن را بپردازید.

بر اساس آمار موجود بیش از ۶۴ درصد از جستجوگران هنگامی که به دنبال خرید آنلاین یک محصول هستند، بر روی تبلیغات موتورهای جستجو کلیک می‌کنند و این به معنای فرصت دیده شدن برای کسب و کار ها است.

اگر دوست دارید با دیگر کارکردهای SEM آشنا شوید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از SEM

کسب و کارها معمولاً تلاش می‌کند SEM را متناسب با نیازهای خود انتخاب و سازماندهی کنند. برای مثال یک شرکت تازه تاسیس به احتمال زیاد برای پیشبرد اهداف خود روی PPC یا تبلیغات کلیکی تمرکز می‌کند در حالی که یک شرکت با سابقه به احتمال زیاد تلاش می‌کند نرخ تبدیل خود را با استفاده از CRO بهینه کند. بنابراین می‌توان گفت SEM روشی انعطاف پذیر برای تبلیغات در فضای وب است.

پیاده کردن یک استراتژی گسترده برای SEM می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. سرمایه گذاری در این زمینه مقرون به صرفه است است و مزیت‌های زیادی نسبت به بازاریابی سنتی دارد. علاوه بر این ارزیابی میزان موفقیت پروژه‌های SEM بسیار راحت و قابل پیگیری است. در مقابل با توجه به هزینه ماهیانه این فرآیند، اگر شرکت‌ها این هزینه را نپردازند ممکن است افت ناگهانی بازدید و فروش را تجربه کنند. اما در نهایت با توجه به این مطالب، به نظر شما تفاوت‌ SEO و SEM در چیست؟

تفاوت های SEM و SEO

دو مفهوم SEM وSEO عناصری منحصر به فرد در دیجیتال مارکتینگ هستند. تفاوت اصلی بین این دو اصطلاح این است که بهینه سازی موتورهای جستجو را می‌توان بخشی از بازاریابی در این فضا دانست. در این بخش از مقاله به بیان تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- SEM از SEO گسترده تر است

افراد برای یادگیری سئو به یک سیستم و دسترسی به اینترنت احتیاج دارند. اما حوزه بازاریابی موتورهای جستجو گسترده تر است و به افراد متخصص نیاز دارد. اما فراموش نکنید که اگر به مشاوره سئو احتیاج داشتید حتما به افراد حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید تا بتوانید نتایج بهتری را کسب کنید.

۲- تاثیر و نتایج SEM فوری است اما در حالی که سئو به زمان احتیاج دارد

سرمایه گذاری بر روی SEM باعث می‌شود به راحتی (اما به صورت موقت) در دسترس مخاطبان قرار بگیرید. اما نتایج سئو با گذشت زمان حاصل می‌شوند. به گونه ای که ممکن است حتی ماه‌ها نتیجه‌ای حاصل نشود. شاید بتوان سئو را به درخت بامبو تشبیه کرد!

۳- سئو با گذشت زمان ارزش ایجاد می‌کند اما نتایج SEM موقت هستند

نتایج حاصل از SEM تا زمانی برای شما ارزش آفرین است که برای نمایش تبلیغات هزینه بپردازید. اما یک استراتژی سئو عالی با گذشت زمان تکامل می‌یابد و نتایج ماندگاری را ایجاد می‌کند. تصور کنید صفحه‌ای از سایت شما با انجام سئو به صفحه اول نتایج راه پیدا کرده است. در این صورت تا مدت زیادی به صورت ارگانیک به مخاطب دسترسی دارید آن هم بدون پرداخت هزینه!

۴- برای ترافیک SEM باید هزینه بپردازید درحالی که ترافیک سئو ارگانیک است

جالب است بدانید هر بار که کاربری بر روی تبلیغات شما در موتورهای جستجو کلیک کند، شما باید هزینه پرداخت کنید. اما استراتژی‌های سئو این طور نیستند. در سئو به دلیل این که ترافیک ارگانیک به سایت شما هدایت می‌شود، در ازای آن ملزم به پرداخت هزینه نیستید. اگرچه پروژه‌های سئو نیز معمولاً کم هزینه نیستند. اما در کل تجربیات نشان داده است که هزینه سئو خیلی کمتر از بازاریابی در موتورهای جستجو است.

۵- در سئو با محدودیت مخاطب رو به رو نیستید اما در SEM با محدودیت رو به رو است

در حالت کلی تمامی استراتژی‌های بازاریابی جستجو با هدف برقراری ارتباط با مخاطبان انجام می‌شود. اما یک تفاوت عمده وجود دارد. زمانی که شما روی SEM سرمایه گذاری می‌کنید معمولاً مخاطبان مشخصی برای ورود به سایت شما اقدام می‌کنند. این مسئله بستگی به انتخاب شما از فضای تبلیغات دارد. شناخت مخاطبین هدف در این حوزه بسیار مهم است. چرا که با شناخت مخاطبین می‌توانید تبلیغات خود را در زمان درست و در جای درست منتشر کنید.

اما در سئو این طور نیست. زمانی که شما در نتایج جستجو نمایش داده شوید، دیگر نمی‌دانید چه کسانی ممکن است بر روی لینک سایت شما کلیک کنند. این تفاوت را شاید بتوان به‌عنوان مزیتی برای بازاریابی در موتورهای جستجو به حساب آورد.

شباهت های SEM و SEO

تصور این که دو مفهوم SEM و SEO کاملاً مجزا هستند، اشتباه است. همانطور که گفتیم سئو بخشی از بازاریابی موتورهای جستجوست و این دو مفهوم با هم در ارتباطند. در نتیجه می‌توان گفت شباهت‌های مختلفی نیز با هم دارند. برای مثال هر دو با کمک به نمایش شما در نتایج جستجو، تاثیر مثبتی بر روی برندینگ شما خواهند داشت.

SEM و SEO هر دو با هدف به دست آوردن جایگاه و رتبه در SERP و هدایت بازدیدکنندگان به وب سایت انجام می‌شود. علاوه بر این برای موفقیت در هر دوی این فرایندها لازم است تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی انجام شود.

به عبارتی اولین قدم در فرآیند سئو و SEM جستجوی کلمات کلیدی برای هدف گذاری است. SEM و SEO اهداف یکسان اما مسیرهای متفاوتی دارند. یعنی هر دو یک کار واحد را انجام می‌دهند اما با استفاده از روش‌های مختلف!

به نظر شما کدام راهبرد می‌تواند برای کسب و کارهایی که در فضای آنلاین فعالیت می‌کند موثرتر باشد؟

SEO برای کسب و کار شما بهتر است یا SEM؟

درباره سوال بالا نمی‌توان یک جواب قطعی برای تمامی کسب و کارها ارائه داد. با توجه به اینکه هر کسب و کاری نیازها و اهداف مختلفی دارد، انتخاب یک مورد به عنوان گزینه بهتر تقریباً غیر ممکن است. در یک نتیجه گیری کلی برای انتخاب بین SEO و SEM برای سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف کسب و کار باید به چند نکته مهم زیر توجه کرد:

  • شناخت ماهیت کسب و کار
  • شناخت اهداف و نیازهای کسب و کار
  • شناخت دو مفهوم بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی در موتورهای جستجو

SEM وSEO دو فرایند هستند که هر کدام به تکامل دیگری کمک می‌کند. سئو از طریق محتوای بهینه شده و ایجاد چشم انداز خوب برای مشتریان پایه‌های SEM را ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر بدون تلاش برای بهینه سازی سایت تلاش‌های مربوط به SEM به دلیل کیفیت پایین سایت بی‌نتیجه خواهد ماند. از طرف دیگر SEM برای دیده شده به کسب و کارها کمک می‌کند. در یک جمع‌بندی؛ مدیران و مسئولان سئو هر سایت باید بدانند که چگونه می‌توان این دو مفهوم را در کنار یک دیگر مدیریت کرد.

چگونه SEM وSEO را در کنار هم به کار ببریم؟

یادگیری نحوه به کار بردن استراتژی‌های SEM و SEO در کنار هم به بهترین شکل بهبود وضعیت وب سایت‌‌ها را تضمین می‌کند. برای این کار باید اصول و قواعد خاصی را بلد باشید. در ادامه چند روش برای استفاده همزمان از SEM و SEO‌‌ به شما خواهیم آموخت:

به دلیل تفاوت‌های موجود بین این دو مفهوم توصیه می‌کنیم، شناخت دقیقی از هر دو داشته باشید. اگر به دنبال نتایج بلند مدت هستید، روی سئو سرمایه گذاری کنید و اگر به دنبال نتایج کوتاه مدت و موقتی هستید برای SEM هزینه کنید.

یافتن کلمات کلیدی مهم هم در SEO و هم در SEM نکته بسیار مهمی است. شما می‌توانید از نتایج به دست آمده از فرایند بازاریابی موتورهای جستجو، برای بهینه سازی کلمات کلیدی در سئو استفاده کنید.

در نقطه مقابل شما میتوانید با بررسی ترافیک ارگانیک سایت خود، کلماتی را که از رتبه خوبی برخوردار هستند، شناسایی کنید و آن‌ها را در استراتژی SEM خود به کار ببرید. از این طریق مطمئن خواهید شد که هیچ بودجه‌ای به هدر نمی‌رود.

گاهی نیز ممکن است انجام همزمان SEM و SEO آسیب‌های جدی به سایت شما وارد کند. در نظر گرفتن یک بودجه منظم و دقیق و بررسی نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه در دوره‌های زمانی مشخص در هر دو زمینه می‌تواند از وقوع این پیشامد جلوگیری کند. در نهایت توصیه می‌کنیم مدیریت این بخش از کار خود را به دست فرد ماهری بسپارید تا ضرر و زیان‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

جمع بندی: SEO و SEM دو مفهوم شبیه اما با نقش متفاوت

در این مطلب از بلاگ سئولب همه چیز درباره تفاوت‌های SEO و SEM بیان شد. سئو بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و SEM بازاریابی و تبلیغات در این فضا است. اگر بخواهیم تفاوت‌های SEO و SEM را به صورت خلاصه بنویسیم، عبارتند از:

  1. سئو زمانبر است ولی SEM در مدت زمان کوتاهی پاسخ میدهد.
  2. نتایج سئو در طول زمان ماندگار هستد ولی در بازاریابی موتورهای جستجو نتایج موقت هستند.
  3. ترافیک به دست آمده از سئو ارگانیک است اما ترافیک SEM ارجاعی است.

به نظر شما به جز تفاوت‌های ذکر شده در متن چه فرق دیگری بین SEM و SEO وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید