کسب و کارها و شغلها نیز به واسطهی نفوذ همهجانبهی این شبکهی جهانی دچار تغییر شدهاند. در حال حاضر رقابت بر سر دیده شدن و جذب مخاطب مجازی است. زیرا نفوذ کلام و محتوا موجب سودرسانی میشود. به همین دلیل شاهد رونق گرفتن اصطلاحاتی مانند تولید محتوا، سئو و مدیریت محتوایی هستیم. خوشه بندی محتوا، استراتژی جدیدی در بازاریابی محتوایی در وب است که اثرات مثبت قابل توجهی در سئو داشته و باعث افزایش بازدید سایت میشود. در این محتوا دربارهی این راهکار و مزایای آن اطلاعاتی ارائه خواهد شد.
معرفی خوشه بندی محتوا یا محتوای خوشهای
موتورهای جستجو (مثل گوگل) ساز و کارها و الگوریتم های خاصی دارند که از طریق آنها، جایگاه یک سایت خاص را در صورت جستوجوی کاربران مشخص میکنند.
سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization است. در واقع سئو وظیفه دارد محتوا را به شکلی بهینهسازی کند تا برای بازدیدکنندگان مناسب باشد. سئو کلیدی برای به دست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر و موفقیت در زمینهی دنیای مجازی است، به همین علت معمولاً متخصصان تولید محتوا از تکنیکهای خاصی برای بالا بردن رتبهی سئوی محتوا استفاده میکنند.
محتوای خوشهای یکی از تکنیکهای سئو است که در سالهای اخیر مورد توجه تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است. این تکنیک میتواند به سادگی بازدید از محتوا را چند برابر کند. در واقع ساز و کار محتوای خوشهای بسیار ساده است.
دلیل اهمیت محتوای خوشهای یا خوشه بندی محتوا
درگذشته با تمرکز بر روی یک کلمهی کلیدی، توان بازدید سایت افزایش پیدا میکرد اما امروزه به تکنیکهای محتوای خوشهای نیاز داریم. محتوای خوشهای به دلایل متعددی نسبت به روشهای قدیمیتر برتری دارد که در ادامه این دلایل عنوان خواهد شد.
شاید اصلیترین دلیل لزوم استفاده از محتوای خوشهای این باشد که گوگل و موتورهای جستوجوی دیگر در حال شخصی سازی جستوجو برای افراد هستند؛ به همین دلیل تخمین زدن کلمهی کلیدی مناسب دربارهی یک حیطهی موضوعی دشوارتر شده است و باید بتوان در طول تمام آن حیطهی خاص فعالیت کرد. تکامل موتورهای جستوجو موجب شده است تا آنها بهتر بتوانند بین کلمات کلیدی مرتبط ارتباط برقرار کنند به همین علت با نوشتن محتوای مناسب میتوان در نتایج جستوجوی کلید واژههای متعددی ظاهر شد. هدف محتوای خوشهای نیز در برگرفتن حداکثر کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع خاص است. همچنین باید در خاطر داشت که موتورهای جستوجو قصد دارند بهترین و کاملترین نتیجه را برای جستوجوی کاربر ارائه دهند. بنابراین ساختن یک خوشه از محتواهای درست و کامل میتواند ارزش محتوا را افزایش داده و بازدید آن را زیاد کند.
مزایای خوشه بندی محتوا
بهطورکلی تجربه نشان میدهد که سایتهایی که محتوای خوشهای چندقسمتی دارند، نسبت به سایتهای دیگر مخاطبان بیشتری را بهسوی خود جلب میکنند. استفاده از محتوای خوشهای مزایای متعددی دارد. اولین مزیت استفاده از این تاکتیک این است که باعث میشود بازدیدکنندگان مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند. وقتی شما چند محتوا در ارتباط با موضوع موردنظر بازدیدکنندگان به آنها ارائه دهید، آنها بیشتر در قسمتهای مختلف سایت جستوجو میکنند و احتمال اینکه مجدداً به سایت شما مراجعه کرده یا از شما خرید کنند، بیشتر میشود. زمانی که یک موضوع با کیفیت بالا در سایت ارائه میشود، این قضیه بر روی کیفیت و خوانده شدن بقیهی مطالب نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین شما برای یک کلیدواژه تعداد متعددی محتوای متفاوت در اختیار دارید که این خود به بازدیدکننده کمک میکند سوال یا مشکل خود را حل کند. تمام این روند موجب میشود تعداد بیشتری از افراد به شکل روزانه از محتواهای شما دیدن کنند.
درصورتیکه محتوای خوشهای درست و مفیدی تهیه کنید، تمام کلیدواژههای مرتبط با موضوع به صفحهی سایت شما ختم خواهد شد. این باعث میشود موتورهای جستوجو در اولین پیشنهادهای خود سایت شما را به بازدیدکنندگان معرفی کنند. مزیت اساسی محتوای خوشهای و مجموعههای محتوایی که به این شکل چیده شدهاند این است که امکان بهروزرسانی آنها همیشه وجود دارد. محتواهایی که میتوان آنها را بهروزرسانی کرد بسیار ارزشمند هستند. بنابراین اگر تعداد محتواهای خوشهای شما دربارهی یک موضوع کم است، کافی است به مرور زمان آن خوشه را تقویت کنید.
یک خوشه محتوایی، چه اجزایی دارد؟
یک خوشه محتوایی، از مجموعهای خاص از اجزا تشکیل شده است که هرکدام از آنها وظیفهای متمایز را به عهده دارند. مجموعهی این اجزا سیستمی را شکل میدهد که ما در این نوشته اصطلاحاً آن را محتوای خوشهای مینامیم. در ادامه انواع اجزای مختلف این سیستم بررسی خواهد شد.
محتوای ستون یا پایه (Pillar Content)
محتوای پایهای در واقع یک محتوا با تعداد 3 تا 5 هزار کلمه است و محتوایی کوتاه در نظر گرفته میشود. این محتوا بر روی یک موضوع کلی تمرکز میکند و ابعاد مختلف آن موضوع خاص را موردبررسی قرار میدهد. البته این بررسی زیاد عمیق نیست و وظیفهی معرفی کلی موضوع را به عهده دارد تا محتواهای دیگر بتوانند نقاط مبهم و سؤالات ایجادشده برای خواننده را پاسخ دهند.
محتواهای موضوعی خوشه (Cluster Content)
دومین قسمت یک موضوع در مدل خوشهای محتواهای خوشهای مختلفی هستند که در ارتباط با محتوای پایهای قرار میگیرند. برخلاف محتوای پایهای، این محتواها یک موضوع خاص را مدنظر قرار میدهند و هرکدام روی یک کلید واژهی اختصاصیتر در ارتباط با کلیدواژهی اصلی کار میکنند. همچنین این محتواها طوری طراحی شدهاند که دوباره بازدیدکنندگان را به سمت محتوای پایهای هدایت میکنند. (برای مثال نام آنها در ارتباط با محتوای پایهای است یا در طول متن اشارههایی به محتوای مرتبط شده است.)
لینک های داخلی (Hyperlinks)
کارکرد لینک ها، برقراری ارتباط بین محتواهای موضوعی و محتوای ستون است. پس از تولید و انتشار محتوای ستون یا پیلار کانتنت، در هنگام انتشار هر یک از محتواهای موضوعی، باید در داخل محتوای موضوعی به محتوای ستون مربوطه، لینک دهیم تا موتورهای جستجو ارتباط بین تک تک محتواهای موضوعی با محتوای اصلی یا محتوای ستون را درک کنند.
نحوهی استفاده از تکنیک خوشه بندی محتوا
شاید ساخت و استفاده از محتوای خوشهای به نظر ساده باشد اما در عمل با چالشهای مختلفی روبهرو خواهید شد. با پیروی از فرایند خوشه بندی محتوا، میتوان محتواهای تولیدی را به محتوای خوشهای نزدیک کرد.
1) صفحات محتوای موردنظر خود را مرور کنید
احتمالاً شما یک قالب کلی سایت برای محتواهای خود در نظر گرفتهاید و یک تعداد محتوای خاص در ارتباط با کلید واژههای مختلف را در اختیار دارید. بهتر است مروری کلی بر محتواهای تولید شده داشته باشید. ممکن است نیاز باشد تغییرات خاصی در محتواهای تولید شده ایجاد کنید تا با نیاز و مقاصد جدید همخوانی داشته باشد اما محتواهای تولید شدهای که دارید را هرگز دور نریزید یا آنها را پاک نکنید. مدل کارکردی، صحت و قسمت آغازین محتوا را چک کنید. محتواهای پربازدید و پربینندهی شما میتوانند به محتوای پایهای مناسبی تبدیل شوند. اگر قصد دارید از ابتدا مجموعهای محتواهای جدید را به سبک و روش محتوای خوشهای بنویسید، کار خود را با جستوجو برای کلیدواژهی مناسب و نوشتن محتوای پایهای بر اساس آن کلیدواژه آغاز کنید.
2) برای هر محتوای خوشه ای زیر عنوانهای مناسب بنویسید
نگاهی به منابع محتوایی خود داشته باشید (شبکههای اجتماعی، سایتها یا وبلاگهایی که در طول سالهای گذشته در آنها تولید محتوا انجام دادهاید) محتواها را بر اساس موضوعات و محتواهای پایهای که درست کردهاید تقسیم بندی کنید و در گروههای مختلف بگنجانید. بهتر است در گروه هر محتوای پایهای حدود پنج تا ده عدد محتوای دیگر گنجانده شوند.
3) موضوعات خوشه های محتوا را تحت نظر داشته و دربارهی آنها تأمل کنید
در حین خواندن متنهای یک گروه باید بتوانید خوشههای محتوایی هر موضوع را در ذهن خود ترسیم کنید. سعی کنید دقت زیادی به خرج دهید. به دادههای خود نگاه کنید تا مشخص شود کدام محتواهای بینندههای بیشتری داشتهاند و ویژگیهای مشترک این محتواها را پیدا کنید. این به شما در نحوهی چیدن موضوعات و زیر موضوعها کمک خواهد کرد. همچنین میتوانید برای پیدا کردن موضوعات و کلیدواژههای مرتبط پربیننده و جدید دست به بررسی و جستوجو بزنید.
به دنبال سؤالات کلی و تکرار شده باشید. توجه کنید که سؤالات اصلی که مردم برای پاسخ داده شدن به مشکلاتشان میپرسند چه سؤالاتی هستند. میتوانید بعضی از این سؤالات را بهعنوان زیر موضوع در نظر داشته باشید. اگر سؤالات حالت کلیتری دارند میتوان از آنها محتوای پایهای مرتبط با کلیدواژهها را نیز تولید کرد.
4) از گوگل یا موتورهای جستوجوی دیگر کمک بگیرید
زمانی که در جستوجوی موضوعات پرمخاطب مرتبط با حیطهی فعالیتی خود هستید، فراموش نکنید که موتورهای جستوجو میتوانند بهترین دوستانتان باشند. کافی است کلید واژهی اصلی مرتبط با محتوای پایهای خود را جستوجو کنید تا سؤالات پر بازدید افراد برای شما به عنوان پیشنهاد مشخص شود. اگر هنوز محتوای درستی پیرامون این موضوعات نساختهاید، این موضوعات را در لیست زیرگروههای خود قرار دهید.
5) بین محتوای خود ارتباط داخلی (Internal Links) برقرار کنید
این مرحله در روند ساخت محتوای خوشهای از اهمیتی ویژه برخوردار است و بهتر است آن را فراموش نکنید. زمانی که در حال چیدن و گسترش محتواهای خوشهای هستید، باید اطمینان حاصل کنید که محتوای ستون به محتواهای زیرمجموعه خود متصل میشود. این قضیه از آن جهت دارای اهمیت است که موجب وصل شدن و ایجاد خوشهی محتوایی نهایی خواهد شد. برای مثال اگر محتوای پایهای دربارهی خانه است، بهتر است محتوای مزیتها و معایب خانه های مختلف به محتوای اصلی متصل باشد. با این روش موتورهای جستوجو متوجه میشوند که تمام محتواها مرتبط با کلید واژهای خاص هستند.
نکات کاربردی در خوشه بندی محتوا
انتخاب یک موضوع برای ایجاد محتوا و ساخت محتوا و خوشههای مختلف بر اساس آن میتواند گیجکننده باشد، همچنین گاهی روند تصحیح و ویرایش حجم زیاد موضوعات و محتواهای موجود زمان و انرژی زیادی را از ما میگیرد. نکات کاربردی مختلفی برای آسانتر شدن ساخت محتوای خوشهای وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها ذکر خواهد شد.
- مطالعهی دقیقی روی مخاطبان یا مشتریانتان انجام دهید و پنج تا ده مشکل و مسئلهی اصلی که آنها با آن مواجه هستند را پیدا کنید. میتوانید از مصاحبه یا توزیع پرسشنامه برای رسیدن به این هدف استفاده کنید تا دادههای موثق و درستی برای مطالعه جمعآوری شوند.
- مشکلات و مسائل را به موضوعات کلی مرتبط کنید.
- با استفاده از کلیدواژهها این موضوعات کلی را به موضوعات جزئیتر مرتبط کنید.
- محتواهایی که با هر یک از موضوعات کلی در ارتباط هستند را با یکدیگر گروهبندی کنید.
- ایدهها و خوشههای ایجاد شده را بررسی کنید تا از موضوع دور نشده باشند.
- اگر در خصوص مسائل مشخص شده محتوایی در اختیار ندارید میتوانید دربارهی کلید واژههای مرتبط با موضوع تولید محتوا کنید.
- برای آسان تر شدن گروه بندی و دسترسی ساده و سریع به محتواهای مختلف برای هر یک از گروه موضوعات یک فایل اکسل یا فایلی از نرمافزارهای مشابه تهیه کنید و تمام اطلاعات را در قالب دادههای خلاصهشده در آن فایل ذخیره نمایید.
همانطور که گفته شد، اینترنت در زندگی روزمرهی ما نقشی نهادین برای خود پیدا کرده است و از خرید و فروش کالا تا ارائهی اطلاعات و تبلیغات از طریق این شبکهی جهانی صورت میگیرد، به همین علت تولید محتوا به تخصصی پررونق تبدیل شده است. محتواهای خوشهای نسل جدیدی از استراتژیهای تولید محتوا را ارائه میکنند که با خدماتی مانند هوش مصنوعی و شخصیسازی شدن جستوجو ها که به تازگی توسط موتورهای جستوجوی بزرگ به کاربران ارائه میشود همخوانی دارند. این محتواها در واقع مجموعهای سیستمی را میسازند که در آن محتوای پایهای در مرکز و محتواهای زیرین یا خوشه در اطراف قرار میگیرند. محتواهای پایههای معمولاً کمحجم، دربارهی موضوعات کلی و حاوی اطلاعات گسترده هستند. برای رفع ابهامات محتوای پایهای، کاربر به محتواهای زیرین ارجاع داده میشود با این روش معمولاً بازدید سایت افزایش یافته و کاربران بیشتر در فضای سایت میمانند. به روشهای مختلفی میتوان محتوای خوشهای تولید کرد؛ همچنین میتوان با استفاده از نکات کاربردی ساده این فرایند را تسهیل کرد.
مشاوره رایگان و تولید محتوای خوشه ای در شهر محتوا
ما در شهر محتوا آمادگی داریم که رقبا، مخاطبان و محصولات کسب و کار شما را بررسی کنیم و پیشنهاداتی را برای خوشه بندی محتوایی سایت شما ارائه دهیم. در صورت پذیرش پیشنهادات از سوی شما، فرایند تولید محتوای خوشه ای برای شما توسط شهر محتوا انجام خواهد شد.