سئو

ده قانون طلایی برای طراحی لوگو حرفه ‌ای

چرا بعضی لوگوها تا این حد در ذهن ماندگار می‌شوند و برخی دیگر در اولین نگاه چشم مخاطب را آزرده می‌کند. مگر نه این که تمام طراحان آموزش‌های یکسانی دیده‌اند و توانایی‌های فنی نسبتا قابل مقایسه‌ای دارند؟ اگر طراح هستید و مایلید ده قانون طلایی طراحی لوگو حرفه ‌ای را بدانید تا انتهای مطلب با آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید:

صفر تا صد طراحی لوگو

۱. اول جای پایتان را سفت کنید

یکی از جالب ترین بخش‌های طراحی این است که با آدم‌های مختلفی سر و کله می‌زنید و با مشتری‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شوید. این مزیت‌ می‌تواند به نوعی چالش‌ نیز تبدیل شود. این آدم‌های متفاوت سبک زندگی‌های متفاوت و توقعات متفاوتی از شما دارند. برای این که از بروز چالش‌ها جلوگیری کنید در ابتدا باید مطمئن شوید که شما و مشتری یکدیگر را خوب درک می‌کنید. شاید بدیهی به نظر برسد اما می‌توانید امتحان کنید و این سوالات را از مشتری نپرسید تا ببینید چه اثرات مخربی دارد. در ابتدا باید دقیقا از مشتری بپرسید که چرا شما را انتخاب کرده؟ دقیقا چه فعالیتی انجام می‌دهد؟ مخاطبانش را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ مهم‌ترین ارزش کاریش چیست؟

برای این که بتوانید طراحی لوگو حرفه ‌ای انجام بدهید، ابتدا باید تمام ابعاد کسب و کار مشتری را به خوبی درک کنید.

۲.طراحی لوگو حرفه ‌ای بدون کاغذ و قلم؟

بعضی وقت‌ها لازم است به چشمانتان فرصتی بدهید تا همه چیز را پیکسلی نبینند. تا به حال این تجربه را داشته اید که بذر یک ایده خلاقانه توی مغرتان بالا و پایین بپرد و نگذارد به چیز دیگری فکر کنید؟ در شرایط این چنینی اکثر ما به سراغ قلم و کاغذمان می‌رویم چرا که هرجور حساب کنیم فاصله مغز تا دست کمتر از فاصله مغز تا موس است. وقتی روی کاغذ طراحی انجام می‌دهید بیشتر می‌توانید از خلاقیت خود بهره ببرید. مراحل اولیه کار را روی ابزارهای فیزیکی و با دست انجام بدهید.

۳. گاهی سیاه و سفید کار کنید

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید جزییات لوکوی برند اپل در طول سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. اما این لوگوی سیاه و سفید سال‌هاست که کلیت خود را حفظ کرده است. باقی ماندن روی رنگ‌ها باعث می‌شود توجه خود را روی ایده اصلی متمرکز کنید. اگر لوگویی در دست طراحی دارید که می‌توان در آن مفهوم ایجاد کرد، رنگ‌ها را بیخیال شوید و بروید سراغ مفهوم! اگر نماد خوبی را انتخاب کنید و شکل درستی از آن را به نمایش بگذارید، نیازی ندارید با رنگ‌ها به آن انرژی ببخشید.

۴. مناسبت برند و لوگو را لحاظ کنید

وقتی بحث لوگو به میان می‌آید شما دیگر فقط طراح نیستید و باید اصول بازاریابی را هم مدنظر داشته باشید. یعنی باید بدانید جای مناسب استفاده از سبک‌ها و ایده‌هایی که در ذهن دارید کجاست. شاید یکی از بزرگترین اشتباهاتی که طراحان لوگو در سال‌های اول فعالیت خود انجام می‌دهند این باشد که تمام حجم خلاقیتی که توی کله شان دارند را یک جا روی سر یک لوگو آوار می‌کنند. هرچیزی حد و جایگاهی دارد. قرار نیست از لوگویی که برای انجمن وکلای دادگستری طراحی می‌کنید دفترنقاشی مهدکودک بسازید. اول زمینه کاری سفارش دهنده را خوب بررسی کنید. بعد به لوگوهای مشابه برندهای اصیل و مطرح توجه کنید و آن‌ها را تحیلی کنید. چرا از فلان شکل هندسی و فلان رنگ و فلان سبک استفاده کرده‌اند؟ چه مفهومی درنظر داشته اند؟ چه مفاهیم جدیدی به ذهن شما می‌رسد؟

۵. قضیه را پیچیده نکنید

سادگی به شناخت کمک می کند ، به ویژه هنگامی که بسیاری از برندها برای جلب توجه جامعه هدف مشترکی رقابت می کنند. چیزی طراحی کنید که مفاهیم اصلی را به خوبی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در ذهن مخاطبانتان تداعی کند. قرار نیست کشف رمزهای یک طرح لوگو برای مصارف تجاری به اندازه حل یک سودوکو طول بکشد. اصلا هدف از طراحی لوگو این است که یک داستان طولانی را در لحظه‌های کوتاهی برای همه قابل فهم و قابل لمس بکند.

۶. تمایز را ارج بنهید

وقتی تمام رقبای شما در یک سبک طراحی، یک نوع تایپوگرافی و یک پالت رنگی غرق می‌شوند، دقیقا آن‌جا همانجایی است که شما باید تفاوت به خرج بدهید و چیز متفاوتی ارائه کنید. این فرصتی است که خود را از سایرین متمایز کنید و طراحی حرفه ای لوگو را به همه نشان بدهید. کافی است یک لیست سیاه درست کنید و هرچیزی که رقبا در آن زیاده روی کرده‌اند را در آن وارد کنید. تا بدانید سراغ چه چیزهایی نروید. مثلا اگر همه از علامت جو برای طراحی لوگوی دلستر استفاده می‌کنند شما جو را بگذارید توی لیست سیاه و سعی کنید به هرچیز دیگری که مفهوم را منعکس می‌کند اجازه بدهید توی ذهنتان پا بگذارد قدم بزند و اگر قابلیت لازم را داشت به دورترین سفر کند.

طراحی لوگوی برند Tate در سال ۱۹۹۹ زمانی که تمام رقبا از تایپوگرافی‌های بولد و پررنگ با لبه‌های تیز استفاده می‌کردند، آن را به طرز چشمگیری از سایرین متمایز کرد.

۷. برای طراحی لوگو حرفه ‌ای دیدتان را وسیع نگه دارید

به ندرت دیده می‌شود که یک محصول گرافیکی مثل کارت ویزیت، لوگو، گرافیک سایت و… به تنهایی و مستقل از سایرین طراحی شود. به این دلیل که هویت هر برندی در تمام محصولات گرافیکی آن نفوذ می‌کند. اگر شرایط جوری است که لوگو باید مستقل از سایر محصولات طراحی شود، شما باید دیدتان را وسعت بدهید. هر نمونه‌ای از هوبت برند در هرجای سایت و شبکه‌های اجتماعی کسب و کار مورد نظر وجود دارد را بررسی کنید و حتی از آن‌ها الهام بگیرید.

۸. زیاد در چهارچوب‌ها گیر نیفتید

فکر نکنید که قرار است حتما فعالیت شرکت را در لوگو بگنجانید. در واقع ااگر قصد دارید طراحی لوگو حرفه ای انجام بدهید بهتر است که اصلا این کار را نکنید. اگر برای کارخانه لوگو طراحی می‌کنید، حتما نباید آیکون چرخ دنده را یک جوری توی طرح جا بدهید! اتفاقا برعکس لوگوهای انتزاعی ماندگارتر می‌شوند. مدنظر داشته باشید که لوگو قرار نیست نشان دهد چه فعالیتی انجام می‌دهید. بلکه قرار است نشان دهد شما چه کسی هستید و هویت برند شما چیست.

۹. از حروف کلمه شکل بسازید

حتی برندهای شناخته شده‌ای مثل گوگل، هنوز نام برند را در لوگو جا می‌دهند. حروف بخش‌های ناگزیر اکثر لوگوهای ما هستند. پس چرا از خود آن‌ها استفاده نکنیم؟ حتما نباید تایپوگرافی خیلی ویژه‌ای بسازید. گاهی با جا به جا کردن یا تغییر در شکل و رنگ برخی حروف می‌توانید مفاهیم جذابی زقم بزنید. به تصویر زیر از لوگوی برند Shelter به معنی پناهگاه توجه کنید. یک تغییر شکل کوچک در حرف h توانسته مفهوم پناهگاه را در این نوشته به خوبی جا بیندازد.

۱۰. لبخند را به لب‌های مردم هدیه کنید

تزریق کمی ذکاوت در کار نه تنها کار شما را سرگرم کننده تر می کند ، بلکه می تواند به مشتری شما نیز در موفقیت بیشتر کمک کند. ناگفته نماند که این قضیه روی برخی افراد خاص مثل تولید کنندگان اسلحه و شرکت‌های دخانیات جواب نخواهد داد. اما درباره برندهایی که خنثی تر هستند، یا پذیرش کمی طنز را دارند، تردید نکنید و یک طنز مغز دار و پخته را به طراحی خود اضافه کنید.

جمع بندی

صادق رحمتی

کارشناس بازاریابی داده محور