سئو

راهنمای مارکتینگ اتوماسیون: مارکتینگ اتوماسیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر قصد دارید تعداد زیادی از کارها را از فهرست فعالیت‌های کمپین بازاریابی دیجیتال خود حذف کنید، مارکتینگ اتوماسیون می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. دیگر نیازی نیست که یک فرد با مهارت فوق العاده زیاد در بازاریابی باشید تا یک تجربه شگفت انگیز را برای مشتریان خود خلق نمایید. امروزه افزایش فوق العاده در ایجاد لیدها و نرخ تبدیل‌های واقعی نتیجه استفاده از مارکتینگ اتوماسیون است.

مارکتینگ اتوماسیون

رقبای شما در حال حاضر از این ابزار استفاده می‌کنند؛ بنابراین شما هم برای اینکه از آن‌ها عقب نمانید باید از این روش به بهترین شکل استفاده کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این روش در بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

مارکتینگ اتوماسیون چیست؟

آیا می‌دانید مارکتینگ اتوماسیون چیست و چگونه به بازاریابان کمک می‌کند؟ اگر یک بازاریاب هستید، احتمالاً از این روش به طور ناخودآگاه استفاده کرده اید.

در مارکتینگ اتوماسیون ایمیلی، شما می‌توانید به مخاطبی که آدرس ایمیل خود را به شما داده است به طور خودکار یک ایمیل ارسال کنید یا یک پست را در رسانه های اجتماعی بدون فشردن دکمه ای منتشر می‌شود؛ اما این نمونه ها تنها بخشی از کاربردهای مارکتینگ اتوماسیون هستند؛ اما دقیقاً مارکتینگ اتوماسیون چیست؟

اکثر بازاریابان معتقدند اتوماسیون باعث صرفه جویی در زمان آن‌ها می‌شود؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم.

مارکتینگ اتوماسیون اکثراً در موارد زیر کاربرد دارد:

  • تمام کارهای جزئی را که امکان دارد فراموش کنید پیگیری می‌کند و انجام می‌دهد. این کارها اغلب کمتر موردتوجه شما قرار می‏گیرند ولی به طور کلی آن‌ها برای ایجاد ارتباط با مشتری، ارزشمند هستند.

  • اطلاعات لازم را در زمان مناسب به هر فرد ارسال می‌کند یا نمایش می‌دهد. دیگر اطلاعات به طور عمومی یا غیرشخصی منتشر نمی‌شوند.

  • تمام داده های مرتبط با هر یک از مشتریان شما را در سیستم CRM شما پیگیری می‌کند. در حقیقت ابزار مارکتینگ اتوماسیون شما، اقدامات بالقوه مشتریان شما را ثبت می‌کند.

نحوه عملکرد مارکتینگ اتوماسیون چگونه است؟

وقتی موفق به دریافت آدرس ایمیل مشتریان بالقوه خود می‏شوید، سیستم مارکتینگ اتوماسیون و نرم افزار CRM شما واکنش آن‌ها را نسبت به پیگیری می‌کنند. در برخی اوقات مخاطبین شما فوراً پس از دریافت محتوای شما برای خرید آماده می‌شوند؛ بنابراین داشتن این ابزار یک امتیاز عالی است. با این ابزار اتوماسیون به مشتریان شما کمک می‌کند تا بیشتر در مورد شما، برند شما و محصولات یا خدمات شما کنجکاو شوند.

استراتژی رسانه‌های اجتماعی

علاوه بر این با استفاده از این ابزار می‌توانید ایمیل‌های خودکار را برای مخاطبین خود ارسال کنید تا یک تجربه شخصی سازی ‌شده را برای آن‌ها ایجاد کنید، استراتژی رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات در گوگل را بر اساس اقدامات هر یک از مشتریان بالقوه خود، تنظیم کنید یا بر اساس سابقه مرور آن‌ها در سایت، را در بازاریابی محتوای خود بگنجانید.

اما مارکتینگ اتوماسیون کدام یک از مشکلات بازاریابی شما را حل می‌کند؟

1. شما همیشه از زمان لیدهای آماده به خرید خود اطلاع ندارید

مارکتینگ اتوماسیون می‌تواند بر اساس واکنش مخاطبان به محتوای شما، اطلاعات دقیقی را از مخاطبان شما دریافت کند. بر همین اساس اطلاعات مناسب را در زمان مناسب برای تقویت لید شما ارائه می‌دهد؛ و هنگامی‌که لید به عالی‌ترین وضعیت رسید به شما اطلاع می‌دهد.

2. شما در حال پیگیری مشتریان نامناسب هستید

وقت آن است که زمان خود را هدر ندهید. از مارکتینگ اتوماسیون استفاده کنید تا مطمئن شوید که لیدهای شما برای خرید آماده هستند؛ و اگر آماده خرید نیستند، آن‌ها را تقویت کنید و منتظر بمانید تا نشانه هایی مبنی بر آمادگی آن‌ها برای خرید دریافت کنید.

3. شما با انجام همه کارهای بازاریابی خود به طور دستی در حال هدر دادن زمان با ارزش خود هستید

مارکتینگ اتوماسیون می‌تواند تمام وظایف بازاریابی شما را که به طور دستی انجام می‏دهید، به طور خودکار اجرا کند. شما نمی‌توانید به راحتی محتوای منحصر به فرد خود را به طور دستی برای هر یک از مخاطبان خود در وب‌سایت ارسال کنید. این کارهای کوچک اما بسیار مؤثر در بازاریابی، دقیقاً در حوزه مارکتینگ اتوماسیون هستند.

4. فعالیت‌های بازاریابی شما به خوبی روی نرخ تبدیل شما تأثیر ندارند

ارسال اطلاعات هدفمند بر اساس علایق و اقدامات مشتریان بالقوه شما، بیشتر از انتشار اطلاعات به طور عمومی تأثیرگذار است. شما نباید دیگر اطلاعات غیر مرتبط را که روی نرخ تبدیل شما تأثیر خوبی ندارند، منتشر کنید.در ادامه این مقاله به ویژگی‌های منحصر به فرد مارکتینگ اتوماسیون می‌پردازیم تا از این بعد قدرت فوق العاده آن را در بازاریابی دیجیتال نادیده نگیرید.

ویژگی‌های منحصر به فرد مارکتینگ اتوماسیون

1. واحد بازاریابی مرکزی

قطعاً پس از مدت کوتاهی اعضای تیم بازاریابی، مشتریان بالقوه و واحدهای بازاریابی دیجیتال شما بیشتر خواهند شد. با کمک مارکتینگ اتوماسیون می‌توانید اطمینان حاصل کنید همه این بخش‌ها در یک مکان از اطلاعات مشابه استفاده می‌کنند.

2. استفاده بهینه از ایمیل

اگر شما بتوانید یک محتوا را برای یک مشتری در زمانی ارسال کنید که او از یک صفحه خاص بازدید می‌کند، روی یک لینک خاص کلیک می‌کند یا دکمه خاصی را فشار می‌دهد چه اتفاقی می افتد؟ شما با کمک مارکتینگ اتوماسیون می‌توانید اطلاعاتی را که مشتریان بالقوه شما به دنبال آن هستند، در زمانی که به آن نیاز دارند برای آن‌ها ارسال کنید.

3. نمایش پویای محتوا

اگر ابزار اتوماسیون شما قابلیت نمایش پویای محتوا را داشته باشد، می‌توانید قسمت‌هایی از صفحات وب‌سایت و ایمیل‌های خود را سفارشی سازی کنید تا نحوه نمایش محتوا بر اساس افرادی که از آن بازدید می‌کنند، تغییر کند.

4. تقسیم بندی

مارکتینگ اتوماسیون می‌تواند هر اقدامی را که مشتریان شما انجام می‌دهند گروه بندی کند (آن‌ها را از یک گروه حذف کند). به عنوان مثال، اتوماسیون می‌تواند گروه‌هایی مانند نام برند، علاقه به یک محصول یا موضوع خاص یا مشتریان احتمالی غیرفعال ایجاد کند.

5. CRM

اگر سیستم CRM (سیستم مدیریت ارتباط با مشتری) خود را به ابزار اتوماسیون بازاریابی خود متصل کنید تیم‌های فروش و بازاریابی شما می‏توانند بهتر با هم کار کنند. البته باید مطمئن شوید که همه روی یک سیستم متمرکز هستند و در مورد داده‌های مشابه گفتگو می‌کنند.

6. مدیریت لید

اکثر مشتریان بالقوه شما قبل از آمادگی برای خرید، وارد قیف فروش بازاریابی شما می‌شوند. شما باید ابزاری برای پیگیری فعالیت‌های آن‌ها داشته باشید تا در زمان مناسب آن‌ها را شناسایی کنید. شما با مارکتینگ اتوماسیون می‌توانید به مخاطبان خود کمک کنید اطلاعات مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند و مطالب مورد نیاز آن‌ها را تا زمان آماده شدن آن‌ها برای خرید، در اختیار آن‌ها قرار دهید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید