سئو

روش‌های تبلیغات با یکدیگر اشتراکات و هم‌پوشانی دارند

روش‌های تبلیغات

روش‌های تبلیغات و بازاریابی بر میزان بازده و درصد موفقیت نتایج تبلیغ، اثر می‌گذارد.

تبلیغات اینترنتی و از جمله به روزترین و موفق‌ترین روش‌های تبلیغات، در حال حاضر به حساب می‌آید.

یکی از نوین‌ترین روش‌های تبلیغات که برپایه تحقیق و راستی‌آزمایی بنا شده است و در ازای وقت و توجه مخاطب، اطلاعات کاربردی و حقیقی را به او ارائه می‌کند، استفاده از روش ” است.

رپورتاژ آگهی، از جمله روش‌های تبلیغات محتوا محور است که به جای تمرکز بر القا و بزرگ‌نمایی یک محصول، به توضیح و تفصیل مطالب و زمینه‌هایی که با محصول مورد نظر در ارتباط است، می‌پردازد.

رپورتاژ آگهی، در میان سایر روش‌های تبلیغات، بیشترین حد صداقت و روراستی را در خود نهفته دارد و بدون سانسور، با نگاه نقادانه و دقیق، به شرح می‌پردازد؛ زین روی مخاطب، برخلاف دیگر روش‌های تبلیغات، هنگام مواجه شدن با محتوای رپورتاژ، در حال دریافت اطلاعات بوده و علاوه بر اینکه احساس می‌کند وقت خود را بیهوده تلف نکرده، حس اعتماد و اتکا به اطلاعاتی را که دریافت داشته است، را نیز در خود متجلی دیده و زین روی با اطمینان بیشتری، ترغیب به جستجو و توجه به موضوع مورد تبلیغ در اثنای رپورتاژ، می‌شود.

نکته جالب توجه دیگر در خصوص شناخت انواع روش‌های تبلیغات این است که با وجود تفاوت‌ها و گستردگی تنوع میان روش‌های تبلیغات، نمی‌توان منکر پیوند و هم‌پوشانی آن‌ها با یکدیگر شد و اشتراکات و پایه‌های یکسان در امر تبلیغات را که در تمام روش‌های تبلیغات مختلف، مستتر است، نادیده انگاشت.

بنابراین فارغ از اینکه کدام یک از روش‌های تبلیغات را در نظر می‌گیریم، باید اساس مشترک میان سایر روش‌های تبلیغات و اشتراکات روش منتخب با دیگر شیوه‌های تبلیغاتی را، مد نظر قرار دهیم.

روش‌های تبلیغات در چه مواردی با یکدیگر دچار همپوشانی و اشتراک هستند؟

شناخت اصول مشترک میان انواع روش‌های تبلیغات به انتخاب روش ایده‌آل کمک می‌کند.

برخی از این اشتراکات و وجوه مشابه، به شرح زیر است:

• یکی از اشتراکات و پایه‎های اصلی که در انضمام کلیه روش‌های تبلیغات قرار دارد، هدف تبلیغات و بازاریابی است.

• از جمله دیگر اشتراکاتی که در هنگام بررسی روش‌های تبلیغات باید مد نظر قرار گیرد، محل و پلتفرم ارائه تبلیغات است.

• مورد دیگر از این اشتراکات، نوع مخاطبین و جامعه هدف است که تحت عنوان ‘پرسونا’ شناخته می‌شود.

• یکی‌دیگر از اصول مشترک در میان شیوه‌های تبلیغات، انحصار و خلاقیتی که در آن موج می‌زند.

• ماندگاری، از دیگر اشتراکات موجود در امر تبلیغات است.

البته که علاوه بر این موارد، وجوه اصولی و مشترک دیگری نیز در میان شیوه‌های تبلیغاتی وجود دارد که ممکن است تا حد زیادی تخصصی محسوب شود؛ اما آنچه پیش‌تر عنوان گردید، از جمله مهم‌ترین و محرزترین موارد هستند.

اهداف اصلی از تبلیغ که در میان روش‌های تبلیغات مشترک است.

البته که هدف اصلی در تمام روش‌های تبلیغات، معرفی محصول، جلب توجه مخاطب، و در نهایت، پرورش مشتریان فی‌القوه و متقاضیان فعال است.

آگاهی از این اهداف اصلی و جزئیات آن‌ها به طراحان تبلیغات و بازاریابی کمک می‌کند تا ترتیب و هندسه متناسبی هنگام تدوین و تصویب شیوه تبلیغاتی و آماده‌سازی محتوای آن، در دستور کار خود لحاظ نمایند.

البته که علاوه بر این اهداف اصلی و مشترک در میان روش‌های تبلیغات، اهداف جزیی و تخصصی تحت نظر کارفرما و بر اساس موضوع مورد تبلیغ، وجود دارد که باید برای انتخاب شیوه تبلیغات، در نظر گرفته شود.

محل ارائه و پلتفرم و سرور نمایش روش‌های تبلیغات

بسته به اینکه آگهی و بنر تبلیغاتی در چه جایی نصب می‌شود و از چه طریقی نمایش داده شده و در چه سروری مقابل نظر مخاطبین قرار می‌گیرد، گونه‌های مختلفی از تبلیغات پدید می‌آید؛ از طرفی، تبلیغاتی که در یک پلتفرم مشترک و از طریق رسانه و سرور مشابه ارائه می‌شوند، خواه ناخواه اصولی یکسان را برای چارچوب‌بندی خود، می‌طلبند.

مخاطب و پرسونای تبلیغات، مورد مشترک میان روش‌های تبلیغات است.

پرسونا و مخاطبین تبلیغات، از جلمه اشتراکات شیوه‌های مختلف تبلیغاتی است؛ یعنی اینکه فارغ از شکل و پلتفرم تبلیغات، تمام محتواهای تبلیغاتی، نیازمند مخاطب هستند.

گاه مخاطبین تبلیغ، عموم مردم دنیا هستند و گاه مردم یک کشور، گاهی نیز ممکن است مخاطبین تبلیغ از یک شهر یا منطقه شهری در نظر گرفته شوند.

گاه مخاطب تبلیغ یک یا تعداد انگشت‌شماری هستند و گاه میلیون‌ها نفر را شامل می‌شود.

مواردی مانند رده سنی، جنسیت، ملیت و قومیت، طبقه اجتماعی، نوع مشاغل و تحصیلات، گروه‌های مختلف مذهبی و سیاسی و فرهنگی و …. در تعیین پرسونای تبلیغ اثر دارند.

هرچه فاکتورهای تعیین کننده پرسونا کمتر باشد، گستره پرسونا عمومی‌تر بوده و مخاطبین متنوع‌تری را در بر می‌گیرد و فلذا اشتراکات جزئی شیوه‌های تبلیغات با پرسونای عمومی، بیشتر می‌باشند.

انحصار و خلاقیت تبلیغ، وجه مشترک یا نقطه تفاوت میان روش‌های تبلیغات است؟!

تناقض جالبی که در مورد انحصار و خلاقیت در شیوه‌های تبلیغاتی وجود دارد، این است که این دو مورد، هم موجب تفاوت و تنوع تبلیغات می‌شوند و هم موضوع مشترک میان تمام انواع روش‌های تبلیغات هستند!

در شرح این تناقض می‌توان این‌گونه گفت که تمام شیوه‌ها و متد تبلیغاتی، مستلزم به کارگیری خلاقیت هستند و منحصر به فرد بودن، ویژگی لاینفک تبلیغات محسوب می‌شود؛ اما به کارگیری خلاقیت، خود مانند نقطه عطفی برای تولد و ظهور شیوه‌های مختلف تبلیغات به حساب می‌آید.

توصیه می شود مقاله را مطالعه نمایید.

خلاقیت، به عنوان اصل مشترک در تمام روش‌های تبلیغات، مهد گسترش و تنوع شیوه‌های مختلف تبلیغ و نیز تولد سایر اصول مشترک و مختلف تبلیغات است؛ برای مثال خلاقیت در شیوه و محل ارائه یک تبلیغ موجب می‌شود که رسانه و پلتفرم تازه‌ای برای جهان آگهی‌های تبلیغاتی پدید آید که مطابق آنچه پیش‌تر اشاره گردید، رهگذری برای ایجاد روش‌های متنوع و تازه تبلیغ را پایه‌گذاری می‌کند.

در یک کلام، تبلیغ بدون خلاقیت، یک تقلید است!

ماندگاری، راز مشترک اصلی در بطن روش‌های تبلیغات است.

وقتی یک آگهی تبلیغاتی طراحی می‌شود، علاوه‌بر معرفی یک محصول، در پی ایجاد جرقه‌ای در ذهن مخاطب است که نیاز به دوام دارد؛ به عبارتی زمانی که این جرقه اولیه فانوسی در ذهن مخاطب روشن سازد، عمر و دوام بیشتری یافته و در نتیجه این اصل در تبلیغات، همان نهادی است که برای برندسازی اهمیت می‌یابد.

ممکن است یک شیوه تبلیغاتی، در اولین گام‌ها، آتشی بر خرمن اندیشه مخاطب اندازد که بزرگ و انفجاری باشد اما زود خاموش شده و فراموشی را در پی داشته باشد؛ از طرفی ممکن است روش تبلیغ به گونه‌ای باشد که اندک اندک روشنای ذهن مخاطب را تامین کند، اما در عوض، مستمر بوده و به یک نور ماندگار بدل شود تا حدی که احساس نوستالژی مشترکی را برای چند نسل یا یک ملت و یا حتی برای کل جهان، به یادگار گذارد.

گاهی ماندگاری یک شیوه تبلیغاتی، آنچنان زیاد و عمیق است که خود به یک سبک تبلیغات مستقل، بدل می‌شود و هر یک از روش‌های تبلیغات که در زمان آتی، از این سبک بهره برد، به آن حس نوستالژیک و مشترک پیوند می‌خورد و قدرت می‌یابد.

همان‌طور که موفقیت برندهای معتبر، بستگی مستقیم و قوی با میزان ماندگاری آن‌ها در انتخاب‌گری مشتریان دارد، تبلیغات نیز هرچه ماناتر باشند، ضامن بهتری برای موفقیت برند و محصول مورد تبلیغ بوده و علاوه‌بر آن، بسامد قوی و ماندگاری نیز برای شرکت تبلیغاتی و طراح خود، به‌جا می‌گذارد.

ادامه مطلب