سئو

شبکه‌ های اجتماعی و سئو چه رابطه‌ای با هم دارند؟

امروزه همه توافق نظر دارند که حضور در شبکه های اجتماعی، برای کسب‌وکارها بسیار مهم است. شبکه های اجتماعی به عنوان پربازدیدترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل نقش ویژه‌ای در زندگی کاربران ایفا می‌کنند. همین امر موجب شده که شرکت های زیادی نیز دست به بزنند؛ مانند که این روزها بیش از پیش محبوب شده است. حال سوال اینجاست که حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر سئو دارد و در واقع رابطه شبکه های اجتماعی و سئو چیست؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد. با افراک همراه باشید.

با توجه رشد روز افزون کاربران در شبکه های اجتماعی و افزایش تبلیغات در این فضا، مفهومی به نام بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing ایجاد شده است که تخمین زده می شود تقریبا ۸۰ درصد بازار تبلیغات جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ بنابراین می‌توان گفت توجه به شبکه های اجتماعی می‌تواند موجب جذب ترافیک فراوان برای وب‌سایت‌ها شود.

رابطه بازاریابی در شبکه های اجتماعی و سئو

بازاریابی شبکه های اجتماعی و سئو امروزه در هم تنیده اند و اثر مستقیمی بر روی یکدیگر دارند. مخصوصا که این اثر بیشتر از طرف شبکه های اجتماعی بر سئو می‌باشد. امروزه گوگل با بررسی سیگنال‌های موثر از طرف شبکه های اجتماعی ، رتبه‌بندی سایت‌ها را دقیق‌تر انجام می‌دهد و طبق گفته کارشناسان، این پارامتر یکی از پارامترهای اصلی در رتبه‌بندی سایت‌ها در آینده نه چندان دور خواهد بود.

چرا باید به سیگنال های شبکه های اجتماعی سایت خود اهمیت دهید؟

اگر یک صفحه از سایتی دارای سیگنال های متعددی از سوی شبکه های اجتماعی باشد، به این معنا است که محتوای آن توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته می‌شود. این موضوع به بهبود اعتبار صفحه و Page Rank آن کمک می‌کند و این اعتبار به Domain Authority یک سایت هم منتقل می‌شود. هر چه اعتبار دامنه یک سایت بیشتر باشد، گوگل هم به محتوای موجود در آن اطمینان بیشتری می‌کند و جایگاه بهتری برای آن سایت در نظر می‌گیرد.

از طرفی، با این که لینک‌سازی با کیفیت از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها است، ولی به دلیل سوءاستفاده از این روش، به زودی شاهد کاهش ارزش این معیار در سال ۲۰۲۰ خواهیم بود. سیگنال های مثبت از نام برند شما در شبکه های اجتماعی می‌تواند به عنوان یک معیار طبیعی و انسانی تر به گوگل کمک کند. بنابراین شبکه های اجتماعی و سئو می‌توانند ارتباط مستقیم با یکدیگر داشته باشند. در ادامه به دیگر دلایل مهم اهمیت سیگنال های شبکه های اجتماعی می‌پردازیم:

‍۱. سیگنال‌های مثبت در شبکه های اجتماعی از الگوریتم های گوگل بیشتر به واقعیت نزدیک هستند

اگر دوست شما در اینستاگرام با منشن کردن، یک رستوران را به شما پیشنهاد دهد و گوگل هم درست این رستوران را در نتایج جست‌وجو به شما نشان دهد، شما به کدام یک اطمینان بیشتری دارید؟ سیگنال های واقعی از کاربران می‌تواند عملکرد الگوریتم‌های گوگل را تا حد زیادی برای کاربران بهینه کنند تا نتایج دقیق‌تری در اختیار کاربر قرار گیرد.

۲. گوگل در سال ۲۰۲۰ به اعتبار نویسندگان محتوا توجه بیشتری می‌کند

اگر نویسنده محتوایی در شبکه های اجتماعی، سیگنال‌های مثبتی را از مخاطبان خود دریافت کند و در یک سایت مقاله‌ای تولید کند، گوگل با در نظر گرفتن اعتبار این نویسنده، به آن صفحه رتبه بهتری می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، اعتبار نویسنده به اعتبار صفحه منتقل می‌شود. این اعتبار با نام Author Rank شناخته می‌شود.

۳. نرخ تبدیل به مشتری با فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی افزایش می‌یابد

شبکه های اجتماعی به دلیل فضای عمومی خود، مکان خوبی برای تعامل و ارتباط با مشتری است. پس هرچه فعالیت مثبت شما در این فضا بیشتر باشد، مشتری‌های شما هم به برند شما بیشتر اعتماد می‌کنند و با وفاداری محصول شما را به دیگران معرفی می‌کنند؛ این یعنی با کمترین کار بیشترین نرخ تبدیل به مشتری را ایجاد کنید.

۴. همکاری گوگل با شبکه‌های اجتماعی

بر اساس همکاری گوگل با توئیتر در سال ۲۰۱۵، بات‌های گوگل می‌توانند به داده‌های موجود در توئیتر دسترسی پیدا کنند. این همکاری امکان ایندکس و نشان دادن توئیت کاربران در صفحه نتایج گوگل را فراهم می‌کند. با افزایش سطح نفوذ شبکه های اجتماعی در زندگی کاربران، همکاری‌های بیشتر گوگل در این زمینه دور از ذهن نیست.

کلام آخر

از آن جایی که اطلاعات مستندی در مورد اهمیت سیگنال‌های شبکه های اجتماعی در جایگاه سایت وجود ندارد، نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم شبکه های اجتماعی و سیگنال‌های آنها می‌تواند به عنوان یک معیار در رتبه دهی به حساب بیایند؛ ولی این را می‌دانیم که روند ارتباط مستقیم شبکه های اجتماعی و سئو یک روند صعودی است. پس این که شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک معیار مهم در سئو در سال ۲۰۲۰ ببینیم، چندان دور از ذهن نیست.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید