محتوا چیست؟
محتوا هر چیزی است که پیامی را به مخاطب مشخصی منتقل کند. این پیام میتواند در قالب یک متن، یک فایل صوتی (پادکست) یا در قالب یک ویدئو باشد. در ادامه تعریف محتوا را از نقطه نظر سه فرد مهم مشاهده می کنید:
Bryan Eisenberg: محتوای وب را به عنوان یک مکالمه عمومی بین خود و بازدیدکننده در نظر بگیرید؛ این مکالمه میتواند یک طرفه (از شما به بازدیدکننده)، دو طرفه (بین بازدیدکننده و شما) و یا گفتگویی بین بازدیدکنندگان باشد.
Evyenia Wilkins: محتوا، هر چیزی است که تولید میکنید و مخاطب شما میتواند آن را با حواس خود درک کند.
Kevin Cain: محتوا، مجموعهای از اطلاعات، ایدهها و پیامهایی است که به شکل نوشتاری، تصویری یا شنیداری برای استفاده دیگران تولید میشود.
تولید کننده محتوا کیست؟
تولیدکننده محتوا شخصی حقیقی یا حقوقی است که سهمی در اطلاعات موجود در هر رسانه و به خصوص رسانههای دیجیتال دارد. آنها معمولاً مخاطبان خاصی را در متون به خصوصی مورد هدف قرار میدهند. یک تولید کننده محتوا میتواند در تولید هر یک از موارد زیر نقش داشته باشد:
- پستهای وبلاگ
- تولید محتوای متنی
- تولید محتوا برای سایت
- خبرنامههای ایمیل
- متن رسانههای اجتماعی
- تولید محتوا برای اینستاگرام
- بازاریابی / ویرایش ویدیو
- کتابهای الکترونیکی
- طراحی اینفوگرافیک و غیره…
اگر با بنیانگذاران استارتاپ ها صحبت کنید؛ همه آنها به دنبال یافتن یک آژانس بازاریابی محتوایی هستند تا به آنها کمک کند تجارت خود را توسعه دهند. به همین دلیل است که آژانسهای بازاریابی محتوایی در حال حاضر از رونق بسیار خوبی برخوردارند. بازاریابی محتوایی به خوبی قدرت تولید ترافیک، ایجاد تبلیغات و ارائه بازده واقعی بازاریابی را دارد. بازاریابی محتوایی بهصورت کلی سه برابر مؤثرتر از استراتژیهای بازاریابی سنتی است؛ زیرا میتواند میزان بازدید از طریق جستجو را افزایش داده؛ برند شما را رشد دهند و نرخ تبدیل شما را شش برابر افزایش دهند.
نکتهای که اینجا باید توجه داشته باشید این است که محتوای متوسط هرگز باعث افزایش مشارکت نمیشود. اغلب سازمانها برای تولید محتوای با کیفیت بالا مجهز نیستند. آژانس تخصصی محتوا درواقع با استفاده از منابعی که در اختیار دارد؛ به شما کمک میکند تا در هزینههای ایجاد و توزیع محتوا صرفهجویی کنید. اساس استراتژی بازاریابی؛ محتوایی قوی و باکیفیت است. شما برای دستیابی به نتیجه، به استراتژی خوب و محتوای منظم و باکیفیت نیاز دارید. این فرایند هرگز در طی یک شب اتفاق نخواهد افتاد بلکه نیازمند تلاش و پیگیری مداوم است.
خدمات شرکت های تولید کننده محتوا
آژانسهای بازاریابی محتوایی به مشاغل کمک میکنند تا محتوا ایجاد کرده و استراتژی خود را توسعه دهند. چنین شرکایی در جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند از طریق محصولات و خدمات مختلف از جمله وبلاگها، اینفوگرافی ها، سئو و مشاوره بسیار مهم هستند. امروزه بازاریابی محتوایی به یک رکن اساسی برنامههای بازاریابی کسب و کار تبدیل شده است و مشاغل از هر صنعت و حرفهای باید بر روی آن سرمایهگذاری کنند.
با این حال، مه سردرگمی هنوز میتواند پاسخ سوالات خاصی را از بین ببرد: مانند «آژانس بازاریابی محتوایی چیست؟» یا «چگونه یک آژانس بازاریابی محتوایی میتواند به من کمک کند؟»
مجموعه تولید محتوا وظیفه تولید کردن اطلاعات مربوط به یک شرکت یا آن کسب و کار که میخواهیم در شبکه های اجتماعی یا وب سایت رشد کند و فروش داشته باشد را بر عهده دارد. تولید کنندگان محتوا یک کاربر نهایی یا یک مخاطب خاص را هدف قرار میدهند. شرکت تولیدکننده محتوا میتواند موارد زیر را برای شرکتها یا سازمانها ارائه دهد :
- پستهای وب سایت ها
- خبرنامههای ایمیلی
- تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
- بازاریابی و ویرایش ویدیو
- کتاب های الکترونیکی
- طرح های گرافیکی
یا اینکه میتواند محتوای آفلاین باشد. مثل: بروشور،بسته هایی که مشتریان ایجاد می کنند. اما امروزه بیشتر تمرکز افراد و شرکت ها روی محتوای دیجیتالی است.
ویژگیهای یک شرکت حرفهای بازاریابی محتوایی
- توانایی برنامهریزی و تدوین استراتژی
- توانایی آنالیز مخاطبان و رقبا
- تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوای هدفمند
- افزایش بازدید از طریق سئو، پشتیبانی خوب
- انتقادپذیری
کار با یک آژانس تولید محتوا فقط تولید محتوای سطح بالا نیست. مزایا و دلایل عملی بسیار زیادی وجود دارد که شما را به سمت همکاری با آژانس تولید محتوا سوق میدهند در ادامه برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.
چرا باید با یک شرکت تولید محتوا قرارداد همکاری امضا کنم؟
تولید طیف محتوایی گسترده
به جای اینکه استراتژی خود را با مهارتهای تیم داخلی محدود کنید؛ با همکاری با یک شرکت تولید محتوا برای نوشتن محتوا، فیلم، سازماندهی رویدادها و سایر فعالیتهای مربوط به بازاریابی استفاده کنید. شما میتوانید یک طراح متخصص برای تولید اینفوگرافیکهای با ظاهری بصری جذاب داشته باشید؛ اما با یک آژانس و تولید محتوا میتوانید به طیف کاملی از مهارتهای تخصصی دست پیدا کنید.
صرفهجویی در هزینهها
همکاری با یک آژانس محتوا، صرفا استخدام یک نویسنده محتوای تمام وقت نیست. هنگامی که با یک آژانس محتوا فعالیت میکنید؛ برای تولید محتوای ویدئویی، برنامهریزی محتوا یا تولید اینفوگرافیک مورد نیاز سازمان خود هزینه پرداخت میکنید و دیگر لازم نیست که نگران هزینههای پردازش آموزش، مزایا، حقوق تمام وقت باشید. استخدام تهیه کننده فیلم، برنامه ریز رویداد بازاریابی یا سایر موارد همواره بیشتر از برونسپاری هزینه دارد.
آپدیت بودن در برنامههای بازاریابی محتوایی
شرکتهای تولید محتوا همواره در این صنعت فعالیت کردهاند و به خوبی با تغییرات دنیای امروزی و ترندهای بازاریابی آشنایی کامل دارند. این آپدیت بودن دائمی به شما کمک میکند تا از قافله تغییرات عقب نمانید و خود را با فنّاوریها و الگوریتمهای روز دنیا همراه کنید.
چه ویژگیهایی را باید از آژانس بازاریابی محتوا انتظار داشته باشیم؟ سالها تجربه اهمیت دارد یا حضور کارمندانی پویا؟ چه ملاکهایی را باید در انتخاب شرکت بازاریابی محتوا در نظر بگیرید؟ بدیهی است که تعداد زیادی شرکتهای تولید محتوا در بازار وجود دارد. اما همه آنها خدمات ایده آلی را ارائه نمیکنند.
رعایت اصول سئو در یک شرکت تولید محتوا
سئو یک اصطلاح بسیار گسترده است که میتواند شامل مواردی مانند تولید محتوا، بررسی، اصلاح لینکهای شکسته، استراتژی بک لینک و صدها تکنیک دیگر باشد. وقتی نوبت به یافتن بهترین شرکت بازاریابی محتوا و سئو میرسد، عمدتاً چند نکته مهم وجود دارد که میبایست بر روی آنها تمرکز نمایید؛ ازجمله:
- تحقیق کلمات کلیدی
- تحلیل محتوا
- ارتقای محتوای موجود
- استفاده مجدد از محتوا
- تحلیل رقابتی
- بهینه سازی برچسبهای عنوان
- دانستن آنچه که مخاطب شما در جستجوی آن است
- بهینه سازی توضیحات متا
اگر آژانس بازاریابی محتوای شما بتواند دو سوال «چرا موارد بالا برای کسب و کار شما مهم هستند؟» و اینکه «چگونه قصد دارند از آنها استفاده کنند؟» را به زبان ساده برای شما توضیح دهد، احتمالاً در حال همکاری با یک برنده واقعی هستید!
البته اگر شرکت بازاریابی محتوا، سئو را به طور کامل درک نکند، پایان دنیا نیست! اما پس از آن باید سختیهای یافتن بهترین شرکت سئو را پشت سر بگذارید. اغلب اوقات، این موضوع میتواند باعث ایجاد سردرگمی برای هر دو تیم شود؛ در این صورت، کارایی بازاریابی محتوای شما به حداکثر نخواهد رسید.
چگونه بهترین شرکت تولید محتوا را انتخاب کنیم؟
معرفی مناسب
به نظر بدیهی میآید اما یک آژانس محتوای خوب باید بداند چگونه داستان خود را بازگو کند و خود را به طریقی جالب به مخاطبان خود معرفی کند. به بیان دیگر یک شرکت محتوای خوب باید خدمات و روند فعالیت خود را بهصورت واضح و روایتی جذاب و شیرین ترسیم کند و همچنین برخی از نمونههای محتوای خود را برای کمک به شما در ارزیابی و تصمیمگیری خود ارائه دهد. یک آژانس محتوای خوب باید بتواند کلمات را برای روایت داستان و معرفی خود با یکدیگر ترکیب کند.
داشتن استراتژی مناسب
شرکت بازاریابی محتوایی چیزی فراتر از نگارش چند پست وبلاگ است. کارشناسان محتوا باید به شما کمک کند تا ابعاد گوناگون کسب وکار خود را بشکافید و جوانب آن را به خوبی بررسی کنید تا به یک استراتژی برای تولید محتوا دست یابید.
تخصص در موضوع موردنظر
شرکت تولید محتوا در نگارش محتوایی که برای سایر مشتریان در حوزه کاری شما تولید کرده است؛ تا چه میزان موفق بوده است؟ بهترین شرکت تولید محتوا در کره زمین نیز ممکن است بهترین گزینه برای کسبوکار شما نباشد. تنها راه موفقیت در فرآیند محتوا نویسی درک کسب و کار و آشنایی با مفاهیم آن است. بنابراین در انتخاب آژانس محتوایی خود توجه داشته باشید که این شرکت با مفاهیم کلیدی و اصولی کسبوکار شما آشنایی داشته باشد و از آنها بخواهید که نمونه محتواهای مشابه را به شما ارائه کند.
بدیهی است که برخی از آژانسهای محتوا صرفا مجموعهای از افراد نویسنده هستند که ممکن است فرایند بازاریابی محتوایی شما را خدشهدار کنند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که قبل از شروع کار بفهمید چه کسی این کار را انجام میدهند و چه تجربهای دارد؛ در غیر این صورت زمان و هزینه خود را هدر خواهید داد.
امکان تأمین نیازهای محتوای فعلی و آینده شما
کسبوکارهای گوناگون معمولاً اهداف بلندمدتی را برای آینده بازاریابی خود در نظر میگیرند. هنگام انتخاب شرکت تولید محتوای خود در نظر داشته باشید که آنها آیا میتوانند در طولانی مدت به بازاریابی شما کمک کنند یا نه. به عنوان مثال آیا آنها میتوانند مجموعه محتوای ویدیویی را که قصد دارید سال آینده به وبلاگ خود اضافه کنید را بنویسند یا باید به دنبال افراد دیگری باشید؟
اهداف تجاری
یکی از راههای تشخیص یک آژانس تولید محتوای استاندارد، تمرکز آنها بر اهداف تجاری است آیا آنها در تولید محتوای شگفتانگیز توانایی دارند یا همچنان در راستای محتوایی که فقط بر اهداف بازاریابی خاصی متمرکز است فعالیت میکنند؟
مشاوره استراتژیک برای تولید محتوا
بسیاری از شرکتها قادر نیستند مشاوره استراتژیک را با درک صفت بازاریابی و فروش به مشتریان خود ارائه دهند. یک آژانس بازاریابی محتوایی باید قادر باشد که سوالات صحیح در مورد اهداف تجاری و بازاریابی مشتری را بپرسد؛ آنها را به خوبی درک کند و یک استراتژی مبتنی بر داده هوشمند برای آن طراحی کند که برای دستیابی به نتایج قابل اندازهگیری مفید باشد.
ایجاد مشتریان وفادار
یکی از عوامل سنجش یک شرکت بازاریابی محتوایی خوب این است که نمونههای قبلی آنها را بررسی کنید و ببینید که تا چه اندازه نرخ تبدیل به فروش داشتند. نرخ فروش بیانگر این است که آنها برای درک مشتریان شما تا چه اندازه تلاش خواهند کرد و چه اندازه اطمینان حاصل میکند که تجربه مثبت مشتری در کل محتوایی که برای کسب وکار شما مینویسند احساس می شود.
مهارت عالی در داستاننویسی
داستان برند شما موضوعی است که تمام محتوای شما را با یکدیگر مرتبط میکند بازاریابان محتوای ماهر میتوانند تاریخچه شخصیت و دیده برند شما را بهتر از آنچه میتوانید شناسایی و بیان کند. یک آژانس بازاریابی محتوایی باید یک رویکرد خلاقانه برای مطالعه داشته باشد. محتوای نوشته شده برای تاکید بر پیام رسانی شما و ارائه تجربه جامعه را برای مشتریان است و باید به درستی نگارش شود و مورد استفاده قرار بگیرد.
ارزیابی استراتژی در حال انجام
بعد از اجرای استراتژی محتوا چه سیستمی برای اندازه گیری میزان بازدهی آن وجود دارد؟ آژانس بازاریابی محتوایی استاندارد باید بر شیوه تحلیل مستندات و میزان بازدهی محتوای نگارش شده تسلط داشته باشد.
تسلط فنی در کنار استراتژیک بودن
احتمالاً اساسیترین کیفیتی که امروزه باید به دنبال آن باشید تبحر کافی در فناوری بازاریابی است. کسب وکار شما نیاز به درک عمیق از فرایندهای بازاریابی در دنیای امروز دارد. بنابراین برای یافتن یک آژانس بازاریابی خوب باید مهارت فنی آن را نیز مدنظر داشته باشیم.
پشتیبانی و پاسخگویی
همه ما به خوبی بر اهمیت این عامل واقف هستیم و میدانیم که پشتیبانی یک مجموعه از مهمترین ویژگیهای آن محسوب میشود. این امر در بازاریابی محتوایی اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا در صورتی که پشتیبان های آن در لحظه پاسخگو نباشند؛ آن گاه ممکن است ضررهای جبرانناپذیری به کسبوکار شما وارد شود.
استفاده بهینه از ابزارها
شرکتهای محتوا چگونه از خودکارسازی بازاریابی نرمافزار، شخصیسازی تجزیه وتحلیل بازاریابی محتوایی و سایر ابزارها برای ارائه نتایج استفاده میکنند؟ یک آژانس بازاریابی محتوایی ماهرانه به سازمان شما یک مزیت رقابتی میدهد بنابراین تیمی که با آن همکاری میکنید باید با پیشرفتی روزافزون استفاده از هوش مصنوعی و آشنایی با الگوریتمهای جذب مخاطب در بازاریابی آشنایی کامل داشته باشند.
چشمانداز و توجه به جزئیات
بهترین استراتژیهای بازاریابی محتوایی از این جهت موثر هستند که همه جزئیات بازاریابی را مدنظر قرار میدهند. از موضوعات ایمیلتان تا نمایش رویدادها کاملاً در این استراتژی جای دارند و تمامی جوانب را در نظر میگیرند. توجه بهجزئیات میتواند بیانگر شخصیت منحصربه فرد برند و پاسخگوی نیازهای مناسب فرد مشتریان باشد. محتوای عالی باید یک تجربه یکپارچه برای مخاطبان ایجاد کند. محتوا همانند یک جورچین است که هر قطعه از آن باید به خوبی در جای خود قرار بگیرد و وظیفه آژانسهای محتوا است که برای تکمیل این جورچین بکوشند.
استفاده به اندازه از کلمات کلیدی
استراتژی تولید محتوا دارای روشها و جزییات ویژه است که باید با رعایت اصول سئو، نوشتن کلمات کلیدی به اندازه و متناسب با طول محتوا و دیگر شرایطی که برای جذب کاربر و ارتقا یافتن در گوگل مورد نیاز است، نیز همراه باشد. کلمات کلیدی در این بین یکی از نکات بسیار مهمی است که متناسب با تعداد کل کلماتی که نوشته شده باید تعداد آن رعایت شود؛ یعنی نه خیلی زیاد که جریمه شویم و نه خیلی کم که جایگاهی را در گوگل کسب نکنیم.
اهمیت رعایت اصول نگارشی
رعایت نظم و انضباط و رعایت کلیه اصول نگارشی مانند عدم وجود غلط املایی یا استفاده صحیح از نشانههای نگارشی در محتوا باعث افزایش خوانایی نوشته میشود و مخاطب را تشویق میکند تا انتهای مطلب با شما همراه شود.
درواقع رعایت چنین اصول سادهای احترام به وقت و درک مخاطب است. اما اگر این موضوع در محتوا به درستی پیش نرود؛ یعنی متن دارای غلط املایی باشد, اصول نگارشی در آن به خوبی رعایت نشده باشند، متن به درستی خوانده نمیشود و کاربر مقداری از متن را خوانده، دوباره چشمانش را ریز میکند تا ببیند که چه نوشته شده و اینگونه او از خواندن سرد خواهد شد و صفحه را میبندد.
از سایر خدماتی که یک آژانس بازاریابی محتوایی خوب ارائه میدهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تجزیه وتحلیل برای اندازهگیری اثربخشی محتوای شما
- مشاوره برای بهینهسازی استراتژی بازاریابی محتوایی
بازاریابی شبکههای اجتماعی برای تبلیغ محتوای شما و اطمینان از اینکه کانالهای رسانههای اجتماعی شما در استراتژی کلی شما مؤثرترین نقش ممکن را دارند.
- خدمات وب مانند طراحی وبسایت برای همسویی بهتر سایت شما با استراتژی محتوا و سئو.
- خدمات ویرایش برای محتوایی که تیم داخلی شما تولید میکند.