عمومی

بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت در گوگل؛ ابزارها و نرم افزارها

هفت نکته زیر، نشان می‌دهد که چرا دانستن رتبه سایت در کلمات کلیدی و بررسی رتبه در گوگل، برای موفقیت هر سایت بسیار مهم است:

اطلاع از افت ترافیک

از آنجا که حجم ترافیک ذاتی سایت شما می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد، بهترین روش برای درک این است که چه صفحات و کلمات کلیدی مؤثر هستند و چرا بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی اهمیت دارد.

یافتن فرصت‌های از دست رفته

با تغییر صفحات نتایج موتور جستجو در طی سال‌ها، تلاش Google برای بهبود بخشیدن به تجربه کاربر و پیگیری همه موارد جدید در SERP ممکن است دشوار باشد. با این حال، ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی در بخش ویژگی‌های SERP (SERP features) مانند جعبه پاسخ (Answer Box) ، نمودار دانش (Knowledge Graph) و Twitter Box به شما کمک می‌کند نبض وب سایت خود را در دست داشته باشید و حتی کلمات کلیدی که اصلاً کلیک نمی‌شوند، بیابید. علاوه بر این، با هر تغییری که در صفحات نتایج جستجو ایجاد می‌شود، فرصتی جدید برای حرکت و پیشی گرفتن از رقبا خواهید داشت.

تحت کنترل داشتن رقابت

علاوه بر نظارت روی داده‌های رتبه کلمات کلیدی سایت خود، می‌توانید بیاموزید که چگونه رقبای دیجیتال شما برای همان کلمات کلیدی که شما هدف قرار می‌دهید، رتبه بندی می‌کنند و همچنین شما چه کلمات کلیدی را هدف قرار نداده‌اید. با توجه به نوسانات رنکینگ، می‌توانید تغییراتی را که رقبا در صفحات وبسایت خود و هسته معنایی آن‌ها ایجاد کرده‌اند، ردیابی کنید و در نتیجه، با استفاده از تجربیات آن‌ها، سایت خود را بهینه کنید. شما همچنین می‌توانید کلمات کلیدی منحصر به فردی را که در جستجوی سایر وب سایت‌های موجود در موقعیت‌های مشابه شما، به خوبی کار می‌کنند، شناسایی کرده و در رقابت خود هدف قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند ترافیک سایت رقبا را به سمت وب سایت خود هدایت کنید.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط

دانستن اینکه یک صفحه وب خاص، چه کلمات کلیدی را رتبه بندی می‌کند، به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی بی ربطی را که منجر به رتبه بندی بالای آن صفحه نمی‌شوند، حذف کنید. در عوض، شما می‌توانید آن کلمات کلیدی را برای خلق محتوای جدیدی که با هدف جستجو مرتبط است، به کار گیرید. این روش همچنین به شما کمک می‌کند زمانی که دو یا چند صفحه وب از یک سایت، برای کسب رتبه مرتبط با کلمه کلیدی مشابه رقابت می‌کنند- اتفاقی که موتورهای جستجو را بسیار گیج می‌کند- از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی جلوگیری کنید.

اگر در زمان جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص، صفحه اشتباهی ظاهر شود، لازم است معنی آن کلمه کلیدی را مجدداً بررسی کنید. از خودتان بپرسید قصد واقعی کاربر چیست؟ و این صفحه چقدر به این هدف پاسخ می‌دهد؟

گرداوری داده‌ها برای گزارش گیری

اثبات در نظر گرفتن تمام اقدامات سئو در وبسایت، یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین وظایف هر متخصص سئو است. یکی از راه‌های انجام این کار، این است که تعداد کلمات کلیدی که اخیراً رتبه بندی شده‌اند، موقعیت دقیق رنک کلمات کلیدی و میزان ترافیک را بیابید و به روشی مشابه، از این داده‌ها برای پایش تغییرات رتبه بندی در طول زمان استفاده کنید.

شناسایی کلمات کلیدی با رقابت آسان

با تجزیه و تحلیل داده‌های رتبه، در می‌یابید که کدام صفحات پربازدید، برای دستیابی به رتبه 1، نیاز به کمی دستکاری بیشتر دارند؛ مثلاً کمی فعالیت‌های بهینه سازی (ابرداده واضح‌تر، پیوندهای بیشتر، مشکلات مربوط به تجربیات کاربر و…) . برای دستیابی سریع‌تر به نتایج خوب، این راهی است که باید طی کنید.

تدوین استراتژی سئو

پس از شناسایی رنک کلمات کلیدی، می‌توانید طرحی را برای بهبود رتبه بندی SERP کل سایت خود، شروع کنید. تمام کلمات کلیدی را که به شما کمک نمی‌کنند حذف کنید، برای پاسخگویی به مقاصد کاربر محتوا ایجاد نمایید، ایده‌های کلمات کلیدی را از رقبا بگیرید و هر آنچه مرتبط با اهداف وب سایت شماست انجام دهید.

ابزارهای پیدا کردن رتبه کلمه کلیدی سایت در گوگل

لازم است در نظر داشته باشید که رعایت هرکدام از موارد لیست بالا، مستلزم درک و دسترسی به داده‌های دقیق و به‌روز در مورد کلمات کلیدی و رتبه بندی آن‌ها است. ابزارهای زیادی برای بررسی رتبه کیوردها در گوگل وجود دارند. بیایید نگاهی به نحوه انجام این کار بیندازیم:

ابزار Google Analytics

گوگل آنالیتیکس، اولین جایی است که افراد برای کسب اطلاعات، پیرامون هر موضوعی به آن رجوع می‌کنند؛

  • به خاطر داشته باشید که جمع آوری داده‌های کافی از گوگل، حداقل به چند هفته زمان نیاز دارید. پس بهتر است در اسرع وقت، اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو کرده و برای آنالیز آماده کنید!

ابزار Google Search Console

به بخش جستار عملکرد بروید: (Queries Performance) ، در این بخش گزارش کاملی از عملکرد را مشاهده خواهید کرد که علاوه بر اطلاعات مرتبط با کلیک‌ها، دفعات پرینت، میانگین CTR و موقعیت، کلمات کلیدی مختلف سایت شما را نیز در گوگل رتبه بندی می‌کند. ضمناً با کلیک بر روی آیکن‌های میانگین CTR و موقعیت متوسط، در نوار ابزار بالای صفحه، داده‌های مربوط به هریک به جدول زیر اضافه می‌شود.

روش‌های زیادی برای استفاده از این داده‌ها وجود دارد. شاید شما بخواهید تمام کلمات کلیدی خود را که در صفحه دوم گوگل و بعد از آن رتبه بندی می‌شوند، ببینید؛ اما باید بدانید که هر ماه بیش از 30 کلیک دریافت می‌کنند. چنین کلمات کلیدی برای شما مفید هستند، اما رقبای شما کار بسیار بهتری انجام می‌دهند. بنابراین به منظور بهینه سازی صفحات وبی که چنین کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند، می‌توانید از صفحه اول گوگل استفاده کنید. به این ترتیب، میزان بازدید شما سر به فلک خواهد کشید!

توجه داشته باشید که:

  • برخلاف ابزارهای قابل خریداری سئو، کنسول گوگل گزینه‌های مختلفی برای انتخاب لغات کلیدی مورد بررسی‌تان، به شما ارائه نمی‌دهد. در این ابزار، لیستی از تمام لغات کلیدی و عبارات سرچ شده‌ای که سایت شما در پاسخ به جستجوی آن‌ها نشان داده می‌شود، خواهید داشت. این لیست معمولاً بسیار بلند بالا است و تعداد زیادی لغات غیرمرتبط را نیز شامل می‌شود.

تفاوت Google Analytics و Google Search Console

یک تفاوت اساسی بین Google Analytics و Google Search Console وجود دارد:

ابزار Google Analytics دارای شمارنده‌ای است که کلیه بازدید‌ها و تعاملات وبسایت را دریابی می‌کند و بر رفتار کاربر تمرکز دارد. در حالی که Google Search Console روی نتایج جستجوی ذاتی متمرکز است و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در افزایش قابلیت جستجو مؤثر هستند.

از آنجا که Google Analytics کاربرد محور است، داده‌هایی را ارائه می‌دهد که مربوط به کلیه بازدیدکنندگان وبسایت شما است. در مقابل، Google Search Console روی موتورهای جستجو تمرکز دارد و بنابراین داده‌هایی را ارائه می‌دهد که هدف آن‌ها کمک به دارندگان وبسایت‌ها، در جهت افزایش مشاهده و بهبود وضعیت سایت در موتورهای جستجو، است.

  • Google Analytics

دو راه برای کسب اطلاعات در مورد کلمات کلیدی در ابزار Google Analytics وجود دارد:

  • اولین مسیر: Channels All Traffic Acquisition و سپس کلمه کلیدی را به عنوان ابعاد اولیه یا Primary Dimension انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بیشتر عبارات جستجو غالباً پنهان هستند، یا در گروه‌های «تنظیم نشده» یا «ارائه نشده» قرار می‌گیرند.
  • در مرحله بعد با رفتن به مسیر Queries Search Console Acquisition لیستی از تمام لغات کلیدی برای بررسی رتبه سایت در کلمات کلیدی خواهید داشت. در هر یک از ستون‌های این جدول، بهترین رتبه بندی کلمات کلیدی که منجر به بالاترین میزان ترافیک سایت شده‌اند، قابل ردیابی خواهد بود.

ابزار SE Ranking

برخلاف نرم افزارهای بررسی کلمات کلیدی در گوگل که برای نمایش داده‌ها حداقل به چند روز زمان نیاز دارند، SE Ranking امکان تهیه داده‌ها با سرعت بالا را فراهم می‌کند. به علاوه می‌توان در این سیستم، برنامه‌ای برای دریافت خودکار رتبه بندی وب سایت در زمان‌های منظم ایجاد کرد.

نکته قابل توجه در مورد این ابزار این است که شما می‌توانید به صورت همزمان آمار همه سیستم‌های Google Analytics، Google Search Console و SE Ranking را به صورت یک‌جا دریافت کنید.

ابزار DYNO Mapper

DYNO Mapper تنها سازنده نقشه سایت بصری و ابزار تست کلمات کلیدی در یک مجوعه است. پس از ایجاد یک نقشه سایت از وب سایت شما، ردیاب کلمات کلیدی DYNO Mapper به طور خودکار کلمات کلیدی مورد استفاده در مطالب سایت شما را یافته و می‌تواند به صورت جداگانه یا متصل به موتور جستجو (Google Analytics) اطلاعات مربوط به پیوندهای داخلی شما، موجودی محتوا و ممیزی و تست قابلیت دسترسی را به راحتی و در یک ابزار کاملاً یکپارچه برآورد کند.

ابزار Google Keyword Planner

قبلاً با ابزار کیورد پلنر گوگل آشنا شده بودیم. این ابزار به عنوان یک ابزار برآورد کننده ترافیک سایت، راه اندازی شده و به شما این امکان را می‌دهد که در مورد کلمات کلیدی و روندها تحقیق کنید.

در زمان تهیه محتوا، می‌توانید با استفاده از Google Keyword Planner کلمات یا عبارات مربوط به سایت خود و همین طور کلمات متناسب با تجارت خود را جستجو کنید. به این ترتیب که نتایج حاصل از Google Keyword Planner علاوه بر اینکه لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی به شما ارائه می‌دهد، رتبه این کلمات را نیز مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، علاوه بر رتبه فعلی، با ارائه داده‌های مرتبط با تعداد دفعات جستجو، گزارشی از عملکرد خوب کلمات کلیدی در طول زمان نیز به شما نشان خواهد داد.

ابزار WooRank

داشبورد WooRank اطلاعات فنی سایت شما را در اختیارتان قرار خواهد داد. به عبارتی به شما امکان می‌دهد URL‌های سایت‌های رقیب را مشاهده کرده و بتوانید با مقایسه آن‌ها، رتبه سایت خود را نسبت به آن‌ها بیابید.

این ابزار نه تنها رنک کلمات کلیدی، بلکه به طور کلی سئو سایت شما را نشان خواهد داد. به این ترتیب، علاوه بر بخش‌هایی که قابلیت پیشرفت دارد، بازخورد مثبتی در مورد آنچه که به درستی انجام می‌دهید نیز در اختیارتان قرار خواهد داد. این ویژگی یک گزینه تداوم دارد که به شما امکان می‌دهد روند سایت خود را به صورت گزارشات متناوب بررسی کرده و میزان بهبود رتبه سایت خود را نسبت به قبل، به راحتی مقایسه نمایید.

نتیجه گیری و جمع بندی

به خاطر داشته باشید که حضور آنلاین در بازار کسب و کار یا محصول، نظارت بر رتبه بندی کلمات کلیدی و بررسی کلمات کلیدی در گوگل، به شما کمک می‌کند با تشخیص روند جستجو، بازار هدف را بشناسید؛ همچنین به شما نشان خواهد داد برای بهبود بازار هدف آنلاین، کدام استراتژی‌های بازاریابی مؤثر هستند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

ادامه مطلب