عمومی

متا تگ کلمات کلیدی (Meta Keywords) در سایت چیست؟

تاریخچه متا تگ کلمات کلیدی در سایت؛ روزهای آغازین جستجوگرها

استفاده از عنصر کلمات کلیدی متا در سایت به سال 1995 برمی‌گردد. در آن سال‌ها مردم هنوز در حال جستجو در وب با استفاده از AltaVista و Infoseek بودند. شما می‌توانستید برچسب متا را در یک صفحه اضافه کنید، در واقع این نشانگر کلیدواژه‌های اصلی آن صفحه بود. مانند:

<meta name=’keywords’ content=’seo, search engine

optimisation, search engine optimization,

search engine ranking’>>

عنصر کلمات کلیدی متا مانند همه عناصر متا برای بازدیدکنندگان نمایش داده نمی‌شود، اما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است. قبل از به وجود آمدن Google برای بهینه سازی سایر موتورهای جستجو، باید عناصر کلمات کلیدی متا در HTML برای صفحات در دسترس می‌بود. این عناصر شامل لیستی از کلمات کلیدی بودند که معمولاً با کاما از هم جدا می‌شدند. در حقیقت این کلمات کلیدی، کلماتی بودند که فرد فکر می‌کرد، آن‌ها با محتوای صفحات مورد نظرش مرتبط هستند و بر این اساس قرار است که صفحه برای آن‌ها رتبه بندی شود. در واقع کلمات کلیدی، شما را به ویژگی محتوا هدایت می‌ک‍رد و سپس به عنوان یک عامل رتبه بندی توسط موتورهای جستجو از آن استفاده می‌شد. یک عنصر کلمات کلیدی متا که در بخش Head در HTML صفحه وب قرار می‌گرفت، به شکل زیر بود:

<meta name = ‘keywords’ content = ‘Keyword1، Keyword2، Keyword3’>

HTML 4 و متا تگ کلمات کلیدی در سایت

در HTML 4 یک عنصر متا از اصلی‌ترین مواردی است که هدف آن ارائه اطلاعات قابل خواندن اسناد HTML توسط ماشین و سایر منابع قابل دسترسی به شبکه است. بخشی از HTML نسخه 4.0 در مورد عناصر Meta و موتورهای جستجو است. در واقع هدف از استفاده متداولHTML برای یک عنصر Meta، تعیین کلمات کلیدی است که یک موتور جستجو ممکن است برای بهبود کیفیت نتایج جستجو استفاده کند.

متا تگ کلمات کلیدی در سایت برای موتورهای جستجو مانند Altavista بسیار محبوب بود. با این حال، به مرور زمان از محبوبیت آن کم شد. پس از ورود گوگل، به نظر می‌رسید که شما مستقیماً از Google می‌خواهید برای هر کلمه کلیدی که وارد می‌کنید، سایت شما را رتبه بندی کند. این همان چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسید، اما به مرور با با تجاری شدن بیشتر وب، افراد شروع به ارسال هرزنامه به متا تگ کلمات کلیدی در سایت کردند و به همین دلیل، موتورهای جستجو مانند گوگل از آن چشم پوشی نمودند.

آخرین سال‌های استفاده از متا تگ کلمات کلیدی

تا قبل از سال 2002 مقاله‌ای توسط دنی سالیوان در Search Engine Watch با نام پایان استفاده از متا تگ کلمات کلیدی در سایت منتشر شد. در این مقاله نویسنده تاکید داشت: که فقط موتور جستجو Inktomi از متا تگ کلمات کلیدی در سایت خود پشتیبانی می‌کند. او همچنین اظهار داشت که در ابتدا دو موتور جستجوگر Infoseek و Altavista شروع به استفاده از متا تگ کلمات کلیدی در سایت خود کرده‌اند. طبق گفته دنی، اواخر دهه 1990 زمان پایان استفاده از عنصر کلمه کلیدی متا بود. استفاده از متا تگ کلمات کلیدی تا سال 1997 دوام نیاورد. تجربه نشان داده، این یک هرزنامه است که بدون درخواست گیرنده، پیام یا نامه‌های الکترونیکی را برای افراد بی‌شماری می‌فرستد و این موجب نارضایتی بسیاری از کاربران شده بود. همچنین برخی از دارندگان وب سایت‌ها نیز به علت عدم توجه به نحوه قرار دادن کلمات کلیدی در سایت، کلمات گمراه کننده‌ای را در صفحات خود وارد و یا بیش از حد از آنها استفاده می‌کردند تا خزنده‌های موتور جستجو را فریب دهند، به همین دلیل، Excite که دارای Web Crawler نیز بود، در برابر پشتیبانی اضافه مقاومت کرد و Lycos بی سر و صدا پشتیبانی خود را از متا تگ کلمات کلیدی در سال 1998 قطع نمود. همچنین موتورهای جستجوی جدید مانند Google و FAST هرگز این برچسب‌ها را پشتیبانی نکردند.

آلتاویستا در سال 2001 پشتیبانی از متا تگ کلمات کلیدی در سایت خود را متوقف کرد و اظهار داشت، که میزان زیاد تکرار و هرزنامه کلمات کلیدی باعث شده است این یک نشانه غیر قابل اعتماد از محتوای سایت باشد و کیفیت آن را زیر سوال ببرد. در سپتامبر 2009، گوگل رسماً اعلام کرد که از کلمات کلیدی متا تگ در رتبه بندی وب استفاده نمی‌کند. در اکتبر سال 2009 یاهو نیز اعلام کرد که دیگر از برچسب کلمات کلیدی متا استفاده نمی‌کند. سازنده موتور جستجو بینگ نیز در سال 2014 اظهار داشت: «امروزه، کاملاً واضح است که اهمیت متا تگ کلمات کلیدی در سایت از نظر ارزش SEO از بین رفته است.»

مطمئناً، این ممکن است برای سیستم‌های تبلیغاتی متنی ارزش داشته باشد یا به عنوان سیگنالی برای ربات‌هایی که در وب جستجو می‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت این کلمات کلیدی سال‌ها پیش به عنوان تقویت کننده نوشته شده‌اند. آن‌ها حتی به این نکته اشاره کردندکه استفاده از متا تگ کلمات کلیدی روش اشتباهی است و می‌تواند علیه شما عمل کند، زیرا این سیگنال بیشتر به عنوان یک سیگنال هرزنامه عمل می‌کند تا یک سیگنال رتبه بندی، بنابراین وقت خود را با برچسب متا کلمات کلیدی تلف نکنید، زیرا این به رتبه بندی سایت شما آسیب می‌رساند. به جای آنکه به این فکر کنید که کدام کلمات کلیدی را برای 5 دقیقه در این نوع برچسب‌ها می‌توانید قرار دهید، به مدت 5 دقیقه بیشتر به محتوای خود فکر کنید و اصولی آن را مطابق یا سئو تنظیم کنید. این کار واقعاً ارزشش را دارد. همچنین شما می‌توانید وقت خود را بیشتر صرف تحقیق واقعی کلمات کلیدی کنید، زیرا در حالی که برچسب متا کلمات کلیدی از بین رفته است، اما کلمات کلیدی هنوز زنده و پویا هستند.

نظرسنجی در مورد متا تگ کلمات کلیدی در سایت

یک نظرسنجی در مورد اینکه امروزه SEO‌های مدرن در مورد عنصر کلمات کلیدی Meta چگونه عمل می‌کنند، انجام گرفته است. در این نظرسنجی از افراد متخصص در این زمینه مانند Joost de Valk خواسته شد تا در مورد نقش و نحوه برخورد SEO با متا تگ کلمات کلیدی در سایت، نظر خود را بیان کنند و بگویند آیا باید از آن‌ها استفاده کرد یا خیر؟

Joost de Valk بنیان‌گذار و مدیر ارشد Yoast است. او یک کارآفرین اینترنتی است که در کنار تاسیس Yoast در چندین سرمایه گذاری اینترنتی شرکت کرده و به آن‌ها مشاوره داده است. تخصص اصلی وی توسعه نرم افزار منبع باز و بازاریابی دیجیتال است. او در این باره می‌گوید: «مردم می‌دانند که امروزه بی فایده است؛ با این حال هنوز هم می‌بینیم که صاحبان سایت از کلمات کلیدی متا در وب سایت‌های خود استفاده می‌کنند و طبق Google Trendsمردم هنوز در جستجوی کلمات کلیدی متا هستند، اگرچه به نظر می‌رسد تعداد این جستجوها کمتر از چند سال گذشته بوده است، اما استفاده از آن‌ها هنوز هم بی فایده نیست.»

در واقع با به‌کارگیری استراتژی صحیح و افزایش اطلاعات در این زمینه، شاید بتوان از تاثیر کلمات کلیدی متا در SEO‌های مدرن بهره برد. توجه به این نکته مهم است که متا تگ کلمات کلیدی در سایت هیچ ارتباطی با کلمه کلیدی کانونی در Yoast SEO ندارد. کلمه کلیدی کانونی یکی از ویژگی‌های Yoast SEO است که برای تعیین اینکه آیا صفحه خود را برای کلمه کلیدی مورد نظر رتبه بندی بهینه کرده‌اید یا نه، استفاده می‌شود. این سیگنالی نیست که ما به خودی خود به موتورهای جستجو بدهیم.

نتیجه‌گیری و جمع بندی

امروزه سئو شامل بسیاری از تاکتیک‌های تاثیر گذار دیگر است. اگر سعی می‌کنید برای هر اصطلاحی که حتی فقط کمی رقابتی باشد، سایت خود را رتبه بندی کنید، باید بدانید که متا تگ کلمات کلیدی در سایت به شما کمک چندانی نمی‌کنند. شما باید محتوایی جذاب و پر مفهوم را در یک بستر فنی بهینه سازی شده بنویسید و پیوندها و تعامل اجتماعی خوبی داشته باشید. این همان چیزی است که باعث ایجاد رتبه بندی‌های عالی می‌شود و کلمات کلیدی متا هیچ ارتباطی با آن ندارند.

ادامه مطلب در سایت منبع