عمومی

بازاریاب محتوا (Content Marketer) کیست؟

تعریف متخصص بازاریابی محتواییکانتنت مارکتر (یا به اصطلاح غلط: بازاریاب محتوا!) فردی است که از طریق محتوا برای یک سازمان، بازاریابی می کند که این کار را با ارائه یک محتوای با کیفیت به مخاطب انجام می دهد و به محض جذب مخاطب، بر روی اهداف سازمان خود متمرکز می شود تا در نهایت از طریق مخاطب به سود کافی در تجارت خود برسد.

  • یک بازاریاب محتوا با چه چالش هایی در کارش روبرو می شود؟
  • آیا در صورتی که این چالش ها حذف شوند، محتوا کیفیت بهتری به خود می گیرد؟
  • آیا می توان برای حذف این چالش ها اقدام کرد؟
  • هر کدام از این چالش ها از کجا نشات می گیرد؟
  • عملکرد بازاریابان محتوا از نظر دنبال کنندگان شان چگونه است؟
  • آینده بازاریابی محتوایی به چه سمت و سویی گرایش دارد؟
  • چه کسانی در بازاریابی محتوایی پیروزند؟

این ها سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

هر تولید کننده محتوا همواره با چالش هایی در کار خود روبرو می شود که اگر این چالش ها از میان برداشته شوند، هم بازدهی فرد تولید کننده بالاتر می رود، هم پیشرفت های زیادی در کیفیت محتواها خواهیم داشت.

همه افراد در پاسخ به این سوال که «بزرگترین چالش پیش روی بازاریابان محتوا چیست؟» دچار مشکلاتی می شوند. اما واقعا بزرگترین چالش پیش روی بازاریابان محتوا چیست؟ و در بازاریابی محتوایی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، از طریق آمار و ارقام، بزرگترین چالش های پیش روی بازاریابان محتوا در سال 2020 مشخص شده‌اند که نتایج این تحقیقات را در این مقاله برای شما بیان می کنیم.

مشکلات و مسئله های کارشناسان بازاریابی محتوایی

بر خلاف تصور رایج، بازاریابی محتوایی اصلاً کار ساده ای نیست و متخصصان بازاریابی محتوایی با مشکلات و مسائل بسیار زیادی مواجه هستند که در این یادداشت به این 4 مشکل می پردازیم:

  1. ارتباط برقرار کردن با محتواهای پیچیده
  2. طرز تفکر سنتی در بازاریابی محتوایی
  3. عدم دسترسی به متخصصان هر موضوع
  4. عدم همپوشانی بین بازاریابی محتوایی و تولید محتوا

البته به این موضوع نیز بپردازیم که طبق آمارها، کار تولید کنندگان محتوا از نظر کیفی بهتر از سال های قبل شده است و بازاریابان محتوا در ایجاد محتوای جذاب برای مخاطبان مورد نظر خود در حال پیشرفت هستند. این موضوع توسط 68 درصد از بازاریابان تایید شده است.

در ادامه هر کدام از این مسائل به صورت جداگانه بررسی می شوند:

1) ارتباط برقرار کردن با محتواهای پیچیده

یک متخصص بازاریابی محتوایی باید تخصص های زیادی داشته باشد اما قطعا او هم به عنوان یک انسان، محدود است و در همه زمینه ها تخصص ندارد. تولید کردن یک محتوا در زمینه ای که تخصص آن را ندارید قطعا برایتان چالش هایی را به ارمغان می آورد. حال فرض کنید که آن محتوا کاملا تخصصی و یا یک محتوای کاملا پیچیده باشد. همین موضوع سبب می شود که ساعت ها وقت خود را برای ارتباط برقرار کردن با آن مطلب بگذارید و در نهایت باز هم چیزی عایدتان نشود!

پس یکی از چالش های پیش روی هر تولید کننده محتوا، پیچیدگی بعضی از مباحث برای درک کردن و بیان آن‌هاست؛ در نتیجه نیاز به متخصص در آن زمینه داریم. برای مثال شما هیچ وقت نمی‌توانید به خوبی یک مهندس برق، مدار الکتریکی را درک کنید و در نتیجه کیفیت محتوای شما به دلیل عدم دانش کافی در این زمینه، پایین خواهید آمد.

شاید شما هم به این فکر کرده‌اید که چه می شد اگر ارتباط بین متخصص ها و بازاریابان محتوایی بیشتر می شد؛ اما باید بگویم این موضوع عملا غیر ممکن است که در هر زمینه ای سریعا بتوان به متخصص آن حوزه دست یافت.

در نتیجه طبق تحقیقات صورت گرفته، ارتباط برقرار کردن با محتوای پیچیده به عنوان یک چالش اصلی پیش روی بازاریابان محتوا قرار دارد که 60 درصد بازاریابان را درگیر خود می‌کند. اما امسال این رقم کاهش یافت و تنها 36 درصد از بازاریابان در سال 2020 از آن به عنوان یک چالش یاد کردند.

2) طرز تفکر سنتی در بازاریابی محتوایی

معمولا در کسب و کارهای قدیمی، بهای کمی به بازاریابی محتوایی می دهند. این مسئله از طرز فکر سنتی افراد این گونه سازمان ها نشات می گیرد. این موضوع همواره برای بازاریابان محتوایی چالش بوده است زیرا در این صورت بودجه کمی به کار آن‌ها اختصاص می یابد.

باید بگوییم که روش های سنتی تبلیغات، بازاریابی و فروش، دیگر کارایی خود را از دست داده اند؛ در نتیجه امروزه بازاریابی محتوایی به عنوان یک روش تبلیغاتی خوب در دسترس است. در هر صورت متعهدین کنترل بودجه شرکت باید متوجه اهمیت بازاریابی محتوایی و تاثیراتش بر سازمان باشند؛ در غیر این صورت به آن بودجه ای اختصاص نمی دهند و در نهایت مجبور به توقف آن خواهیم شد.

بازاریابی محتوایی نسبتا دیر بازده است و از 2 الی 18 ماه طول می کشد تا به نتیجه دلخواه برسید. تا قبل از رسیدن به نتیجه مطلوب متوقف نشوید. در این راه نیاز به اراده‌ی قوی برای جلو بردن کار دارید.

3) عدم دسترسی به متخصصان هر موضوع

همانطور که در مسئله 1 گفته شد ما نمی توانیم در هر حوزه به عنوان متخصص وارد شویم و برای محتوا نویسی به کمک متخصص هر زمینه نیازمندیم.

  • از پیله خود بیرون بیایید!

در ایجاد و خلق یک محتوا از متخصصان آن حوزه کمک بگیرید. در صورتی که برای مثال در حال تولید محتوایی در زمینه «عکاسی» هستید از عکاسان کمک بگیرید. اما چالشی که در اینجا با آن روبرو هستیم عدم امکان دسترسی ما به متخصصین هر حوزه است.

طبق آمار و ارقام حدود 64 درصد از تولید کنندگان محتوا در حداقل یک محتوا از کارشناسان آن حوزه کمک می گیرند.

4) عدم هم پوشانی بین بازاریابی محتوایی و تولید محتوا

بارها گفته ایم که بازاریابی محتوایی یک روش تبلیغاتی است که در آن می‌توان با تولید محتوای با کیفیت و مطابق با نیاز کاربران، به جذب مخاطبان پرداخت و اهداف سازمان که به طور مثال فروش است را پیش برد. اما 60 درصد از افراد، بازاریابی محتوایی را به صورت غیر اصولی و نادرست اعمال می کنند که هیچ سودی برای آن‌ها نخواهد داشت یا منجر به جذب مشتری نخواهد شد.

بگذارید مطلب را برایتان بهتر شرح دهیم؛ هر فرد به هنگام بازاریابی محتوایی باید دو فاکتور مهم را در نظر بگیرد:

  1. اول اینکه هدف از تولید محتوا چیست؟
  2. و دوم اینکه چگونه در مسیر رسیدن به این هدف قرار بگیرد؟

محتوا صرفا یک متن نیست بلکه یک استراتژی برای رسیدن به اهداف تجاری سازمان محسوب می‌شود.

هدف شما از بازاریابی محتوایی چیست؟

  • آیا می خواهید برند سازی کنید؟
  • آیا قصد دارید لیست ایمیل خود را بسازید؟
  • آیا می خواهید چشم انداز های پیش روی خریداران را زیباتر جلوه دهید؟
  • آیا می خواهید مخاطبان خود را به خریدار تبدیل کنید؟
  • آیا قصد دارید که برای تجارت خود مشتریان ثابت بسازید؟
  • آیا می خواهید مشتریان خود را به افراد تبلیغ کننده برندتان تبدیل کنید؟

این موضوع باید به طور مرتب چک شود که در مسیری که به هدفتان ختم می شود قرار گرفته اید یا خیر؟ در صورتی که قرار نیست به هدفتان برسید، بهتر است مسیری را پیش نگیرید!

آمارهایی از اشتباهات بازاریابان محتوایی

آمار ها به ما نشان می دهند که تنها 40 درصد از بازاریابان تولید کننده محتوا، مطالبشان را براساس نیاز های مشتری و طبق قیف فروش (اهداف سازمان) تولید می کنند.

با بررسی فعالیت های کارشناسان بازاریابی محتوایی به این مسئله پی می‌بریم که بازاریابان محتوا، بیش از نیمی از محتوای خود را برای بالای قیف خود ایجاد می کنند. 21 درصد آن را برای وسط قیف و 15 درصد برای انتهای آن و تنها در 10 درصد از محتوا به پشتیبانی از مخاطبین خود می پردازند و نیازهای آن‌ها را برآورده می کنند.

این نابرابری، کار ما را برای توضیح نتیجه زیر راحت تر می کند:

که بیشتر بازاریابان محتوا به خاطر طرز تفکر سنتی فروش و بازاریابی خود به دردسر می افتند. و بیشتر آن‌ها تنها به اهداف سازمان خود توجه می کنند و نیازهای مشتری را نمی بینند.

برعکس این قضیه نیز وجود دارد. تولید کنندگان محتوای زیادی وجود دارند که تنها نیازهای کاربران را در نظر می‌گیرند و از نیازهای خودشان غافل می‌شوند.

یک متخصص در بازاریابی محتوایی، خوب می داند که همواره باید به نحوی محتوا ایجاد کند که هم نیازهای کاربران رفع شود و هم به اهداف خود برسد که نتیجه کار، جذب بیشتر مخاطب و فروش بیشتر است. بازاریابی محتوایی ایجاد تعادل بین رفع نیاز کاربران و پیش بردن اهداف سازمان است.

در هر صورت برای کار در حرفه بازاریابی محتوایی به صبر نیاز دارید و باید روحیه جنگیدن را در خود پرورش دهید؛ بازاریابی محتوایی اثر خود را در بلند مدت به ما نشان می دهد.

با وجود چالش ها در حال پیشرفتیم!

تصاویر زیر به ما نشان می دهند که بازاریابان محتوا، آینده روشنی پیش رو دارند. باید بگوییم ما هر ساله میزان موفقیت مان را در بازاریابی محتوایی می سنجیم و به تمام کسانی که به محتوای ما واکنش نشان می دهند توصیه می کنیم که سطح کلی موفقیت سازمان را در بازاریابی محتوایی ارزیابی کنند که 82 درصد از آن‌ها واکنش خوبی به سطح کار نشان می دهند و سازمان را موفق تلقی می کنند. یعنی بر این باور هستند که ما توانسته ایم به نسبت سال های گذشته در محتوا نویسی قوی تر عمل کنیم.

65 درصد از آن‌ها عینا می گویند که به نسبت سال های پیش رشد بیشتری داشته ایم. یعنی هنگامی که محدوده و مقیاس زمانی کمتر می شود نیز افراد این موضوع را تایید می کنند که ما در بازاریابی محتوایی در سطح بالاتری عمل کرده‌ایم.

سخن آخر

ما در اینجا به دو نتیجه مهم پی بردیم:

  1. 68 درصد از بازاریابان محتوا می گویند که در ایجاد محتوای جذاب برای مخاطبین هدف خود در حال پیشرفت هستیم.
  2. طبق آمارها تنها 41 درصد از بازاریابان محتوا با استراتژی و به صورت روش‌مند تولید محتوا می کنند. (این درصد، بالاترین رقم در 4 سال گذشته است).

با توجه به این آمارها به نظر می‌رسد که دلیل پیشرفت تولید کنندگان محتوا در جذب مخاطبین با وجود چالش های زیادی که با آن روبرو هستند، اعمال استراتژی های خاص در کارشان است.

از طرفی 2 نتیجه دیگر نیز در تحقیقات صورت گرفته وجود داشت که شامل موارد زیر است:

  1. کاهش 10 درصدی تعداد بازاریابان محتوایی که دسترسی به متخصصان برایشان چالش بوده است. (در یک سال اخیر)
  2. کاهش 24 درصدی تعداد بازاریابان محتوایی که ارتباط برقرار کردن با محتوای پیچیده برایشان چالش بوده است. (در یک سال اخیر)

با توجه به این نتایج، مشخص است که هر چقدر دسترسی ما به متخصصان بیشتر باشد، ارتباط با محتوای پیچیده برایمان آسان تر می‌شود؛ و این یک امر کاملا بدیهی است.

در این مقاله مهمترین چالش هایی که هر متخصص بازاریابی محتوایی با آن‌ها مواجه می شود را قید کردیم؛ این چالش ها شامل عدم دسترسی به متخصصین هر حوزه، ارتباط برقرار کردن با محتوای پیچیده، تفکر سنتی و عدم ایجاد تعادل بین بازاریابی و محتوا هستند. اما آمارهایی را ارائه دادیم که در آن‌ها متوجه پیشرفت بازاریابان محتوا و کاهش چالش های موجود بودیم. در هر صورت در هر شغل و حرفه ای چالش هایی وجود دارد که برای افزایش بازدهی و کیفیت بایستی حذف شوند یا بهبود یابند.

ادامه مطلب در سایت منبع