عمومی

کلمه کلیدی کانونی در افزونه Yoast SEO چیست؟

کلمه کلیدی کانونی در Yoast SEO

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که وقتی‌ می‌خواهید در فیلد جستجوی گوگل کلمه‌ای را تایپ کنید، بلافاصله بر اساس جستجوی شما، کلمات و پیشنهادهایی از گوگل دریافت می‌کنید؟ این‌ها در واقع متداول‌ترین جستجوهایی هستند که کاربران در گوگل انجام می‌دهند. اما از دیدگاه سئو، ‌ آن‌ها عناصر مفیدی هستند که می‌توانند هنگام توسعه ایده‌های سر مقاله و لیست کلمات کلیدی در سئو برای رتبه‌بندی مورد استفاده قرار گیرند و نقطه شروعی برای راه‌کار مربوط به کلمات باشند.

چه کلمات کلیدی، عمومی یا خاص باشند و یا کوتاه یا دنباله‌دار (عبارات کلمات کلیدی) ، شما باید هنگام ایجاد محتوا، ‌ آن‌ها را در ذهن خود در نظر بگیرید، زیرا باید از‌ آن‌ها در صفحات و پست‌های وبلاگ خود استفاده کنید. برای مثال اگر هدف شما رتبه‌بندی «نکته‌های مربوط به بازاریابی محتوا» باشد، باید یک دسته از صفحات، پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک و سایر مطالب را با این کلمات در یک شکل و فرم طبیعی ایجاد کنید.

ویژگی کلمه کلیدی کانونی در افزونه Yoast SEO به شما کمک می‌کند که کلیدواژه یا عبارت کلیدی کانونی را برای کلیدواژه یا عبارت کلیدی هدف که‌ می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی انجام شود، به صورت متمرکزشده در نظر بگیرید. این ویژگی به شما کمک می‌کند که با بیان دقیق آن کلمه یا عبارت در یک پست وبلاگ یا صفحه که بر روی آن کار می‌کنید، به ردیابی اتفاقاتی مربوط به آن بپردازید.

کلمه کلیدی کانونی در سئو چیزی نیست جز یک ابزار نوشتن که شما می‌توانید برای بهبود نویسندگی خود در حالت ایجاد یک صفحه یا پست وبلاگ در وردپرس به‌کار ببرید.

چطور یک کلمه یا عبارت کلیدی کانونی را انتخاب کنیم؟

حداقل باید به سه مورد توجه داشته باشید تا بتوانید کلمات یا عبارات کلیدی که برای بهبود وضعیت پست وبلاگ یا صفحه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد، تعیین کنید؛ در ادامه به تشریح‌ آن‌ها می‌پردازیم.

1) یک کلمه کلیدی کانونی پیدا کنید که افراد مختلف آن را جستجو می‌کنند.

راه‎کار کلمات کلیدی شما باید ایده‌ای از آنچه‌ می‌خواهید در مورد آن بنویسید، برای شما فراهم کند. اگر هنوز راه‌کاری برای کلمات کلیدی در نظر نگرفته‌اید، باید حتماً آن را ایجاد کنید. برای یافتن کلمات کلیدی بهتر است مقالات مختلفی که در مورد آن وجود دارد را مورد مطالعه قرار دهید.

  • کلمات کلیدی دنباله‌دار

اگر شما یک پست یا صفحه‌ را برای رتبه‌بندی در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با هدف قرار دادن کلمات کلید دنباله‌دار، شانس موفقیت خود را افزایش دهید. این نوع کلمات اغلب دارای واژه‌های بیشتری هستند و از کلمات کلیدی بسیار رایج در قسمت «Head» کمتر مورد جستجو قرار‌ می‌گیرند. اما توجه داشته باشید که محبوبیت کمتر به معنای رقابت کمتر است و شانس تبدیل برای‌ آن‌ها معمولاً بیشتر است.

  • ابزارهایی که به شما در یافتن عبارات کلیدی دنباله‌دار و مرتبط کمک می‌کنند

وقتی جستجو در مورد کلیدواژه خود را انجام دادید و در مورد آنچه‌ می‌خواهید بنویسید، ایده دارید، می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای پیداکردن موارد دنباله‌دار مختلف از عبارات کلیدی یا عبارات کلیدی مربوطه استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از ابزاری مانند Answer the Public برای یافتن سؤالاتی که مردم در مورد یک موضوع خاص دارند، استفاده نمایید. این موضوع باعث می‌شود که دید و بینش جدیدی برای پست‌های تازه به‌دست آورید.

2) حجم جستجو را برای عبارات کلیدی خودتان بررسی کنید.

هنگامی که یک عبارت جستجوی دنباله‌دار را پیدا کردید و‌ می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید، باید سعی کنید بفهمید که آیا جستجوهای زیادی برای آن کلیدواژه یا عبارت وجود دارد یا خیر (حجم جستجو) ؟ این موضوع قبلاً احتیاج به انجام کار دیگری داشت؛ یعنی بررسی عبارات جستجو در Google Adwords یا Google Trends. اما اکنون می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی مرتبط یا دنباله‌دار را در Yoast SEO به‌دست آورید و اطلاعاتی راجع به حجم جستجو (یعنی تعداد جستجو در یک دوره زمانی مشخص) و روندها (چگونکی تغییر در گذر زمان) نیز پیدا کنید. اکنون می‌توانید به راحتی عبارات کلیدی مرتبط و ممکن را مقایسه کرده و در مورد اینکه کدام یک را در پست‌های فعلی یا پست‌های دیگر خود به صورت کانونی درآوردید، تصمیم بگیرید.

بهینه‌سازی پست شما برای عبارات کلیدی مرتبط، می‌تواند کیفیت محتوای شما را بهبود بخشد: این کار باعث می‌شود فهم آن برای گوگل، کامل‌تر و آسان‌تر باشد. اگر قصد دارید که یکی از این عبارات کلیدی مرتبط را برای پست‌های خود تنظیم کنید، می‌توانید این کار را با یک کلیک در نسخه پریمیوم افزونه Yoast SEO انجام دهید. پس از آن کافی است به ویرایشگر پست برگردید و پست خود را برای عبارت جدید مرتبط، بهینه کنید.

  • بررسی پست‌هایی که از قبل رتبه‌بندی شده‌اند

اگر در حال حاضر تعدادی پست دارید که دارای رتبه‌بندی خوبی برای عبارات مناسب هستند، شما خواهید دانست که‌ آن‌ها چه تعداد بازدیدکننده داشته‌اند. با استفاده از گوگل ترندز و مقایسه عبارات کلیدی کانونی پست‌های قدیمی‌تر (که آمار‌ آن‌ها قابل مشاهده است) با عبارات کلیدی کانونی که برای پست‌های جدید در نظر گرفته‌اید، می‌توانید به صورت تقریبی ترافیک بالقوه را برای عبارات جدید حدس بزنید. یادتان باشد حتماً پست‌های قدیمی‌تری را انتخاب کنید که با پستی که قصد ایجاد آن را دارید، بیشترین شباهت را داشته باشند. اگر‌ می‌خواهید یک کلیدواژه دنباله‌دار را انتخاب کنید، پست‌ها را همچنین با کلمات کلیدی دنباله‌دار مقایسه کنید.

3) کلمه کلیدی کانونی پیشنهادی خود را در گوگل قرار دهید.

علاوه بر دانستن اینکه کدام عبارات جستجو به صورت واقعی توسط افراد استفاده می‌شود، باید بدانید که ایده شما برای پست یا صفحه موردنظرتان با نیازها و انتظارات افرادی که از این عبارات جستجو استفاده می‌کنند، متناسب هست یا خیر. شما باید بفهمید که هدف جستجو چیست. یک راه برای اینکه بفهمید که آیا محتوای شما برطرف‌کننده نیازهای افراد هست یا خیر، این است که کلمات کلیدی پیشنهاد شده خودتان را در گوگل قرار دهید.

  • صفحات نتایج موتور جستجو را بررسی کنید

بهتر است زمانی را به این موضوع اختصاص دهید و به صفحات نتایج موتور جستجو نگاه کنید (SERPs) . باید ببینید که آیا مقالات نتایج گوگل دارای کاراکتر مشابه با مقاله شما هستند یا خیر و اینکه مقاله شما می‌تواند مطابق با نتایج نشان داده شده در این صفحات باشد یا خیر. اگر تصمیم شما این است که پست یا صفحه وبلاگ خود را ضمن بهینه‌سازی دقیق کلمه کلیدی کانونی به نگارش در آورید، در واقع به قرار گرفتن آن در میان نتایج گوگل کمک می‌کنید.

نوع محتوای نشان داده شده در نتایج جستجو به شما کمک می‌کند تا درباره نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید، تصمیم بگیرید. البته با تغییر هدف جستجو، نتایج نیز تغییر می‌کند. یادتان باشد شما باید بر نتایج دیگر جستجو غلبه کنید، بنابراین فقط در صورتی این کار را انجام دهید که مطمئن هستید که می‌توانید محتوایی کاملاً مفید و قابل توجه برای مخاطبانتان ایجاد کنید.

  • محتوای صفحات نتایج

مورد دیگر اینکه حتماً از محتوای صفحات نتایج برای کمک به ایجاد پست خود استفاده کنید. البته منظور کپی‌کردن محتوای موردنظر نیست بلکه برای آن است که با بررسی، برخی از اطلاعات یا استدلال‌های مربوط به پست یا صفحه خود را از دست ندهید. سعی کنید محتوایی ارائه بدهید که باعث شود مخاطب کلیک کرده و آن را به اشتراک بگذارد.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله در مورد اهمیت کلمه کلید کانونی در سئو برای ایجاد محنوای مناسب و قرارگرفتن آن در نتایج برتر گوگل بحث کردیم. همچنین در مورد نحوه انتخاب آن نکاتی را بیان کردیم. می‌توانید با استفاده از روش‌ها و ترفندهای ذکر شده، محتوایی بهینه‌تر تولید نموده و به ارتقای رتبه سایت خود در موتورهای جستجو کمک کنید.

ادامه مقاله در سایت منبع