سئو

شیوه ی استفاده از تجزیه و تحلیل خوانایی

همه ی افراد به مفهوم بولت های رنگی در افزونه ی یواست سئو آگاهی دارند. در واقع دو قسمت از این افزونه، این سیستم را شامل می شود، این دو قسمت تجزیه و تحلیل محتوا و تجزیه و تحلیل خوانایی می باشند. مورد اول به بررسی این موضوع می پردازد که “آیا در پست شما قوانین سئو رعایت شده است یا خیر” در حالی که مورد دوم “خوانایی محتوا را برای عموم” مورد بررسی قرار می دهد. البته این دو مورد به هم پیوسته اند، چرا که اگر بخواهید وب سایت شما در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشد، داشتن محتوای خوانا اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا خواهد کرد. در این مقاله، شما نحوه‌ی استفاده از تجزیه و تحلیل خوانایی را در افزونه‌ی یواست مشاهده خواهید کرد.

تجزیه و تحلیل خوانایی در Yoast SEO چه کاری انجام می دهد؟

تجزیه و تحلیل خوانایی با استفاده از یک الگوریتم تعیین می کند که پست شما چه میزان قابلیت خوانایی دارد. این الگوریتم بسیار با دقت طراحی شده است به نحوی که بتواند بدون سخت‌گیری‌های بیش از حد، به طور دقیق متن شما را تحلیل کند. این الگوریتم دارای چندین چک لیست است که در حین نوشتن یک پست به شما مشاوره خواهد داد. به عبارت دیگر، با پیروی از توصیه‌هایی که ارائه می‌شود می‌توانید قابلیت خوانایی و درک شدن متن خود را افزایش دهید.

به نوعی یواست از شما می‌خواهد که متن خود را ساده سازی کنید. البته هدف اصلی این نیست. بلکه هدف اصلی نگارش محتوا است که به سادگی توسط افراد درک شود. در اینجا می‌توان به سراغ جمله‌ای از سارا ریچاردز (قهرمان طراحی محتوا) رفت که در ارتباط با ساده سازی متن برای درک بهتر آن می‌گوید:

‘شما متن را ساده سازی نمی‌کنید بلکه آن را شفاف سازی می‌کنید.’

شما با ساده سازی محتوا، به طور خودکار مخاطبان خود را افزایش می‌دهید چرا که افراد بیشتری پیام محتوای شما را درک می‌کنند. همچنین در نظر داشته باشید که شما محتوای خود را فقط برای افراد نمی‌نویسید، بلکه دستیارهای مجازی مانند سیمیلار وب و سیری نیز باید بتوانند آن را درک کنند. و حتی گوگل نیز به طور فزاینده‌ای از مطالبی که به صورت خوانا نوشته شده باشند برای نتایج غنی مانند پاسخ‌های برجسته یا فیچر اسنیپت استفاده می‌کند.

 

نکته : چون سایت سیمیلار وب جایگزین سایت الکسا شده است و از طرف دیگر، کارهایی که برای بهبود رتبه در الکسا انجام می دادیم تا اندازه ای با سیمیلار وب شباهت دارد به خاطر همین، برخی از مطالبی که قبلا برای الکسا، نوشته شده بود را اینجا بازگویی می کنیم و عبارت “الکسا” با “سیمیلار وب” جایگزین شده است.

 

به طور کلی توصیه‌هایی که در بخش خوانایی می شود توصیه هایی همه جانبه و نهایی نیست، اما می‌تواند سرنخ‌هایی را از میزان دشواری متن و درجه خوانایی آن به شما بدهد. توجه به درجه ی خوانایی متن بسیار مهم است چرا که این فاکتور در رتبه بندی تاثیر به سزایی دارد.

یواست سئو چه بررسی هایی را در مورد فاکتور خوانایی انجام می دهد؟

بررسی هایی که این افزونه در حال حاضر انجام می دهد به شرح زیر می باشد:

• استفاده از لغات ربط

آیا از لغات ربط مانند ‘مهمتر از همه’، ‘به دلیل’، ‘بنابراین’ یا ‘علاوه بر این’ برای یکپارچه نمودن متن خود استفاده می کنید؟ استفاده از این کلمات جریان مقاله ی شما را بهبود می بخشد چرا که این لغات نکاتی را در مورد ادامه ی مطلب در اختیار خواننده قرار می دهند.

• شروع جملات

آیا تمام جمله های متوالی شما با یک کلمه شروع می شود؟ این موضوع ممکن است متن را برای خواننده ی شما تکراری و کسل کننده نموده و تا حدی آزار دهنده باشد. همواره سعی داشته باشید تا جملات متنوعی را در مقاله ی خود به کار ببرید چرا که این کار باعث میشود متن شما جذاب تر شود و قابلیت خوانایی آن افزایش پیدا کند. البته به غیر از اوقاتی که میخواهید چیزی را ثابت کنید و یا از این روش به عنوان یک سبک نوشتاری استفاده می کنید.

• شاخص خوانایی فلش

این آزمون مشهور در جهان متون را تجزیه و تحلیل می‌کند و آنها را در مقیاس 1 تا 100 درجه بندی می کند. هرچه امتیاز پایین تر باشد میزان خوانایی متن کمتر است. متن هایی که در این آزمون دارای نمره ی سهولت خوانایی بالایی هستند (حدود 100) بسیار آسان درک می شوند. این متن ها عموما جملات کوتاهی دارند و هیچ کلمه ای بیش از دو هجا ندارد. معمولا اعتقاد بر این است که نمره ی سهولت 60 الی 70 برای محتوای وب قابل قبول و نرمال است.

• طول پاراگراف

برخی از افراد تمایل دارند از پاراگرافهای بسیار طولانی استفاده کنند. این کار تنها موجب می شود که متن شما کسل کننده به نظر برسد. پس آن را بشکنید و از پاراگرافهای کوتاه تری استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که جملات اصلی خود را کمی متفکرانه تر بیان کنید.

• توزیع زیرعنوان

دقیقا مشابه پاراگراف های طولانی، اسکن کردن متن های بدون عنوان فرعی نیز دشوار است و این موضوع متن را کسل کننده می کند. بنابراین دقت داشته باشید که آیا از زیر عنوانهای کافی در متن خود استفاده کرده اید یا خیر. این موضوع به خوانندگان کمک می کند تا آنچه را که می خواهند سریع تر پیدا کنند.

• طول جمله

طول جمله یکی از جنبه های اصلی است که می تواند خوانایی متن شما را کاهش دهد. اگر اکثر جملات شما خیلی طولانی است (بیش از 20 کلمه)، افراد حین خواندن جملات پیام اصلی شما را گم می کنند. خوانندگان اغلب مجبورند چند کلمه به عقب برگردند تا منظور شما را دریابند. این موضوع بسیار خسته کننده و بی نتیجه خواهد بود. بنابراین سعی کنید تعداد کلمات یک جمله را چک کنید. جملات خود را کوتاه کنید. هدف درک آسان است، نه خلق یک شاهکار ادبی پیچیده.

• جملات مجهول

استفاده از جملات مجهول در متن باعث می شود تا پیام شما به درستی منتقل نشود چرا که درک ساختار جملات در این قالب دشوار است.هرگاه خواستید از جملات مجهول استفاده کنید، سعی کنید جایگزین معلومی برای آن در نظر بگیرید.

زبانهای پشتیبانی شده

تجزیه و تحلیل خوانایی زبان انگلیسی و چندین زبان مانند آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی و روسی را پشتیبانی می کند. بنابراین ویژگی ها را به ازای هر زبان بررسی کنید. چرا که یواست سئو به طور مداوم در حال افزودن زبان های جدید می‌باشد.

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل خوانایی در Yoast SEO

هر کس روند نگارش و ویرایش خود را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است شما سطح Flesch 80 را هدف قرار دهید. در این صورت باید دقت داشته باشید که چه چیزی موجب بهبود تدریجی متن شما خواهد شد. و هنگامی که برای مدتی از ابزار خوانایی استفاده می کنید متوجه خواهید شد که به طور خودکار در حال بهبود هستید.

آیا همه بولت ها باید سبز باشند؟

این سوالی است که معمولا همه آن را می پرسند و جواب آن خیر است، همه گلوله های بخش تجزیه و تحلیل نباید سبز باشند. هرچند که هدف شما به هر حال دریافت یک بولت سبز در بخش خوانایی است. داشتن یک بولت نارنجی نیز در برخی موارد مشکلی ندارد. مقاله شما همچنان قادر به رتبه بندی خواهد بود هرچند که تمام بولت های آن سبز نباشد. این صرفا یک نشانه است نه یک ضرورت.

هدف اصلی این است که همه بتوانند مطالب را بخوانند و درک کنند. هرچند که می دانیم صنایعی وجود دارد که زبان مورد استفاده‌ی آن‌ها کاملا متفاوت از زبان عامیانه‌ی مردم عادی است. شما باید دقت داشته باشید که چه چیزی برای شما کارساز خواهد بود.


فرم درخواست محتوای هدیه

تولید محتوا را جدی بگیرید، تمامی سایتهای برتر مثل دیجی کالا، زومیت، بامیلو، تبیان، ورزش 3 و غیره با تولید محتوای یونیک و فراوان به موفقیت رسیدند، شما نیز با تعیین استراتژی درست و تولید محتوای منظم و مداوم می توانید موقعیت بازاریابی اینترنتی خود را ارتقا دهید.

تجزیه و تحلیل خوانایی

خوانایی محتوا

سئو

یواست سئو

نگارش محتوا

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید