سئو

طراحی فروشگاه اینترنتی و مزایای آن

طراحی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهایی که کالایی را به مخاطبشان عرضه می کنند لازم است. اما این که این فروشگاه اینترنتی چه مشخصاتی باید داشته باشد تا مخاطب از آن خرید کند نیاز به کمی تعمق و تحقیق بیشتر دارد. باید به این نکته مهم توجه داشت که مخاطب از هر وب سایتی خرید نمی کند و تا اعتمادش جلب نشود، اقدامی برای خرید انجام نمی دهد.

با همه اینها درست است که پیشینه این فروشگاه ها به زمان های خیلی دوری بر نمی گردد، اما در همین مدت با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی ها به وجود آمده است، بر تعداد طرفداران این نوع خرید و فروش ها اضافه شده است.

درباره فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی و خریدن محصولات بدون این که نیاز به مراجعه حضوری باشد، برای اولین بار به سال 1994 مربوط می شود. البته بعد از این که در سال 1991 یک استاد دانشگاه توانست مفهوم تجارت الکترونیک را پایه ریزی کند. این نوع فروشگاه ها وب سایت هایی هستند که محصولات و کالاها را در بستر اینترنت برای مخاطب به نمایش در می آورند و امکان فروش آنها را فراهم می کنند. این نوع وب سایت ها حکم فروشگاه را برای مخاطب دارند که می تواند با فراغ بال در آنجا چرخ بزند و خرید کند.

وب سایت های فروشگاهی

وب سایت های فروشگاهی برای در دسترس قرار دادن امکانات با هم متفاوت اند. این وب سایت ها قابلیت عرضه محصولات را به طور فیزیکی و مجازی دارا هستند. در درجه اول باید طوری از همان ابتدا طراحی شده باشند که بتوان برای عرضه محصولات به بهترین شکل از آنها بهره برد.

دسته بندی محصولات

نیاز به دسته بندی محصولات مهم ترین ویژگی است که چنین وب سایت هایی باید داشته باشند. بخش جست و جوی محصول نیز در زمان طراحی فروشگاه اینترنتی باید مد نظر باشد. امکان دیدن اطلاعات کامل از محصول و چند عکس از آن تا به مخاطب کمک بیشتری در انتخاب بکنند لازم اند. در نهایت هم نیاز است که فضایی برای ثبت اظهار نظر کاربر در نظر گرفته شود.

ویژگی ها و مشخصات طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی علاوه بر موارد گفته شده باید ویژگی های دیگری را هم برای کاربر در نظر بگیرد. کاربری که می خواهد در کمترین زمان ممکن بهترین محصول را برای خودش انتخاب کند. وجود یک سبد خرید مجازی که مانند سبدهای خرید واقعی در فروشگاه ها بتوان آن را از کالاهای مورد نظر پر کرد الزامی است.

پرداخت وجه در این فروشگاه ها می تواند به شکل آنلاین باشد. البته برای این که یک کاربر بتواند به مرحله پرداخت برسد،

ویدئوهای آموزشی

محصولات مجازی هم در دسته های مختلفی قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به فایل های پی دی اف، ویدئوهای آموزشی و بازی های دیجیتال اشاره کرد. بعد از واریز وجه لینک محصول برای مخاطب ارسال یا فایل به ایمیلش فرستاده می شود.

جلب اطمینان مخاطب در طراحی فروشگاه اینترنتی

اما مهم ترین ویژگی برای این وب سایت ها و در زمان طراحی فروشگاه اینترنتی این است که باید بتوانند اعتماد و اطمینان مخاطب را جلب کنند. باید کاری بکنند که کاربر دستش برای کلیک کردن و پرداخت وجه نلرزد و با خیال راحت و بدون فکر به این که نکند سرش کلاه برود، برای خرید و واریز وجه اقدام کند. اما این اعتماد به سادگی به دست نمی آید.

داشتن نماد اعتماد الکترونیکی یکی از راه هایی است که به کمک آن مخاطب می تواند برای اعتماد کردن به یک وب سایت روی آن حساب کند. زیرا وقتی مشکلی پیش بیاید، مخاطب می تواند از این طریق مشکلاتش را پیگیری و حل کند. برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید به این مسئله توجه شود که این نماد در اختیار هر وب سایتی قرار نمی گیرد.

نماد اعتماد الکترونیکی

البته بهترین راه برای این که مخاطبان به طراحی فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند بازخوردهایی است که از دیگران می گیرند. مخاطبان می توانند در صورت راضی بودن از خریدشان آن را به دیگران انتقال دهند و در صورت ناراضی بودن هم همین کار را می کنند.

حسن شهرت

ثبت این نظرها در وب سایت می تواند فرد را از خرید منصرف یا او را تشویق به ادامه خرید کند. برای این که یک فروشگاه به حسن شهرت برسد باید مسیر طولانی را پشت سر بگذارد. ضمن این که هر چه میزان دسترسی مخاطب به فروشگاه ساده تر و هموارتر باشد، یعنی این که وب سایت فعال و پویا است و بیشتر از وب سایت های دیگر به آنها اعتماد می شود.

مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارها و مخاطبان این فروشگاه ها مزایایی را به دنبال دارد. با توجه به شرایطی که چند سال است تمام مردم دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند، از خریدهای اینترنتی با هر سبک و سیاقی استقبال می شود.

مهم ترین ویژگی این خریدها سرعت و صرفه جویی در زمان است. هر کسب و کاری با داشتن یک فروشگاه اینترنتی در واقع روند خرید را برای کاربر سرعت می بخشد. چه بسا که اگر خرید اینترنتی نبود ممکن بود کاربر اصلاً از وجود آن محصول هم خبردار نمی شد.

ارائه خدمات به مخاطب

مزیت دیگر آن هم این است که به طور 24 ساعته امکان ارائه خدمات به مخاطب وجود دارد. این فروشگاه ها کمک زیادی به برندسازی و برای کسب و کارها می کنند. مزیت دیگر این است که مهم نیست خریدار و فروشنده در کجای ایران به سر می برند، مهم این است که محصول می تواند از طریق پست به دست خریدار برسد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید