سئو

طراحی لوگو تایپ فارسی تا چه اندازه کارآمد است؟

از زمانی که مباحثی مانند رقابت در خرید و فروش و تجارت مطرح شد و چندین شغل موازی با هم ایجاد شدند که هر کدام دوست داشتن مشتری بیشتری سمت خود بکشد، مباحثی مانند برندینگ نیز مطرح شد. این بار دیگر شغل‌ها نبودند که مشخص می‌کرد شما باید سراغ چه کسی بروید، بلکه کاملا برعکس، این اشخاص ( برندها) بودند که مشخص می‌کرد شما باید سراغ چه تجارتی بروید. مثلا اگر فرش می‌خواستید و از کسی فرش فروشی مطمئنی را سراغ می‌کردید به شما می‌گفتند مگر حاج احمد را نمی‌شناسی؟ این ساده‌ترین و عامیانه‌ترین فرم برندینگ بود که اتفاقاً هنوز هم جایگاه خوبی دارد و در اقتصاد نوین نیز این نوع برندینگ اهمیت خاصی دارد.

چرا که وقتی یک برند بتواند توسط مشتری خود به فرد دیگر منتقل شود احتمال جذب و نگهداری مشتری بالایی دارد. اگر واقع نگرانه تر باشیم، اگر ایران را مبدع این روش جذب مشتری ندانیم، می‌توانیم به واقع آن را یکی از پیشگامان این برندینگ بدانیم. این نوع تبلیغات یا جذب مخاطب اصولا بر پایه اعتماد و سابقه نهاده شده است و به ظاهر خود تاجر یا همان فروشنده و ارائه دهنده خدمات در این بین نقشی ندارد.

این که خود فروشنده یا صاحب کسب و کار به طور مستقیم در جذب مخاطب نقشی نداشته باشد و این وظیفه را به مشتری‌های قدیمی‌تر خود واگذار کرده باشد باعث شده است اعتماد مخاطبان جدید سریع‌تر و البته محکم‌تر به وجود بیاید. این روش هنوز هم قوی‌ترین نوع تبلیغات در دنیا محسوب می‌شود. اما مسئله اینجاست که آیا می‌توان از این روش در تجارت امروزی استفاده کرد؟ یعنی در تجارتی که عمر چندانی از آن نمی‌گذرد و نوع کسب و کار نیز کاملا مدرن است، می‌توان از این روش سنتی – ایرانی استفاده کرد؟ با استفاده از طراحی لوگو تایپ فارسی می‌توان کارهایی انجام داد!

در کلام بهتر می‌توان گفت که در دنیای امروزی نیز یک تجارتی که چند سال محدود از عمر آن می‌گذرد و کسب و کاری دارد که در دنیای امروز نوین محسوب می‌شود نیز می‌تواند از روش حذف خود در تبلیغات و استفاده از مشتری‌های قدیمی به عنوان عامل تبلیغات استفاده کند. یکی از روش‌های این کار استفاده از طراحی لوگو تایپ فارسی است. در ادامه با ما باشید تا بگوییم که چگونه می‌توان به این کار دست زد.

از همان فرمول استفاده کنید!

شما همان مثال فرش فروشی حاج احمد را در نظر داشته باشید. مهم‌ترین عنصرهای این تبلیغات و برند سازی در چند چیز ساده ولی مهم خلاصه می‌شود. اولین چیز، سابقه است. یعنی اولین و مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود یک تجارت و کسب و کار مانند همان فرش فروشی کم کم بر سر زبان‌ها بیفتد و به واسطه تبلیغات دهان به دهان منتشر شود، قدیمی بودن تجارت است.

ممکن است این فروشگاه فرش از 50 سال قبل وجود داشته باشد و حتی رهگذران نیز به وجود این مغازه پی برده‌اند. عامل مهم بعدی شخصیت خود حاج آمد است. در واقع شناخته شدن این شخصیت در بازار در روش تجارت قدیمی اهمیت بالایی دارد. در روش تجارت سنتی اصولا افرادی موفق تر بودند که از کودکی در بازار حضور داشتند. احتمالا حاج احمد از کودکی در بازار شاگردی فرش فروشی می‌کرده و به نوعی پادو بوده و همه به نوعی او را می‌شناختند. حاج احمد رفته رفته در بازار عجین شده است و این توانسته خود به خود اعتماد ایجاد کند. چرا که اگر حاج احمد بد باشد یعنی بازار بد است.

بنابراین اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم سه عامل اصلی در فرمول موفقیت حاج احمد نقش دارد. این عوامل عبارتند از: سابقه تجارت و کسب و کار حاج احمد، سابقه حضور در بازار خود حاج احمد و نوع کسب و کار آن که به خودی خود احترام مشتری و همگان را برمی‌انگیزد. حالا به نظر شما چگونه می‌توان از این فرمول استفاده کرد؟

تلقین کنید که قدیمی هستید!

شما امروز هر کسب و کاری به جز فرش فروشی یا مرتبط با تجارت فرش داشته باشید احتمالا عملا هر سه شرایط و موارد گفته شده در بالا را از دست می‌دهید. مسلما کسب و کار شما چند وقتی بیشتر نیست که در بازار حضور پیدا کرده است و دیگر مانند حاج احمد نزدیک به 50 سال فعالیت ندارید! احتمالا هم در این بازار گسترده و غیر متمرکز کم تر کسی شما را می‌شناسد و مشتری‌ها و دیگران چندان به طور مستقیم با خود شما رابطه‌ای نداشتند.

این را باید قبول کرد. خاصیت بازار امروز در غیر متمرکز بودن آن است. دیگر مانند بازارهای سنتی و سرپوشیده گذشته مشاغل در یک راستا قرار ندارند. امروز دیگر نمی‌توان توقع آن تمرکز بازارهای سنتی را داشت. از میان شغل‌ها و تجارت‌های مختلف نیز شما می‌توانید هر نوع کسب و کاری به جز فرش فروشی و تجارت فرش داشته باشید.

اما کمی صبر کنید! یک بار دیگر به مثال زده شده توجه کنید. آن را بخوانید. به جز عوامل گفته شده دیگر چه چیزی شما را به خود جذب می‌کند؟ نظر شما نسبت به عبارت ‘ حاج احمد ‘ چیست؟ این عبارت بیشترین تکرار را در مثال زده شده دارد. پس نشان می‌دهد که خود عبارت حاج احمد است که اهمیت بالاتری دارد! در کلام بهتر حاج احمد بر اساس سه عامل و بر اساس فرمول گفته شده توانست به اسم خود اعتبار بدهد. اما در یک تجارت نوین همچنین اعتبار نمی‌توان کسب کرد و اگر هم بشود زمانی نزدیک به همان 50 سال احتیاج است. پس باید به طور مستقیم از خود اعتبار این اسم استفاده کنیم.

اینجاست که طراحی لوگو تایپ فارسی می‌تواند کمک کند. در واقع برای درک این موضوع بهتر است روی دیگر مثال زده شده را نگاه کنید. وقتی به شما فرش فروشی حاج احمد معرفی می‌شود شما نه از سابقه‌ای او در بازار مطلع هستید و نه اهمیتی می‌دهید که این اعتبار نام از کجا آمده است. تنها چیزی که مهم است این است که حاج احمد اعتبار دارد و می‌توان بر اساس این اعتبار دست به معامله زد.

طراحی لوگو تایپ فارسی و ساخت یک اعتبار

بنابراین به طور کلی چه بخواهید باور کنید یا نکنید، تنها چیزی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم همین نام ‘ حاج احمد ‘ است. این نام است که بار اعتماد بالایی دارد و می‌تواند مخاطبان را به خود جذب کند. شما برای کسب و کار خود اگر به دنبال کسب این چنین اعتباری هستید بهتر است از این چنین نام‌هایی استفاده کنید. نام‌هایی مانند حاج مهدی، حاج مرتضی و … نام‌های سنتی هستند که در گذشته به عنوان یک اعتبار و یک وزنه در بازار استفاده می‌شد و همه در کتاب‌ها و فیلم‌ها بسیار آن‌ها را شنیده‌ایم.

بنابراین عملا شما با استفاده از این نام‌ها در حال خرید اعتبار گذشته آن‌ها هستید. حال مهم نیست که حاج مهدی برند شما آش فروشی دارد و حاج مهدی واقعی در گذشته طلا فروشی دارد. شاید خودتان هم ندانید که اصلا حاج مهدی وجود داشته یا نه! اما چیزی که مهم است فرمول نام‌گذاری است.

نکته مهم دیگر که حتما باید در طراحی لوگو تایپ فارسی و این نمونه لوگوها به آن توجه کنید نوع کسب و کارتان است. مسلما یک بوتیک نوین با تمام محصولات به روز خود کمتر می‌تواند رنگ و بوی ایرانی – سنتی به خود بگیرد. در حالی که یک آش خوری می‌تواند به راحتی خود را با طراحی لوگو تایپ فارسی تبدیل به یک برند مطرح در سطح شهر کند. یادتان باشد که طراحی لوگو تایپ فارسی باعث می‌شود برند شما در ذهن مشتری حک شود و بماند.

از طرف دیگر ما در کوچه و بازار و خیابان به زبان فارسی صحبت می‌کنیم پس استفاده از یک نام فارسی می‌تواند سریع‌تر ذهن مخاطب را درگیر خود کند. البته اگر نام‌گذاری درستی داشته باشید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید