سئو

متاتگ چیست و چه کاربردی دارد؟ (+مهم‌ترین Meta Tags)

متاتگ‌ها (Meta Tags) در واقع یکسری توضیح و کد هستند که می‌توانند به شما کمک کنند که اطلاعات دیگر را توضیح دهید. به زبان ساده تر، متاتگ‌ها در واقع متن‌ها، عبارت‌ها و تگ‌هایی هستند که می‌توانند در لابه لای کدهای HTML قرار گرفته و اطلاعات خوبی را برای فهم بیشتر متن در اختیار موتور جستجو قرار دهند. در واقع برای استفاده از خدمات سئو و بهینه سازی سایت، شما نیاز به استفاده از این متاتگ‌ها دارید تا مطلب شما با اطلاعات مفیدرتر و بهینه تری، ایندکس شود.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

یک کارشناس سئو حرفه ای به خوبی می‌داند که با ایندکس شدن صفحات در موتور جستجو، می‌تواند مطلب خود را به شکل بهتر و بهینه تری از نو بازسازی کند. در این زمینه برای این که بدانید، یک کد چگونه از این متاتگ‌ها بهره می‌گیرد به شکل زیر توجه کنید:

<html>

<head>

<title/عنوان صفحه ای که در آن قرار دارید<<title>

</meta tag 1>

</meta tag 2>

</meta tag 3>

<head/>

<body> <body/>

<html/>

امروز در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس قصد داریم که بهترین اطلاعات در این زمینه را در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کنیم که با مهم‌ترین متاتگ‌ها و شیوه استفاده از آن‌ها آشنایی کامل پیدا کنید.

متاتگ‌های مهم را بشناسید!

حالا که متوجه شدید، متاتگ چیست، نوبت آن رسیده در رابطه با این موضوع هم اطلاعات کسب کنید که مهم‌ترین متاتگ‌ها چه هستند. در ادامه سعی می‌کنیم، مهم‌ترین متاتگ‌هایی که از جنبه‌های مختلف مثل سئو و بهینه سازی اهمیت دارد و می‌تواند ترافیک گوگل را افزایش دهد به شما معرفی کنیم:

متاتگ دیسکریپشن (Description)

شما با کمک این متاتگ می‌توانید هر صفحه از سایت خود را در 3 یا جمله به صورت خلاصه معرفی کنید. این کار کمک می‌کند که گوگل در مورد صفحه شما اطلاعات سرراستی بدست آورد و کاربران راحت تر تصمیم بگیرند که آیا نیاز است وارد صفحه شما بشوند یا خیر؟ در این زمینه توصیه می‌شود که حتما اطلاعات را داخل قطعه کد زیر قرار دهید:

<meta name=”description” content=”text”>

متاتگ کیوورد (Keywords)

شما می‌توانید مهم‌ترین کلمات کلیدی موجود در صفحه خود را داخل این متاتگ قرر دهید و به گوگل بفهمانید که قصد داشتید، آن صفحه را برای کدام کلیدواژه‌ها سئو و بهینه سازی کنید:

<meta name=”keywords” content=”words”>

متاتگ ویوپورت (Viewport)

شما می‌توانید در رابطه با ابعاد سایت خود در صفحه نمایش‌های مختلف در این زمینه، اطلاعات مفیدی به مرورگر خود بدهید. با این کار می‌توانید، سایت خود را در واقع واکنش گرا کرده و آن را به شکل صحیح و درستی در داخل موبایل نمایش دهید. مدنظر داشته باشید که متاتگ ایده آل برای نمایش صحیح در این رابطه به شکل زیر نوشته می‌شود:

< meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1″ >

متاتگ فارسی سازی صفحه (Utf-8)

برای تعیین نوع رمزنگاری صفحه یا همان Encoding از این متاتگ استفاده می‌شود که در صورت استفاده از آن می‌توانید برای برخی از کاربران که encoding فارسی ندارند، متن‌ها را به صورت صحیح نمایش دهید و از بروز مشکلاتی مثل نمایش اطلاعات صفحه به صورت علامت سوال جلوگیری کنید. در این زمینه می‌توانید از قطعه کد زیر استفاده کنید:

<meta http-equiv=”content-type” content=”text/html;charset=utf-8″ />

متاتگ زبان مورد استفاده (Content Language)

متاتگ دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن استفده کنید تا دسته بندی زبان صفحه و محتوای خود را انتخاب کنید. در این زمینه باید مدنظر داشته باشید که برای زبان فارسی می‌توانید از متاتگ زیر استفاده کنید:

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”Fa”>

تعداد و لیست متاتگ‌ها بیشتر از آن هستند که بتوانید فکرش را بکنید! در این مقاله سعی کردیم، مهم‌ترین متاتگ‌ها که برای وب فارسی مورد استفاده است را برای شما بیاوریم، اما برای استفاده بیشتر و بهتر از متاتگ‌ها، کافی است که از طریق لینک زیر، لیست انواع متاتگ‌ها و کاربردهای آن‌ها را ببینید: (بیش از 30 متاتگ)

لیست انواع متاتگ و توضیح در مورد کاربردهای آن‌ها (به زبان انگلیسی)

چند تگ خاص و مهم دیگر که باید بشناسید

تگ‌های مهم دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال تگ‌های اسکریپت، تگ استایل و لینک از جمله این تگ‌ها هستند که در ادامه به صورت اختصاصی تری آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

تگ اسکریپت (Script)

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

تگ اسکریپت یا همان تگ کاربردی در طراحی سایت که درون صفحات HTML مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما باید دستورات اسکریپت خود را داخل تگ‌های باز و بسته اسکریپت به شکل زیر قرار دهید:

<script type=”text/javascript” >

محل قرارگیری کدهای جاوا و اسکریپت

</script>

احتمالا شما هم از HTML 5 استفاده می‌کنند به همین علت نیازی به استفده از پر کردن دستورات و خاصیت Type ندارید.

تگ استایل (Style)

یکی دیگر از تگ‌های مهم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، تگ‌های استایل هستند. تگ‌های استایل در واقع به معنای بخش‌های Head در صفحات HTML هستند که با تعریف آن‌ها به شکل اصولی و صحیح می‌توانید ظاهر سایت خود را بهبود ببخشید:

<style type=”text/css” >

محل کدهای CSS

</style>

تگ لینک (Link)

آخرین تگ دیگری که می‌خواهیم به غیر از متاتگ، تگ اسکریپت و استایل آن را معرفی کنیم، تگ لینک است. این تگ می‌تواند برای تعریف استایل خارجی حاوی کدهای CSS باشد و معمولا به شکل زیر در قطعه‌های کد استفاده می‌شود:

<link rel=”Stylesheet” type=”text/css” href=”آدرس فایل سی اس اس” />

جمع بندی: استفاده از تگ‌ها برای توضیحات بهتر در سایت

شما می‌توانید با استفاده صحیح و اصولی از متاتگ‌ها، تگ اسکریپت، تگ لینک و تگ استایل، کسب و کار خود را بهبود بخشیده و در زمینه‌های کاری خود، بهترین عملکرد را داشته باشید. هرچقدر که در استفاده از تگ‌های مفید، اطلاعات ارزشمندتری بدست آورید، بدون شک می‌توانید به شکل بهتر و اصولی تری، سایت خود را بهینه سازی کنید.

ادامه مطلب