سئو

متا تگ noindex چیست و چطور روی سئو تاثیر می گذارد؟

اگر شماها مدام می شنوید که مردم از تگ های noindex ، follow ، nofollow استفاده می کنند اما شما درست نمی دانید این تگ ها چه هستند و چطور کار می کنند و چطور سئو را تحت تاثیر قرار می دهند تا انتهای مطلب همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس باشید و بخوانید:

  • تگ noindex چیست؟
  • کاربرد متا تگ noindex
  • چه صفحاتی باید روی noindex تنظیم شوند؟
  • بهترین روش های سئو برای تگ noindex

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: تگ alt چیست و چطور کار می کند؟

متا تگ noindex چیست؟

برچسب noindex تکه ای از کد HTML است و پیام سری است که برای خزنده های گوگل جا می گذاریم. درواقع این متا تگ به کد منبع یک صفحه وب اضافه می شود تا به موتورهای جستجو پیام بدهد که این صفحه را در لیست نتایج جستجو قرار ندهد. یا اصطلاحا ایندکس نشود.

به طور پیش فرض ، یک صفحه وب روی “index” تنظیم شده است. اگر نمی خواهید موتورهای جستجو صفحه خاصی را کراول کنند و آن را در SERP قرار دهند ، باید دستورالعمل <meta name = “robots” content = “noindex” /> را به بخش وب در بخش <head> HTML اضافه کنید.

“nofollow” به موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) پیشنهاد می کند ارزش پیوند را از طریق پیوندهای موجود در یک صفحه وب منتقل نکنند.

هنگام استفاده از دستورالعمل های noindex و nofollow در وب سایت خود ، حتما با یک آژانس بازاریابی دیجیتال واجد شرایط مشورت کنید. اگر به طور نامناسب انجام شود ، این برچسب های کوچک می تواند آسیب بزرگی به بازدید وب سایت ارگانیک شما وارد کند.

دستورالعمل های بدون فهرست »به موتورهای جستجو دستور می دهد که یک صفحه را از فهرست خارج کنند و باعث می شود صفحه در نتایج جستجو واجد شرایط نباشد.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

کاربرد متا تگ noindex

حدود سال 2007 ، موتورهای جستجوی اصلی شروع به پشتیبانی از دستورالعمل های “noindex” در برچسب های Meta Robots کردند. برچسب های Meta Robots می توانند شامل دستورالعمل های دیگری مانند دستورالعمل “follow” یا “nofollow” باشند که موتورهای جستجو را به خزیدن یا خزیدن لینک های موجود در صفحه فعلی هدایت می کند.

معمولاً مدیران وب از دستورالعمل “noindex” برای جلوگیری از نمایه سازی محتوایی که برای موتورهای جستجو استفاده نشده است استفاده می کنند.

برخی موارد استفاده معمول برای دستورالعمل های “noindex”:

  • صفحات حاوی اطلاعات حساس
  • صفحات سبد خرید یا پرداخت در یک وب سایت تجارت الکترونیکی
  • نسخه های جایگزین صفحات برای آزمون A / B فعال یا تست تقسیم
  • نسخه های صفحه “مرحله بندی” (یا در حال انجام) هنوز برای استفاده عمومی آماده نیستند

چه صفحاتی باید روی متا تگ noindexتنظیم شوند ؟

صفحات «متشکریم» !

اگر فرم های جذب سرنخ را در وب سایت خود مانند “تماس با ما” یا “زمان بندی قرار ملاقات” قرار داده اید ، به محض ارسال کاربر از طریق فرم های وب ، کاربران را از فرم های وب خود به صفحات تشکر منحصر به فرد هدایت می کنید.

داشتن صفحات تشکر بی نظیر برای هر فرم بهترین روش برای ردیابی اهداف و موارد ارسالی در وب سایت شماست اما نمی خواهید بازدیدکنندگان به صفحات تشکر از شما وارد شوند زیرا در فهرست Google موجود است! یک بازدید کننده فقط پس از تکمیل فرم وب شما باید به صفحات تشکرآمیز شما وارد شود. تنظیم صفحات تشکر بر روی “noindex” به شما کمک می کند تا این صفحات در SERP قرار نگیرند.

صفحات ویژه اعضا

اگر بخشی از وب سایت خود را به کارمندان یا اعضای سازمان اختصاص داده اید ، اما نمی خواهید این صفحات وب در دسترس عموم قرار گیرند یا موتورهای جستجو ، دستورالعمل “noindex” به جلوگیری از وجود آن صفحات کمک می کند. در صفحات نتایج یافت می شود.

دستورالعمل nofollow یک مقدار غالباً استفاده شده در یک متا تگ است که می تواند به کد منبع HTML یک صفحه وب اضافه شود تا به موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) پیشنهاد کند که ارزش پیوند را از طریق هیچ پیوندی در یک صفحه وب خاص عبور ندهد.

لینک ها بخش اصلی سئو هستند، گرچه کارشناسان همیشه بحث می کنند که لینک ها در رتبه بندی کلی چه نقشی دارند. می دانیم که پیوندها از وب سایت های معتبر خارجی به تقویت اعتبار و رتبه بندی وب سایت ما کمک می کنند. و باید بدانید لینک های داخلی نیز مفید هستند! آنها به کاربران و Googlebot کمک می کنند تا از طریق وب سایت شما پیمایش کنند و ایده های مهم را با یکدیگر پیوند دهند.

به طور پیش فرض ، لینک ها روی “follow” تنظیم شده اند. از این طریق می توانید پیوندی به “nofollow” تنظیم کنید: <a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”> Anchor Text </a> اگر می خواهید به Google پیشنهاد کنید که hyperlink نباید هیچ مقدار ارزش پیوندی / SEO را به هدف پیوند منتقل کند.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

کدام لینک ها باید روی “nofollow” تنظیم شوند ؟

لینک های موجود در نظرات وبلاگ

اتفاقی که اصلا دوست ندارید تجربه کنید این است که یک پست عالی برای وبلاگ خود ایجاد و منتشر کنید و سپس رقبای شما از حجم بازدید استفاده کنند و لینک های خودشان را در کامنت ها درج کنند.

یا حتی بخواهند از روش سئوی منفی لینک های اسپم درج کنند. اگر آن پیوند روی “nofollow” تنظیم شده باشد، به سادگی می توانید به گوگل بگویید از این مزاحمت جلوگیری کند.

لینک های پولی

یکی دیگر از روشهای جستجوگرها و محبوبیت در انجمن سئو کلاه سیاه، خرید گسترده لینک در سراسر وب است. دارندگان وب سایت که دارای صفحه حامیان مالی در سایت خود هستند ، می توانند لوگو را انتخاب کرده و لینک هایی را در وب سایت حامیان مالی رویداد خود قرار دهند. اما برای این که به گوگل نشان دهند که نمی توانند برای هرکدام ضمانت کنند، از متا تگ “nofollow” برای هر پیوند در صفحه حامی استفاده می کنند. وب سایت سازمانی که به آن پیوند داده شده است. به خاطر داشته باشید ، در حالی که پیوندهای “nofollow” به منظور افزایش سئو در محتوای لینک شده در نظر گرفته نشده است ، این پیوندها همچنان برای تجربه کاربر و مراجعه به بازدیدها ارزشمند هستند.

هدرهای تگ “Noindex

علاوه بر این ، موتورهای جستجو از دستورالعمل “noindex” پشتیبانی می کنند که از طریق سرصفحه های پاسخ HTTP برای یک صفحه داده می شود. اگرچه این روش کمتر رایج است و شناسایی آن با استفاده از ابزارهای متداول SEO دشوارتر است ، اما گاهی اوقات مهندسان یا مدیران وب بر اساس پیکربندی سرور خود آسان تر می شوند.

نام و مقدار هدر پاسخ “noindex” به شرح زیر است:

X-Robots-Tag: noindex

بهترین روش های سئو برای متا تگ noindex

1.متا تگ noindex را در صفحات ارزشمند استفاده نکنید

درج تصادفی برچسب یا دستورالعمل “noindex” در یک صفحه ارزشمند می تواند باعث شود که آن صفحه از شاخص های موتور جستجو حذف شود و دیگر از دریافت ترافیک ارگانیک جلوگیری کند.

به عنوان مثال ، اگر یک نسخه وب سایت جدید راه اندازی شود ، اما برچسب های “noindex” ، که برای جلوگیری از نمایه سازی موتورهای جستجو قبل از آماده شدن نسخه های جدید درج شده بود ، در جای خود باقی بمانند ، نسخه جدید وب سایت می تواند بلافاصله دریافت ترافیک از جستجو کردن

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

  1. درک کنید که تمتا تگ noindex در نهایت به عنوان “nofollow” دریافت می شود

مدیران وب سایت ها اغلب از برچسب های Meta Robots یا سرصفحه های پاسخ برای نشان دادن به موتورهای جستجو استفاده می کنند که صفحه فعلی نباید ایندکس شود اما پیوندهای موجود در صفحه همچنان مانند برچسب Moto Robots خزیده می شوند:

<meta name = “robots” content = “noindex، follow” />

و این روش معمولاً برای صفحات ایندکس شده استفاده می شود. به عنوان مثال ، “noindex، follow” ممکن است در لیست بایگانی وبلاگ اعمال شود ، تا از نمایش خود صفحات بایگانی در نتایج جستجو جلوگیری کند اما به موتورهای جستجو اجازه می دهد پست های وبلاگ را خزنده ، فهرست بندی و رتبه بندی کنند.

با این حال ، این روش ممکن است جوری که به نظر می رسد عمل نکند، زیرا گوگل توضیح داده است که سیستم های آنها سرانجام با یک دستورالعمل “noindex ، follow” به عنوان “noindex ، nofollow” برخورد می کنند – به عبارت دیگر ، آنها در نهایت خزیدن در لینک های هر صفحه را با مشاهده تگ “noindex” متوقف می کنند. بنابراین صفحات این چنینی ایندکس نمی شود و یا از آتوریتی صفحه یا PageRank آن صفحه را با کاهش مواجه کند و رتبه در صفحات نتایج برای جستجوی کلمات کلیدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. قوانین “noindex” را در پرونده های Robots.txt استفاده نکنید

جمع بندی

در این مطلب با ماهیت و کاربرد ها و روش به کارگیری تگ noindex آشنا شدید. اگر سوالی درباره این موضوع هنوز در ذهن شماست از بخش نظرات زیر همین پست بپرسید و پاسخ بگیرید. فراموش نکنید که همواره و برای تمامی خدمات سئو سایت از جمله سئو در مشهد می توانید روی تاس حساب کنید.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید