سئو

مدیریت تبلیغات یک رشته تخصصی است

مدیریت تبلیغات

مدیریت تبلیغات یک رشته تخصصی و آکادمیک است.

مدیریت تبلیغات آمیخته‌ای از فنون مدیریت و دانش تبلیغات است.

در رشته مدیریت تبلیغات دروس مدیریتی و مهارت‌های ارتباطی و علوم انسانی، تاریخچه تبلیغات و انواع فنون و روش‌های تبلیغ و بازاریابی، مباحث اصلی را تشکیل می‌دهند.

مدیریت تبلیغات با تسلط بر مفاهیم کلی و جزیی تبلیغات و بازاریابی و با استفاده از نبوغ مدیریتی و دانشی که در این زمینه کسب کرده است، سکان‌دار کشتی تیم تبلیغاتی است تا با شناخت و کشف مغزهای نابغه و استعداد اعضا در زمینه هنرهای تبلیغاتی را، به واسطه هماهنگی و یکپارچه‌سازی تیم تبلیغاتی، در راستای هدف نهایی پروژه‌های تبلیغاتی، که همانا جذب مخاطب و جلب توجه او در بدل سازی نقش یک مشتری و متقاضی است، در میان امواج گاه آرام و گاه خروشان اقیانوس بی انتهای صنعت تبلیغات، پیش راند.

مدیریت تبلیغات، یک فرد نیست، بلکه جهانی است سرشار از مفاهیم گسترده و آگاهی های خرد و کلان که گاه توسط یک نفر در یک مجموعه بازاریابی و برندینگ تداعی و متجلی می‌شود و گاهی رسالتی چندگانه است که بر عهده چند تن تحت عنوان تیم مدیریت تبلیغات، محقق می‌گردد.

یک مجموعه بازاریابی و تبلیغاتی، شامل بخش‌های مختلف و وظایف تیمی متنوعی است که باید با یکدیگر در مسیر رسالت مشترک و یگانه کل مجموعه از یک طرف و از طرف دیگر با خواست و پسند کارفرمایان، هماهنگ شوند و این همان تخصص و وظیفه مهم و اصلی مدیریت تبلیغات است.

بنابراین مدیریت تبلیغات، یک سمت و شغل خودمحورانه و منفرد نبوده و وابستگی کامل با تمام بخش‌های گروه داشته و نه در قالب تصمیم گیرنده، بلکه در حکم متعادل کننده و هماهنگ‌ساز گروه، مرزهای اختلاف را از میان برداشته و یک توافق مشترک و مورد قبول را در هر یک از پروژه‌های تبلیغاتی، تبیین و تدوین می‌کند.

مدیریت تبلیغات، پیش‌تر از آنکه یک شغل باشد، نوعی نگرش است!

علاوه بر اینکه مدیریت تبلیغات یک شغل و حرفه مستقل است، نوعی بینش برای هر یک از اعضای گروه تبلیغات نیز به حساب می‌آید، تا در هنگام به اجرا درآوردن ایده‌های خویش، کار را مدیریت نمایند.

بنابراین، آشنایی با اصطلاحات و مباحث پایه و ابتدایی مدیریت تبلیغات، از جمله آگاهی‌های الزامی برای هر فردی است که قصد دارد به صورت حرفه‌ای و تخصصی در صنعت تبلیغات و بازاریابی فعالیت نماید.

ابعاد فنی و جنبه‌های مختلف حرفه مدیریت تبلیغات

همانطور که در ابتدای این گفتار، عنوان گردید، هماهنگ‌سازی مجموعه تبلیغاتی، از جمله اصلی‌ترین وظایف مدیریت تبلیغات است.

حال علاوه بر هماهنگ‌سازی، آیا می‌توان جنبه‌های دیگری نیز برای مدیریت تبلیغات، تعریف نمود؟

طرح‌ریزی الگوهای اجرایی، فضاسازی برای ایده‌پردازی، تبیین و بازبینی مستمر خط مشی‌های حرفه‌ای، نظارت و تدوین مراتب کاری و سامان‌دهی اصول اخلاقی و ارتباطات نیروی انسانی و منش همکاری درون مجموعه، سازوکارهای ارتباطی بین مجموعه با کارفرمایان، حدود اختیارات عوامل و اعضا و … از جمله جنبه‌های مدیریت تبلیغات عملگرا، پویا و حرفه‌ای است.

توصیه می کنیم مقاله را مطالعه نمایید.

مدیریت تبلیغات برای انجام و رسیدگی به آنچه ذکر گردید، نیازمند مهارت‌های فنی است؛ شناخت انواع استراتژی‌های تبلیغاتی و گسترش و شخصی‌سازی آن‌ها و حتی پایه‌گذاری استراتژی و قالب‌های نوین و خلاقانه و بدعت‌گذاری در صنعت تبلیغات، از جمله اطلاعات و مهارت‌هایی است که مدیریت تبلیغات، باید از آن برخوردار باشد.

مدیریت تبلیغات نیز مانند هر مدیر دیگری، باید بر اصول مذاکره و گفتگوی اثرگذار، مسلط باشد.

-او باید بتواند فضایی صمیمی و حرفه‌ای و پویا داخل مجموعه خلق کند.

-او باید با هوشیاری و ذکاوت، خواست و هدف و طرح ذهنی کارفرما را درک کند.

-او باید ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه را تشریح و تصویرسازی کند و با توجه به ذهن مخاطب و جامعه هدف و فضای ارائه، بررسی متد و ماکت اولیه طرح‌های گروه ایده‌پردازی را به درستی و با دیدی گسترده و چند جانبه، به انجام رساند.

البته که هر یک از این وظایف، در تخصص بخش‌های مختلف نیروی انسانی مجموعه است؛ اما مدیریت تبلیغات، موظف به یافتن کانون تمام این عناصر حرفه‌ای بخش‌های جداگانه تیم تبلیغاتی بوده و رهبری اتاق فکر و بیان نظرات را بر عهده دارد.

مزیت و لزوم آموزش مدیریت تبلیغات در جوامع امروزی

مدیریت تبلیغات با توجه به موضوعات مختلف پروژه‌های تبلیغاتی که در مجموعه کاری خود می‌پذیرد، در نهایت انعطاف و پذیرش، با نگاه نقادانه و دقیق، سبک و سیاق همکاری با کارفرما را مهیا سازد.

مدیریت تبلیغات، نیاز به آموزش داشته و در فهوای آموزش فنون تخصصی، پرورش و شکوفایی مهارت‌های اجرایی و نظارتی در داوطلبان صورت می‌گیرد.

با توجه به رشد روزافزون کسب و کارهای متنوع و مشاغل شخصی، نیاز به تبلیغات در تمام ابعاد قابل طرح و اعلام، چه در بعد تجاری و چه در بعد معنایی و مفهومی برای آگاهی بخشی فرهنگی و هنری و اجتماعی، روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

سرفصل‌هایی نظیر تاریخچه تبلیغات، مفاهیم تبلیغات و بازاریابی، مفاهیم و ارزیابی تجاری، اصول بازاریابی، مفاهیم بازار و جامعه هدف، مذاکره و ارتباط موثر، جامعه شناسی و مطالعات اجتماعی، اصول اقتصادی و تجاری، محتوا و ارائه، کمپین‌های تبلیغاتی، مدیریت نیروی انسانی و … از جمله مباحث اصلی است که در دوره‌های آموزشی مدیریت تبلیغات، به تفصیل و به صورت تخصصی، شرح و آموزش داده می‌شود.

نقش مدیریت تبلیغات و صنعت تبلیغ در جوامع بشری

یک مدیر تبلیغاتی موفق، نقش به سزایی در معرفی و اوج‌گیری برندهای جدید و مطالب نوین دارد.

بنابراین مدیر تبلیغاتی موفق به نوعی ضامن رونق اقتصادی جوامع و آگاهی بخشی جمعی است که حتی ورای مرزهای جغرافیایی و تاریخی هم در وسعت جهان و هم در گذر زمان، اهمیت دارد.

تربیت مدیران تبلیغاتی موفق، موجب رشد و توسعه صنایع و نیز گسترش مشاغل و کسب و کار شده و همین اعتبار و موفقیت در میان عموم، خود عامل مهمی جهت انگیزه بخشی به صاحبین کسب و کار است تا متعهدانه برای ارتقای کیفیت کار خود هم در مقام قدردانی از مشتریان و مراجعین و هم در راستای موفقیت افزون و ماندگاری برند خویش، بیشتر از پیش اهتمام ورزند.

پس، تبلیغات هوشمندانه، ورای مقصودهای تجاری، موجب ارتباط بهتر و صادقانه نهادهای خصوصی و دولتی با مردم و جامعه هدف می‌شود.

مدیریت تبلیغات، مانند نقطه اشتراک میان تمام بخش‌‎های تیم تبلیغاتی، کانون عطف و نقطه ثقل و موجب استحکام ساختار مجموعه بوده و در صورتی که نتواند وظایف و تعهد‌های خود را بهینه‌سازی نماید، موجب آشفتگی و سردرگمی نیروی کار مجموعه تبلیغاتی و در نهایت باعث درهم شکستن بنیان کل گروه می‌شود.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید