سئو

مراحل مهم در تدوین استراتژی محتوا

تدوین استراتژی محتوا به شما این امکان را می دهد که تا قبل از ایجاد کمپین های تبلیغاتی و تولید محتوا بتوانید چشم انداز موفقیت و یا شکست خود را ترسیم کنید. همچنینی می توانید برنامه زمانبندی محتوایی خود را تنظیم کرده و بر اساس همین برنامه درصد موفقیت کسب و کار خود را تخمین بزنید.

تدوین استراتژی محتوا به شما کمک می کند که بتوانید موانع موجود در راه بازاریابی محتوا را تا حد زیادی پیش بینی کنید و برای برطرف شدن آنها اقدام کنید. همچنین نقشه مسیر و فرایند ادامه راه را به شما نشان می دهد. استراتژی محتوا در واقع تضمین کننده موفقیت و یا عدم موفقیت شما است و شما قبل از شروع هر کاری می توانید از درصد موفقیت آن باخبر شوید.قبل از هر کاری برای تدوین باید مراحل و قدم های اساسی بردارید.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

1. در تدوین استراتژی محتوا باید اهداف خود را مشخص کنید.

قبل از هرچیز در هنگام تدوین استراتژی محتوا باید اهداف خود را به صورت دقیق مشخص کنید. اگر این بخش به خوبی انجام شود شما می توانید بخش های بعدی را نیز با موفقیت انجام دهید. هدف شما که مشخص باشد شما در بین انبوه مشکلات و اطلاعات و دیتا ها گم نخواهید شد. درست می کنید. دقیق به سمت هدف خود قدم بر خواهید داشت. اهداف شما می تواند بر اساس کسب و کار شما متفاوت باشد.

برخی از اهداف که بیشتر افراد به دنبال آنها هستند :

  • افزایش نرخ تبدیل ( بانس ریت )

  • آموزش دادن نحوۀ استفاده از خدمات و محصولات

  • افزایش ترافیک

  • افزایش مشارکت کاربران در سایت شما

  • برندینگ برای کسب و کار

  • افزایش فروش و درآمدزایی از سایت

هدف شما بر اساس کسب و کار

به این نکته باید دقت داشت باشید که هدف شما بر اساس کسب و کار شما تعیین می شود. حتی ممکن است هدف شما شامل چندین گزینه از موارد بالا باشد. در واقع در هنگام تدوین استراتژی محتوا شما نباید محدودیتی برای اهداف خود قائل شوید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که مشخص کردن هدف باید بر اساس واقعیت ها باشد و ایجاد اهداف تخیلی و غیر ممکن تنها باعث هدر رفت زمان و سرمایه شما می شود.

2. در هنگام تدوین استراتژی محتوا باید وضعیت کسب و کار خود را بررسی کنید

در هنگام تدوین استراتژی محتوا شما باید وضعیت کسب و کار خود را به دقت بررسی کنید. این بررسی می تواند از جنبه های مختلف انجام شود.

جنبه های زیر کسب و کار خود را بررسی کنید:

بررسی وضعیت شرکت

در این بررسی باید مشخص کنید که درآمدهای شما از کجا تامین می شود؟ بیشترین درآمد شما مربوط به کدام بخش است؟ دلیل درامد زا بودن این محصول و یا خدمات چیست؟ آیا بازار به محصول شما نیاز دارد و یا تنها به خاطر برند شما این محصول خریداری می شود؟ تبلیغات انجام شده روی این محصول به چه صورت است؟ ساختار تیم فروش شما به چه صورت است؟

بررسی مشتریان شرکت

این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است در هنگام تدوین استراتژی محتوا و بررسی وضعیت کسب وکار باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که این کار باید شود شما به پرسونای مشتری خود پی برده و در راستای خواسته های آنها قدم بردارید. در نتیجه کسب و کار شما موفق تر خواهد شد. در این بخش می توانید از خود بپرسید که مشتریان شما چگونه جذب شرکت می شوند؟ چگونه از مجموعه شما خرید می کنند؟ خرید ها به صورت آنلاین انجام می شود یا تلفنی انجام می شود؟

بررسی بخش های محتوایی شرکت

شما باید وضعیت وب سایت شرکت و کاتالوگ ها و حتی دفترچه راهنما های و پوستر های شرکت را بررسی کنید. آیا شما از یک تیم تولید محتوا استفاده می کنید؟ فاکتورهای مهم شرکت در برندینگ محتوایی () شما چیست؟ سایت مجموعه شما در چه رتبه ای قرار دارد؟ تعداد بازدید های آن چقدر است؟

3. در تدوین استراتژی محتوا شما باید کلمات کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید

این نکته را باید به خوبی یاد بگیرید که در دنیای دیجیتال و اینترنت همه چیز به کلمات کلیدی مرتبط است. کلمات کلیدی باعث میشوند که فرایند محتوا گذاری سایت شما به چه صورتی انجام شود. همچنین کلمات کلیدی تیم های محتوا را برای تولید محتوا و دستیابی به اهداف بازاریابی محتوایی کمک و یاری می کنند.

در تدوین استراتژی محتوا شما باید کلمات کلیدی خود را به خوبی مشخص کنید. در واقع می توان گفت که تدوین استراتژی محتوا بدون تحقیق و مشخص کردن کلمات کلیدی امکان پذیر نیست و اصلا معنی ندارد. شما میتوانید با پیدا کردن کلمات کلیدی برای سایت و کسب و کار خود به راحتی بخش های مختلف تدوین استراتژی محتوا را با سرعت انجام دهید.با استفاده از کلمات کلیدی شما می توانید به راحتی نیاز بازار را پیدا کرده و بر اساس ان برای کاربران سایت خود محتوا تولید کنید. در نتیجه کاربران بیشتری به سایت شما جذب شده و کسب و کار شما رونق بیشتری می گیرد.

4. در هنگام تدوین استراتژی محتوا باید رقبای خود را بررسی کنید.

برای بررسی رقبا می توانید از ابزارهای دیجیتال کمک بگیرید. بزرگترین کمک کننده به شما سایت گوگل است. شما می توانید کلمات کلیدی را در گوگل سرچ کرده و لینکهای که در صدر نتایج هستند را مشخص کنید و سپس این لینک ها را بررسی کرده وقدرت انها را در کلمات کلیدی مشخص کنید. همچنین می توانید امکانات این سایت ها را بررسی کرده و محتوای آنها را بازبینی و بررسی کنید.

شما حتی میتوانید سایت های خارجی که رقیب شما هستند را نیز بررسی کنید. با این کار می توانید کار خود را در مقیاس جهانی گسترده کرده و تمامی کسب کار موفق در حوزه کاری خود را شناسایی کنید. می توانید از ایده های آنها استفاده کرده و با ترکیب آنها با ایده ها خود دستاورد های جدیدی خلق کنید.

5. در هنگام تدوین استراتژی محتوا باید پرسونای مشتری خود را پیدا کنید

با استفاده از پرسونای مشتری شما می توانید موانع دلسرد کننده مشتری را شناسایی کرده و آن را از بین ببرید. در نتیجه اعتماد مشتری به شما و مجموعه شما بیشتر خواهد شد. همچنین می توانید برنامه بازاریابی محتوایی و کمپین های محتوایی متفاوت را ایجاد و برنامه ریزی کنید.

6. ارزیابی اطلاعات در هنگام تدوین استراتژی محتوا

این نکته را باید به یادداشته باشید که اطلاعات بالا در حالت کلی فقط اطلاعات خام هستند که به صورت جداگانه ارزشی ندارند. شما باید این اطلاعات را مورد تحلیل و آنالیز قرار دهید تا بتوانید بهترین اطلاعات را برای تدوین استراتژی محتوا استخراج کنید. این اطلاعات استخراج شده را در کنار اهداف خود قرار میدهید و در نتیجه چشم انداز کاری و کسب و کار شما مشخص خواهد شد.

حال که شما با قدم های تدوین استراتژی محتوا اشنا شدید می توانید به راحتی و تدوین استراتژی محتوا را آغاز کنید؛ فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوا و تدوین استراتژی محتوا به راحتی امکان پذیر نیست؛ در این راه شما باید از افراد خبره و ماهر کمک بگیرید. استفاده از افراد ماهر به شما کمک میکند که هر کدام از بخش های بالا را به خوبی انجام داده و اطلاعات کامل تری را به دست بیاورید.

فرایند تدوین استراتژی محتوا

در نهایت با استفاده از فرایند تدوین استراتژی محتوا شما می توانید محتوای خود را تولید کرده و از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. با انجام این مراحل محتوای شما از ارزش محتوایی و اجرایی بالایی برخوردار خواهد بود. در نتیجه میتواند به سرعت نظر مثبت کاربران سایت شما را جلب کرده و در نتیجه کسب و کار شما رونق گرفته و باعث افزایش درآمد و موفقیت کسب و کار شما می شود.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید