عمومی

تفاوت استراتژی محتوا با استراتژی بازاریابی محتوایی

اما باید توجه داشته باشیم که بازاریابی محتوایی یک حوزه تخصصی است و اگر می خواهیم موفقیت بلندمدت در آن داشته باشیم، باید برای یادگیری مفاهیم تخصصی آن، دقت کنیم و حوصله به خرج دهیم.

چهار مفهوم مشابه، اما متفاوت در بازاریابی محتوایی

اگر به مقالات یا ویدیوهای آموزشی بازاریابی محتوایی سر زده باشید، احتمالاً این 4 مفهوم را شنیده اید که گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند:

  1. استراتژی محتوا
  2. استراتژی بازاریابی محتوایی
  3. برنامه محتوایی
  4. تقویم محتوا

اما واقعیت این است که این 4 مفهوم با یکدیگر تفاوت دارند و لازم است تعریف هر یک را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهیم.

تعریف استراتژی محتوا

استراتژی محتوا، عام ترین و کلی ترین مفهوم بین این 4 مفهوم است که به نوعی سایر مفاهیم را می توان بخشی از آن دانست. کریستینا هالورسون که یک کارآفرین و سخنران امریکایی است، استراتژی محتوا را اینگونه تعریف می کند:

تعریف استراتژی محتوا تولید محتوا، انتشار محتوا و مدیریت محتوای مفید و کاربردی را استراتژی محتوا می گویند.

سایت موسسه بازاریابی محتوایی پس از تبیین این تعریف، تأکید می کند که توجه داشته باشید که استراتژی محتوا معمولاً فراتر و در بر گیرنده محدوده استراتژی بازاریابی محتوایی است. زیرا به کسب و کارها کمک می کند که «همه محتوایی که دارند» را مدیریت کنند.

تعریف استراتژی بازاریابی محتوایی

اگر بخواهیم آن را از استراتژی محتوا متمایز کنیم و تفاوت را درک کنیم، استراتژی بازاریابی محتوایی را می توان این گونه تعریف کرد:

تعریف استراتژی بازاریابی محتوایی استراتژی بازاریابی محتوایی در واقع «چرا یا Why» کسب و کار شماست. چرا شما محتوا تولید می کنید؟ به چه کسی کمک می کنید؟ چگونه به جامعه هدف یا مخاطبان خود کمک می کنید؟ به نحوی که کسی غیر از شما نتواند چنین کمکی به آن ها برساند؟

شرکت ها و سازمان ها معمولاً بازاریابی محتوایی را برای جذب مخاطبان و رسیدن به حداقل یکی از این اهداف سودآور به کار می گیرند:

  1. درآمد بیشتر
  2. هزینه کمتر
  3. مشتریان بهتر

پاسخ ساده است: استراتژی محتوا، تفکر و تحقیقی است که برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوای موثر انجام می‌شود؛ اما بازاریابی محتوا، خودِ کمپین است که بعد از استراتژی می‌آید. البته که این دو مفهوم با یکدیگر همپوشانی خواهند داشت. استراتژی محتوا باید به بازاریابی محتوا کمک نموده و آن را هدایت کند؛ همانطور که بازاریابی محتوای شما (و آنچه از آن یاد می‌گیرید) می‌بایست در صدد توسعه و بهبود استراتژی باشد.

برای رسیدن به موفقیت، هم به بازاریابی محتوا و هم استراتژی محتوا نیاز خواهید داشت. بدون استراتژی، محتوای سایت شما برای خوانندگان، کاربرپسند یا مفید نخواهد بود. استراتژی، برای ماندن در رقابت، دیده شدن و انتشار محتوا در زمان ایده آل، مورد نیاز است. در همین حال، بازاریابی محتوا همان چیزی است که برای ارتقای استراتژی خود و افزایش رتبه جستجوی سایت، به آن نیاز دارید.

تعریف برنامه محتوایی

در مقایسه با 2 مفهوم قبلی، «برنامه محتوایی» یک مفهوم عملیاتی تر و تاکتیکی تر است.

تعریف برنامه محتوایی یا Content Plan برنامه محتوایی در واقع «چگونگی اجرای استراتژی بازاریابی محتوایی» توسط اعضای تیم است.

لازم است بدانیم که پیش از تدوین برنامه محتوایی، باید «استراتژی بازاریابی محتوایی» داشته باشیم. چرا که «چیستی استراتژی» باید پیش از «چگونگی اجرای آن» تعیین شود.

برنامه محتوایی را به عنوان یک برنامه بازاریابی بدانید که مشخصاً به محتوا مربوط است. بنابرین برنامه محتوایی باید شامل جزییات زیر باشد:

  • چه موضوعاتی قرار است در محتوا پوشش داده شوند؟
  • محتوا در چه فرم هایی قرار است تولید شود؟
  • چه زمانی محتوا باید منتشر شود؟
  • محتوا چگونه و در چه رسانه هایی باید منتشر شود؟
  • چه نوع «دعوت به اقدام» هایی (Call to Action) باید در محتوا قرار گیرد؟

تعریف تقویم محتوا

پایگاه Hubspot تقویم محتوا را اینگونه تعریف می کند:

تعریف تقویم محتوا تقویم محتوا، یک «جریان کار بصری» است که به تیم تولید محتوا کمک می کند تا فعالیت های خود را در بازه های زمانی روزانه، هفتگی یا ماهانه برنامه ریزی کنند.

تقویم محتوا به شما کمک می کند تا:

  • نوع یا فرم محتوا را مشخص کنید.
  • کانال های انتشار محتوا را تعیین کنید.
  • نویسندگان محتوا را انتخاب کنید.
  • تاریخ انتشار محتوا را مشخص کنید.
  • عملکرد برنامه محتوایی را بر اساس تقویم، ارزیابی کنید.

بدون تقویم محتوا، عملکرد شما بی نظم و غیر قابل ارزیابی خواهد بود. پس توصیه می کنم حتماً مراحل تدوین تقویم محتوا را یاد بگیرید و برای کسب و کار خود یک تقویم محتوای حرفه ای تنظیم کنید.

از کجا شروع کنیم؟ مراحل فرایند بازاریابی محتوایی

با وجود تفاوت هایی که در تعریف این 4 مفهوم ذکر کردیم، مشخص است که این مفاهیم به هم مرتبط هستند. می توان گفت که این مفاهیم، قطعات مختلف یک پازل هستند که به موفقیت شما در بازاریابی محتوایی کمک می کنند.

در متن همین مطلب به ترتیب مراحل فرایند بازاریابی محتوایی هم اشاره کردیم، اما برای تأکید مجدد و شفاف تر شدن مسئله، مراحل فرایند را یک بار دیگر با هم مرور می کنیم:

  1. ابتدا باید برای کسب و کار خود، یک استراتژی محتوا تهیه کنید.
  2. بر اساس استراتژی محتوایی که تدوین کردید، باید استراتژی بازاریابی محتوایی خود را تنظیم کنید.
  3. برنامه محتوایی شما، پس از تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی، طرح ریزی خواهد شد.
  4. پس از برنامه ریزی محتوایی، تقویم محتوا را تنظیم کنید.
  5. تولید محتوا را بر اساس تقویم محتوایی، آغاز کنید و ادامه دهید.
  6. به صورت مداوم بر نحوه اجرای استراتژی ها و برنامه های خود نظارت کنید و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

ممکن است زمان زیادی را صرف کنید یا راه سخت و دشواری به نظر برسد، اما مفهومی نسبتاً ساده دارد؛ پس منتظر چه هستید؟! همین حالا با یک کمپین بازاریابی محتوا، استراتژی محتوایی را که برای دستیابی به اهدافتان نیاز دارید، شروع کنید. امیدواریم با مطالعه این مطلب، درک دقیق‌تری از مفاهیم بازاریابی محتوایی به دست آورده باشید و بتوانید کسب و کار خود را از این طریق، توسعه دهید.

محتوای کامل در سایت منبع