سئو

مقاله نویسی آموزشی را در شش قدم یاد بگیرید

این مقاله که بر اساس مقاله موجود در وبسایت آورده شده است، می‌تواند برای شما مفید واقع شود و ما سعی داریم که در این مقاله نسبت به آموزش قدم به قدم مقاله نویسی آموزشی را با شما به اشتراک بگذاریم.

نوشتن مقاله آموزشی جزو انواع روش های تولید محتوا شناخته می شود که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تمامی افراد را به خود جذب می کند. شما هم می توانید با این روش به سادگی در زمینه تولید محتوا قدم بردارید و موفقیت خود را در این زمینه تضمین کنید.

برای شروع به مقاله نویسی آموزشی، باید بر روی محتوا و موضوعی که می خواهید آن را در قالب یک مقاله آموزش دهید تسلط نسبی داشته باشید؛ شما بدون داشتن پیش زمینه در مورد یک موضوع هرگز نمی توانید یک مقاله آموزشی خوب بنویسید. در ادامه شما باید در نظر داشته باشید که توالی از اتفاقات را باید بیان کنید. مثلا در ابتدا باید کار A را انجام دهیم، سپس عمل B و الی آخر؛ دقت کنید که رعایت توالی بسیار مهم است و اگر ترتیب و مرحله بندی مراعات نشود خواننده و کسی که قصد دارد از روی مقاله شما چیزی را یاد بگیرد دچار سردرگمی خواهد شد. حال باید نویسنده از خود بپرسد که پس از هر عمل نوبت به کدام کار دیگر می‌رسد و بر این اساس می‌توانید مقاله نویسی را شروع کنید. در ادامه با شما همراه خواهیم بود تا بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنیم.

مراحل نگارش مقاله آموزشی

قدم اول مقاله نویسی آموزشی :

موضوع خود را انتخاب کنید

در ابتدای راه شما باید موضوعی را برای نوشتن مقاله خود انتخاب کنید که علاقمند به آن هستید و یک تا دو هفته روی آن تمرکز کنید.فراموش نکنید که مطالعه نکردن در مورد موضوع مورد آموزش یعنی بی گدار به آب زدن و احتمالا ناموفق شدن. در صورتی که موضوع شما از زیر مجموعه‌های زیادی تشکیل می‌شود نباید آن را محدود کنید. مثلا به جای نوشتن در مورد چگونگی تزئین خانه، در مورد چگونگی تغییر دکوراسیون با هزینه کم، متناسب با محل زندگی بنویسید و اطلاعات را به صورت خاص تر و متمرکز تر به کاربران خود ارائه دهید. به این ترتیب می توانید راحت تر مقاله خود را تولید کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مقاله سری به صفحه نیز بزنید. در آن ایده های خوبی برای تولید محتوا به شیوه های مختلف ویجود دارد.

قدم دوم مقاله نویسی آموزشی :

نیازهای مخاطب خود را پیدا کنید و به آن بپردازید

حال شما می توانید به چرک نویس خود رجوع کرده و برخی از اطلاعاتی که در مورد آن صحبت کرده‌اید را عوض کنید. تصور کنید که خواننده مقاله خودتان هستید، سه کلمه توصیفی برای مخاطبین خود بنویسید که فکر می کنید کاربران شما پس از مطالعه این مقاله آن را به این شکل توصیف می‌کنند. در واقع بهترین شکل نوشتن مقاله آموزشی این است که نیاز مخاطب را برطرف کرده و یا او را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند. حتما بررسی کنید که آیا به سوالاتی که در مورد موضوع دارید، توسط مقاله توضیح داده می شود؟ پس ممکن است که هنوز نیاز کاربر را در نظر نگرفته باشید و باید در این مرحله با توجه به آن چیزی که کاربر نیاز دارد، مقاله خود را یک بار دیگر بر روی چرک نویس بنویسید.

قدم سوم مقاله نویسی آموزشی :

تحقیق کنید

تحقیق کردن باعث می شود که زمینه مقاله شما به حقیقت نزدیک تر شود. اطلاعات و جزئیات خوبی را به شما می دهد که در مقاله نویسی آموزشی قطعا به کار شما خواهد آمد. تحقیق کردن در مورد موارد زیر به شما کمک می کند تا محتوای بهتری را تولید کنید :

• آمار و ارقام

• نقل قول در مورد موضوع از سوی افراد متخصص و شناخته شده

• تعاریف

• نقل قول در مورد موضوع از سوی کتاب ها و یا نظرات سایر خوانندگان

• داستان ها (اطلاعاتی که در مورد موضوع شما وجود دارند ولی مرجعی آن را منتشر نکرده است.)

• ارجاع به رسانه هایی مانند فیلم ها، تلویزیون و رادیو

• ارجاع به مکان ها یا رویدادهای محلی

• ابزارها و منابعی که در مورد موضوع وجود دارند

هرچه در مورد موضوع به دست آورده‌اید را می‌توانید در یک پوشه کامپیوتری قرار دهید و نتایج را برای خودتان یادداشت کنید تا آن ها را فراموش نکنید. بعدا ممکن است که توسط ویراستار مقاله از شما منبع درخواست شود و شما می توانید این منابع را به وی تحویل دهید.

قدم چهارم مقاله نویسی آموزشی :

مقاله خود را بازنویسی کنید

با در نظر داشتن مخاطبان خود می توانید یک پیش نویس دقیق تر از مقاله ای که می خواهید آن را بنویسید داشته باشید که این مسئله می تواند به شما کمک کند تا مقاله را بهتر کنید. در واقع شما می توانید با توجه به تجربیاتی که در مراحل 2 و 3 به دست آورده اید، پیش نویس خود را تغییر داده و آن را بهتر کنید و یا این امکان وجود دارد که بخواهید همانطور که محتوای خود را بدون تغییر بازنویسی کنید.

زمانی که دوباره محتوای خود را بازنویسی کردید می توانید از خود بپرسید که آیا این مقاله ارزشی دارد؟ سبک، نامنظم و یا نامشخص نیست؟ در صورتی که چنین بود می توانید یک بار دیگر مقاله خود را از ابتدا به سبکی بهتر بازنویسی کرده و کیفیت آن را بهبود بخشید.

قدم پنجم مقاله نویسی آموزشی :

محتوای خود را خاص کنید

شما می توانید با بررسی مجدد محتوای خود در هر مرحله، آن را بهبود بخشید و با توجه به نیازهای خواننده می توانید محتوای خود را خاص تر کنید. در واقع بررسی نیازهای کسانی که می خواهند مقاله شما را مطالعه کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که مقاله شما از نظر موضوعی می تواند ادامه دار باشد، آن را می توانید تقسیم بندی کرده و در چند مقاله آموزشی جداگانه آن را بنویسید.

مرحله ششم مقاله نویسی آموزشی :

بخوانید، بازبینی کنید و این چرخه را تکرار کنید

پیش نویس مقاله خود را با صدای بلند برای یک نفر دیگر بخوانید و از وی در مورد کیفیت مقاله ای که نوشته اید سوال بپرسید. آیا وی می تواند روند مقاله نویسی آموزشی شما را درک کند؟ آیا چیزی از قلم افتاده است؟ آیا محتوایی وجود دارد که وی آن را دوست داشته باشد ولی در مقاله به آن اشاره نشده است؟ آیا می توانیم از این مقاله برای انجام کاری استفاده کنیم؟ با در نظر گرفتن پیشنهادات و اطلاعاتی که از سوی دوست شما بیان می شود، می توانید تغییراتی را در مورد محتوای آموزشی خود ایجاد کنید که آن را در نهایت می تواند بهبود بخشد.

در ادامه یک لیست را برای شما بیان می کنیم که در یافتن بهتر و سریع تر مشکلات مقاله نویسی آموزشی به شما کمک می کند :

• آیا محتوای لازم برای این که خواننده بتواند چیزی یاد بگیرد به اندازه کافی در مقاله شما نوشته شده است؟

• آیا تمامی قدم های یادگیری به صورت کامل بیان شده است؟

• آیا محتوای شما منطقی است؟

• آیا از کلماتی که نشان دهنده توالی قدم های انجام کار می باشد استفاده کرده اید؟

• آیا در مورد مشکلات احتمالی که در راه وجود دارد توضیحات خود را داده اید؟

بازنویسی کنید، بلند بخوانید و دوباره آن را بازنویسی کنید تا در نهایت بتوانید رضایت کامل از محتوای خود را در زمینه ای که مقاله نویسی کرده اید به دست بیاورید. این کار باعث می شود تا محتوای شما آماده برای انتشار در بلاگ یک سایت و یا انتشار در یک مجله و روزنامه باشد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید