سئو

نحوه‌ ی انتخاب موسیقی برای پادکست و نمونه‌ هایی از بهترین موسیقی‌ های زمینه پادکست

نحوه انتخاب موسیقی برای پادکست

پادکست یکی از معدود فضاهایی است که طراح یا میکسر صدا، اغلب نحوه ی انتخاب موسیقی برای آن را بهتر می داند و این وظیفه را بر عهده می‌گیرد. در فیلم سینمایی یا تلویزیونی، موسیقی فیلم از مدت‌ها قبل از نمایش آن، انتخاب یا ساخته می‌شود. این امر یک چالش جالب و بالقوه را برای فیلم‌سازان ایجاد می‌کند. موسیقی برای پادکست نیز نقش مهمی در تجربه شنیداری مخاطبان شما دارد.

باید از موسیقی که در شما استفاده می‌شود به‌منظور افزایش محتوای پادکست استفاده کنید و نباید موسیقی برای پادکست، پیام یا داستانی را که قصد به اشتراک گذاشتن آن را برای مخاطبان خود دارید دست‌کاری و یا لغو کند. اگر شما موفق شوید یک تعادل مناسب بین گفتگو و موسیقی خود ایجاد کنید، شما قادر خواهید بود تا از پادکست خود کسب درآمد کنید.

در واقع موسیقی پادکست به همراه متن آن، یکی از اصل های مهم برای مجذوب کردن مخاطب یا همان شنوندگان است و می تواند پادکست شما را از سایر پادکست ها تفکیک کند. همچنین درنظر گرفتن موسیقی برای پادکست حس و حال متفاوتی را برای آن ایجاد خواهد کرد.

البته انتخاب موسیقی برای پادکست یک فرآیند فوق‌العاده ذهنی است. به‌عنوان‌مثال، وقتی یک DJ رادیویی موسیقی را انتخاب می‌کند، هدف او این است که گوش شنوندگان پادکست را برای پخش تبلیغات رادیویی آماده سازد و وقتی یک دی جی کلوپ، آهنگ‌هایی را انتخاب می‌کند، او می‌خواهد شنوندگان را به کف زدن و رقصیدن دعوت کند. در این موارد موسیقی به‌عنوان تنها عنصر مسئول موفقیت، تمام کارهای مهم را انجام می‌دهد اما در پادکست قضیه فرق می‌کند، موسیقی آن در مورد یک داستان، واقعه و … است.

هدف استفاده از موسیقی در پادکست را فراموش نکنیم

زمانی که به دنبال انتخاب موسیقی برای پادکست خود هستیم باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که هدف از ساخت و یا انتخاب آن سرگرم کردن شنونده نیست بلکه هدف آن حمایت از احساسات موجود در داستان و یا سایر محتوای پادکست شما است. در حقیقت موسیقی برای پادکست سه عملکرد اساسی زیر را انجام می‌دهد:

  • زمینه پادکست را تنظیم می‌کند.

  • شنونده را برای ویژگی‌ها و یا بخش‌های جداگانه پادکست آماده می‌کند.

  • با تبلیغ و معرفی یک موسیقی جدید، شنونده را سرگرم می‌کند.

اهمیت انتخاب موسیقی برای پادکست

موسیقی و افکت‌های صوتی به برند پادکست شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند پادکست شما از سایر پادکست‌های دیگر قابل‌تشخیص و متفاوت باشد. در حقیقت موسیقی برای پادکست، عنصر دیگری هست که شنوندگان می‌توانند شما را با آن شناسایی کنند. هنگام انتخاب موسیقی برای پادکست بهتر است که زمینه پادکست و مخاطبان هدف را در ذهن خود داشته باشید. ازآنجاکه هر پادکست با دیگر پادکست‌ها متفاوت هست و از شنوندگان منحصربه‌فردی نیز برخوردار است، موسیقی انتخابی شما باید هر دو آیتم را به‌صورت مکمل منعکس کند.

شما باید موسیقی برای پادکست خود را به‌طور مناسب انتخاب کنید

واکنش‌های عاطفی نسبت به موسیقی غریزی هستند اما استفاده از موسیقی در زمان مناسب در پادکست شما می‌تواند کمی بیشتر از یک چالش باشد. برای جلوگیری از مشکلات پیرامون انتخاب موسیقی برای پادکست ابتدا باید عنوان و موضوع پادکست را در نظر بگیریم و مشخص کنیم که پادکست جدی یا سرگرم‌کننده است؟ از موسیقی به‌عنوان راهنمایی برای مخاطبان خود استفاده کنید که مشخص کند آن‌ها در لحظات خاص می‌توانند چه احساسی داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال، اگر پادکست در خدمت صنعت مالی به‌ویژه بازار سهام باشد، موسیقی برای پادکست ممکن است با یک دکلمه، انرژی بیشتری داشته باشد. جلوه‌های صوتی در این پادکست ممکن است شامل زنگ آغاز بورس اوراق بهادار، ضربان قلب، صدای ساعت و یا سایر صداهای مرتبط باشد. همچنین میزبان این نوع پادکست باید یک صدای مهیج و شورانگیز داشته باشد و مخاطب را با خود همراه سازد.

انواع پادکست موسیقی و نمونه موسیقی بی‌کلام برای پادکست

امروزه برای پادکست انواع مختلفی موسیقی بی‌کلام وجود دارد. بسته به این‌که پادکست شما چه ژانر و یا موضوعی داشته باشد انواع مختلف موسیقی برای آن ساخته و انتخاب می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان به موسیقی بی‌کلام برای پادکست‌های احساسی و عاشقانه اشاره نمود که شامل موسیقی بی‌کلام برای پادکست در سایت شنوتو است. در این بین، انواع مختلف پادکست موسیقی نیز وجود دارد که شامل پادکست موسیقی سنتی مانند پادکست شجریان و پادکست موسیقی شاد مانند پادکست رسانه آهنگ است.

همچنین در این بین می‌توان به پادکست موسیقی پاپ مانند پادکست‌های موسیقی در سایت تیلار موزیک نیز اشاره نمود. پادکست موسیقی رادیو جوان یکی دیگر از انواع پادکست موسیقی است. رادیو جوان که به‌عنوان یک وبگاه موسیقی، شبکه ماهواره‌ای و رادیو اینترنتی عمل می‌کند آثار معروف هنرمندان موسیقی را در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار می‌دهد.

در پادکست موسیقی رادیو جوان شما می‌توانید انواع آهنگ عاشقانه، احساسی، شاد، غمگین و … را دانلود کرده و به آن‌ها گوش دهید. همچنین در این پادکست انواع موسیقی نواحی شامل موسیقی آذری، بختیاری، ترکمنی، خراسانی، کردی و … نیز وجود دارد.در ایران تعداد زیادی پادکست موسیقی وجود دارد که اگر بخواهیم از میان آن‌ها بهترین پادکست موسیقی را مشخص سازیم، می‌توان به پادکست‌های رادیو دیو، پلی لیست، Koron، آلبوم، آمپاژ و … اشاره نمود.

ویژگی‌‌های موسیقی برای پادکست چیست؟

هدف از استفاده از موسیقی در پادکست و ویژگی‌های آن را می‌توان در سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد.

  1. موسیقی در پادکست، با تحریک احساسات شنوندگان یک داستان، آن‌ها را در لحظه درگیر می‌سازد. اگر می‌خواهید شنونده پادکست شما احساس تنش، غم، تأمل و غرور کند؟ حتی با وجود فناوری‌های پیشرفته نیز می‌توانید به کمک موسیقی این احساس را در مخاطب ایجاد کنید.

  2. موسیقی در پادکست ناخودآگاه به شنونده کمک می‌کند تا نکته مهمی را در پادکست متوجه شود. در حقیقت داستان‌های موجود در پادکست می‌توانند از یک تابلوی راهنما صوتی بهره‌مند شوند. یک موسیقی می‌تواند به‌عنوان یک ضرب ناخودآگاه در گوش شنونده اثر کند و توجه آن را به یک لحظه خاص متمایل سازد.

  3. موسیقی‌ای که با موضوع پادکست شما هماهنگ است و مخاطب موردنظر را هدف می‌گیرد. این‌چنین موسیقی‌هایی معمولاً در مقدمه و پایان پادکست استفاده می‌شود. نکته قابل‌توجه در این مسئله این است که این نوع موسیقی تنها قطعه موسیقی است که قبل از اینکه پادکست در مرحله تولید قرار گیرد، توسط طراحان صدا انتخاب می‌شود.

نرم‌افزارهای لازم برای قرار دادن موسیقی برای پادکست

یکی از نرم‌افزارهایی که از آن می‌توان به‌منظور ویرایش صدا، ضبط صدا، تبدیل یا میکس صدا و ایجاد افکت‌های صوتی از آن استفاده کرد، نرم‌افزار است. این نرم‌افزار تحت ویندوز عمل می‌کند و به کمک آن می‌توانید یک موسیقی مناسب روی پادکست خود قرار دهید. نرم‌افزار مناسب دیگر برای ایجاد افکت‌های صوتی روی پادکست، است. این نرم‌افزار نیز قابلیت ضبط و بازبینی صدا، ویرایش صدا، حذف نویز یا پارازیت زمینه صدا، ایجاد افکت‌های صوتی و کاهش حجم فایل‌های صوتی را بر عهده دارد.

نرم‌افزار یک نرم‌افزار ضبط، میکس و ویرایش صدا است که کار با آن آسان است. همچنین نرم‌افزار یکی دیگر از این نرم‌افزارها هست که در آن انواع مختلف موسیقی برای مخاطبان وجود دارد و شما می‌توانید به کمک این نرم‌افزار این موسیقی‌ها را ویرایش و یا تولید کنید. نرم‌افزار نیز یکی دیگر از نرم‌افزارهای حرفه‌ای و قدرتمند به‌منظور ویرایش، میکس و ضبط فایل‌های صوتی نظیر پادکست است.

پادکست روانشناسی چیست و موسیقی برای پادکست روانشناسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یادگیری در مورد مطالعات روان‌شناختی، رفتار، ذهن انسان‌ و یا درمان آن‌ها می‌تواند به زندگی حرفه‌ای شما کمک کند و شما می‌توانید همه این اطلاعات را از انواع مختلف پادکست روانشناسی دریافت کنید. استفاده از انواع مختلف پادکست کتاب روانشناسی نیز می‌تواند به زندگی شخصی شما کمک کند زیرا می‌تواند ارتباطات و روابط اجتماعی شما را بهبود ببخشد.

ازجمله نمونه‌های می‌توان به برنامه‌ریزی هفتگی، قانون 5 ثانیه، غلبه بر خستگی و … اشاره کرد اما چگونه برای یک پادکست روانشناسی موسیقی انتخاب کنیم و این موسیقی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ موسیقی یک پادکست روانشناسی و موفقیت باید ملایم و آرامش‌بخش باشد. برای درک بهتر این مسئله می‌توانید به پادکست اشاره‌کنیم.

پادکست Instru(mental) نوعی پادکست هست که به شناخت موسیقی از دیدگاه یک درمانگر موسیقی می‌پردازد. میزبان این پادکست Brea Murakami است و با کمک علم روانشناسی موسیقی و تحقیقات در مورد علم موسیقی، در جلسات موسیقی‌درمانی خود، به افراد کمک می‌کند. در هر قسمت این پادکست شما می‌توانید نکات کاربردی در مورد موسیقی را یاد بگیرید و بسته به نوع پادکست موسیقی موردنظر خود را انتخاب کنید.

موسیقی برای پادکست رمان عاشقانه و ماجراجویی

موسیقی که در پادکست‌های رمان‌ عاشقانه استفاده می‌شود همان‌طور که از اسم آن مشخص است باید یک آهنگ عاشقانه باشد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان به آهنگ عاشقانه تایتانیک اشاره نمود. اگر پادکست شما با مضامین ماجراجویی همراه است شما می‌توانید از موسیقی مثل موسیقی فیلم ایندیانا جونز استفاده کنید. جان ویلیامز موسیقی این فیلم را ساخته است و عنصر ماجراجویی را به‌خوبی به گوش شنوندگان می‌رساند.

برای پادکست‌هایی با موضوعات غمگین که در آن؛ تنهایی، انزوا و غربت شخصیت‌ها نشان داده می‌شود، می‌توان از موسیقی فیلم بلید رانر استفاده کرد اما اگر پادکست شما درون‌مایه حماسی و یا طنز داشته باشد موسیقی فیلم ارباب حلقه‌ها برای آن مناسب خواهد بود. آهنگساز این فیلم هوارد شور است که برای هر شخصیت در این فیلم یک تم خاص در نظر گرفته است. این مسئله مهمی است که باید در انتخاب موسیقی برای پادکست به آن توجه شود.

همچنین برای پادکست کتاب‌هایی که فیلم آن‌ها نیز ساخته شده است نظیر پادکست کتاب هری پاتر می‌توان از موسیقی فیلم آن استفاده کرد. علت این امر هم به این خاطر است که موسیقی این فیلم دقیقاً متناسب با داستان آن انتخاب‌شده است. البته اگر می‌توانید یک موسیقی منحصربه‌فرد متناسب با موضوع پادکست خود بسازید تا به این ترتیب بتوانید نسبت به برند سازی شخصی به کمک پادکست خود اقدام کنید.

سخن آخر

شاید برای کسانی که می خواهند موسیقی برای پادکست خود انتخاب کنند این سوال پیش بیاید که چه موسیقی را می توانیم استفاده کنیم؟

در اصل باید بگوییم که قانون خاصی برای اینکه چه نوع موسیقی برای پادکست خود انتخاب کنیم وجود ندارد حتی لازم و ضروری نیست که پادکست ما موسیقی داشته باشد اما همانطور که گفته شد داشتن موسیقی خوب یکی از وجوه تمایز برخی پادکست ها از همدیگر است و داشتن یک پس زمینه موسیقی خوب و مناسب به جذابیت پادکست در نظر شنوندگان خواهد افزود.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید