سئو

چرا بازاریابی با پادکست به راز موفقیت دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است؟

بازاریابی با پادکست: رمز موفقیت دیجیتال مارکتینگ

وقتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار می‌کنید، صدای شما می‌تواند بیانگر احساسات پنهان در کلمات باشد. تحقیقات ثابت کرده است که کلماتی که در قالب صدا ادا می‌شوند، تاثیری به مراتب بسیار بیشتر در مقایسه با محتواهای نگارشی و کلمات تحریری دارند. با علم به این دلیل مهم، بسیاری از شرکت‌های معتبر کوچک و بزرگ، به عنوان یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود، به بازاریابی با روی آورده‌اند.

هر جایی که مشتری شما حضور دارد، شما نیز باید آن‌جا باشید. منتهی نه با حضور مجهول و پنهان شده در پشت قطاری از کلمات نگارشی؛ بلکه میان صدایی زنده که به گوش خریدار می‌رسد و حس اعتماد را در رگ‌های مخاطبین شما به گردش در می‌آورد.

آن‌جاست که مخاطب شما حس می‌کند واقعا با یک فرد زنده، واقعی و حقیقی وارد معامله شده است؛ نه با یک هویت پنهان در پشت کلمات. حال که به اهمیت بهره‌وری از بازاریابی با پادکست گوشه چشمی انداختیم، چه بهتر که عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم و از جنبه‌های تخصصی‌تری تاثیر پادکست مارکتینگ را بررسی نماییم.

رابطه‌ی ساخت پادکست و دیجیتال مارکتینگ: یک تعامل دوطرفه!

با پیشرفت چشمگیر تولید محتوا در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از برندها به استفاده و ساخت پادکست با اهداف بازاریابی جلب شده است. بازاریابی با پادکست می‌تواند به مراتب تاثیری بیشتری در جلب نظر مخاطبین داشته باشد. راز برقراری یک رابطه‌ی تجاری مناسب در میان مشتری و برند چیست؟ مسلما اعتماد زمینه‌ی برقراری چنین رابطه‌ای‌ست.

برای این‌که اعتماد مشتری به برند به خوبی شکل بگیرد، نیاز است که رابطه‌ی برند با کاربران به نزدیک‌ترین حد ممکن برسد. پادکست به خوبی از پس انجام این کار بر خواهد آمد. نظر به طبقه‌بندی شدن پادکست‌ها با توجه به موضوع و ژانر زمینه‌ای آن‌ها، بخصوص در پلتفرم‌های انتشار و توزیع پادکست، جامعه‌ی هدف شما بسیار راحت‌تر قابل شناسایی و دسترسی خواهد بود.

پادکست‌ها می‌توانند کوتاه، سرشار از اطلاعات و در دسترس باشند؛ به دلیلِ همین پتانسیل بالای پادکست‌ها، می‌توان آن‌ها به راحتی به گوش جامعه‌ی هدف رساند. پس چندان عجیب نیست که بازاریاب‌ها، همگی عزمی جزم برای تولید محتوای پادکست دارند. اگر تا به حال دو دل بوده‌اید و شک داشتید که انتشار پادکست را برای بیزینس خود شروع کنید یا نه؟ الان بهترین زمان برای شروع است. پس تردید نکنید و به دل دنیای پادکست‌ها بزنید!

چرا پادکست مارکتینگ تا این حد برای دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

بازاریابی با پادکست (که گاهی پادکست مارکتینگ یا Podcast Marketing نیز نامیده می‌شود)، مزایای بسیار زیادی برای مشاغل و تجارت‌های کوچک و بزرگ دارد، که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بر می‎شماریم:

1- پادکست‌ها همواره در دسترس هستند و کاربران به سادگی می‌توانند از آن استفاده کنند.

برنامه‌های رادیویی را شاید بتوان خواهر بزرگ‌تر یا گاهی مادر پادکست‌ها نامید. منتهی بزرگ‌ترین وجه تفاوت در میان این برنامه‌های رادیویی و پادکست‌ها، این‌ست که برای گوش دادن به محتوای یک برنامه‌ی رادیویی، کاربر مجبور است مدت زیادی منتظر بماند، در زمان خاص و مکان خاصی حاضر شود تا علاوه بر بهره‌مندی از اتصال خوب، بتواند به طور زنده به پای برنامه‌های رادیویی بنشیند. منتهی امروزه که ترجیح درصد عظیمی از مردم بر روی دانلود و بارگیری فایل‌ها بنا شده است؛

بسیاری از شرکت‌ها محتواهای خود را به طور صوتی و قابل دانلود در هر زمان و مکانی، به دست جامعه‌ی هدف خود می‌رسانند. کلید اصلی تکنولوژی امروزه، فراهم کردن رفاه و راحتی برای کاربران است. این رفاه و راحتی در دسترسی به فایل‌ها، توسط بازاریابی با پادکست به خوبی ارائه می‌گردد. دلیل تضمین رفاه مردم با وجود پادکست‌ها نیز کاملا مشخص است. شنوندگان در حین گوش دادن به پادکست، می‌توانند به کارهای دیگر خود هم برسند؛

پادکست‌ها را هر جایی که خواستند ببرند و هر زمانی که خواستند به آن گوش دهند؛ برخی پادکست‌ها از میزبانان سلبریتی یا بسیار معروف بهره می‌جویند که شهرت برنامه را دو چندان می‌کند؛ چه با کامپیوتر، چه با تلفن همراه هوشمند و چه با یک مدیا پلیر دستی و ساده، گوش دادن به پادکست‌ها بسیار راحت و در دسترس است. از سویی با اطلاعات گسترده‌ای که در اختیارتان می‌گذارند، باعث افزایش اعتماد بنفس و دانش عمومی و تخصصی شما می‌گردد.

2- تعرفه‌های پادکست در مقایسه با بسیاری از تبلیغات دیگر ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

ساخت پادکست به مراتب بسیار ساده‌تر از ساخت تبلیغات ویدیویی‌ست. به همین سبب، و تبلیغات به وسیله آن برای شرکت ها مقرون به صرفه تر است.

3- بازاریابی با پادکست، دروازه‌ای به روی همکاری‌های مهم و بیشتر است.

با توجه به این‌که بازاریابی با پادکست، شما را به سرعت با جامعه‌ی هدف‌تان مرتبط می‌سازد، طبیعی‌ست که می‌توانید راحت‌تر با برندها و شرکت‌های دیگر همکاری کنید، ایده‌های تجاری جدید شکل دهید و زمینه‌ی نوآورانه‌ای برای همکاری‌های آینده‌ی خود خلق کنید. به بازاریابی در پادکست، هم‌چون یک سکوی پرتاب بسیار موفقیت‌آمیز نگاه کنید؛ که شما را به بیشترین موفقیت در زمینه‌ی تجاری فعالیت‌تان مرتبط می‌سازد.

4- افق‌های جدیدی را توسط بازاریابی با پادکست خلق می‌کنید!

هر چه تولید محتوای پیرامون برندتان قوی‌تر و متنوع‌تر باشد، شانس کسب مشتریان‌تان بیشتر خواهد شد. چرا که از هر زمینه‌ی تولید محتوا، عده‌ای را به خدمات و محصولات خود جلب نموده‌اید. این کار یک پرستیژ خاص برای شغل شما ایجاد می‌کند و شما را به این هدف، که سراسر دنیای دیجیتال مارکتینگ را در مشت خود نگه دارید، می‌رساند.

5- پادکست‌ها، بهترین ابزار برای برقراری روابط عمیق با مخاطبان شماست.

اکثر شرکت‌ها برای بازاریابی با پادکست، از حنجره‌ها و صداهای خاصی بهره می‌گیرند. تجربه ثابت کرده است که صدای تاثیرگذار تا مدت‌ها در ذهن خواهد ماند. به همین دلیل است که شرکت‌ها، با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین ساخت و تولید پادکست‌های خلاقانه، عده‌ی بسیاری را به خودت جلب نموده، خدمات و محصولات خود را تبلیغ می‌نمایند.

6- پادکست‌ها به صورت اپیزودی پخش می‌شوند؛ بنابراین امکان ارتباط گرفتن و افزایش تاثیر بر روی مردم را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند.

هر برنامه‌ی پادکستی، چه به صورت بازاریابی با پادکست صورت پذیرد و چه یک پادکست معمولی باشد، برای افزایش تاثیر بر روی مردم دست به کارهای جدید و خلاقانه می‌زند. با توجه به این‌که پادکست‌ها به مرور زمان و در قالب اپیزودی منتشر می‌شوند، می‌توانند یک رابطه‌ی طولانی مدت میان شما و جامعه هدف‌تان شکل دهند.

7- پرستیژ کاری خود را حفظ کرده و اعتماد بخرید!

معمولا مردم به برندها یا کمپانی‌هایی که پرستیژ بالای خود را حفظ نمی‌کنند؛ به سختی اعتماد می‌کنند. بنابراین با استفاده از پادکست برای بازاریابی، به هدف خود از بازاریابی دیجیتال دست پیدا کنید.

8- به راحتی می‌توانید ضعف‌ها و نقاط قوت برند را از طریق کاهش یا افزایش نرخ برنامه، اندازه‌گیری نمایید.

پس از انتشار هر قسمت از پادکست‌های خود، میزان واکنش و تعامل شنوندگان را با برنامه اندازه‌گیری کنید. این روند کاهشی و افزایشی، به شما کمک می‌کند که بتوانید عملکرد یا میزان رضایت شنونده از برنامه را رصد کنید؛ حتما کامنت‌های شنوندگان را بررسی کنید و به آن‌ها جواب دهید تا حس بهتری نسبت به برند و شما داشته باشند.

اگر قصد ورود به بازاریابی با پادکست دارید، این نکات را رعایت کنید!

1- با تهیه‌کنندگان معروف و خوش‌نام پادکست همکاری کنید.

این روزها که حجم عظیمی از شنوندگان به دنیای پادکست‌ها جلب شده‌اند؛ بهترین و پرسودترین همکاری آن است که با پادکست‌سازان (اصطلاحا پادکسترها) معروف همکاری نمایید.

حتما خودتان نیز می‌دانید که شروع پادکست از ریشه و بن، و معروف کردن آن کاری‌ست زمان‌بر و نیازمند تلاش بسیار! پس چرا با ورود به همکاری تجاری با یک پادکستر معروف و مهمان شدن در یک یا چند اپیزود برنامه‌اش، به بهترین نتیجه نرسیم؟

3- به دنبال بهترین انواع تبلیغات پادکست، مطابق با موضوع تجارت خود بگردید.

همان‌طور که پیش از این به تفصیل درباره‌ی انواع مختلف تبلیغات پادکست بحث کردیم و یک به یک آن‌ها را بررسی نمودیم؛ شما می‌بایست بهترین پادکست و بهترین انواع تبلیغات در پادکست را دقیقا مطابق با زمینه‌ی فعالیت و جامعه‌ی هدف خود انتخاب نمایید.

4- با یک کارشناس پادکست‌ها و امور تجاری آن مشورت کنید.

پیدا کردن پادکست مناسب با زمینه‌ی فعالیت‌تان، کار کردن با رسانه‌های جمعی و یافتن پادکسترهای خبره و کاردان، نیازمند تخصص و کارشناسی افرادی‌ست که در این زمینه وارد هستند. بنابراین حتما با یک کارشناس امور بیزینسی پادکست مشورت کنید.

معروف‌ترین پادکست‌های بازاریابی در جهان

اگر برای ساخت پادکست‌های بازاریابی به دنبال ایده می‌گردید یا به دنبال روش های هستید، بهتر است فعالیت چند پادکست معروف در زمینه‌ی مارکتینگ را زیر ذره‌بین بگیرید، در ادامه چند پادکست معروف در این زمینه را به شما معرفی نموده‌ایم:

• : این برنامه توسط انجمن تجاری هاروارد ساخته می‌شود. علاوه بر این با محوریت افکار و نبوغ تجاری به ساخت پادکست می‌پردازد.

• : این برنامه به موضوع روابط تجاری موفق، نحوه‌ی ورود به روابط تجاری پرسود و مدیریت دخل و خرج می‌پردازد. اگرچه گاهی اوقات موضوع پادکست مذکور به مسائل رمانتیک و شخصی کشیده می‌شود؛ بسیاری از اپیزودهای آن به مبحث تجارت نیز اختصاص یافته است.

• : این برنامه نیز با محوریت بیزینس و تجارت، به نقل نکاتِ مفید و موثر در زمینه‌ی بازاریابی و افزایش درآمد می‌پردازد.

• : این برنامه به طور اختصاصی توسط یک شخص بازاریاب به نام گری وینرچاک ساخته و پرداخته می‌شود. اگرچه از نظر محتوا شباهت زیادی با برنامه‌ی HBR Ideacast دارد، می‌تواند یک پادکست مناسب درباره‌ی بازاریابی باشد.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید