سئو

چگالی کلمه کلیدی چقدر باید باشد و فرمول محاسبه دقیق آن چیست؟

چگالی کلمه کلیدی چیست؛ نکات مهم چگالی کلمه کلیدی و نحوه محاسبه

چگالی کلمه کلیدی چیست؛ نکات مهم چگالی کلمه کلیدی و نحوه محاسبه

  • تیم تحریریه
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
  • سئو داخلی
  • ۰
  • چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی یا دانسیته کلمه کلیدی، به تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در یک صفحه نسبت به کل کلمات آن صفحه اشاره می کند. زمانیکه که صحبت از درصد چگالی کلمه کلیدی می شود این عدد را در صد ضرب می کنیم تا درصد چگالی کلمه کلیدی در هر صفحه مشخص شود. این درصد نماینگر تعداد حضور کلمه کلیدی در یک صفحه است. این نکته را در نظر بگیرد زمانیکه که کلمه کلیدی ما شامل چند کلمه است به آن عبارت کلمه کلیدی می گویند که تمام صحبت هایی که در این مقاله در مورد چگالی کلمه کلیدی می کنیم در مورد عبارت کلمه کلیدی هم هست و فقط در بخش محاسبه به طور مجزا به محاسبه عبارت کلمه کلیدی هم می پردازیم.

    فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه عبارت است از:

    چگالی کلمات کلیدی = (Nkr / Tkn ) * 100

    که در این فرمول:

    Nkr برابر است با: تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

    Tkn برابر است با: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

    برای مثال فرض کنید که مقاله ای هزار کلمه ای نوشته اید و در این مقاله ۱۰ بار از کلمه کلیدی در جاهای مختلف استفاده کرده اید. در این صورت طبق فرمول بالا چگالی کلمه کلیدی شما برابر است با 1000/10 * 100 که برابر است با یک درصد. چگالی کلمه کلیدی باید متناسب با مطلب مورد نظر باشد. اگر چگالی کلمه کلیدی از یک حدی کمتر باشد موتورهای جستجو اهمیت کمتری به آن صفحه می دهند و اگر از یک حدی بیشتر هم باشد موتورهای جستجو ارزش بالایی به آن صفحه نمی دهد.

    فرمول محاسبه چگالی عبارت کلیدی در یک صفحه عبارت است از:

    چگالی عبارت کلیدی = (Nkr * Nwp / Tkn ) * 100

    که در این فرمول:

    Nkr برابر است با: تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

    Nwp برابر است با: تعداد کلمات در عبارت

    Tkn برابر است با: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

    برای مثال فرض کنید که مقاله ای هزار کلمه ای نوشته اید و در این مقاله در جاهای مختلف 10 بار از عبارت کلیدی ای استفاده کردید که شامل سه کلمه است.  در این صورت طبق فرمول بالا چگالی عبارت کلیدی شما برابر است با 1000/3*10 * 100 که برابر است با سه درصد. چگالی عبارت کلیدی هم مانند کلمه کلیدی باید متناسب با مطلب مورد نظر باشد.

    اگر چه هیچ قانون خاصی برای اینکه چه تعداد از کلمه کلیدی در متن استفاده کنیم وجود ندارد و موتورهای جستجو درصد خاصی را عنوان نمی کنند، بسیاری از خبرگان این حوزه بر این باور هستند که بهترین میزان درصد چگالی کلمه کلیدی چیزی بین ۱ تا ۲ درصد است. اما باز هم این تعداد به صورت تجربی است و در واقع بهترین و ایده آل ترین تعداد با توجه به متن مورد نظر و میزان کافی بودن تکرار آن در متن مورد نظر است.

    باید توجه داشت که هر صفحه حداقل یک کلمه کلیدی باید داشته باشد و متن شما در مورد آن باشد. اما شما بستگی به اینکه چه مطلبی می نویسید می توانید از بیش از یک کلمه کلیدی استفاده کنید و متنتان را بر طبق آنها تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید یک متنی بنویسید که در آن فقط به چگالی کلمه کلیدی اشاره کنید در این صورت یک کلمه کلیدی کافی است اما اگر مثلا می خواهید همین متن را بنویسید و به نکات مهمی از آن هم اشاره کنید بهتر است دو کلمه کلیدی در نظر بگیرید.

    از آنجایی که هیچ قانون خاصی برای تعداد ایده آل چگالی کلمات از سوی موتورهای جستجو اعلام نشده است، بنابراین بهتر است که جای اینکه درصد کلمات کلیدی را در نظر بگیریم به نکات کلیدی زیر در چگالی کلمه کلیدی توجه کنید.

    بیاد داشته باشید که محتوا را برای خواننده می نویسید و بنابراین باید طبیعی، با ارزش و … باشد. بعد از اینکه متن را بطور کامل نوشتید، کل متن را دوباره بخوانید و ببینید آیا می توانید چگالی کلمات را چیزی حدود 1 تا 2 درصد کنید.

    سعی کنید به تولید کلمه های جدیدی بپردازید که با استفاده از اضافه کردن پسوند یا پیشوند یا … به ریشه کلمه کلیدی بوجود آمده است، بپردازید. به عنوان مثال اگر در مورد کلمه کلیدی می نویسید می توانید در متن از کلمات کلیدی و… استفاده کنید و با این کار علاوه بر اینکه در متنتان تنوع می دهید، همچنین به عنوان حمایت کننده کلمات کلیدی هم است.

    کلمات معنایی، کلماتی هستند که مترادف کلمه کلیدی هدف و یا از نظر مفهومی به کلمه کلیدی هدف نزدیک هستند. به عنوان مثال اگر در مورد کلمه کلیدی مطلبی می نویسید چگالی کلمه کلیدی و… می تواند به عنوان عباراتی که به کلمه کلیدی اصلی کمک کنند، استفاده شود.

    زمانیکه محتوای شما به صورت کامل تمام شد، از ابزارهای مختلف برای بررسی چگالی کلمات استفاده کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی از کلمه کلیدی استفاده کرده اید ولی حواستان باشد که بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده نکرده باشید و به اصطلاح حواستان به کیورد استافینگ باشد که در معرض جریمه موتورهای جستجو قرار نگیرید.

    سوالی که می تواند مطرح شود این است که بهترین محل توزیع کلمه کلیدی کجاست؟ اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که زمانی که در حال نوشتن محتوا هستید، در انتهای آن بررسی کنید که به اندازه کافی و تعداد کافی از آن استفاده کرده اید یا نه و اینکه آیا در قسمت های مختلف مقاله از آنها استفاده شده است یا خیر.

    بعد از آنکه محتوا تمام شد، اگر می خواهید مطلب خود را در سایت بارگذاری کنید توجه کنید که در جاهای مختلفی می توانید از کلمه کلیدی استفاده کنید که مهمترین قسمت های آن عبارت است از URL سایت، لینک های داخلی، توضیحات متا، متن جایگزین تصاویر، عنوانی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود و…

    شما می توانید به صورت دستی با استفاده از فرمولی که در ابتدای این مقاله معرفی شد چگالی کلمه کلیدی را محاسبه کنید. همچنین یکی از ابزارهایی که با استفاده از آن می توانید بصورت اتوماتیک چگالی کلمه کلیدی را بدست آورید SEOquake است. در شکل که نمایی از SEOquake است می توانید پس از نصب آن، در قسمت density تراکم کلمه یا عبارات را مشاهده کنید.

    همچنین اگر از وردپرس استفاده می کنید می توانید از افزونه yoast seo استفاده کنید. این افزونه چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می کند و در  صورت زیاد بودن آن اخطار می دهد و اگر سایت شما وردپرسی نیست می توانید از ابزار Keyword Density Analyzer Tool جهت محاسبه چگالی کلمات کلیدی استفاده کنید.

    نتیجه گیری :

    اهمیت چگالی کلمه کلیدی در نتایج موتورهای جستجو بسیار بالا است. در مقدمه این مقاله به تفاوت نگاهی که موتورهای جستجو به چگالی کلمه کلیدی از گذشته تا به حال داشته اند اشاره کردیم. در انتها هم دوباره به این تفاوت می خواهیم اشاره کنیم و از این رهگذر به شما بگوییم که این موضوع علی رغم صحبت برخی از وب سایت ها نه تنها بسیار اهمیت دارد، که عدم رعایت نکات حرفه ای در بکارگیری آن می تواند رتبه سایت را بگونه ی قابل توجهی کاهش دهد. در این مقاله به مفهوم چگالی کلمه کلیدی و محاسبه آن و همچنین به نکات مهمی اشاره کردیم که بکارگیری درست آن می تواند به بهبود نتایج در موتورهای جستجو کمک کند.

    سوالات پرتکرار

    1- چگالی یا تراکم کلمه کلیدی چیست؟

    چگالی تراکم کلمه کلیدی، به تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در یک صفحه نسبت به کل کلمات آن صفحه اشاره می کند.

    2- چه تعداد کلمه کلیدی در متن استفاده کنیم؟

    اگر چه هیچ قانون خاصی برای اینکه چه تعداد از کلمه کلیدی در متن استفاده کنیم وجود ندارد و موتورهای جستجو درصد خاصی را عنوان نمی کنند، بسیاری از خبرگان این حوزه بر این باور هستند که بهترین میزان درصد چگالی کلمه کلیدی چیزی بین ۱ تا ۲ درصد خوب است.

    3- آیا می توان بیش از یک کلمه کلیدی در یک متن داشت؟

    باید توجه داشت که هر صفحه حداقل یک کلمه کلیدی باید داشته باشد و متن شما در مورد آن باشد. اما شما بستگی به اینکه چه مطلبی می نویسید می توانید از بیش از یک کلمه کلیدی استفاده کنید و متنتان را بر طبق آنها تنظیم کنید.

    4- نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی چگونه است؟

    شما هم می توانید به صورت دستی با استفاده از فرمول محاسبه چگالی کلمه کلیدی به محاسبه آن بپردازید و هم با استفاده از ابزارهای مختلف به صورت اتوماتیک آن را محاسبه کنید.

    5- محل قرار گیری کلمات کلیدی کجا باشد؟

    کلمه کلیدی هم در بخش های مختلف مقاله و هم در بخش هایی مثل URL سایت، لینک های داخلی، توضیحات متا، متن جایگزین تصاویر، عنوانی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود و… بهتر است بصورت کافی باشد.

    با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید