عمومی

چگونه یک «شیوه نامه تولید محتوا» تهیه کنیم؟

سبک خود را در شیوه نامه نگارش محتوا مشخص کنید

نگارش شیوه نامه تولید محتوا نیازمند صرف زمان و بررسی کامل است. در نگارش چنین شیوه نامه‌ای، به یاد داشته باشید که مخاطب شما فریلنسر است. همانطور که می‌دانید محتوانویسان دورکار، همانند کارمند در تمامی ساعات در دسترس شما نخواهند بود و کارمند تمام وقت شما نیستند؛ در نتیجه در نگارش شیوه نامه باید اساسی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که جهت نگارش محتوا به سبک موردپسند شما نیاز است، رعایت شود.

برای نگارش شیوه نامه به دنبال دستورالعمل‌های پیچیده و رایجی که در سایت‌ها وجود دارند، نباشید. تنها همان چیزی را که مدنظر خودتان است به عنوان شیوه نامه تولید محتوا تهیه کنید. در شیوه نامه نگارش محتوا، تمامی نکاتی که کار شما را ساده‌تر می‌کنند در نظر بگیرید. تا جای ممکن سبک ساده ای را جهت نگارش محتوا در نظر بگیرید که درک آن برای محتوانویس دورکار، کاملاً ساده باشد. اگر هنوز مطلب برایتان نامفهوم است و نمی‌دانید چگونه می‌توانید چنین شیوه نامه ای را تهیه کنید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

12 گام کاربردی و منطقی در تهیه شیوه نامه نگارش محتوا

1) برند خود را به خوبی معرفی کنید

در ابتدا برای برقراری ارتباط با محتوانویس دورکار، باید برند و ارزش‌های اساسی خود را به خوبی معرفی کنید. به همین منظور شما می‌توانید با ضبط صدای خود و لحن مختص به خود، معرفی اصیل از برند و اهداف داشته باشید. در واقع شیوه نامه نگارش محتوای کارآمد، باید دارای لحن و معرفی اصیلی از کسب و کار و برند باشد.

به واسطه این روش قادر خواهید بود ارتباط موثرتری با محتوانویس برقرار کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید از ارزش واژگان صحبت کنید و بگویید چرا کلمات مهم هستند و در چه جایی و چگونه از کلمات استفاده می‌کنیم.

2) چشم انداز و اهداف خود را برای محتوانویسان دورکار قابل لمس کنید

در زمان تهیه شیوه نامه نگارش محتوا، باید به صورت کامل اهداف، دیدگاه و فلسفه خود را بیان کنید. در واقع به واسطه این روش می‌توانید به محتوا نویسان بگویید که از آن‌ها چه انتظاری دارید. محتوانویس دورکار زمانی می‌تواند به خوبی بنویسد که اهداف و سبک برند شما را به خوبی بشناسد و بداند چشم انداز نهایی کسب و کار چگونه خواهد بود.

به عنوان مثال در شرکت تولید محتوا، هدف از انجام این کار، تولید محتوای بهتر است. علاوه بر این، ماموریت چشم انداز در چنین شرکتی، این است که با تولید محتواهای قدرتمندتر بتواند همکاری‌های جذاب و خلاقانه دیگری را تجربه کند. در نهایت نوبت به فلسفه می‌رسد؛ در چنین شرکتی، فلسفه این است که با تولید محتوای قدرتمندتر می‌توان با سادگی بیشتری به اهداف دسترسی پیدا کرد.

3) ارزش‌های اصلی برند خود را در محتوا به خوبی بیان کنید

شما باید با بیان ارزش‌های برند خود در شیوه نامه نگارش محتوا، نویسنده دورکار را با خود همراه کنید. در واقع بیان چنین ارزش‌هایی بیش از آن چیزی که در نظر داشته باشید به محتوانویس کمک می‌کند تا همراه شما باشد. در این صورت، محتوانویسان دورکار با اطلاع از ارزش‌های شما، به شما اعتماد کرده و همراهی بیشتری را در طول مسیر محتوا نویسی خواهند داشت.

مثال‌های بسیاری در بیان ارزش‌های یک کسب و کار وجود دارد. هر کسب و کاری با توجه به ماهیت خود، ارزش‌های متفاوتی را بیان می‌کند. به عنوان مثال در شرکت محتوانویسی، ارزش یادگیری بدون وقفه، بیان سوالات بدون ترس، برخورد محترمانه، گوش دادن، فراگرفتن تجربیات دیگران، قابل اعتماد بودن و… از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این ارزش‌ها در هر کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد؛ در نتیجه در زمان تهیه شیوه نامه نگارش محتوا باید ارزش‌های خود را به خوبی بیان کنید.

4) صدا و لحن محتوا را تعیین کنید

شاید در نگاه اول به این تیتر، تصور کنید که صدا و لحن محتوا چه تفاوتی دارند. حق با شماست! در بسیار از موارد این دو، مترادف یکدیگر به کار می‌روند اما باید بگوییم که تفاوت‌های بنیادی و اساسی بین این دو وجود دارد. صدای محتوا در واقع همان مطلبی است که بیان می‌شود و لحن محتوا چگونگی بیان مطلب است. همانطور که مشاهده می‌کنید، این دو تفاوت‌های اساسی با هم دارند.

صدا و لحن محتوا باید از ارزش‌های کسب و کار شما حمایت کنند. در این مرحله شما باید پرسونای مخاطبین را در تهیه شیوه نامه نگارش محتوا در نظر داشته باشید. در واقع شما باید به محتوانویس دورکار خود بگویید که مخاطبان شما چه افرادی هستند و با چه لحنی باید با چنین افرادی صحبت کرد.

انواع متفاوتی از لحن‌ها وجود دارد که در ادامه بخشی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • لحن دوستانه با تلفیق احساسات: در این لحن از محتوا، محتوانویس به سبکی می‌نویسد که انگار با دوستان یا خانواده خود صحبت می‌کند.
  • لحن ترغیب کننده: در این لحن از نگارش محتوا، به ترغیب مخاطب به خواندن تاکید می‌شود. به عنوان مثال در محتواهایی با چنین لحنی، از جمله «زندگی کوتاه است» و غیره می‌توان استفاده کرد.
  • لحن هوشمندانه: در این لحن، محتوانویس با ایجاد اعتماد به واسطه آموزش، مخاطبان را جذب می‌کند. در واقع محتواهایی با چنین لحنی به صورت مفید، آموزنده و قابل اعتماد نوشته می‌شوند.
  • لحن کمک کننده: در این لحن، راه حال‌هایی به جهت حل مشکل ارائه می‌شود. به عنوان مثال محتوا با چنین لحنی می‌تواند با جمله «ما همه در این زندگی با هم هستیم» و… شروع شود. در این لحن به مخاطبان کمک می‌شود تا یاد بگیرند و به واسطه آن، مشکل خود را حل کنند.
  • صدای فعال: در صدای فعال به صورت مستقیم با مخاطب صحبت می‌شود و به واسطه آن می‌توان به اهداف دسترسی پیدا کرد.
  • استفاده از افعال قدرتمند: این افعال سبب ایجاد احساس حرکت و پاسخ ناگهانی شده و مخاطبان را به اقدام کردن، تحریک می‌کنند.

5) سبک نگارش محتوا و کاربرد آن

برای انتخاب سبک نگارش در شیوه نامه نگارش محتوا، نمی‌توانید از قوانین کلی استفاده کنید. در واقع سبک نگارش باید بر اساس ارزش‌ها و ماهیت برند شما باشد؛ استفاده از هر کلمه ای بدون رعایت ارزش برند، بی ارزش خواهد بود. پس از انتخاب سبک، باید به اصول نگارشی در شیوه نامه نگارش محتوا اشاره کرد. هیچ محتوایی بدون رعایت اصول نگارشی، کاربردی نخواهد بود. در واقع محتوایی که در آن اصول نگارشی رعایت نشود، محتوایی بی ارزش و بی اعتبار به حساب می‌آید؛ در چنین محتواهایی، تنها کلمات در کنار هم قرار گرفته‌اند. قواعدی که به نگارش بهتر کمک می‌کنند را در شیوه نامه نگارش محتوا، متذکر شوید.

به عنوان مثال در محتواهای فارسی می‌توانید از نکات زیر در شیوه نامه نگارش محتوا استفاده کنید:

  • از کلمه «می‌باشد» استفاده نکرده و به جای آن از واژه «است» استفاده کنید.
  • کلمه «نماید» واژه مناسبی نبوده و جای آن بهتر است از فعل «کند» استفاده شود.
  • ویا در نگارش فارسی در کنار هم استفاده نمی‌شود.

6) استفاده از علائم نگارشی در محتوا

علائم نگارشی درواقع همان چیزی هستند که به محتوا، معنا و مفهوم می‌دهند. باید در شیوه نامه نگارش محتوا به رعایت علائم نگارشی به خوبی اشاره کنید. به عنوان مثال پیش از ویرگول نباید فاصله ای در نظر گرفته شود و بعد از آن حتماً باید فاصله رعایت گردد. برای اطلاع دقیق از رعایت علائم نگارشی می‌توانید از کتاب‌هایی که در رابطه با آن‌ها است، استفاده کنید.

7) لینک سازی داخلی در متن محتوا

حتماً در شیوه نامه نگارش محتوا، لینک دهی داخلی را در نظر داشته باشید. در واقع مقاله ای که در آن لینک سازی به درستی صورت نگرفته باشد از نظر اصول سئو داخلی، دچار مشکل خواهد بود. البته در شیوه نامه نگارش محتوا باید اصول مشخصی را جهت لینک دهی در نظر داشته باشید.

در ادامه برخی از اصول و قواعدی که باید در لینک سازی داخلی در تهیه شیوه نامه در نظر داشته باشید را بیان کرده ایم:

  • بیش از یک لینک در یک پاراگراف، درج نکنید.
  • از لینک دهی به کلمات عمومی بپرهیزید.
  • به هیچ وجه به اعداد لینک ندهید.
  • به نام افراد لینک دهید.
  • به کلماتی که در تیترها وجود دارد لینک ندهید.
  • فونت یا رنگ لینک‌ها را تغییر ندهید.
  • به علائم نگارشی لینک ندهید.

8) استفاده از منابع معتبر در نوشتن محتوا

اگر می‌خواهید مطالبی معتبر داشته باشید، باید از محتوانویس دورکار بخواهید که از منابع معتبر استفاده کند. در واقع اعتبار یک متن به منابعی است که از آن‌ها استفاده شده است. برای منابع مورد استفاده به جهت نگارش مقاله، حتماً قوانینی را تعیین کنید. می‌توانید از فهرستی که منابع قابل اعتماد شما را شامل می‌شود به جهت راهنما، استفاده کنید.

9) مصاحبه‌ای موثر در نگارش محتوا انجام دهید

10) رعایت اصول سئو در نگارش محتوا

یکی از مهم‌ترین موارد که در نگارش محتوا باید رعایت شود، اصول سئو است. در واقع با ارزش‌ترین محتوا، اگر شانس دیده شدن را نداشته باشد، بی ارزش خواهد بود! به همین جهت شما باید از قوانین سئو که به بهینه سازی محتوا به جهت دیده شدن توسط موتورهای جستجو کمک می‌کند، استفاده کنید. در نتیجه در تهیه شیوه نامه نگارش محتوا، رعایت اصول سئو را در نظر داشته باشید.

برخی از مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، اصولی هستند که می‌توانید در شیوه نامه خود به جهت رعایت اصول سئو در نظر داشته باشید:

  • متن جایگزین «Alt»: این خاصیت در شیوه نامه نگارش محتوا سبب می‌شود که عکس‌های شما امکان دیده شدن را داشته باشند. برای متن جایگزین می‌توانید از یک جمله توصیفی شامل کلمه کلیدی استفاده کنید. شما می‌توانید از اصول نگارش تیتر برای نوشتن متن جایگزین تصاویر استفاده کنید. توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی در رابطه با متن جایگزین وجود نداشته و به دفعات، قابل استفاده است.
  • از کلمات جهت دار استفاده نکنید: به عنوان مثال نباید از کلماتی همچون بالا، سمت راست و غیره استفاده کنید؛ در واقع موقعیت‌ها در سیستم عامل‌های متفاوت، قابل تغییر است.

11) برند خود را در محتوا فراموش نکنید

علاوه بر آنکه باید برگه‌ای جداگانه به جهت معرفی برند و کسب و کار خود داشته باشید، باید در شیوه نامه نگارش محتوا نیز به استفاده از برند خود به صورت برجسته توجه کنید. در واقع شما با معرفی برند خود در تمامی محتواها، شانس دیده شدن را افزایش می‌دهید. توجه داشته باشید که استفاده از برند به صورت نامعقول، پیشنهاد نمی‌شود. در واقع باید در شیوه نامه نگارش به این نکته اشاره کنید که برند به صورت منطقی و در جایگاه مناسب، استفاده شود.

12) از محتوای از پیش آماده شده استفاده کنید

اگر شما شیوه نامه نگارش محتوای از پیش آماده شده و مشخصی را داشته باشید، با آن محتوا به هویت مشخصی خواهید رسید. در واقع محتوای از پیش آماده شده شما می‌تواند بخشی از راهنمای نگارش باشد. البته این محتوا، ارزش بالایی خواهد داشت. به عنوان مثال شما می‌توانید از اطلاعات تماس یا بخشی از معرفی برند در انتهای محتوا استفاده کنید. اگر به دقت نگاه کنید، در تمامی سایت‌های بزرگ در انتهای مطالب، محتوای ثابتی قابل نمایش است.

همانطور که در قسمت‌های پیشین اشاره کرده ایم، برای کار کردن بی دردسر و راحت با محتوانویسان دورکار، شما نیاز به شیوه نامه نگارش محتوا جامع و ساده‌ای خواهید داشت. در واقع چنین شیوه نامه‌ای به شما کمک می‌کند تا در زمانی محدود، به آن چیزی که انتظارش را دارید دست پیدا کنید. علاوه بر این شما به واسطه بیان خواسته‌های خود به ساده‌ترین حالت ممکن، کار فریلنسرها را راحت‌تر کرده و به آن‌ها امکان نگارش متن‌ها در زمان کوتاه‌تر را می‌دهید.

ادامه مطلب در سایت منبع