سئو

چگونه یک طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی داشته باشیم؟

داشتن طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی از آرزوهایی است که صاحب هر کسب و کار و هر طراح تبلیغاتی و اقتصادی به آن فکر می‌کند. اما واقعا یک طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی چگونه است؟

برای درک این که طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی چگونه است باید با یک موضوع بسیار مهم آشنا شویم و آن موضوع چیزی جز مخاطب نیست!

در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، هر چیزی که ما در این دنیای اقتصادی انجام می‌دهیم یک دلیل عمده آن مخاطب و مشتری است. هر کسب و کاری با هر وسعت و با هر هدفی در دنیای اقتصادی اگر مخاطب و مشتری نداشته باشد عملا محکوم به فناست. در واقع تنها وجود این مشتری ها و مخاطب‌هاست که از داشتن سود و مسئله سودآوری اهمیت بالاتری دارد. بنابراین یک طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی، طراحی است که بتواند در جهت جذب این مشتری ها و مخاطب‌ها کمک کند.

بنابراین بر خلاف تصور و آن چیزی که فکر می‌کنید، لزوما طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی یک طراحی عجیب غریب و یا فوق مدرن نیست. طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی می‌تواند یک طراحی کاملا ساده و شبیه به تمام طراحی‌های دیگر باشد اما این طراحی چیزی دارد که می‌تواند مخاطب و مشتری را به سمت آن کسب و کار جذب کند. ما در این مقاله به دنبال پیدا کردن این چیز هستیم!

برای شروع بحث بهتر است ابتدا مخاطب را بشناسیم و سعی کنیم بر اساس شناختی که از مخاطب به دست می آوریم ادامه مسیر را طی کنیم و با یک دیگر اصل داستان طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی را پیدا کنیم. با ما همراه باشید.

مخاطب کیست؟

مخاطب یا مشتری تنها کسی است که ما برای آن کار می کنیم! هر اتفاقی که در دنیای اقتصادی رخ می‌دهد بر اساس این است که گروه یا گروه هایی از مخاطبان را سمت کسب و کاری بشکاند. جنگ اصلی در دنیای اقتصاد بر سر جذب همین مخاطبان می‌باشد. بنابراین عملا این مخاطبین هستند که برای هر کسب و کاری باید مهم باشند و سعی شود که مخاطب تبدیل به مشتری شود و این مشتری برای مدت طولانی بماند. در کلام ساده تر برندی مانند سامسونگ سعی می‌کند مخاطبان خود را متقاعد کند که نسبت به برندهای دیگر بهتر است. بعد از آن این مخاطبان کم کم تبدیل به مشتری می شوند. اما این پایان کار نیست. سامسونگ با استفاده از راه‌های ارتباطی مختلف سعی می‌کند به مخاطب القا کند که برای او اهمیت دارد، از این رو مشتری تبدیل به یک مشتری وفادار می‌شود.

اما این پروسه چندان کار ساده ای نیست. به خصوص این که بسیاری از کسب و کارها و برند ها این موضوع را به خوبی درک کرده اند و از روش ها و ترفندهای مختلف در جهت رسیدن به هدف خود یعنی جذب و نگهداری مشتری استفاده می‌کنند. بنابراین عملا ما در یک جنگ تمام عیار قرار داریم و تنها کسب و کارهایی زنده می مانند که بتوانند مشتری خوبی برای خود جذب کنند. اما چگونه؟

پیشنهاد میکنیم بخوانید:

برای پاسخ به این سوال باید مخاطب را بشناسیم. مخاطب ما ربات یا حیوان خاصی نیست! همه مشتری های ما انسان هستند و شاید این موضوعی باشد که در سال های آینده تحت‌الشعاع قرار بگیرد. به هر حال امروز مخاطبی جز انسان نداریم و انسان از جایی جز مغز خود فرمان نمی‌گیرد. پس برای این که بدانیم چگونه می‌توان یک طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی داشت، باید مغز مخاطب را شناخت.

ذهنی که چند بخش دارد!

به طور کلی ذهن انسان از دو بخش کلی و البته اساسی ایجاد شده است:

  1. ذهن منطقی

  2. ذهن ناخودآگاه

در دنیای اقتصاد و تجارت این ذهن‌ها نقش مهمی را بازی می‌کند. همه ما به نوعی تصور می کنیم که انسان‌های منطقی هستیم اما هیچ‌گاه این موضوع عملا رخ نمی‌دهد. علت این اتفاق کاملا روشن است.

شما لطفا هم زمان هم با دست راست بنویسید و هم با دست چپ! یا اگر می‌توانید علاوه بر حرف زدن گوش هم بدهید! این ها کارهای ناممکن نیست و برخی از انسان‌ها قادر به انجام این چنین کارهایی هستند. اما به طور کلی کارهایی که نیاز به تفکر و تمرکز دارند عملا توسط ذهن منطقی انجام می‌گیرد. اما این ذهن قادر نیست در بسیاری از موارد یک کار بیشتر انجام دهد و همچنین برای انجام این کار نیاز به تمرکز نسبتا بالایی دارد! از طرف دیگر ظرفیت ذهن منطقی بسیار کم است و بسیار محتمل است که ظرف یک ثانیه تمام استدلال‌ها و اعمال از ذهن پاک شود. اما انسان هر روز میلیون عمل مختلف را به صورت ارادی، غیر ارادی و نیمه ارادی انجام می‌دهد.

پس این همه فعالیت چگونه مدیریت می‌شود. اینجاست که ذهن ناخودآگاه وارد کار می‌شود. در واقع انسان در پسا پرده مغز منطقی خود یک اتاق بزرگ فرماندهی دارد که به صورت مستقیم قابل دسترسی نیست اما این اتاق فرماندهی قادر است تمام اعمال بدن را مدیریت کند و بر اساس یادگیری‌های صورت گرفته بسیاری از کارهای جدید را برعهده بگیرد. مثلا شما اگر یک تایپیست حرفه‌ای باشید بعد از مدتی دیگر به کیبورد نگاه نمی‌کنید و اصلا به نوشتن و نحوه تایپ کردن فکر نمی‌کنید، این جاست که ذهن غیر منطقی وارد کار شده و به جای ذهن منطقی دستورات لازم را صادر می‌کند. حال اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید، روی کدام ذهن سرمایه گذاری می‌کنید؟!

طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی بر اساس ذهن مخاطب!

برندها و کسب و کارهای مختلف در گذشته نه چندان دور سعی می‌کردند با استدلال‌های مختلف ذهن منطقی انسان را تحت فرمان خود داشته باشند. در واقع در آن دوران هنوز مشخص نشده بود که ذهن ناخودآگاه انسان این قدرت بالا را دارد. اما روزی یک اقتصاددان به این مسئله اشاره کرد و توانست ثابت کند که این ذهن غیر منطقی انسان‌هاست که رفتارهای مختلف او از جمله رفتار اقتصادی مخاطب را تحت مدیریت خود درمی‌آورد. این کشف بعدها برای این اقتصاددان جایزه نوبل را به همراه داشت.

بعد از آن روز برندها کم کم تغییر روند دادند و متوجه شدند که باید روی ذهن غیر منطقی مخاطبان خود کار کنند. اما چگونه می‌توان به ذهنی دست پیدا کرد که عملا غیر قابل کنترل و دسترسی است. بعدها مشخص شد که ذهن غیر منطقی تحت دو عامل اساسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اولین عامل که بسیار هم رایج است، مسئله تکرار است و عامل دوم چیزی جز خلاقیت و جذابیت نیست.

یک طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی است که بتواند از این دو عامل اساسی استفاده کند و وارد ذهن مخاطب شود. در واقع طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی باید به نوعی صورت بگیرد که از نقاط مشترک و تکراری ذهن مخاطب وام بگیرد و به نوعی خود را نشان بدهد که گوشی برای ذهن مخاطب آشنا و تکراری است و به واسطه خلاقیت، جذابیت خود را نزد ذهن مخاطب افزایش دهد مجموعه این طراحی باعث پذیرش توسط مخاطب می‌شود و تمام این کارها در نهایت به چیزی تحت عنوان جذب مخاطب ختم خواهد شد. پس عملا طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی، طراحی است که با استفاده از نقاط مشترک ذهن مخاطبان و گروه مشتریان و چاشنی از خلاقیت بتواند پیام اصلی خود را منتقل کند.

طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی و چند سوالی که باید پاسخ بدهیم!

ما تا اینجا سعی کردیم که مسئله طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی بسیار موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم و بیان کنیم که عملا آن چیز! درون یک طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی چیست. با این حال به طور کلی شاید در ذهن شما سوالاتی وجود داشته باشد. در ادامه سعی داریم که به برخی از این سوالات به شکل کلی پاسخ دهیم.

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت در گذشته نوع کارت محسوب می‌شد که تنها راه ارتباطی میان یک کسب و کار و مشتری یا مخاطب را برقرار می‌کرد. اما رفته رفته با گسترش کسب و کارها و مهم شدن مسئله جذب مخاطب، کارت ویزیت کارکردی تبلیغاتی پیدا کرد. بنابراین طراحی‌های روی کارت ویزیت کم کم بر اساس یک هدف پیش رفت. در انتهای این هدف باید اتفاقی رخ بدهد که مخاطب جذب کسب و کار شود. بنابراین کارت ویزیت امروز یک کارت ساده و تنها حاوی اطلاعات تماس نیست. بلکه یک ابزار تبلیغات خصوصی محسوب می‌شود که اگر طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی به درستی صورت گرفته باشد بارها از سایر روش تبلیغات بهتر عمل می‌کند.

ویژگی‌های یک کارت ویزیت حرفه‌ای چه چیزهایی است؟

همانطور که در بالاتر هم گفتیم بر اساس ویژگی‌های ذهنی مخاطب، تنها دو عامل می‌تواند کنترل ذهن غیر منطقی یا همان ذهن ناخودآگاه مخاطب را در اختیار ما قرار دهد. اول تکرار و دوم خلاقیت. مهمترین و بارزترین ویژگی‌های طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی این است که بر اساس تکرار و خلاقیت خلق شده باشد. یعنی با استفاده از شناخت مشتری، نقاط مشترکی را در طراحی استفاده کرده است که ذهن مخاطب دچار مشکل تکرار می‌شود. اگر این تکرار به درستی انجام گرفته باشد عملا مخاطب درگیر کارت ویزیت می‌شود و این اولین قدم پیروزی است. اما نکته ای که وجود دارد این است که عامل بسیاری از طراح‌ها این نقاط تکرار را شناسایی کرده اند و می‌دانند که هر گروه مشتری به چه چیزهایی حساسیت بیشتری دارد. از این رو در کنار این ویژگی باید چیزی تحت عنوان خلاقیت وجود داشته باشد تا بتواند ذهن مخاطب را به تسخیر طراح دربیاورد.

تفاوت کارت ویزیت حرفه‌ای با معمولی در چیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم به این تفاوت‌ها اشاره کنیم، بهتر است به پاسخ سوالات قبلی نگاه کنیم. در واقع یک طراحی معمولی تنها به این نکته فکر می‌کند که اطلاعات را به صورت مستقیم به مخاطب برساند و تنها با هدف اطلاع رسانی به کارت ویزیت نگاه می‌کند اما طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی با دید یک ابزار به کارت ویزیت نگاه می‌کند. ابزاری که می‌تواند قدرت کنترل ذهن را به صاحبان کسب و کارها بدهد.

نرم افزار ساخت طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی کدم‌اند؟

نرم افزارهای بسیاری در زمینه طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی وجود دارند. اما پیشنهاد اول هر طراح حرفه‌ای استفاده از نرم افزار است. این نرم افزاربه سبب این که بسیار پرکاربرد است انواع موارد مختلف آن در دنیای اینترنت وجود دارد. در ضمن شما چه از فتوشاپ به عنوان نرم افزار طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی استفاده کنید یا نکنید، عملا در جایی از کار به این نرم افزار محتاج خواهید شد. پس بهتر است از همان ابتدا به صورت تخصصی با فتوشاپ کار کنید. طراحی کارت ویزیت حرفه‌ایی با فتوشاپ می‌تواند شما را نسبت به استفاده از نرم افزارهای دیگر تقریبا بی نیاز کند. با این وجود نرم افزارهای دیگر مانند کورل نیز طرفداران بسیاری در این زمینه دارد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید