سئو

طراحی لوگو و برندینگ چگونه است؟

برای سفارش آنلاین
طراحی لوگو
کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین
طراحی لوگو
ثبت نمائید
تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.

عموما افراد تصور می کنند دو مفهوم طراحی لوگو و برندینگ به یکدیگر شبیه بوده و هیچ تفاوتی باهم ندارند. حتی گاها دیده شده از این دو واژه به جای یکدیگر نیز استفاده کرده اند. دو واژه ی طراحی لوگو و برندینگ ممکن است از نظر کارایی و مفهومی خیلی به هم نزدیک باشند اما کارکرد آنها با هم فرق می کند. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت های طراحی لوگو و برندینگ شویم ابتدا باید کمی در مورد خود لوگو و تعریف لوگو، اینکه لوگو چیست و انواع لوگو کدام ها هستند، تعریف برند و تفاوت لوگو و علامت تجاری یا برند اطلاعات به دست آوریم. سپس می توانیم بهتر متوجه تفاوت های طراحی لوگو و برندینگ شویم.

لوگو چیست؟

پیش از اینکه به تفاوت های طراحی لوگو و برندینگ بپردازیم لازم است در ابتدا به تعریف لوگو بپردازیم. لوگو یک نشانه است که به صورت گرافیکی طراحی می شود و باید این قابلیت را داشته باشد که به یاد ماندنی بوده و در خاطر باقی بماند. لوگوها به نوعی هویت یک کسب و کار یا فعالیت هستند و عموما اولین چیزی که پس از شنیدن نام یک کسب و کار در ذهن تداعی می شود لوگو برند آن است. لوگوها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

خوب است بخوانید:

انواع لوگو کدام هستند؟

لوگوها دارای انواع مختلفی هستند اما به شکل کلی آنها را در سه دسته تقسیم بندی می کنند که شامل لوگوهای نوشتاری، لوگوهای تصویری و لوگوهای ترکیبی هستند. در ادامه خیلی کوتاه هر یک از این انواع لوگو را بررسی می کنیم.

  • لوگو نوشتاری: به این لوگوها لوگوتایپ و نیز نماد کلمه ای هم گفته می شود. برای طراحی این لوگوها طراح می بایست با کمک نام برند لوگویی طراحی کند که از نظر دیداری بیننده را به خود جذب کند و در عین ساده بودن و نیز خوانایی جذاب و به یاد ماندنی باشد. عموما این کار با تغییر اندازه ی حروف و استفاده از فونت های خاص و مختلف و نیز نوع قرار گرفتن حروف کنار همدیگر انجام می شود.

  • لوگو تصویری: همانطور که از اسم این دسته از لوگوها مشخص است آنها را به وسیله ی تصویر ها و اشکال و نمادهای مختلف طراحی می کنند. نکته ی مهم این است که این نمادها باید به گونه ای انتخاب شوند که با برند موردنظر همخوانی و تناسب داشته و یادآور آن باشند. لوگوهای تصویری در مقایسه با لوگوهای نوشتاری از پیچیدگی بیشتری برخوردارند و برای فهم آنها نیاز به دقت بیشتری است.

  • لوگو ترکیبی: این دسته از لوگوها از ترکیب لوگوهای نوشتاری و لوگوهای تصویری به دست می آید. یعنی با ترکیب نمادها و اشکال در کنار نام برند یا کسب و کار لوگویی طراحی می شود که هم خوانایی لوگوهای نوشتاری را دارد و هم از جذابیت لوگوهای تصویری بهره می برد.

برند چیست؟

برند را می توان به نوعی یک تصویر یا قاب دانست که هنگامی هر شخص به یک محصول یا کارهایی که یک شرکت انجام می دهد و یا خدماتی که ارائه می دهد فکر می کند آن قاب در ذهن وی متبادر می شود. زمانی این عمل به درستی انجام می شود که چیزی که آن برند ارائه می دهد با تصویری که از آن در ذهن مخاطب وجود دارد هماهنگی داشته باشد. از این دست موارد می توان به لوگو، نام تجاری، محصولات، تبلیغات و یره اشاره کرد. درست است که تجربه ها و ادراک های هر فرد با دیگری فرق می کند اما شکل کلی قضیه باید برای عموم افراد تقریبا مشابه هم باشد. در ادامه به بحث اصلی یعنی تفاوت لوگو و علامت تجاری یا برند میرسیم. با ما همراه باشید.

طراحی لوگو و برندینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

حال که متوجه شدیم لوگو چیست و برند به چه مفهومی است به موضوع اصلی یعنی تفاوت بین طراحی لوگو و برندینگ میرسیم. طراحی لوگو را می توان به عنوان پروسه ی اتود زدن و طراحی کردن یک آرم مطرح کرد اما برندینگ پروسه ی تولید یک برند یا نشان تجاری است. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم برندینگ یا ساخت برند نوعی یک سیاست است که شرکت ها و موسسات آن را به وجود آورده اند تا استفاده کنندگان قادر باشند کلیه ی تولیدات این شرکت یا کسب و کار را به محض دیدن بشناسند. به نوعی هر کسب و کار با طراحی برند به افراد جامعه اجازه می دهد علتی داشته باشند تا آن محصولات را انتخاب کنند.

طراحی لوگو و برندینگ دو مفهوم مجزا اما مرتبط

گام نخست ارائه ی تعریفی از برند مورد نظر است یعنی اینکه این برند چه اهدافی در سر دارد و ارزش ها یا مقاصد آن چیست. پس از این مرحله باید هویت برند تعیین شود.

هویت یک برند شامل نام آن، طراحی هویت دیداری آن و حتی پیدا کردن هویت شنیداری مانند لحن صدا و غیره است. طراحی هویت دیداری یک برند طراحی لوگوی آن را هم دربر می گیرد. سپس کارهای تبلیغاتی و نحوه ی ارتباط گیری با آن را معین می کنند. برای نمونه تعیین می کنند تبلیغات را در چه بستری یا بسترهایی ارائه دهند. پس از آن هم حامیان مالی و شرکا مشخص شده و محصول مورد نظر را طراحی می کنند و نحوه ی بسته بندی آن را نیز مشخص می کنند. حتی پیش بینی برخی اتفاقات محتمل برای آینده ی برند را نیز انجام می دهند. در انتها ه فضای کاری و نحوه ی مدیریت و نیز چگونگی سرویس دهی به مشتری را معین کرده و در گام آخر نیز سیاست های قیمت گذاری محصول را تبیین می کنند.

پس به شکل کلی می توان گفت پروسه ی طراحی لوگو بخشی از برندینگ یک کالا است و طراحی لوگو و برندینگ دو مفهوم کاملا مجزا هستند که با یکدیگر در ارتباط می باشند.

در ادامه به تعدادی از سوالات رایجی که برای کاربران پیش می آید پاسخ می دهیم.

پاسخ به پرسش های متداول در زمینه ی طراحی لوگو

عموما تعدادی پرسش ها هستند که تعداد زیادی از کاربران با آن درگیر هستند. در ادامه به پاسخ برخی از این سوالات می پردازیم.

سوالات متداول

  • لوگو را می توان به عنوان یکی از مهم ترین و نیز ابتدایی ترین قدم ها برای شناساندن یک برند به کاربران دانست. لوگو کمک می کند تا توجه ها به برند موردنظر جلب شده و سبب ماندگاری آن برند شوند. لوگو را می توان به عنوان یک نشانه ی گرافیکی دانست که این قابلیت را دارد که خیل خوب در خاطر مصرف کننده بماند. لوگو هویت یک شرکت را نشان می دهد و معرف آن برند یا کسب و کار است.

  • البته که قیمت را می توان به صورت توافقی مشخص کرد و بهتر است طی یک جلسه با طراح یا گروه طراحی کارفرما خواسته های خود را مطرح کرده و با طراحان به توافق برسد.

  • برخی افراد گمان می کنند لوگو با علامت تجاری هیچ تفاوتی نداشته به یک مفهوم هستند اما چنین نیست. نام تجاری یا برند یک محصول می تواند نام، اصطلاح، نشانه و یا ترکیبی از آنها باشد که نشان دهنده ی آن کالا یا محصول یا کسب و کار و معرف آن بوده و همچنین سبب ایجاد تمایز بین محصول ما و سایر محصولات موجود در بازار می شود. علاوه بر این برند می تواند مواردی مانند فرهنگ بهره گیری از محصول، ماهیت محصول، ماهیت کاربران آن محصول و غیره را نیز در بر بگیرد. اما لوگو یک نماد است که هویت کسب و کار یا محصول را مشخص می کند و انواع مختلفی دارد که عبارت هستند از لوگوهای نوشتاری، لوگوهای تصویری و لوگوهای ترکیبی.

برای سفارش آنلاین
طراحی لوگو
کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین
طراحی لوگو
ثبت نمائید
تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.

طراحی لوگو و برندینگ

تعریف لوگو

لوگو چیست

انواع لوگو

تفاوت لوگو و علامت تجاری

طراحی لوگو

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید