سئو

کلمات کلیدی LSI چیست؟ چطور آن ها را پیدا کنیم؟

راهنمای مطالعه

وقتی درباره کلمه کلیدی فکر میکنیم، بی اختیار به فکر کلمات مهم، پرجستجو و پررقابت در سئو می‌افتیم. حالا چطور در این کلمات به جایگاه اول برسیم؟

چند مقاله مینویسیم و آن کلمه کلیدی را چند بار در متن تکرار میکنیم. به این ترتیب گوگل میفهمد که ما محتوای خوبی برای این کلمه داریم و در این عبارت جایگاه ما را بهبود میدهد.

استراتژی خوب و کارآمدی به نظر میرسد فقط یک مشکل دارد و آن اینکه این روش دیگر منسوخ شده!

موضوعاتی مثل چگالی تکرار کلمه کلیدی تنها زمانی کاربرد داشت که گوگل هنوز مثل امروز هوشمند نشده بود. موتور جستجوی گوگل حالا به درک بالایی از زبان رسیده و میتواند بدون تکرار کلمات بفهمد مقاله شما در چه مورد است.

ولی حالا که گوگل اینقدر به زبان انسان نزدیک شده، شما هم باید مثل یک آدم با او حرف بزنید!

کلمات کلیدی LSI، برگ برنده پادشاهی در دنیای کلیدواژه های سئو

(LSI (Latent Semantic Indexing به کلماتی گفته میشود که با یک مفهوم یا عبارت خاص ارتباط معنایی دارد. اجازه دهید این جمله را با یک مثال از دنیای واقعی باز کنیم:

فرض کنید اخیراً از یک جشن تولد برگشتید و دوست شما درباره این تولد از شما سوال میپرسد و شما هم جزئیات این جشن را به او توضیح میدهید. اگر بخواهیم از تمام حرف های شما یک سری کلمات کلیدی دربیاریم به عبارات زیر میرسیم:

  • کیک تولد
  • مهمانان جشن تولد
  • تزئین و دکوراسیون خانه برای تولد
  • کادو های تولد
  • آهنگ مخصوص جشن تولد
  • و …

این کلمات در واقع همان کلمات LSI برای عبارتی مثل «جشن تولد» هستند.

حال اگر این مثال را وارد دنیای سئو کنیم چطور؟ در اینجا فرض ما این است که شما میخواهید یک مقاله برای سریال شهرزاد بنویسید. در این صورت کلمات کلیدی LSI شامل چه مواردی خواهد بود؟

در کارگاه آموزش استراتژی سئو و تولید محتوا با موشکافی بیشتر در مورد LSI صحبت کردیم. توصیه میکنیم حتماً به صفحه آموزش تولید محتوا مراجعه کنید.

آیا LSI، همان کلمات مترادف است؟

خیلی ها کلمات کلیدی LSI را با کلمات مترادف یکی میدانند. اما واقعیت این است که LSI چیزی فراتر از مترادف است. هر کلمه ای که شما به عنوان یک کلمه کلیدی در نظر میگیرید، در واقع بخش کوچیکی از یک دایره بزرگ از کلمات کلیدی مرتبط است. زمانی از LSI استفاده کردید که وارد این دایره شوید و کلمات مرتبط دیگر این دایره هم در متن وارد کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی LSI با مثال تصویری

تصور کنید میخواهیم یک مقاله با کلمه کلیدی هدف «تحقیق کلمات کلیدی» بنویسیم. برای اینکه اولین کاری که میکنیم است است که تحقیق کلمه کلیدی را در گوگل سرچ میکنیم:

میبینیم که در بخش پیشنهادات، گوگل عبارت های دیگری به ما نشان میدهد که میتواند به عنوان مکمل به تقویت صفحه ما کمک کند.

میتوانید یک قدم هم جلوتر بروید و این عبارت را به شکل دیگر سرچ کنید تا پیشنهادات هم برای شما تغییر کند. مثلاً به جای اینکه «تحقیق کلمات کلیدی» را سرچ کنید، از عبارت های دیگری مثل «پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو، ابزار تحقیق کلمات کلیدی، استخراج کلمات کلیدی یا …» استفاده کنید؛ با تغییر عبارت سرچ شده، پیشنهادهای گوگل هم عوض میشود و به این ترتیب هیچ وقت در پیدا کردن کلمات مرتبط دچار سردرگمی نمیشوید.

چرا باید به جای کلمات کلیدی، به LSI اهمیت بیشتری بدهیم؟

2 دلیل قانع کننده وجود دارد که باعث نمیشود توجه ما به این کلمات بیشتر از قبل شود:

  1. وقتی کلمات کلیدی را در متن خود تکرار کنید، محتوای شما شکل مصنوعی به خود میگیرد و از نظر کاربر کیفیت خوبی ندارد. ولی اگر از عبارات مرتبط و مترادف استفاده کنید، متن شما از نظر ادبیات پربار تر است و کاربر حس بهتری در مورد آن پیدا میکند.
  2. کلمات LSI باعث میشود تا متن شما از نظر سئو هم غنی تر باشد. یعنی اگر کلمات و عبارات مرتبط را در متن خود به کار ببرید، شانس شما برای کسب جایگاه در آن کلمات هم بهتر است. مثلاً اگر در کنار کلمه کلیدی اصلی «سئو محتوا» از کلمات LSI آن مثل «اصول سئو در تولید محتوا یا محتوای سئو شده» استفاده کنید، شانس شما در کسب جایگاه در عبارت LSI هم بیشتر میشود.

بررسی 1 نمونه موردی که از LSI به خوبی استفاده کرده اند!

در این جا میخواهیم یک نمونه واقعی از کاربرد اصولی و درست کلمات کلیدی LSI به شما نشان دهیم تا هیچ سوالی ذهن شما را درگیر نکند.

همانطور که میبینید در این صفحه در مورد مفاهیمی مثل CTR، DWELL TIME و گوگل دنس صحبت شده که در نگاه اول ارتباط دقیقی با رنک برین ندارند. ولی اگر بخواهیم مقاله خود را از هر نظر پربار کنیم، نیاز داریم تا درباره مسائلی که به رنک برین ربط دارد هم صحبت کنیم.

این یعنی ما به جای رضایت کاربر، موتورهای جستجو را در الویت بالاتری قرار دادیم. این امر باعث میشود شانس رتبه های برتر صفحه اول برای این مقاله زیاد شود. (این مقاله در زمان نگارش این مقاله در جایگاه سوم ایستاده.

سخن آخر: کلمات کلیدی LSI جای کلمات کلیدی اصلی را نمیگیرند!

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که LSI هیچ گاه نمیتواند جایگزین کیوورد های اصلی و هدف را بگیرند. چرا؟ برای اینکه LSI تنها میتواند به عنوان مکمل تاثیر کلیدواژه های هدف را بیشتر کنند و نه اینکه به جای آن ها بیاید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید