سئو

تاثیر نیم فاصله در سئو؛ آیا گوگل نیم‌فاصله را درک می‌کند؟

راهنمای مطالعه

آیا نیم‌فاصله بر سئو سایت تأثیرگذار است؟ در سئو سؤالات پرتکراری وجود دارد که پاسخ شفافی به آن‌ها داده نمی‌شود. تأثیر نیم‌فاصله بر سئو یکی از همین سؤالات پرتکرار است که در هنگام تولید محتوا ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند. گوگل تنها کسی است که می‌تواند تکلیف ما را در مورد نیم‌فاصله مشخص کند. بنابراین برای پاسخ دادن به این سؤال باید عملکرد گوگل را بررسی کنیم.

اگر فرصت مطالعه متن مقاله را ندارید پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را که در 3 دقیقه پاسخ شما را می‌دهد، مشاهده کنید.

نیم‌فاصله چیست؟

پیش از آن‌که تأثیر نیم‌فاصله بر سئو را بررسی کنیم ابتدا باید بدانیم نیم‌فاصله چیست و چرا در زبان فارسی اهمیت دارد.

در زبان فارسی دو نوع فاصله بین کلمات وجود دارد: فاصله برون کلمه یا فاصله حقیقی و فاصله درون کلمه یا فاصله مجازی (نیم‌فاصله). فاصله حقیقی باعث جداسازی کامل واژه‌ها می‌شود و نشان‌دهنده استقلال آن‌ها از یکدیگر است. در مقابل فاصله مجازی برای جداسازی درون واژه‌ها استفاده می‌شود و نتیجه آن ایجاد یک واژه با مفهوم یکتا است.

برای مثال:

«روزنامه‌نگار» یک واژه مستقل با معنای مستقل است.

«روزنامه نگار» عبارت دو کلمه‌ای است که هرکدام از کلمات آن معنای مستقلی دارند.

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، نیم‌فاصله یا half space، مانند فاصله (Space) برای جداسازی کلمات و حروفی استفاده می‌شود که اگر از فاصله استفاده کنیم معنای آن عوض شده و اگر میان آنها فاصله نباشد به یکدیگر متصل می‌شوند. با این تفاوت که بین حروف و کلمات جداشده با نیم‌فاصله، فاصله مرئی وجود ندارد و یک واژه محسوب می‌شوند. به همین دلیل به آن فاصله صفر نیز می‌گویند.

کاربرد نیم‌فاصله چیست؟ اهمیت نیم‌فاصله در زبان شیرین فارسی

استفاده از نیم‌فاصله، خواندن متن را آسان‌تر می‌کند و بر زیبایی آن می‌افزاید. در اصول نگارش زبان فارسی، رعایت نیم‌فاصله اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا با استفاده از نیم‌فاصله ما متوجه می‌شویم که با یک واحد معنایی مستقل سروکار داریم. بر اساس اصول نگارش زبان فارسی در موارد زیر باید از نیم‌فاصله استفاده کنیم:

فعل‌های پیشوندی

بازگشتن، فرورفتگی و …

افعال مرکب

کارکردن، غذاخوردن، کوشش‌کردن، سخن‌گفتن و …

کلمات دارای پسوند یا پیشوند

باهوش، بی‌ادب و ….

کلمات مرکب و واژه‌های تشکیل‌شده از دو بخش

روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس و ….

ترکیب‌های عاطفی

آب‌و‌هوا، گرگ‌و‌میش و …

علامت جمع «ها»

ماشین‌ها، درخت‌ها و …

آیا ربات‌های گوگل می‌توانند نیم‌فاصله را درک کنند؟

حالا که با اهمیت نیم‌فاصله در نگارش محتوای فارسی آشنا شدیم نوبت آن است که تأثیر نیم‌فاصله در سئو را بررسی کنیم. با توجه به این‌که نیم‌فاصله باعث زیبا شدن و خوانایی بهتر متن ما می‌شود، تأثیر مثبتی بر بهبود خوانایی و در نتیجه تجربه کاربری خواهد داشت. با این حال، ما خوانندگان دیگری داریم که انسان نیستند و سئو سایت ما کاملاً به آن‌ها وابسته است؛ ربات‌های گوگل!

بنابراین، سؤال اصلی که برای بررسی تأثیر نیم‌فاصله به سئو باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا ربات‌های گوگل می‌توانند نیم‌فاصله را درک کنند؟

به زبان ژاپنی و تای سلام کنید، خط‌الرسم بدون فاصله!

توانایی‌های گوگل را دست‌کم نگیرید. گوگل به راحتی می‌تواند پیچیده‌ترین محتواهای متنی و تصویری را آنالیز کند. با این حساب، قطعاً توانایی درک نیم‌فاصله را دارد. برای مثال زبان‌های ژاپنی و تایلندی (تای) نمونه‌هایی از خط الرسم بدون فاصله هستند. به مثال زیر در گوگل ترنسلیت دقت کنید:

گوگل به راحتی می‌تواند معنی کلمات و کاراکترهایی که در کنار هم قرار می‌گیرند را بفهمد. حتی اگر مانند زبان ژاپنی، هندی و تایلندی فاصله‌ای بین آن‌ها وجود نداشته باشد. از طرفی نیم‌فاصله مختص به زبان فارسی نیست. در زبان‌های پرکاربرد دیگری مانند عربی نیز نیم‌فاصله کاملاً تعریف‌شده است. بنابراین: گوگل به‌راحتی نیم‌فاصله را درک می‌کند.

آیا استفاده یا عدم استفاده از نیم‌فاصله به سئو سایت آسیب می‌زند؟

گوگل نه‌تنها نیم‌فاصله را در زبان فارسی درک می‌کند بلکه در مواردی که بر تجربه کاربری تأثیر مثبت می‌گذارد، نیم‌فاصله را پیشنهاد می‌دهد. مثال زیر از نتایج ترجمه گوگل، نشان‌دهنده همین موضوع است:

استفاده از نیم‌فاصله به سئو سایت آسیب نمی‌زند. اما تأثیر مثبت یا منفی نیم‌فاصله در سئو به رفتار کاربران ما بستگی دارد.

برای مثال ما در این متن از «نیم فاصله» و شکل درست آن یعنی «نیم‌فاصله» به صورت هم‌زمان استفاده کرده‌ایم. دلیل آن رفتار کاربران در هنگام جستجو است که هنگام تایپ کردن در نوار جستجو معمولا از ترکیب «نیم فاصله» استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند تاحدی روی درک گوگل از این کلمه تأثیرگذار باشد.

با این حال، بهتر است از اصول نگارش فارسی و نیم‌فاصله در متن خود استفاده کنید. خصوصاً در مواردی مانند افعال مرکب، علامت جمع «ها» و.. که توسط گوگل پیشنهاد می‌شوند. اما اگر قصد استفاده از کلمات کلیدی مهمی در عنوان یا هدینگ صفحه دارید و فکر می‌کنید درک آن‌ها با نیم‌فاصله توسط گوگل دشوار است، می‌توانید از حالت بدون نیم‌فاصله آن استفاده کنید.

چرا بهتر است از نیم‌فاصله استفاده کنیم؟

ما در حال تولید محتوا برای فارسی‌زبانان هستیم. بنابراین باید محتوایی تولید کنیم که بر اساس اصول نگارش فارسی باشد. محتوای تولیدشده بر اساس اصول نگارشی باعث می‌شود، خواندن متن برای کاربران ما آسان‌تر باشد. از طرفی ساختار متن نیز منسجم‌تر خواهد بود. مثال زیر نمونه ساده‌ای از تأثیر نیم‌فاصله بر زیبایی، خوانایی و رعایت ساختار متن است:

در نهایت فراموش نکنید، رعایت اصول نگارشی برای بسیاری از مخاطبان ارزشمند است و حساسیت زیادی روی این موضوع دارند. خصوصاً اگر در حوزه‌هایی مانند پزشکی، خبری، ادبی و …. فعالیت می‌کنیم، عدم رعایت نیم‌فاصله می‌تواند روی قضاوت کاربران از برند ما تأثیر منفی بگذارد.

شاید تصور کنید که استفاده از نیم‌فاصله شانس شما برای حضور در نتایج جستجو را کاهش داده و یا فکر کنید که این میزان از توجه به جزئیات نقشی در سئو یک سایت ندارد؛ با اطمینان می‌گویم که اشتباه می‌کنید!

مهم‌ترین هدف ما از تولید محتوا و سئو؛ جلب رضایت کاربر است. رسیدن به رتبه 1 نتایج جستجو تنها یکی از نتایج تلاش‌های ما در این مسیر است.

در کارگاه آموزش تولید محتوا با استانداردهایی مانند نیم‌فاصله که در جلب رضایت کاربر و درک گوگل از محتوای صفحه تأثیرگذار هستند، به‌ طور کامل آشنا می‌شویم.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید