سئو

کلمات کلیدی طولانی (Long tail keywords) چیست؟ چطور ترافیک سایت را زیر و رو میکند؟

راهنمای مطالعه

اگر مقاله های سئو و بهینه سازی سایت فضای اینترنت را مطالعه کرده باشید، اکثر آن ها بر سر این قانون جدایی ناپذیر اتفاق نظر دارند که سایت شما همواره باید نسبت به رقبا سئو بهتری داشته باشد.

اما به محض اینکه از عبارت سئو بهتر استفاده میکنیم، ممکن است یک مفهوم از آن در ذهن ما شکل بگیرد:

سئو بهتر یعنی اینکه در کلمات کلیدی پرجستجو رتبه بالایی داشته باشیم.

به عبارت دقیق تر وقتی کاربری یک کلمه کلیدی را سرچ کند، شما در نتایج اولی باشید که گوگل به کاربر نشان میدهد.

چرا کلمات کوتاه بیشتر مورد توجه هستند؟

وقتی به این هدف برسید و در یک یا چند کلمه مهم پرجستجو در گوگل رتبه بگیرید، افراد بیشتری از طریق جستجوی گوگل وارد سایت شما میشوند و از این طریق میتوانید ترافیک یا ورودی سایت خود را افزایش دهید.

شاید فکر کنید که انجام این روش کاملاً بدیهی و پیش و پا افتاده به نظر برسد، اما یک مشکل بزرگ درباره کسب جایگاه در کلمات کلیدی تک کلمه ای یا دو کلمه ای مهم وجود دارد:

به دلیل رقابت بالا، گرفتن رتبه در کلمات کلیدی پرجستجو کار آسانی نیست به طوری که حتی ممکن است هیچ گاه به این هدف خود نرسید. راه حل پیشنهادی ما برای این مشکل تنها از سه کلمه تشکیل شده است؛ کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword

قبل از اینکه به تک تک سوالات ارزشمند شما درباره کلمات کلیدی طولانی پاسخ دهیم، باید به خوبی از اهمیت این نوع کلمات آگاهی پیدا کنید. به همین منظور، یک داستان جالب برای شما آماده کرده‌ایم که میتواند مصداق خوبی برای اهمیت بالای کلمات کلیدی چند کلمه ای باشد.

داستان پیرمرد و جستجوی گنج

مردی به نام اَوه صاحب یک زمین کشاورزی بزرگ بود. در یک روز خبر بزرگی در کوچه و محله درز میکند. این شایعه به گوش اوه میرسد. در خارج از شهر معدنگاه جدیدی کشف شده که افراد زیادی از آن طلا استخراج میکنند.

اَوه که به دلیل حاصل خیز نبودن زمین کشاورزی خود به شدت به پول نیاز دارد، راهی سفر میشود ولی بعد از یک سال خانواده او مطلع میشوند که اَوه در زیر آوار معدن طلا جان باخته است.

خانواده اَوه بعد از آن به فکر این می‌افتند که زمین کشاورزی خود را شخم بزنند تا بتوانند به وسیله آن روزی خود را در بیاورند. بعد از شخم زدن کامل زمین، به طور اتفاقی با اشیا سختی مواجه میشوند؛ در زیر زمین کشاورزی اَوه، سکه های طلا پنهان شده بود!

حالا خود را جای اَوه بگذارد. شما مدیر یک سایت هستید و قصد دارید جایگاه خوبی برای سایت خود بدست آورید. به جای اینکه به دنبال یک معدن طلا بگردید و با تمرکز بر یک کلمه کلیدی، بک لینک بخرید، باید از گنجینه بزرگی که در سایت شما پنهان شده است نهایت استفاده را ببرید.

این گنجینه ارزشمند طلا، همان کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword مربوط به کسب و کار شماست.

حالا که فهمیدید این نوع از کلمات کلیدی چقد ارزشمند هستند، ممکن است سوالی دیگر در ذهن شما به وجود آید و آن اینکه به چه چیزی، کلمات کلیدی طولانی میگویند.

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword چیست؟

فرض کنید قصد دارید درمورد تکنیک های حرفه ای سئو، چند مقاله در اینترنت بخوانید. در اینجا دو راه پیش روی شماست:

  • با جستجوی کلمه «سئو» به تمام سایت هایی که در مورد سئو مقاله دارند سر بزنید تا بتوانید در یکی از آن ها اطلاعاتی که به دنبال آن بودید را کسب کنید.
  • به جای استفاده از کلمه کلیدی سئو، عبارت «آموزش رایگان تکنیک های حرفه ای سئو» را در موتور جستجوی گوگل سرچ میکنید.

اگر از روش دوم استفاده کنید، یعنی اینکه از کلمات کلیدی طولانی یعنی “آموزش رایگان تکنیک های حرفه ای سئو” استفاده کرده‌اید تا وارد سایت هایی شوید که تنها به موضوع هدف شما (تکنیک های حرفه ای سئو) پرداخته اند.

در واقع کلمات کلیدی طولانی عبارت هایی هستند که از 3 کلمه یا بیشتر تشکیل شده باشند (برخی عبارت های دو کلمه ای را هم Long Tail میدانند) که به جای تمرکز بر روی یک کلمه جامع و کلی، گروهی خاص از یک کسب و کار را هدف میگیرند.

مثلاً اگر کسب و کار شما یک سایت دانلود آهنگ باشد، خود عبارت «دانلود آهنگ» یک عبارت پرجستجو در گوگل است ولی عبارت «دانلود آلبوم جدید محسن چاوشی با کیفیت 320» میتواند یک عبارت طولانی از کلمه کلیدی باشد. به شکل زیر دقت کنید:

کلمه کلیدی اصلی و کوتاه: دانلود آهنگ

کلمه کلیدی بلند تر: دانلود آهنگ محسن چاوشی

کلمه کلیدی Long Tail: دانلود آلبوم جدید محسن چاوشی با کیفیت 320

در اینجا توجه تان را به یک باور نادرست در مورد کلمات طولانی جلب میکنیم که در موارد بسیاری به اشتباه، تعریف کلمات کلیدی طولانی در نظر گرفته میشود.

کلمات کلیدی کوتاه در موتورهای جستجو، تعداد سرچ بالایی دارند.

طبق آمار به دست آمده از سایت KWfinder، لزوماً تمام کلمات کلیدی کوتاه، سرچ بالایی ندارند.

به عنوان مثال همانطور که در شکل زیر میبینید، عبارت How to Lose Weight fast تقریبا سه برابر عبارت کوتاه «Lose Weight» جستجو میشود.

پس اگر فکر میکنید که کلمات کلیدی پرطرفدار، تعداد سرچ بالایی دارند، باید همین حالا با این باور اشتباه خداحافظی کنید.

دلیل انتخاب نام Long Tail برای کلمات کلیدی طولانی چیست؟

عبارت Long Tail در زبان انگیسی به معنی دُمِ دراز است.

وقتی این عبارت را با کلمه Keyword ترکیب میکنیم به معادل بامزه کلمه کلیدی دُم دراز در زبان فارسی میرسیم! اما چه ارتباطی بین دُم دراز کلمات و رقابت در دنیای سئو هست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید نگاهی به اژدهای حاضر در افسانه های چینی دوران قدیم بیاندازیم.

وقتی به یک اژدها فکر میکنید، ناخودآگاه چیزهایی همچون آتش اژدها و یا جثه عظیم و چنگال های تیز آن در ذهن جاری میشود. اما یکی از ابزارهای دفاعی مهم اژدها که بسیاری آن را نادیده میگیرند، دُم بسیار طولانی آن است.

در گذشته متخصصان سئو بر روی آن دسته از کلمات کلیدی تمرکز می‌کردند که از میزان جستجوی بالایی برخوردار بودند. این دسته از کلمات به دلیل جستجو بالا در نمودار میزان جستجو کلمات، در بخش سر اژدها قرار میگرفت. به همین دلیل برخی این دسته از کلمات را Head Keyword می‌نامیدند.

بعد از مدتی عده‌ای از متخصصان به این نتیجه رسیدند که برای گرفتن رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل یا SERP، باید بر روی کلمات تخصصی و طولانی تمرکز کنند. این عبارت های چند قسمتی به دلیل اینکه در نمودار توزیع کمتری دارد، در پایین نمودار اژدها و درست در منطقه طویل دُم اژدها قرار میگرفت. درست به همین دلیل است که این کلمات تخصصی و چندقسمتی به کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword مشهور شده اند.

3 دلیل مهم برای اینکه همین حالا از کلیدواژه های طولانی استفاده کنیم

تا اینجای کار متوجه شدید منظور ما از کلمات کلیدی بلند دقیقاً چیست و چرا به آن ها کلمات Long Tail گفته میشود. اما شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا باید به جای کلیدواژه های یک کلمه ای و پرجستجو در گوگل، از ترکیب چندواژه از کلمه کلیدی استفاده کنیم. 3 دلیل بسیار مهم برای استفاده از کلیدواژه های طولانی وجود دارد که عبارتند از:

1- کاربران برای جستجو دیگر از کلمات کلیدی تک واژه ای استفاده نمیکنند

در طول سالهای گذشته فرهنگ و رفتار کاربران هنگام جستجو تغییرات بسیاری داشته است. یکی از مهمترین دلایل این تغییرات پیشنهادات خود گوگل هنگام جستجوی یک عبارت کوتاه در گوگل است. به محض آنکه شروع به نوشتن عبارت مورد نظر خود میکنید، گوگل پیشنهاداتی را به شما نمایش میدهد که عموما طولانی بوده و به موضوع مورد نظر شما نزدیک هستند.

به عنوان نمونه ممکن بود در سال 2012 کاربران کلمه «سئو» را بیشتر جستجو کنند چراکه در این زمان بحث بهینه سازی موتورهای جستجو یک ترند روز محسوب میشد و عده زیادی به دنبال درک مفهوم خود سئو بودند. اما وقتی کاربران رفته رفته نسبت به سئو شناخت پیدا کردند، در قدم بعدی لازم بود که سایت های آموزشی در اینترنت، به جنبه های عمیق تر سئو بپردازند و کاربران را مثلاً با تکنیک های سئو کلاه سیاه آشنا کنند.

رسیدن به این هدف ممکن نبود مگر اینکه کاربران جستجوی خود را با کلمات کلیدی طولانی تری انجام دهند.

پس اجازه دهید اینطور نتیجه بگیریم که اگر بتوانید به خوبی وارد ذهن کاربران شوید و سوالات و مشکلات آن ها را با استفاده از کلمات کلیدی طولانی حدس بزنید، شانس زیادی برای جذب بازدیدکننده خواهید داشت.

2- کلمات کلیدی طولانی نرخ تبدیل بهتری دارند

یکی از اهداف داشتن سایت این است که به وسیله آن میتوانید بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتری تبدیل کنید. اما چه چیزی میتواند ما را به افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری نزدیک کند؟ کلمات کلیدی طولانی

همین نکته به ما کمک میکند که استراتژی مناسبی برای سئو و تولید محتوا در نظر بگیریم و متناسب با هویت هر صفحه عبارت هدف آن را نیز انتخاب کنیم.

مثلاً وقتی کاربری عبارت «خرید بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت» را در گوگل جستجو میکند، بیشتر به دنبال این است که برای سفر خود بلیط تهیه کند، نه اینکه درباره نحوه خرید بلیط قطار اطلاعات جمع کند.

هدف گذاری روی کلمات کلیدی طولانی، آسان، ارزان و ارزشمند است.

حال این روش را با صرف هزینه در تبلیغات کلیکی در یک کلمه کلیدی (مثلاً بلیط قطار) مقایسه کنید. به نظرتان کدام روش برای شما بهتر است؟ البته ناگفته نماند که تبلیغات کلیکی گوگل در مواقعی که شما به خوبی سایت خود را برای کلمات کلیدی طولانی بهینه کرده‌اید میتواند تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت داشته باشد.

رمز موفقیت شما این است که از کلمات کلیدی طولانی نهایت استفاده را ببرید و در عین حال از بهینه سازی های دیگر هم چشم برندارید.

3- کلمات کلیدی چندواژه ای به شما کمک میکند در کلیدواژه های تک کلمه ای هم جایگاه بگیرید

همانطور که میدانید اگر بخواهید در بازی شطرنج پیروز میدان شوید، باید حریف خود را مات کنید ولی پیش از آن باید مهره های مهم رقیب خود را از میدان خارج کرده و او را کیش کنید. اگر بتوانید چندین بار و در موقعیت های مختلف حریف را کیش کنید در نهایت موفق میشوید که او را مات هم بکنید.

در دنیای سئو، اگر قصد دارید رقبای خود را مات کنید؛ یعنی در مهمترین و پرجستجوترین عبارات جایگاه مناسبی کسب کنید، ابتدا باید در عباراتی متنوع و طولانی رتبه مناسبی داشته باشید. وقتی در چندین عبارت حاشیه ای و طولانی موفق باشید کسب جایگاه در عبارات اصلی بسیار ساده تر خواهد بود.

بررسی یک نمونه واقعی از تاثیر کلمات کلیدی طولانی

ممکن است آنچه در این مقاله گفته شد به اندازه کافی ارزش کلمات کلیدی طولانی و تاثیر آنها بر سئو را برای شما مشخص نکرده باشد. در این بخش به بررسی یک نمونه واقعی میپردازیم تا درک بهتری از این تکنیک داشته باشیم.

تصور کنید که قصد داریم، مقاله ای با هدف گذاری بر روی عبارت “در زمستان ایران به کجا مسافرت کنیم” بنویسیم. در اولین قدم احتمالا تلاش میکنیم تا با ابزارهایی مانند kwfinder و Keyword Planner میزان جستجوی احتمالی آن را بررسی کنیم. تصویر زیر آمار جستجوی این کلمه به طور متوسطِ ماهانه را در ابزار keyword planner نشان میدهد.

همانطور که در کادر زرد رنگ مشخص است، از نظر این ابزار، عبارت هدف ما هیچ جستجویی در ماه نداشته و ارزش هدف گذاری یا تبلیغات را ندارد. برای آنکه مطمئن شویم این عبارت را در ابزار kwfinder نیز بررسی کردیم که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

عدد پیشنهادی از طریق این ابزار 10 جستجو در ماه است که باز هم نشان میدهد ارزش سرمایه گذاری و تولید محتوا را نخواهد داشت. برای آنکه بتوانیم یک مورد واقعی و قابل بررسی را داشته باشیم به این اعداد توجهی نکرده و مقاله خود را با این دیدگاه که محتوای آن میتواند برای افرادی ارزشمند باشد تهیه کردیم. بعد از کسب جایگاه در این عبارت و گذشت یک ماه آماری دقیق و البته متفاوت با بررسی های اولیه را مشاهده کردیم. قبل از هر توضیحی پیشنهاد میکنیم به تصویر زیر دقت کنید.

اگر جایگاه شما در یک عبارت در صفحه اول گوگل تثبیت شده باشد، آمار و ارقامی که توسط ابزار سرچ کنسول ارائه میشود کاملا دقیق و کاربردی هستند. این ابزار نشان میدهد که همین عبارت طولانی و به ظاهر کم ارزش، طی بازه زمانی 28 روزه نزدیک به 1000 بار جستجو شده و کسب جایگاه در آن 366 بازدیدکننده را به سایت ما جذب کرده است.

کلمات کلیدی طولانی معمولا میزان رقابت پایینی دارند زیرا بسیاری از سایت ها، به دلیل گزارشات دریافت شده از ابزارهای آنلاین، این عبارات را نادیده میگیرند.

تصمیم گیری نهایی با شماست!

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله، کلمات کلیدی طولانی را به معدن طلایی تشبیه کردیم که در زیر سایت شما پنهان شده اند. حال اگر میخواهید از پتانسیل این گنجینه ارزشمند برای سئو سایت خود بهره ببرید، باید برای پیدا کردن کلمات کلیدی بلند و چندکلمه ای مرتبط با کسب و کار خود وقت بگذارید و از آن ها در مقاله و صفحات مختلف سایت خود استفاده کنید.

در آخر میخواهیم به طور خلاصه، تمام مطالبی که در این مقاله خواندید را در یک جمله ارزشمند قرار دهیم و به شما بگوییم:

با رقابت تنگاتنگی که در حال حاضر در دنیای سئو وجود دارد، به جای اینکه بر کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت متمرکز شوید، بهتر است از کلمات کلیدی طولانی در سئو سایت خود بیشتر استفاده کنید.

در واقع تنها درصورتی میتوانید در جنگ پیروز شوید که تمام بخش های بدن اژدهای سئو (از سر گرفته تا دَم بلند آن) را زخمی کنید.

ادامه خواندن در سایت منبع