سئو

5 مزایای شبکه اجتماعی

دلایل موفقیت بزرگ سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، در جهان بازاریابی اینترنتی امروز عبارتند از:

1. جذابیت

اولین و احتمالا مهم‌ترین دلیل، جذابیت پدیده شبکه‌های اجتماعی در جهان امروز است. تقریبا هرکس به‌طور اجتماعی با افراد که می‌شناسد و حتی با بسیاری افراد دیگری که آن‌ها را نمی‌شناسد، در ارتباط است. مهم‌ترین نکته، عامل سرگرمی است که در اینجا دخیل می‌باشد. هنگامی‌که افراد با کسی پیوند ایجاد می‌کنند، آن‌ها به چیزی بیش از ارتباطات گاه به گاه فکر نمی‌کنند.

علاوه بر تجربه سرگرم کنندگی، فعالیت‌های مختلفی در این وب‌سایت موجود می‌باشد، مانند با برنامه‌های مختلف آن. به همین دلایل است که افراد در اینجا تجمع می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند با دوستان خود در تماس باشند و از بودن با آن‌ها لذت ببرند. سایت‌های شبکه اجتماعی درحال حاضر تبدیل به معادل مجازی گشت‌وگذار با دوستان شده‌اند. بازاریان قطعا می‌توانند از این طرز تفکر بهره‌برداری کنند. از آنجا که افراد در این سایت برای عامل سرگرم کنندگی تجمع خواهند کرد، چرا چیزی به آن‌ها عرضه نگردد درحالی‌که آن‌ها حاضر به قبول آن هستند؟ این کار جواب می‌دهد. افراد بسیاری به چیزی پی می‌برند و سپس تصمیم می‌گیرند از نزدیک به آن نگاه کنند.

2. بازاریابی ویروسی

وب‌سایت‌های ، محلی عالی برای نیز هستند. بازاریابی ویروسی زمانی اتفاق می‌افتد که مردم یک محصول یا خدمت را به گروه دوستان خود توصیه می‌کنند. افراد ممکن است این کار را تنها با قصد گفتن در مورد چیزی مفید برای دوست خود انجام دهند و هیچ قصد بازاریابی در ذهن نداشته‌باشند. آیا ما نیز اغلب این کار را انجام نمی‌دهیم؟ هنگامی‌که ما یک کتاب خوب می‌خوانیم، آن را به دیگران توصیه می‌کنیم.

با انجام این کار، ما هیچ چیز به‌دست نمی‌آوریم، اما طبیعت انسانی ما چیزهایی را که ما دوست داریم، به اشتراک می‌گذارد. این دقیقا همان چیزی است که بازاریابان اینترنتی اینجا به دنبال آن هستند. پتانسیل بسیار زیاد است. اگر محصول خوبی در گردش یک گروه اجتماعی و جود دارد، سریعا در مورد آن صحبت کرده و محصول واقعا می‌تواند جایگاه خود را در ذهن مشتریان پیدا کند. کارشناسان معتقدند درحال حاضر بازاریابی ویروسی، بهترین شکل بازاریابی است زیرا توصیه یک دوست برای مردم می‌تواند بیش از هر چیز دیگری معنی‌دار باشد.

3. ساخت سریع گروه‌های هدف

مزیت بزرگ دیگر شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های هدف است که می‌تواند بسیار سریع ساخته شود. بیشتر این شبکه‌ها، موتورهای جستجو مختص به خود را دارند که در آن‌ها می‌توانید مردم را از طریق کلمات کلیدی مرتبط پیدا کنید. می‌توانید دریابید که این افراد به چه چیزی علاقه‌مند هستند و اگر محصول و یا خدمت‌تان به علاقه‌مندی آن‌ها مربوط است، آن‌ها را به گروه یا جامعه خود اضافه کنید. حتی شما می‌توانید با آن‌ها از هر راه دیگری وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد، پیوند ایجاد شد، فرصت خوبی برای اطلاع‌رسانی بیشتر به افراد در مورد محصول خود وعلاقه‌مند کردن آن‌ها به محصول دارید. احتمال قوی وجود دارد که این افراد به آنچه که می‌خواهید به آن‌ها بفروشید، علاقه‌مند گردند.

4. ایجاد ترافیک بهتر

شبکه‌های اجتماعی همچنین در ایجاد ترافیک بهتر در اینترنت کمک می‌کنند .در شبکه‌های اجتماعی، هنگامی که با فردی ارتباط برقرار می‌کنید، در واقع امکان ارتباط با کل گروه را ایجاد می‌کند. در تجارت ارقام قطعا اهمیت ندارند. اگر محصول خود را برای تعداد زیادی از مردم قابل مشاهده می‌سازید، به‌راحتی احتمال ایجاد فروش را افزایش می‌دهید.

5. رسیدن به بازار هدف محلی

یک مزیت بسیار مهم- هرچند ممکن است به همه اعمال نشود- آن است که شبکه اجنماعی در افزایش شانس رسیدن به بازار هدف محلی شما کمک می‌کند. اگر درحال تلاش برای فروش یک محصول در یک منطقه خاص محلی هستید، بازاریابی محلی برایتان مهم می‌شود. شبکه‌ها اجتماعی به این مسئله کمک می‌کنند، زیرا می‌توانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید که در آن شانس بازدید از یک مغازه محلی و تلاش برای انتخاب محصول یا خدماتی که در تلاش برای تبلیغ آن هستید، افزایش می‌یابد .

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” را مطالعه کنید تا در این زمینه دید قوی و کاملی به‌دست آورید.

مراحل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

1- عضویت در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به اهداف کسب‌وکارتان، پلتفرم موردنظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسب‌وکارتان بازکنید. قبل از برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکات زیر توجه کنید:

  • هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
  • برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی، چه چیزهایی نیاز است؟
  • آیا شبکه‌های اجتماعی شما ازلحاظ محتوا، عکس، طراحی، URL و … بهینه شده است؟
  • کدام شبکه در حال حاضر برای شما مفیدتر است؟
  • پروفایل شما در مقایسه با پروفایل رقبا چگونه است؟

2- مشخص کردن مشتری ایده آل

در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیق‌تر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز به‌عنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید، به کسب‌وکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای زیر را در مورد افراد بررسی کنید:

  • سن
  • محل سکونت
  • عنوان شغلی
  • درآمد
  • بیشترین شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده

3- مشخص کردن موقعیت در شبکه اجتماعی

پس از ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی، باید موقعیت حضور خود در این شبکه‌ها را به‌گونه‌ای تثبیت کنید که نشان‌دهنده قصدتان از این حضور و منعکس‌کننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکه‌های اجتماعی و انتشار پست‌های عمومی به‌صورت رندوم و بی‌هدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال می‌کنند نه افرادی که به‌صورت عمومی فعالیت می‌کنند.

4- ایجاد و تنظیم محتوای درگیر کننده

متأسفانه، بسیاری از کسب‌وکارها مستقیماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله می‌کنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایده آل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر می‌آید. انواع محتوا در شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • تصویر
  • ویدئو
  • پست‌های وبلاگ
  • اخبار شرکت
  • اینفوگرافیک
  • کتاب‌ها یا eBook
  • مصاحبه‌ها

محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم‌راستا با اهداف مشخص‌شده برای مشتریان ایده آل و مهارت‌های شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به‌منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست کردن هر محتوا، پیشنهاد می‌شود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.

5- تعیین شاخص‌های کلیدی موفقیت

به‌منظور پی بردن به میزان موفقیت حضور خود، نیاز به تعریف و اندازه‌گیری فاکتورهایی است. علاوه بر میزان موفقیت استراتژی، باید تأثیرگذاری زمان و پول صرف شده برای این استراتژی را نیز اندازه گرفت. برخی از شاخص‌هایی که باید اندازه‌گیری شوند شامل موارد زیر است:

  • نرخ تبدیل
  • زمان صرف شده در صفحات وب‌سایت
  • (mention)، ذکر کردن نام برند
  • تعداد کل اشتراک‌گذاری
  • تعداد بازدید

6- سرمایه‌گذاری روی ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی

اغلب بازاریابان به‌منظور افزایش سود خود، از ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. استفاده از این ابزار ها باعث تسهیل استفاده از این شبکه‌ها می‌شود. یکی از مزایای این ابزارها، امکان زمان‌بندی انتشار پست‌ها است. برای عملکرد مناسب، ابزار مدیریت خود را با تقویم محتوایی که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، هماهنگ کنید.

7- دنبال کردن، آنالیز، بهینه‌سازی

می‌توان گفت که این مرحله، مهم‌ترین نقش در موفقیت کسب‌وکارها در رسانه‌های اجتماعی را دارد. بااین‌وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون‌وخطا استفاده می‌کنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن (track) نتایج، تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده و ایجاد تغییرات برای بهینه‌سازی نتایج بهترین راه‌حل ممکن است.

ادامه مطلب