وقتی وارد حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می شوید؛ اولین مفهومی که به آن برخورد می کنید، لید یا سرنخ است. در واقع اگر راه ارتباطی با مشتریان و کاربران نداشته باشید؛ نمی توانید با مشتریان تعامل برقرار کنید در نتیجه فروشتان کاهش می یابد. یا سرنخ یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزهی بازاریابی، تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتری است. در این مطلب به پرسش لید چیست؟ پاسخ خواهیم داد و با فرایند ساخت یک لید آشنا خواهیم شد؛ با همراه باشید.
لید Lead چیست؟
راه های جمع آوری لید
برای جمع آوری لید مناسب و پر بازده، باید تا حد امکان موارد با کیفیت و با ارزشی به دست آورید. روش های زیادی وجود دارد که در ادامه ۵ راه را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.
۱. مطالب رایگان و کاربردی
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی وارد سایتی میشوید، پیام پاپآپی به شما نمایش داده میشود که حاوی یک کتاب است و با واردکردن نام، ایمیل یا شماره موبایل میتوانید آن را دریافت کنید. این روش یکی از رایج ترین راهکارهای جمعآوری Lead است که در ازای ارائه محتوای رایگان و کاربردی که مخاطب علاقمند به آن است و برای آن کاربرد دارد؛ اطلاعات مهمی را از او میگیرید. همچنین شما می توانید از کاربر بخواهید که با وارد کردن ایمیل خود در خبرنامه شما عضو شود.
گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی
۲. ارائه نسخه رایگان یا آزمایشی
اگر سرویس یا نرمافزاری دارید که میتواند به مخاطبان کمک کند، حتما از کاربران بخواهید که اطلاعاتی مانند ایمیل را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانند برای مدت محدودی از نسخه دموی شما استفاده کنند. شما می توانید با به روزرسانی های هیجان انگیز مخازب را ترغیب کنید که نسخه پولی سرویس یا نرم افزار شما را بخرند.
۳. دسترسی محدود
یکی دیگر از راه هایی که در جمع آوری لید یا سرنخ با کیفیت خیلی به شما کمک میکند، ایجاد دسترسی محدود به محتوای ارزشمند و کمیابی است که برای آن خیلی زحمت کشیدهاید. به این ترتیب کاربر حاضر است اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد تا به تمامی قسمتها دسترسی داشته باشد.
بهترین افزونه وردپرس در ۲۰۲۲
۴. کد تخفیف
کدهای تخفیف یکی دیگر از موضوعات مهم و جذاب برای کاربران است که میتوانید آنها را ترغیب کنید با پرکردن فرم یا ارائه دادن نام، ایمیل و شماره موبایل بتوانند کد تخفیف خود را دریافت کنند. یکی از بهترین روشها در این حالت برای اولین خرید است که میتوانید درصد بیشتری را در نظر بگیرید.
۵. ثبت اطلاعات برای پیدا کردن شغل
یکی دیگر از راه هایی که خیلی خوب جواب میدهد؛ زمانی است که کاربران برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب، اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند که هم به درد تیم منابع انسانی میخورد و هم میتوانید در موارد دیگر از آنها استفاده کنید.
بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟ استراتژی ها و مزایای آن
کانال های جمع آوری لید یا سرنخ
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، که از ابزارهای آنلاین برای رسیدن به اهداف فروش و بازاریابی استفاده میشود؛ کانالهای مختلفی برای تولید Lead وجود دارد. در قسمت زیر به مهمترین موارد اشاره خواهیم کرد:
- ✅
شبکه های اجتماعی
یکی از مهمترین کانالهایی که میتوانید برای جمعآوری Lead از آن استفاده کنید. شما میتوانید از لینک داخل Lead، تگکردن، برگزاری مسابقات و کمپینهای مختلف و… برای به دست آوردن اطلاعات لازم استفاده کنید. - ✅
سایت :
اگر سایت دارید میتوانید با روشهای مختلفی چون ارائه محتوای رایگان و کاربردی، کد تخفیف، عضویت در خبرنامه و… دیگر ایجاد لید کنید. - ✅
لندینگ پیج :
صفحه فرودهایی که برای کمپینهای خود طراحی میکنید نیز میتواند یکی از کانالهای ایجاد Lead در دیجیتال مارکتینگ باشد. به عنوان مثال صفحه فرود شما میتواند صفحه مسابقه یا پیش فروش یک محصول با قیمت ویژه باشد. - ✅
فرمهای مختلف
شما به کمک انواع فرم مانند نظرسنجی، مسابقه، فرم تماس و… میتوانید اطلاعات زیادی را از کاربران به دست آورید. و با آن ها ارتباط برقرار کنید.
سخن پایانی ـ لید Lead چیست
- ✅رشد کانال یوتیوب با تقویم محتوایی مناسب!
- ✅نحوه تبلیغات در تیک تاک
- ✅معرفی لایسنس های انتشار ویدیو در یوتیوب
- ✅تجهیزات یوتیوب: وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن
- ✅چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
