سئو

آموزش لینک سازی خارجی حرفه ای و اثر بخش (آنچه باید بدانید)

لینک سازی خارجی یکی از المان هایی است که به ما کمک میکند که سایتی قدرتمند داشته باشیم.برای اینکه ما بتوانیم بهترین رتبه و جایگاه را در نتایج گوگل بدست بیاوریم نیاز است که از راهکارهایی موثر و کاربردی استفاده کنیم.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل نحوه انجام پیوند سازی خارجی و قواعد و اصول مهم آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

لینک سازی خارجی چیست

اکسترنال لینک یکی از مهمترین عوامل سئو خارجی سایت است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

به لینک سازی که ما در خارج از سایت خود انجام می دهیم پیوند سازی خارجی گفته میشود در لینک سازی خارجی کاربر با پیوند استفاده شده در یک سایت دیگر، وارد سایت شما میشود.

حساسیت گوگل نسبت به پیوند سازی خارجی

شما تنها زمانی می توانید جایگاه و رتبه خوبی را از طریق پیوند سازی خارجی بدست بیاورید که این کار را به صورت کاملا طبیعی انجام دهید که گوگل متوجه آن نشود.

گوگل سعی دارد همیشه بهترین محتوا را در نتایج برای کاربران خود نمایش دهد اگر شما از لینک گذاری دستی استفاده کنید و الگوریتم های گوگل متوجه آن بشوند برای گوگل به این منظور است که شما خواسته اید در نتایج تقلب کنید و جریمه سنگینی را برای شما در نظر می گیرد.

اگر گوگل متوجه لینک گذاری شما به صورت دستی و یا همان مصنوعی شود شما را در آن کلمه مورد نظر از نتایج خود حذف خواهد کرد و یا سایت شما را پنالتی میکند .

دلیل مقابله گوگل با لینک های خارجی

در سال 1990 گوگل با توجه به بک لینک های که به یک سایت داده میشد آن ها را رتبه بندی میکرد در نتیجه پیوند سازی خارجی نقش بسیار موثری را در تعیین رتبه و جایگاه سایت داشت.

افراد بسیار زیادی با استفاده از لینک های اسپم و یا خرید و فروش این لینک ها باعث از دست رفتن منابع درآمدی گوگل شده بودند.

در نهایت در سال 2012 گوگل از الگوریتم پنگوئن رونمایی کرد که وظیفه این الگوریتم شناسایی لینک های اسپم و غیر طبیعی است و به صورت کاملا جدی با سایت های متخلف برخورد میکند.

انواع لینک سازی خارجی

  • لینک سازی طبیعی
  • لینک سازی مصنوعی

لینک سازی طبیعی

همانطور که از نامش پیداست به لینک سازی که به صورت طبیعی انجام شود و ما دخالتی در فرآیند انجام آن نداشته باشیم لینک سازی طبیعی گفته میشود.

لینک سازی مصنوعی

لینک سازی مصنوعی یعنی اینکه ما لینک های خود را به صورت دستی انجام دهیم و برای این کار از نرم افزار های موجود استفاده کنیم . یا اینکه این در یک روز تعداد زیادی لینک به سایت خود بزنیم .

یکی دیگه از موارد اینکه گوگل لینک های ما را غیر طبیعی تشخیص می دهد این است که از سایت ها و وبلاگ های مختلف با انکرتکست هدف فقط و فقط به سایت خودمون لینک داده باشیم .

استراتژی و قواعد لینک گذاری خارجی

زمانی لینک سازی ما به صورت طبیعی می باشد که از انواع لینک های فالو و nofollow و همچنین لینک های کوتاه ، لینک های اسپم و غیره استفاده کنیم .

برای اینکه ما بتوانیم نسبت به رقبای خود جایگاه بهتری را بدست بیاوریم باید به صورت اصولی و درست از پیوند سازی خارجی استفاده کنیم .

بهترین روش برای پیوند سازی خارجی این است که از ایده های استفاده کنیم که ردپایی از خود بجای نگذاریم و گوگل نتواند استراتژی های ما را در لینک گذاری تشخیص بدهد . پیوند سازی خارجی به همان اندازه که مفید و تاثیر گذار است میتواند مضر باشد و به سایت ما آسیب برساند.

  • اعتبار بخشیدن به محتوا: سعی کنید یک محتوای یونیک را با ایده های خود تولید کنید تا مخاطب را کنجکاو و جذب کنید.
  • سایت های معتبر:از سایت های معتبر با اتوریتی بالا برای پیوند سازی خارجی خود استفاده کنید .
  • بلاگ ایجاد کنید:با ایجاد یک بلاگ آموزشی و تولید محتوا در آن می توانید موفقیت بیشتری را در کسب کار خود بدست بیاورید.
  • غنی سازی محتوا:از با ارزش بودن محتوای خود مطمئن شوید اگر می خواهید از یک محتوا برای لینک گذاری استفاده کنید مطمئن شوید که برای مخاطب جذاب و کاربردی است اگر محتوا نتواند مخاطب را درگیر کند لینک شما تاثیری نخواهد داشت.
  • استفاده از کلمات کلیدی مختلف: برای لینک گذاری خارجی از کلمات کلیدی متنوع و هم خانواده استفاده کنید مفید ترین کلمات کلیدی خود را که بتواند بیشترین بازدهی را داشته باشد استفاده کنید.

نکات کاربردی برای پیوند سازی خارجی

  • لینک سازی در سایت های مرتبط
  • لینک سازی در سایت های معتبر
  • سایت های اسپم
  • برنامه ریزی
  • محتوای با کیفیت

لینک سازی در سایت های مرتبط

بهتر است برای پیوند سازی خارجی از سایت هایی استفاده کنید که در حوزه موضوعی شما فعالیت دارند در این صورت مطمئنا می توانید مخاطبان بیشتری را که به محتوای شما علاقه دارند را جذب کنید.

برای مثال اگر شما در حوزه آموزش کسب و کار اینترنتی فعالیت دارید نباید در سایت فروش خودرو، لینک گذاری خارجی خود را انجام بدهید زیرا برای شما پر خطر خواهد بود و گوگل متوجه آن خواهد شد.

لینک سازی در سایت های معتبر

در پیوند سازی خارجی حتما این نکته را در نظر داشته باشید که از سایت هایی استفاده کنید که معتبر هستند یکی از مهمترین ملاک های هر سایت دامین اتوریتی آن است.

هر چقدر سایتی که شما برای لینک گذاری خارجی از آن استفاده می کنید معتبر تر باشد مطمئنا لینک شما با ارزش تر میشود و تاثیر بیشتری را برای شما خواهد داشت.

سایت های اسپم

بعضی از وبسایت ها به مقدار زیادی در آن ها پیوند سازی خارجی انجام شده است و بعد از مدتی این سایت ها اسپم میشوند.

این نوع سایت ها به هیچ عنوان برای لینک گذاری خارجی مناسب نیستند زیرا ارزش و اعتبار لینک شما را کاهش میدهند.

برای اینکه بتوانید اسپم بودن و یا معتبر بودن سایت را بررسی کنید میتوانید از mozbar استفاده کنید.

mozbar ابزاری است که روی مرورگر شما نصب میشود و میتوانید از طریق آن اسپم بودن سایت و یا دامین اتوریتی یک صفحه را مشاهده کنید.

برنامه ریزی

برای لینک سازی خود برنامه ریزی داشته باشید.در روز بیشتر از 2 بار لینک سازی انجام ندهید.

لینک سازی بیش از حد در یک روز برای گوگل مشکوک است و باعث جریمه شدن شما خواهد شد.

لینک سازی خود را در یک ساعت مشخص و یا فاصله زمانی مشخص انجام ندهید.

برای مثال اگر شما در صبح فرآیند لینک سازی را انجام داده اید دفعه بعدی این کار را در شب انجام بدهید و در روز های بعدی ساعت های آن را تغییر دهید.

فواید پیوند سازی خارجی

پیوند سازی خارجی میتواند باعث افزایش ارتباط شما با سایت های دیگر شود اگر شما در سایت خود به سایت دیگری لینک بدهید امکان اینکه آن سایت به طور متقابل برای جبران کار شما از لینک شما در محتوای خود استفاده کند زیاد است و این کار باعث ارتباط متقابل شما خواهد شد.

لینک گذاری در سایت های معتبر باعث افزایش بازدید کنندگان سایت شما میشود و ترافیک داده سایت شما را افزایش میدهد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پیوند های خارجی این است که بدون واسطه می توانید نام خودتان و یا برندتان را معرفی کنید.

شما با تولید محتوای با کیفیت و انتشار آن در فضای گوگل و یا شبکه های اجتماعی باعث می شوید که رقیبان و کاربران با شما و کسب و کارتان آشنا شوند.

روش های لینک گذاری خارجی دستی

  • ریپورتاژ آگهی
  • انجمن
  • کامنت
  • پست مهمان
  • سایت های ویکی
  • سوشیال بوک مارکها
  • استفاده از سایت های خبری

ریپورتاژ آگهی

ریپورتاژ آگهی به معنای آن است که شما در یک سایت معتبر خبری و یا مربوط به حوزه کاری خود با استفاده از محتوای متنی و کلمات کلیدی خود، محصول و یا یک خبر واقعی در مورد کسب و کار خود را با لینک دادن به سایت خود منتشر کنید.

با خریداری ریپورتاژ از سایت های معتبر یک صفحه در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید از آن برای لینک گذاری خارجی خود استفاده کنید.

تاثیر ریپورتاژ آگهی بسیار زیاد است و باعث افزایش ترافیک داده سایت شما میشود و همچنین تاثیر زیادی در تعیین رتبه و جایگاه شما در نتایج گوگل خواهد داشت . شاید جالب باشد بدانید لری پیج بنیان گذار گوگل کار خود را با ایده بک لینک شروع کرد.

بهترین روش برای گرفتن بک لینک های طبیعی را می توانیم ریپورتاژ آگهی بدانیم .

انجمن

انجمن به یکسری از سایت هایی گفته میشود که اصولا کاربران به صورت پرسش و پاسخ به سوال های هم پاسخ می دهند و یا در مورد موضوعی به بحث می پردازند.

برای لینک گذاری خارجی در انجمن ها باید شما به صورت کاملا طبیعی و با حوصله و صبر زیادی این کار را انجام بدهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که در انجمن ها باید فعالیت مداوم داشته باشید و در انجمن هایی عضو شوید که ارزش لینک گذاری شما را داشته باشند و ترافیک خوبی را بتوانید بدست بیاورید.

کامنت

شما در قسمت نظرات و کامنت ها می توانید به صورت طبیعی به محتوای خود لینک بدهید.

پیوند سازی خارجی در کامنت ها حاوی چند نکته مهم است که باید به آن ها توجه کنیم.

  • شما در لینک گذاری به صورت کامنتی باید به صورت طبیعی و با پروفایل حقیقی خود این کار انجام بدهید .
  • از سایت هایی برای کامنت گذاری استفاده کنید که مربوط به موضوع و حوزه کاری شما باشند.
  • سعی کنید کامنت را به صفحه اصلی سایت خود لینک بدهید
  • سعی کنید با نام واقعی خود یا با نام برند خود لینک گذاری را انجام بدهید.
  • در سایت های معتبر با آتوریتی بالا از کامنت برای لینک گذاری خارجی خود استفاده کنید.
  • از متن های واقعی و کاربردی برای کامنت خود استفاده کنید.

هنگامی که شما در قسمت کامنت ها نظری را وارد می کنید و سپس در قسمت آدرس سایت از URL خود استفاده می کنید در این صورت نام شما در کامنت به آدرسی که وارد کرده اید لینک میشود.

پست میهمان

پست میهمان به این معنا است که یک سایت به عنوان میزبان یک متن و یا محتوا را در سایت خود قرار میدهد تا بین سایت خود و سایت دیگر ارتباط برقرار کند.

شما با استفاده از پست میهمان می توانید مخاطبان بیشتری را با محتوای خود آشنا کنید و با جذب آن ها می توانید ترافیک داده سایت خود را افزایش دهید.

سایت های ویکی

شما می توانید با ثبت نام ،تولید و ارسال محتوای خود در سایت های ویکی لینک خود را در محتوای خود ثبت کنید.

شما با ثبت کردن محتوای خود در سایت های ویکی به علاوه آشنایی مخاطبان با محتوای خود می توانید آن ها را با برند خودتان آشنا کنید.

سوشیال بوک مارکها

سوشیال بوک مارکها سایت های معتبری هستند که شما می توانید با ثبت محتوای خود در این سایت مخاطبان زیادی را برای خود جذب کنید.

استفاده از سایت های خبری

استفاده از سایت های خبری معتبر و پربازدید می توانند مخاطبان زیادی را برای شما جذب کنند.

لینک های dofollow و nofollow به چه معنا هستند

  • لینک های dofollow: اگر لینک های ساخته شده دارای attribute فالو باشند یعنی که گوگل می تواند آن ها را شناسایی و دنبال کند و وارد صفحه مقصد شود . یکی دیگر از مزیت های لینک های دوفالو این است که این نوع لینک ها ارزش بالاتری را دارند.
  • لینک های nofollow: لینک های نوفالو لینک هایی هستند که ربات های گوگل به محض برخورد به آن نمی توانند آن را دنبال کنند و وارد صفحه مقصد شوند.(هر چند باز هم گوگل این لینک ها را بررسی و ارزش گذاری می کند)

به چه صورت بفهمیم سایت ما پنالتی شده است

  • اگر رتبه و جایگاه شما به صورت ناگهانی افت بسیار شدیدی داشته باشد
  • دریافت یک پیام در سرچ کنسول خود مبنی بر دلیل پنالتی شدن شما
  • حدف کلمه کلیدی شما در نتایج گوگل

پنالتی شدن سایت توسط رقیبانتان با لینک گذاری خارجی

یکی از کار هایی که رقبای شما برای پنالتی کردن سایت شما می کنند استفاده از لینک سازی خارجی در سایت های مختلف با نام سایت شما است.

این لینک سازی به صورت کاملا غیر اصولی و با کلمات و موضوعاتی انجام میشود که باعث حساسیت گوگل نسبت به شما شود.

برای جلوگیری از این مسئله نکاتی را رعایت کنید.

  • لینک های ساخته شده خود را مورد بررسی قرار بدهید.
  • سایت های که در آن لینک گذاری کرده اید را بررسی و یاداشت کنید.
  • هر چند روز و یا هر هفته آمار لینک های ساخته شده خود را بررسی کنید.
  • اگر دچار این مشکل شدید با استفاده از ابزار Disavow به گوگل ثابت کنید که این لینک ها توسط شما استفاده و یا ساخته نشده است.

مهمترین معیار های تعیین ارزش لینک های خارجی

  • میزان محبوبیت صفحه لینک دهنده
  • ارتباط بین محتوا و صفحه لینک شده
  • ارتباط بین مالکیت دامنه منبع و هدف
  • نعداد دامنه های لینک داده شده به صفحه سایت
  • انکر تکستی که در لینک استفاده شده است

ابزار مفید برای پیوند سازی خارجی

  • Google Webmaster : با استفاده از این ابزار جایگاه کلمات کلیدی خود در نتایج گوگل را رصد کنید. وب مستر با دریافت گذارش بک لینک های گوگل باعث میشود شما متوجه مفید بودن و یا نبودن استراتژی پیوند سازی خارجی خود شوید.
  • Moz : این سایت تمام لینک های که به سایت شما داده شده است را به شما نشان میدهد
  • Ahrefs : این سایت می تواند کاملترین ابزار برای تحلیل سایت ، لینک ها، اعتبار دامنه و صفحات را در اختیار شما قرار دهد.
  • Ranksignals : این سایت میتواند لینک های ساخته شده توسط رقیبانتان را به شما نشان دهد و شما را برای پیدا کردن ایده های بهتر پیوند خارجی کمک کند.
  • Check my links : با استفاده از این سایت می توانید لینک های شکسته و مورد دار داخلی و خارجی خود را شناسایی و کنترل کنید.

جمع بندی

پیوند سازی خارجی یکی از فاکتور های مهمی است که متخصصان سئو توجه ویژه ای را به آن دارند اما باید نکاتی را در مورد آن بدانید و با قواعد و اصول آن آشنایی کامل داشته باشید که مورد جریمه گوگل واقع نشوید.

در این مقاله سعی شد برای شما عزیزان مطالب مهم پیوند سازی خارجی را مورد بررسی قرار بدهیم تا شما بتوانید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کنید .

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید