عمومی

آموزش گوگل کیورد پلنر جدید برای SEO و گوگل ادوردز

در یادداشت «کیورد پلنر چیست» توضیح دادیم که کیورد پلنر ابزاری رایگان است بنابراین نیازی نیست برای دسترسی به آن در گوگل ادوردز، پول پرداخت کنید. برای شروع تنها به یک حساب کاربری گوگل احتیاج دارید. اما گاهی هنگام ورود به این ابزار، با صفحه زیر رو به رو می‌شوید که ظاهرا باید یک کمپین تبلغاتی ادوردز ایجاد کنید اما در حقیقت اصلا نیازی به اجرای تبلیغات نیست.

اگر این گزینه را مشاهده نمی‌کنید، ابعاد پنجره مرورگر را بزرگتر کنید چون در صفحات کوچک ممکن است دیده نشود. در صفحه بعدی، گزینه Create an account without a campaign را انتخاب کنید.

حالا باید وارد صفحه زیر شوید. دکمه Explore your account را انتخاب کنید.

پس از طی کردن مراحل، دوباره بر روی Tools کلیک کرده و Keyword Planner را انتخاب کنید.

حالا شما بدون وارد کردن کارت بانکی یا اجرای تبلیغات ادوردز، به ابزار کیورد پلنر دسترسی دارید. وقت آن است که به آموزش استفاده از گوگل کیورد پلنر بپردازیم.

آموزش استفاده از گوگل کیورد پلنر

پس از ورود به Google Keyword Planner با دو گزینه مواجه می‌شوید.

  • Discover new keywords
  • Get search volume and forecasts

قبل از اینکه بخواهید از این ابزارها استفاده کنید، باید عملکرد هر کدام و همچنین تفاوت تحقیق کلمات کلیدی برای SEO و برای ادوردز یا همان تبلیغات PPC را بدانید.

یافتن کلمات کلیدی جدید چیست؟ اگر می‌خواهید کیوردهای جدیدی پیدا کنید، Discover new keywords کمک می‌کند تا کلمات جدیدی را کشف کنید و آمار و ارقامی راجع به کلماتی به‌دست بیاورید که مخاطبان و مشتریان بالقوه شما به دنبالشان هستند.

حجم جستجو و پیش‌بینی چیست؟ اگر فهرستی از کلمات آماده کرده‌اید و می‌خواهید ارزش و اطلاعات هر کدام را به‌دست بیاورید، Get search volume and forecasts مناسب شماست.

با استفاده از این گزینه کلمات جدیدی به شما پیشنهاد نمی‌شود اما می‌توانید اطلاعاتی مانند تعداد کلیک و میزان بازدید مورد انتظار را در 30 روز آینده تخمین بزنید. معیارهای دیگر مانند هزینه، CTR و متوسط CPC نیز با این ابزار قابل مشاهده است.

آموزش استفاده از گوگل کیورد پلنر برای SEO

یکی از دلایل استفاده از کیورد پلنر، یافتن کلمات جدید است که یا برای شروع کمپین‌های جدید و یا برای نوشتن محتوا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قدوم دوم: کافیست نام محصول یا خدماتی که به کسب و کار شما مربوط می‌شود را وارد کنید. همچنین دو گزینه برای انتخاب زبان و کشور و یک گزینه برای نمایش یا عدم نمایش اسامی‌برندها وجود دارد. در این مرحله بهتر است هیچ فیلتری را اعمال نکنید.

با افزودن ویرگول می‌توان همزمان چند کلمه و عبارت را وارد کرد و محدودیت سقف کلمات تا 10 عدد است.

بهتر است در ابتدا کلماتی را وارد کنید که به‌صورت کلیدی به کسب و کار شما ربط داشته باشد و گسترده باشد. یعنی کلمات خیلی جزئی و دقیق را وارد نکنید. از طرفی می‌توانید به جای کلمات، آدرس سایت خود را وارد کنید تا بر اساس آن، کیوردهای پیشنهادی نمایش داده شود.

قدم سوم: پس از دریافت نتایج، تعداد زیادی از کیوردها را مشاهده می‌کنید که به‌طور پیشفرض بر اساس شباهت مرتب شده‌اند. در کنار کیوردها، ستون‌های دیگری برای اطلاعات مربوط به آن‌ها مانند متوسط جستجوی ماهیانه، میزان رقابت بر اساس پول پرداختی، بازدید و هزینه برای قرار گیری در بالای صفحه گوگل اختصاص داده شده است که سه مورد آخر برای تبلیغات ادوردز است.

پس از درج عبارات کلی و گسترده، کلمات را محدودتر کنید و کیوردهای پیشنهادی را مقایسه نمایید. در این صورت می‌توانید بهتر پی ببرید که مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند و چه کلماتی را جستجو می‌کنند.

ترفند: پیش‌تر به امکان درج آدرس وب‌سایت اشاره کردیم، می‌توانید وب‌سایت رقبای خود را وارد کنید تا بر اساس آن‌ها کیوردهای جدیدی دریافت کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید یک صفحه خاص را نیز درنظر بگیرید و حتما نباید صفحه اصلی را وارد کنید.

آموزش گوگل کیورد پلنر برای ادوردز

اگر می‌خواهید کمپین تبلیغاتی کلیکی گوگل ادز (PPC) اجرا کنید، با کمک کیورد پلنر می‌توانید عملکرد تبلیغاتتان را پیش بینی نمایید و تخمین بزنید و اینگونه از شکست احتمالی جلوگیری می‌کنید. ابزار Get search volume and forecasts اطلاعاتی مربوط به کلیک و هزینه در اختیارتان می‌گذارد که پیش از اجرای کمپین، ضروری هستند.

در زیر آموزش کیورد پلنر جدید برای ادوردز را مشاهده می‌کنید.

قدم اول: برای شروع به فهرستی از کلمات کلیدی نیاز دارید که از قبل آماده کرده‌اید. می‌توانید کلمات را دستی وارد کنید یا یک فایل متنی csv آپلود نمایید.

قدم دوم: در اینجا می‌توانید مقادیر، اطلاعات و عملکرد پیش بینی شده برای کلماتی که وارد کرده‌اید و کمپین‌تان را ببینید.

این اطلاعات تعداد کلیک‌ها و بازدیدهای دریافتی، هزینه مورد نیاز برای اجرا و بودجه روزانه پیشنهادی را به صورت تخمینی برای یک بازه زمانی 30 روزه نشان می‌دهد. همچنین نرخ کلیک CTR و هزینه متوسط هر کلیک CPCنیز قابل مشاهده است.

می‌توانید با افزودن نرخ تبدیل، تحقیق کلمه کلیدی را لحاظ اقتصادی انجام دهید.

سپس می‌توانید نتایج مورد انتظار از عملکرد کمپین را ببینید.

با وجود موارد گفته شده در بالا، تبلیغات گوگل ادوردز را هرگز بدون تحقیق کلمات کلیدی انجام ندهید؛ چرا که این ابزارها به سادگی نشان می‌دهد که آیا تبلیغاتتان سودمند خواهد بود یا خیر.

علاوه بر نتایج بالا که برای کمپین نشان داده می‌شود، عملکرد هر کدام از کیوردها نیز به طور جدگانه قابل مشاهده است.

فراموش نکنید که اطلاعات بالا مربوط به ترافیک ارگانیک نیست و همگی برای اجرای تبلیغات PPC ادوردز است.

آموزش پیدا کردن کیوردهای منفی

گاهی پیش می‌آید که کمپین‌ها دچار ضرر و هدررفت پول می‌شوند. یکی از عوامل این است که کیوردهای منفی به خوبی شناسایی نشده باشند که خوشبختانه Keyword Planner این مشکل را رفع کرده است.

کیورد منفی به نوعی در مقابل کیوردهایی است که آن‌ها را هدف گذاری کرده‌اید. کلماتی که وقتی کسی آن‌ها را جستجو می‌کند، تبلیغاتتان برایش نمایش داده نمی‌شود.

هنگام پیدا کردن کلمات جدید، حواستان باشد کلماتی را انتخاب نکنید که واقعا به خدمات یا محصولات شما مربوط نیست. مثلا اگر پیراهن مهمانی می‌فروشید، پیراهن کودک را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب نکنید. در واقع با بررسی اینکه keyword match-types در ادوردز چیست، میتوان تطابق کلمات کلیدی بر یکدیگر را درک و از این اشتباه جلوگیری کرد.

ترفندهای آموزش گوگل کیورد پلنر

کیورد پلنر دارای محدودیت‌هایی است که گاهی باعث می‌شود تا همه به سراغ آن نروند. اما ترفندهایی وجود دارد که کمک می‌کند این محدودیت‌ها را کنار بزنید و هم برای SEO و هم برای ادوردز، بهتر تصمیم گیری کنید.

مشاهده زمان میزان دقیق جستجوی ماهیانه

مشاهده حجم دقیق بازدید ماهیانه برای یک کلمه در صورت اجرای کمپین امکان پذیر است، اما بدون کمپین و به‌طور رایگان، این آمار به صورت بازه زمانی نشان داده می‌شود. برای مشاهده عدد دقیق مراحل زیر را طی کنید:

  • در ابزار Discover new keywords کیورد مورد نظر را وارد کنید.
  • کنار کلمه‌ای که می‌خواهید میزان جستجوی آن را مشاهده کنید، تیک بزنید.
  • exact match را از منو کشویی بالا انتخاب کنید.
  • بر روی نوار آبی، Add keywords را انتخاب کنید.
  • هم اکنون گزینه view forecast در پایین صفحه قابل مشاهده است.
  • حداکثر میزان CPC را از قسمت راست چارت انتخاب کنید تا میزان جستجوی ماهیانه کیورد نمایش داده شود.

پیدا کردن سریع کیوردهای با ارزش

اگر شخصی برای یک کلیک هزینه بالایی پرداخت می‌کند، به این دلیل است که آن کلمه سودآوری خوبی دارد. برای یافتن این کیوردها کافیست:

  • در ستون مربوطه Top of page bid (high range) را انتخاب کنید.

کاربران چه سوالاتی را می‌پرسند؟

یکی از راه‌های جذب کاربران جدید، پاسخ دادن به سوالات آن‌ها است که در اینترنت دنبالشان می‌گردند. برای پیدا کردن سوالاتی که کاربران می‌پرسند:

  • کلمات کلیدی خود را وارد کنید.
  • فیلتر را انتخاب کنید.
  • keyword text را از منوی کشویی انتخاب کنید.
  • واژه‌هایی مانند چه، چگونه، نحوه، کجا، چرا و سایر عبارات سوالی را وارد کنید.

از داده‌های به‌دست آمده برای استراتژی محتوایی خود جهت کسب رتبه گوگل استفاده کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله به آموزش گوگل کیورد پلنر پرداختیم. کیورد پلنر ابزار قدرتمندی است که می‌تواند هم برای SEO و هم برای تبلیغات ادوردز برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی موثر باشد. ابزار Keyword Planner محدودیت‌هایی نیز دارد اما در مجموع استفاده از آن عامل تعیین کننده‌ای برای به‌دست آوردن نتایج دلخواه شما است. اگر استفاده از ابزار برایتان نگرانی ایجاد می‌کند، فراموش نکنید که می‌توانید با بررسی تمام بخش‌های کیورد پلنر، تسلط کافی را به‌دست بیاورید.

ادامه مقاله در سایت منبع