سئو

استراتژی بازاریابی اینترنتی

اگر شما انتخاب کرده‌اید فروش محصولات‌تان را ازطریق کانال‌های دیجیتال انجام دهید، بهتر است بدانید سرمایه‌گذاری در و آگاهی از استراتژی بازاریابی اینترنتی ( امور فنی، نیروی متخصص و منابع سازمانی ) برای به‌دست آوردن این هدف بسیار حائز اهمیت است.

این نوع استراتژی توسط خطوط هوایی مانند و که بالای 90 درصد بلیت‌های خود را از این طریق می‌فروشند، انتخاب شده‌است.

Kumar در سال 1999 با ارائه یک چارچوب، به مقایسه استراتژی جایگزینی در مقابل استراتژی مکمل پرداخت. او بیان کرد استراتژی جایگزینی به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که:

  1. امکان دسترسی به اینترنت بالا باشد
  2. اینترنت بتواند نسبت به دیگر رسانه‌ها بهتر نیاز مخاطبان را رفع کند.
  3. محصولات و یا خدمات هر وب‌سایت از طریق اینترنت قابل تحویل باشد.
  4. نوع محصول معرفی شده در ابعاد و اندازه‌های استاندارد باشد تا مشتری با اطمینان خاطر ترغیب به خرید شود.

از عناصر کلیدی هر استراتژی بازاریابی اینترنتی، به نام‌های SIT و STOP می‌باشد.

قبل از هر چیزی یادآور شویم استراتژی باید بر روی بخش‌های بازار Segment و همچنین بازار هدف انتخاب‌شده Target تمرکز کند، همچنین موقعیت‌یابی Proposition از بخش‌های مهمی است که خواسته اکثر مشتریان می‌باشد.

STP یکی از بخش‌های اساسی هر استراتژی بازاریابی است که کامل کننده اهداف کلی Object می‌باشد. اجزای SIT و STOP که باید هر بازاریابی در نظر بگیرد که شامل بخش‌بندی، تعیین بازار هدف، نشان دادن موقعیت به‌صورت کاملا واضح، که بیان می‌کند در آینده شما کجا خواهیدبود و چگونه به آن موقعیت می‌رسید. استراتژی بیان دوباره اهداف نیست، بلکه ایجاد روشی برای انجام اهداف است.

در استراتژی بازاریابی اینترنتی، انتخاب بازارهای هدف، تعیین موقعیت و هم‌چنین به‌کارگیری پیشنهادات از سوی مخاطبان می‌باشد و همه این‌ها آمیخته‌ی بازاریابی بهینه، و ابزارهای الکترونیکی (وب‌سایت‌ها، بازاریابی ویروسی، حامیان الکترونیکی و همچنین ایمیل مارکتینگ ) می‌باشند.

بخشی از استراتژی بازاریابی اینترنتی توسعه گفتمان پویا که شامل استراتژی تماس می‌باشد رعایت این نکته باعث حفظ مشتری می‌شود.

به‌طور خلاصه عناصر بازاریابی اینترنتی به این شرح است:

  • بازارهای هدف، تعیین موقعیت و طرح نظرات
  • تعیین موقعیت بر اساس اجرای اهداف استراتژی
  • بهینه‌سازی بر طبق ، تبلیغات نمایشی، و …
  • گفتمان پویا برای حفظ مشتری
  • از همه مهم‌تر نوع محتوای درج شده در وب‌سایت براساس رفع نیاز مخاطبان

درنهایت، شروع هر فعالیتی نیاز به برنامه و استراتژی دارد و هم‌چنین شما به‌عنوان یک بازاریاب اینترنتی باید توجه داشته‌باشید وب‌سایتی در اختیار مخاطبان خود قرار دهید که آسان و واضح باشد. بسیاری از وب‌سایت‌هایی که اهداف سازماندهی‌شده ندارند به یک شکل عمل می‌کنند، عدم محتوای بروز شده و همچنین ایمیل‌های بی پاسخ، دانلودهای سنگین و یا کار نکردن لینک‌ها، همه این‌ها از اعتبار برند شرکت می‌کاهد.

استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی

برای طراحی وب‌سایت‌تان سرمایه‌گذاری کنید

غالباً طراحی وب یک استراتژی بازاریابی نیست، اما تاثیر باورنکردنی در میزان توجه کاربر و مدت زمان ماندن او در سایت شما دارد. وب‌سایت شما هسته مرکزی بازاریابی دیجیتال است، بنابراین اگر صفحات وب‌سایت شما خوانا، کاربرپسند و جذاب نباشد هرچقدر هم که در زمینه توسعه استراتژی‌‎ها تلاش و هزینه کنید بازهم مشتری خود را از دست خواهیدداد. اگر مهارت طراحی سایت را برای انجام این کار ندارید، پس ارزش دارد برای داشتن وب‌‎سایتی مدرن، هزینه کنید.

از بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده کنید

بهینه‌سازی موتورهای جستجو باعث می شود تجارت شما در لیست نتایج موتورهای جستجو، در رتبه بالاتری ظاهر شود. با یک استراتژی SEO قوی، وب‌سایت شرکت شما می‌تواند با استفاده از کلمات کلیدی خدمات و محصولات خود را بهتر و بیشتر ارائه دهد. استفاده از این استراتژی شانس شما را برای دیده شدن توسط افرادی که جستجوی آنلاین انجام می‌دهند، افزایش می‌دهد.

ایمیل مارکتینگ

استراتژی ایمیل مارکتینگ تنها به معنی ارسال یک ایمیل نیست بلکه شما می‌بایست لیستی از ایمیل‌ها تهیه کنید که هرکدام به‌صورت جداگانه، نیازهای خاص هر فرد را برآورده می‌کند. نگاه دقیق و واضح به عادات خرید مشتریان خود بیندازید و از این اطلاعات برای توسعه استراتژی خود استفاده کنید.

ارسال و انتشار اخبار و مقالات در مطبوعات آنلاین

سعی کنید با رسانه‌های خبری یا مطبوعات تجاری آنلاین کار کنید و از این طریق مشاغل، محصولات و خدمات خود را وارد مقالات و اخبار آن‌ها کنید. این امر نه تنها شما را به‌عنوان یک متخصص قابل اعتماد نشان می‌دهد بلکه تجارت شما را به طیف گسترده‌ای از مردم نیز معرفی می‌کند.

ایجاد وبلاگ

وبلاگ‌تان را همیشه به روز نگه دارید و اطلاعات کاملی از خودتان، روش‌های فروش‌تان، مزیت‌های رقابتی‌تان و محصولات و خدمات‌تان در آن ارائه دهید. این امر به روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها و یا دیگر رسانه‌های مطبوعاتی اجازه می‌دهد تا اطلاعات شما را ببینند و بدون نیاز به درخواست شما، پست‌هایی را در زمینه فعالیت یا برند شما ایجاد کنند.

برگزاری مسابقات

مردم عاشق مسابقات و گرفتن هدایا هستند. هر از چند گاهی مسابقه‌ای برگزار کنید و کالا و خدماتی را به‌عنوان جایزه و به‌صورت رایگان هدیه دهید، این کار باعث می‌شود تا مشتریان شما به خرید از شما ترغیب و تشویق شوند. این کار نه تنها باعث افزایش خرید و سطح ارتباطات شما با مشتریان می‌شود، بلکه باعث معرفی شدن برند شما به دیگران نیز می‌گردد.

پادکست و ویدیو مارکتینگ

یکی دیگر از استراتژی‌های بسیار قدرتمند و مفید بازاریابی آنلاین استفاده از ویدئو و پادکست است.

شاید برایتان سوال باشد که پادکست چیه چیزی است؟ پادکست یک فرم شنیدنی از محتوا است که برای برندسازی و افزایش نرخ تبدیل مخاطبان بسیار موثر است. هر دو این استراتژی‌ها می‌توانند در بازاریابی و تجارت اینترنتی بسیار اثرگذار باشند.

نتیجه گیری

اﻣﺮوزه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوری ﻓﺸﺎر زﯾﺎدی را ﺑﺮ ﺳﺎزﻣﺎن‌ﻫﺎ وارد آورده‌اﺳﺖ و آن‌ها ﻣﺠﺒﻮرﻧﺪ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﻣ ﻗﻌﯿﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺧﻮد اﺳﺘﺮاﺗﮋی‌ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ درﺟﻬﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری‌ﻫﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﺮده و ﺑﻪ‌ﻃﻮر ﻣوﺛﺮی آﻧ‌ﻬﺎ را ﭘﯿﺎده ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ‌ﮐﺎرﮔﯿﺮی اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ و ﻣﻬم‌ﺘﺮﯾﻦ ﻓﻨﺎوری دوران ﻣﺎ، ﯾﮑﯽ از دغدغه‌های اﺻﻠﯽ سازمان‌های ﺑﺰرگ، ﮐﻮﭼﮏ، ﺗﺠﺎری و ﻏﯿﺮﺗﺠﺎری در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ و درﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺳﺖ.

ﭘﺪﯾﺪه ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻧﯿﺰ در ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ نگرانی‌ها ﭘﺪﯾﺪار ﮔﺸﺖ و از آن ﺑﻪ ﺑﻌﺪ استراتژی‌های ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮﯾﻦ اراﺋﻪ ﺷﺪه‌اﺳﺖ. ﺑﺎﯾﺪ درﻧﻈﺮ داﺷﺖ که ﺗﻨﻬﺎ زﻣﺎﻧﯽ اﯾﻦ استراتژی‌ها ﻣﻮﻓﻖ ﺧﻮاﻫﻨﺪﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮات اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿتﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید