سئو

اصول ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)، آپدیت 2022

عناوین مطالب

این روزها هر جا می رویم صحبت از بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است. هر شرکت و کسب و کاری در جستجوی استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی و متخصص دیجیتال مارکتینگ و سئوکار است. برای اینکه همه فهمیده اند در عصر اینترنت، روش های سنتی بازاریابی دیگر جوابگو نیست. ما در ویکی دمی می خواهیم شما را گام به گام با این دانش ضروری آشنا کنیم. چه به دنبال بهبود وضعیت کسب و کارتان باشید و چه در فکر تبدیل شدن به متخصص این رشته، ما مسیری را پیش رویتان باز می کنیم.

این مقاله پیش درآمدی است برای آشنایی شما با اصول ایمیل مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی به انگلیسی (Email Marketing) که یکی از ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال است. ابزاری قوی که متاسفانه به دلیل عدم شناخت درست، خیلی ها آن را دست کم می گیرند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم بازاریابی ایمیلی یعنی استفاده از ایمیل (Email) برای تبلیغ کالاها یا خدمات شما. اما اگر تعریف بهتر و دقیق تری بخواهید، می توان گفت ایمیل مارکتینگ راهی است برای ایجاد ارتباطی موثر و پایدار با مشتریان بالقوه تان.

اساس کار مثل همان روش سنتی نامه فرستادن است، فقط اینجا به جای نامه کاغذی برای مخاطب هایمان ایمیل می فرستیم. حتما خود شما هم قبلا با نمونه هایی از ایمیل مارکتینگ روبه رو شده اید. همان ایمیل هایی که یک دفعه سرو کله شان در صندوق پست الکترونیکی تان پیدا می شود و می خواهند متقاعدتان کنند که اگر همین امروز فلان محصول را با فلان تخفیف استثنایی نخرید، بزرگترین شانس زندگی تان را از دست داده اید! ایمیل هایی تکراری که فقط اعصابتان را خرد می کنند و بلافاصله پاکشان می کنید. این بدترین نوع ایمیل مارکتینگ است و یکی از دلایلی است که خیلی ها را به این روش بازاریابی بدبین کرده است.

اما ایمیل مارکتینگ اگر درست انجام شود می تواند به کسب و کارها کمک کند ارتباط خوبی را با مشتریانشان برقرار کنند، آنها را از آخرین اخبار شرکت و پیشنهادهای فروششان مطلع کنند و تبلیغاتی اختصاصی و شخصی برای مشتریان خود بفرستند.

ایمیل مارکتینگ (email marketing) می تواند کاملا شخصی سازی شود

در این روش از بازاریابی می توانید ایمیل هایی اختصاصی برای گروهی از مشتریان یا حتی تک تک آنها بفرستید. مثلا رستورانی که در روز تولد مشتریانش ایمیلی برایشان می فرستد و می گوید به این مناسبت می توانند 50 درصد تخفیف بگیرند. به کمک email marketing می توانید ارتباطتان را با مشتریانتان حفظ کنید و اگر آن را با اصول درستی به کار بگیرید می تواند به افزایش فروش و ایجاد مشتریانی وفادار بینجامد. یکی از اصول مهم بازاریابی ایمیلی این است که به جای اینکه دنبال خرید انبوه آدرس ایمیل افراد باشید، به تدریج فهرست مخاطبان خاص خودتان را ایجاد کنید. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ایمیل هایی که می فرستید باید برای خوانده شدن روی گوشی های همراه بهینه سازی شوند، چون بنا بر آمارها بیش از نیمی از کاربران ایمیل هایشان را روی تلفن همراهشان باز می کنند.

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ

دو مزیت اصلی ایمیل مارکتینگ کم هزینه بودن و راحتی اجرای آن است. ارسال ایمیل در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی راهی ارزان برای تبلیغ کالاها یا خدمات شماست. اجرا و ارزیابی یک کمپین بازاریابی ایمیلی نیز بسیار آسان تر از دیگر کمپین های تبلیغاتی است. و همین موضوع آن را به ابزاری مفید و کاربردی برای بازاریابی در کسب و کارهای کوچک تبدیل می کند. شما می توانید برای کسانی که آدرس ایمیل و اطلاعاتشان را در وب سایت شما ثبت کرده اند خبرنامه هایی بفرستید و آنها را از آخرین اخبار شرکت، برنامه های پیش رو و تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه خبردار کنید. با این کار می توانید توجهشان را جلب کنید تا شاید سری به وب سایتتان بزنند.

ایمیل مارکتینگ هنوز به کار می آید

شاید فکر کنید این روزها که همه به دنبال بازاریابی به کمک شبکه های اجتماعی هستند دیگر دوره ایمیل مارکتینگ به سر رسیده است. اما آمارها چیز دیگری می گویند. پژوهشی که هاست پاپا انجام داده نشان می دهد:

  • 94 درصد کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می کنند، در حالی که فقط 61 درصد آنها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • 75 درصد کاربران بزرگسال گفته اند بازاریابی ایمیلی را به دیگر شیوه های بازاریابی ترجیح می دهند.
  • بازاریابی ایمیلی امکان انتخاب مخاطب برا اساس سن، جنسیت، درآمد و … را فراهم می کند.
  • در پیام هایی که با ایمیل فرستاده می شود دستمان در انتخاب فرمت و قالب بندی ها بازتر از شبکه های اجتماعی است.
  • در بازاریابی ایمیلی امکان ارزیابی و تحلیل موفقیت کمپین تبلیغاتی تان بیشتر است، می توانید بفهمید چند نفر روی لینکی کلیک کرده اند یا ایمیلتان را باز کرده اند و …
  • مهمترین مزیت ایمیل نسبت به شبکه های اجتماعی این است که احتمال اینکه مخاطب و مشتری احتمالی پیامی را که برایش ایمیل کرده اید ببیند خیلی بیشتر از شبکه های اجتماعی است. وقتی پستی را در یک شبکه اجتماعی منتشر می کنید هیچ تضمینی نیست که مخاطبان مورد نظر شما آن را ببینند. ممکن است پست شما اصلا در معرض دید آنها قرار نگیرد. اما ایمیل شما در صندوق پست الکترونیکی آنها می ماند تا وقتی که خوانده شود (یا پاک شود).

بهترین کار این است که بازاریابی ایمیلی را با شبکه های اجتماعی هم پیوند بزنید. اضافه کردن امکان لایک کردن یا به اشتراک گذاشتن در ایمیل هایی که می فرستید راه دیگری است که مشتریانتان بیشتر با برند شما تعامل کنند. حتی می توانید تکه هایی از نظرات مثبت علاقه مندانتان در شبکه های اجتماعی را در ایمیلتان بگنجانید، و همینطور می توانید در پست هایتان در شبکه های اجتماعی مخاطبانتان را تشویق کنید که عضو خبرنامه تان شوند و برایشان ایمیل بفرستید. بازاریابی ایمیلی را اگر درست انجام دهید می تواند درآمدتان را افزایش دهد. به کمک آن می توانید افراد را تشویق کنید که به وب سایت یا وبلاگتان سر بزنند و همانطور که می دانید بازدید بیشتر معمولا به درآمد بیشتر می انجامد. در اینجا به برخی از نکاتی که بهتر است در بازاریابی ایمیلی رعایت کنید، اشاره می کنیم.

اصول بازاریابی ایمیلی

برای رعایت اصول بازاریابی ایمیلی، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • فهرست ایمیلی خاص خودتان را ایجاد کنید. قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم ولی باید باز تاکید کنیم که خرید انبوه آدرس ایمیل وقت تلف کردن است. این کار فقط باعث می شود کسانی را ممکن بود تبدیل به مشتری شما شوند، دل زده کنید و حتی به عنوان فرستنده هرزنامه (اسپم) شناخته شوید.
  • قواعد ضد اسپم را رعایت کنید. از جمله این قواعد استفاده نکردن از عنوان های فریب دهنده، ارائه روشی برای لغو اشتراک در خبرنامه، و ذکر اسم و آدرستان در پایان ایمیل است.
  • دائم تبلیغات فروش نفرستید. از ایمیل هایتان برای ایجاد ارتباطی سازنده با مشتریانتان استفاده کنید. برای این کار باید محتوایی ارزشمند برای مخاطبانتان را در اختیارشان قرار دهید. از جمله ارسال ایمیل هایی شامل نکات و بینش هایی جذاب و آموزنده، و اطلاعاتی جالب برای آشنایی بیشتر آنها با کسب و کار و برند شما.
  • با افرادی که در فهرست ایمیلی شما هستند خوب و با احترام برخورد کنید. یادتان باشد که کسانی که دارید برایشان ایمیل می فرستید به شما اعتماد کرده اند و اسم و آدرس ایمیلشان را در اختیارتان گذاشته اند، آنها خواهان احترامند، همانطور که شما می خواهید امکانی داشته باشید که آنها را از مشتری به طرفدار و حتی مبلغ برندتان تبدیل کنید یعنی کسانی که مایلند درباره برند شما حرف بزنند و پیامتان را به دیگران هم برسانند.
  • اگر خبرنامه ای دارید که برای مخاطبانتان می فرستید، برنامه منظمی برای ارسال آن داشته باشید. دریافت ایمیل هایی منظم در روزهای مشخص باعث می شود مخاطبانتان بدانند کی منتظر ایمیل های شما باشند. امیدواریم این مقاله ویکی دمی برایتان مفید بوده باشد. به زودی مطالب کاملتری در این زمینه خواهیم داشت که اگر به این موضوع علاقه مندید می توانید آنها را هم ببینید، همچنین در صورتی که علاقه مند به یادگیری سئو یا وردپرس هستید می توانید از مقالات آموزش سئو و آموزش وردپرس استفاده نمایید.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید