سئو

باید و نباید های تبلیغات پادکست، چگونه باید پادکست خود را تبلیغ کرد؟

تبلیغات پادکست، صنعتی در حال رشد روزافزون

هرچند امروزه تبلیغات در رادیو از طرفداران چندانی برخوردار نیست و تعداد کمی به سراغ آن می‌روند؛ باز هم به این معنا نیست که تبلیغ برند از پایگاه‌های رادیویی محو می‌شود. پادکست‌ها، که می‌توان آن‌ها را خواهر کوچک‌تر برنامه‌های رادیویی حساب کرد، به تازگی حسابی دنیای مارکتینگ دیجیتال را تکان داده‌اند. تبلیغات ، تبدیل به منبع درآمد بسیاری از پادکسترهای حرفه‌ای شده است و علاوه بر کسب ، سود بالایی از تبلیغ محصولات شرکت‌های اسپانسر و برند آن‌ها، عاید پادکسترها می‌شود.

اما چرا پادکست‌ها تا این حد معروف شدند و تبلیغات پادکستی توانست این‌چنین توجه اسپانسرها را به خود جلب کند؟

پیشرفت چشمگیر وب جهان‌گستر، رواج تلفن‌های همراه هوشمند، همه‎ گیری شبکه‌های اجتماعی مانند ، ، و …، سهولت ارسال فایل‌های اینترنتی و افزایش پوشش‌دهی اینترنت در کشورهای مختلف، تاثیر مستقیمی در ترویج پادکست‌ها داشته و دارد. پادکست‌ها در زمان کوتاهی، حجم عظیمی از اطلاعات را از طریق قوه‌ی شنیداری در ذهن شنونده ذخیره می‌کنند، همه جا می‌توان به آن گوش داد و موضوعات نامحدودی را در بر می‌گیرند که بدون شک موردعلاقه‌ی افراد بسیاری‌ست.

علاوه بر این، فرد می‌تواند هنگام استراحت، رانندگی، غذا خوردن و هر حالت دیگری به آن گوش دهد. تمامی این امور دست به دست هم داد و پادکست‌ها را به جایی کشاند که امروزه، بیش از 550,000 برنامه‌‌ی مختلف به صورت پادکست در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

تحقیقاتی در آمریکا نشان داده‌ است که بیش از 73 میلیون آمریکایی به پادکست گوش می‌دهند. حتی داده‌های تخمینی ثابت کرده‌اند که این مقدار، به 81 درصد از کل جمعیت آمریکا در سال 2022 خواهد رسید. حال سوالی که ایجاد می‌شود، این‌ست که چرا تبلیغات پادکست این‌قدر مورد استقبال و توجه قرار گرفته است؟

چرا تبلیغات پادکست تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟

پادکست‌ها به سهولت در دسترس هستند، برای گوش دادن به آن نیاز به دانش گسترده و اقدامات پیچیده‌ای نیست و تنها با فشردن دکمه‌ی دانلود می‌توان آن‌ها را بارگیری کرد. بعلاوه به آسانی قابل اجرا، تولید و پخش هستند و هر زمانی که دل‌مان بخواهد می‌توانیم به آن‌ها گوش بسپاریم. تمامی موارد ذکر شده، موجب استقبال گسترده و بسیار مردم از این دست برنامه‌ها شد.

این استقبال به حدی رسید که پلتفرم‌های موسیقی و صوتی مختلف، دسته‌بندی مجزایی را به این برنامه‌ها اختصاص دادند، میلیون‌ها نفر به صورت روزانه، هفتگی، هر دو هفته و گاه به صورت ماهیانه اپیزودهای پادکست محبوب خود را دنبال می‌نمایند.

طبیعی‌ست که بسیاری از شرکت‌ها، هولدینگ‌های صنایع مختلف، برندها و… برای بیشتر دیده شدن و شهرت بیشتر برند خود، رو به تبلیغات پادکست آورده‌اند. پس عجیب نیست که در سال 2018، میانگین درآمد پادکست‌ها به 402 میلیون دلار می‌رسید و این مقدار در سال 2020 به 659 میلیون دلار هم رسید.

دلیل تاثیر بالای تبلیغات پادکست چیست؟

یکی از دلایلی ثابت کننده‌ای که نشان می‌دهد تبلیغات پادکست می‌تواند بسیار موثر واقع شود، نحوه‌ی جای‌گیری و پخش آن است. تحقیقاتی که در زمینه‌ی تبلیغات دیجیتال در سال 2017 صورت گرفت، نشان داد که در تبلیغات صوری، بسیاری از جزئیات توسط بینندگان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این عدم توجه، گاهی آن تاثیر مورد انتظار برند را بر بیننده نمی‌گذارد. از سویی، بسیاری از افراد در طول روز به کارهای روزمره‌ی خود می‌رسند و اکثر مواقع به جای ‘دیدن’ تبلیغات، به آن ‘گوش’ می‌دهند.

تبلیغات پادکست با تمرکز بر روی افکت‌های شنیداری و جالب‌سازی برند اسپانسر، در واقع توجه شنوندگان را به خود جلب می‌کنند. چرا که تنها اطلاعات چکیده و جلا یافته از برند اسپانسر در پادکست‌ها پخش می‌شوند. از سویی، برای 30.1 درصد از کاربران اینترنتی، تبلیغات پویای اینترنتی باز نشده یا بدون توجه باقی می‌ماند. بی‌توجهی به تبلیغات اگر گریبان‌گیر هر کانال بازاریابی مانند تلویزیون، بیلبورد، بنر و… شود؛ نمی‌تواند شنوندگان پادکست را دچار نماید.

دلیل آن این است که بیش از 78 درصد از شنوندگان پادکست توسط تبلیغات پادکست تاثیر می‌پذیرند و به دنبال آن می‌روند. ضمن آن‌که اکثر شنوندگان پادکست‌ها به تبلیغات آن گوش فرا خواهند داد! هوش شنیداری انسان توجه بسیاری به تبلیغات صوتی خلاقانه نشان می‌دهد. داده‌های آماری نشان داده است که 67 درصد از شنوندگان، تبلیغات پادکست و برندهای اسپانسر را به خاطر می‌سپارند و حدود 61 درصد از آن‌ها حداقل یک‌بار به برند جلب شده، محصولات و خدمات آن را خریداری می‌نمایند.

تبلیغات پادکست چگونه است و چطور می‌توان در پادکست‌ها تبلیغ کرد؟

یک پادکست معمولی به طور متوسط می‌تواند سه اسلات مختلف را برای تبلیغات خود در نظر بگیرد؛ که در مقالات پیشین به تفصیل به آن پرداخته شده و هزینه‌های آن شرح داده شد. اصطلاحا این اسلات‌های مختلف تبلیغات پیش‌نمایشی، میان‌نمایشی و پسا نمایشی نامیده می‌شوند. تبلیغات پیش‌نمایشی عموما 15 الی 30 ثانیه به طول می‌انجامد.

در حالی‌که تبلیغات میان‌نمایشی معمولا در اواسط برنامه پخش می‌شود و بین 60 تا 90 ثانیه ادامه دارد. از سویی تبلیغات 20 الی 30 ثانیه‌ایِ پسا نمایشی درست قبل از پایان برنامه پخش خواهد شد. اکثرا تبلیغات پادکست‌ها به صورت زنده توسط میزبان برنامه خوانده می‌شود.

این امر به میزبان برنامه کمک می‌کند که بتواند پیام تبلیغاتی برند را با جالب‌ترین شیوه‌ی ممکن بر زبان بیاورد. شرکت‌ اسپانسر در مقابل با اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری و عملکرد مثبت پادکست در جهت جلب افکارعمومی به سوی برند خود، از شیوه‌های پرداختی تبلیغات پادکست بهره می‌جویند.

اگرچه شیوه‌های متعددی برای اندازه‌گیری میزان بازخورد شنوندگان پادکست وجود دارد، به گزارش فوربز روش‌های قابل اعتماد زیر می‌توانند در بازگشت سرمایه در صورت استفاده از تبلیغات پادکست موثر باشد.

● کدهای تبلیغاتی:

کلمه یا عبارت خاصی که برای ردیابی میزان فروش تبلیغات پادکست اعمال شده، شنونده را به یک صفحه پرداخت خاص منتقل می‌کند. گاهی این کدها حاوی تخفیف‌های قابل توجه نیز هستند که بنا به صلاح‌دید اسپانسر صورت می‌گیرد. از طریق این کدها می‌توان میزان فروش تبلیغات پادکست را ردیابی کرد.

● لینک‌های پیوندی:

یک پیوند خاصی که به تبلیغ‌کننده‌ها امکان می‌دهد تعداد بازدیدکنندگان یک پادکست را محاسبه کنند.

● نظرسنجی‌های تبلیغاتی:

شامل سوالاتی می‌شود که حین انتخاب حامی مالی پادکست‌ها برگزیده می‌شوند و آگاهی عموم را نسبت به برندها، محصولات و خدمات شرکت اسپانسر افزایش داده، همزمان میزان بازدیدکنندگان پادکست را نیز محاسبه می‌کنند.

این سه روش از محبوب‌ترین انواع تبلیغات پادکست هستند که از طریق آن، بازاریابان می‌توانند شبکه‌های اجتماعی را کنترل کرده و بر اساس میزان فروش، بازدید، بازخورد یا اشتراک‌گذاری پادکست، مبالغ پرداختی را تعیین کنند.

اگر قصد بهره‌برداری از تبلیغات پادکست را دارید، یادتان بماند….

تبلیغات پادکست، اگرچه یک تکنیک خاص و عالی برای کسب درآمد است؛ به این سادگی‌ها به ثمره‌ی مدنظر نخواهد رسید. بنابراین اگر می‌خواهید بیشترین سود را از تبلیغات پادکست‌ها ببرید؛ نکات زیر را از یاد نبرید:

1- بهترین زمان برای برنامه‌ریزی و اعمال تبلیغات پادکست، استفاده از تبلیغات میان‌نمایشی‌ست.

میزبانان پادکست، قدرت بالایی در زمینه‌ی درگیر کردن شنونده با موضوع برنامه و استفاده از تکنیک‌های سخنوری حرفه‌ای دارند. به همین دلیل، اواسط برنامه به دلیل درگیر شدن زیاد شنونده با موضوع پادکست و ذهن آماده‌ی او، بهترین زمان برای گنجاندن تبلیغات پادکست‌هاست. این کار ریسک جلو زدن پادکست توسط شنوندگان را کاهش می‌دهد و درصد بالایی از شنوندگان به دلیل آمادگی ذهنی و درگیری افکارشان با موضوع پادکست، موضوع تبلیغات پادکست را نیز به خاطر می‌سپارند.

2- بهترین پادکستِ متناسب با زمینه‌ی فعالیت خود را برگزینید.

از آن‌جایی‌که پادکست‌ها طیف وسیعی از علاقمندان و مخاطبان را به خود جذب می‌نمایند؛ باید پادکست‌هایی را هدف قرار دهید که با نام تجاری، محصولات و خدمات شما تطابق دارند؛ یا به راحتی می‌توان موضوع برنامه را با برند شما همگام سازی کرد.

3- عملکرد تبلیغات پادکست را به مرور زمان آنالیز کنید.

تنها یک تبلیغ در پادکست معجزه نخواهد کرد و استفاده از تبلیغات پادکست می‌بایست به مرور زمان صورت پذیرد. تاثیر واقعی تبلیغات پادکست زمانی مشخص می‌شود که به صورت پایدار ادامه یابد. از یک تبلیغ در برنامه‌ی خاص (هر چقدر هم که برنامه مشهور و پرطرفدار باشد)، انتظار معجزه نداشته باشید.

به عنوان مثال می‌توانید پس از هشت قسمت متوالی تبلیغ برند خود، میزان رشد فروش خدمات خود را اندازه‌گیری نمایید. این‌کار یک معامله‌ی دوسر سود برای شما و میزبانان پادکست خواهد بود.

4- از کدهای تبلیغی و پلتفرم‌های محاسبه‌ی بازخورد استفاده کنید.

برای این‌که متوجه شوید تبلیغات پادکست واقعا به سود شما بوده است یا خیر، حتما از کدهای تبلیغاتی، لینک‌های پیوندی و سایر کانال‌های مجازی استفاده کنید و میزان واکنش و آگاهی مردم را از طریق آن کنترل نمایید. علاوه بر میزان بازدید برنامه، میزان لایک شدن و به اشتراک گذاشته شدن برنامه نیز می‌تواند در زمینه‌ی افزایش آگاهی عموم به برند شما موثر باشد.

5- به میزبان برنامه اعتماد کنید و از توصیه‌های وی بهره برید.

اولین شرط یک رابطه‌ی تجاری، اعتماد دو طرفه است. البته این حقیقت، به آن معنا نیست که دست روی دست بگذارید، بازخورد برنامه را کنترل نکنید و همه چیز را روی دوش میزبان برنامه بگذارید. خیر! میزبان برنامه بیشترین دانش و آگاهی را راجع به پادکست‌های خود دارد.

با ترکیب انتظارات و ایده‌های شما و میزبانان پادکست، می‌توان بهترین همکاری را شکل داد و انتظار بهترین بازخوردها را داشت. اگر از تبلیغات زنده‌ی میزبان استفاده می‌کنید، موضوع تبلیغ خود را با شخصیت وی و موضوع برنامه همگام‌سازی نمایید.

حس گرم و اعتماد دوجانبه، استقبال گسترده‌ی مردم را نیز از برند شما در بر خواهد داشت، احتمال همکاری شما با میزبان را در آینده نیز تقویت می‌کند و در نهایت، علاقه‌ی میزبان به کار، علاقه‌ی شنونده را نیز در پی خواهد داشت.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید